• 3. הרב אלי כהן אמר שהיחסים בשכונה השתפרו מאז המהומות של שנת 1991 (צילום: בן סלס)
    בן סלס
  • לורי קאמבו, חברת מועצת העיר ניו יורק המייצגת את קראון הייטס, אמרה שהפסטיבל עשוי להרחיב את האינטראקציה בין אפריקאים-אמריקאים לבין יהודים (צילום: בן סלס)
    בן סלס
  • הרב אלי כהן (מימין), מנהל המרכז הקהילתי היהודי בקראון הייטס, מדבר עם מתנדב בפסטיבל "וואן קראון הייטס" (#OneCrownHeights) בברוקלין (צילום: בן סלס)
    בן סלס

סיפורי ניו יורק היפסטרית, חרדי ואפרו-אמריקאי משתתפים בפסטיבל

לא, זאת לא התחלה של בדיחה ● בפסטיבל רחוב משותף, תושבי שכונה מעורבת בברוקלין מנסים להתמודד עם התפרצות מחודשת של פשעי גזענות ושנאה​​

פארק בראוור בשכונת קראון הייטס בברוקלין שימש זירה לכמה מאירועי השנאה הקשים שידעה הקהילה היהודית בסביבה בתקופה האחרונה.

בסוף אוגוסט הושלך גוש קרח על גבר חרדי שנהג במכונית בסמוך לפארק. משטרת ניו יורק חוקרת את המקרה כפשע שנאה. באותו שבוע, הותקף גבר חרדי בפארק בראשו באמצעות לבנה ונפצע בפניו.

אבל שבועיים אחרי תקריות אלה, שהתרחשו בסוף אוגוסט, תושבי השכונה התכנסו באותו פארק והפגינו תדמית שונה לחלוטין.

בסוף אוגוסט הושלך גוש קרח על גבר חרדי שנהג במכונית בסמוך לפארק. משטרת ניו יורק חוקרת את המקרה כפשע שנאה. באותו שבוע, הותקף גבר חרדי בפארק בראשו באמצעות לבנה ונפצע בפניו

בפסטיבל הקהילתי, שנערך לאחרונה, חלקו את הבמה זמר ילדים חרדי פופולרי ולהקת רקדנים קריביים על קביים. ילדים יהודים וילדים אפריקאים-אמריקאים שיחקו יחד ברחוב, שנסגר לרגל הפסטיבל. בתוך אוהל שהוקם מאחורי הבמה, ישבו המשתתפים במעגל ודנו בנושאים טעונים כמו פשעי שנאה ואלימות בנשק.

זו השנה הרביעית לקיומו של פסטיבל "וואן קראון הייטס"(#OneCrownHeights), אך הפעם הוא היה רלוונטי במיוחד, בעקבות סדרת התקיפות של חרדים בברוקלין אשר העצימה את המתחים באזור.

קראון הייטס, בה ארעו כמה ממקרי התקיפה, היא שכונה מגוונת: יש בה רוב אפריקאי-אמריקאי, לצד קהילה חרדית משמעותית ופעילה ואוכלוסיית היפסטרים שהולכת וגדלה.

מקרי האלימות האחרונים עוררו זיכרונות כואבים מהמהומות של שנת 1991, אשר פרצו לאחר שילד שחור נהרג בשוגג מפגיעת מכונית שליוותה את רבי מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מלובביץ', ראש תנועת חב"ד. במהומות שנמשכו שלושה ימים, תקפו צעירים שחורים יהודים דתיים והרגו אחד מהם.

"כשקהילות מגוונות מאוד מתרבויות שונות מאוד חיות באזור אחד, אי אפשר לצפות שתמיד תהיה הרמוניה", אמרה לורי קאמבו, המייצגת את שכונת קראון הייטס במועצת העיר ניו יורק. "החיים בקהילה מגוונת דורשים עבודה רבה".

כמה מהמשתתפים בפסטיבל הדגישו שאירוע בודד אינו מעיד על המצב בשטח, אבל הביעו תקווה ליותר אינטראקציה בין הקבוצות השונות בשכונה כדי למנוע הישנות מקרים מסוג זה.

"הייתה פעילות רבה אחרי מהומות קראון הייטס, כך שהקהילות שונות למדו להסתדר ביניהן טוב יותר", אמר דוויין ג'וזף, מתנדב בפסטיבל שגדל בקראון הייטס וזוכר את המהומות. "אבל אני חושב שלאורך השנים גברה האדישות ופחת השיח, וזה מה שמנסים לעשות עכשיו, להחזיר את השיח".

הרב אלי כהן, מנהל המרכז הקהילתי היהודי בקראון הייטס, אמר ששכניו האפריקאים-אמריקאים גינו את התקיפות וכי הוא הרשויות הגיבו בהתאם.

לדבריו, זו אינה חזרה לימים הקשים של 1991. כיום, הוא אומר, השכונה מאוחדת יותר. "אני חושב שיש מגמה שאנחנו צריכים להתמודד איתה. אי אפשר להתעלם ממנה, אבל מצד שני, היחסים בקהילה בכללותם טובים מאוד", אמר כהן.

עוד 376 מילים
סגירה