בן גביר לא מפספס הזדמנות לסכן אותנו בעימות נוסף

קרוב לאלפיים יהודים עלו אתמול להר הבית, לסיורים קצרים שארכו 20-15 דקות, קרוב ל-20 מהם נעצרו ● בין המבקרים: השרים בן גביר ווסרלאוף מעוצמה יהודית, וח"כ עמית הלוי מהליכוד ● כרגיל, התגובות בעולם ומהשטחים לא אחרו לבוא ● וכרגיל, ממשלה שלמה על כוחות הביטחון והחוץ שלה תמשיך להמתין בנשימה עצורה ולקוות לטוב בכל פעם שפוליטיקאים יהודים יעלו להר ● פרשנות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית. 27 ביולי 2023 (צילום: מנהלת הר הבית)
מנהלת הר הבית
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית. 27 ביולי 2023

שלושה פוליטיקאים עלו אתמול (חמישי), ביום תשעה באב, להר הבית. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה להר בשעות הבוקר המוקדמות, כדרכו, ומיהר לעזוב את המקום כדי שלא לעורר תגובה קשה ועימותים במקום. בן גביר הודיע כי כך אנחנו "מוכיחים משילות".

השר יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, מפלגתו של בן גביר, עלה אחריו להר. וסרלאוף אמר כי הוא עלה להתאבל על חורבן הבית במסגרת חופש הביטוי וחופש הדת. וסרלאוף סיפר כי התפלל על ההר אבל לא עשה את זה נגד הנהלים, אלא התפלל בליבו פנימה.

ח"כ עמית הלוי היה הפוליטיקאי השלישי שעלה להר. בדרך לשם הוא פגש בקבוצה של נוצרים אוונגליסטים שהוביל פעיל הר הבית, יהודה גליק.

הלוי דיבר איתם על ברכת אברהם שמבוססת לדבריו על שלושה עקרונות: לך לארצך, מולדתך, משמע שהארץ שלנו; תהיה חזק, אחרת לא תשרוד; ושתף את העמים בכל, במדע, ברפואה וגם בתפילה בהר הבית כאשר יהיה תחת הריבונות המלאה שלך.

השר יצחק וסרלאוף (משמאל) בהר הבית, 27 ביולי 2023 (צילום: מנהלת הר הבית)
השר יצחק וסרלאוף (משמאל) בהר הבית, 27 ביולי 2023 (צילום: מנהלת הר הבית)

קרוב לאלפיים יהודים עלו אתמול להר הבית, לסיורים קצרים שארכו 20-15 דקות מקסימום. קרוב ל-20 מהם נעצרו אחרי שלא נהגו כמו וסרלאוף, אלא התפללו בקול ואף השתטחו על הארץ כמצוות ההשתחוויה.

ביום ירושלים האחרון עלו להר הבית הרבה יותר פוליטיקאים מאשר אתמול, אבל זה לא משנה. אפילו השלושה שעלו אתמול על ההר עוררו מהומה אזורית.

ארצות הברית גינתה דרך השגרירות בארץ את בן גביר וטענה כי "אין להשלים עם כל פעולה חד-צדדית שתסכן את הסטטוס קוו על ההר". הליגה הערבית הזהירה מפני "מלחמת דת". סעודיה גינתה את "הפלישה של בן גביר להר הבית", ירדן הלכה בעקבותיה, וגם מצרים, טורקיה וקטאר.

הוואקף המוסלמי על ההר תרם את חלקו למהומה, כמו תמיד. פלג של חמאס בצפון הגדה הודיע ששיגר טיל לעבר קיבוץ רם און בתגובה לעלייה להר הבית. "אל אקצא זה קו אדום", נאמר בהודעת גדוד "אל עיאש". שרידי רקטה אכן נמצאו בידי חבלני צה"ל מאוחר יותר.

פלג של חמאס בצפון הגדה הודיע ששיגר טיל לעבר קיבוץ רם און בתגובה לעלייה להר הבית. "אל אקצא זה קו אדום", נאמר בהודעת גדוד "אל עיאש". שרידי רקטה אכן נמצאו בידי חבלני צה"ל מאוחר יותר

במהלך כל יום אתמול, כמו תמיד בימים כאלה, נכנסה המדינה למתח. כל מה שקורה על ההר הוא מתכון לדריכות מלחמה.

איתמר בן גביר בהר הבית, 27 ביולי 2023 (צילום: מנהלת הר הבית)
איתמר בן גביר בהר הבית, 27 ביולי 2023 (צילום: מנהלת הר הבית)

במהלך כל יום חג או זיכרון שבו עולים יהודים להר אנחנו עומדים ומתפללים שהכול יעבור בשלום. לא תמיד התפילות עזרו. קשה לספור כבר את כל אירועי הדמים, המלחמות והמבצעים שנסובו סביב הר הבית, שעלו עד היום במאות הרוגים ופצועים משני הצדדים.

הכול יכול לקרות בגלל גפרור קטן. אפילו אתמול העסק היה יכול להתלקח למלחמה גדולה בגלל תקרית אחת.

צעיר וצעירה פלסטינים השליכו אבן על הקבוצה האוונגליסטית שעימה שוחח ח"כ הלוי. השניים נמלטו לעבר כיפת הסלע והסתתרו שם. הלוי קרא למפקד המשטרה במקום ואיים שלא לעזוב את הר הבית עד שהשניים ייתפסו. רק כאשר המשטרה דלקה אחרי השניים, המשיך הלוי בדרכו.

צעיר וצעירה פלסטינים השליכו אבן על קבוצה אוונגליסטית שעימה שוחח ח"כ הלוי. השניים נמלטו לעבר כיפת הסלע והסתתרו שם. הלוי קרא למפקד המשטרה במקום ואיים שלא לעזוב את הר הבית עד שהשניים ייתפסו

הלוי, איש הליכוד, הופך לאחד האנשים הבולטים והבוטים בקרבות הר הבית. לפני חודש וחצי פרסמנו כאן את תוכניתו לחלוקת רחבת ההר בין יהודים ומוסלמים, תוכנית שעוררה סערה בעיקר בקרב הפלסטינים.

אתמול אמר הלוי לזמן ישראל בעקבות הגינוי הירדני כי "ירדן היא זו שמחללת את הקודש, את המסגד ואת דבר אללה. האסלאם יודע שכאן זה מקדש שלמה של היהודים. צריך להבין: מכה שלהם, הר הבית שלנו. אל-חרם א-שריף לא שייך להם. בירדן יש הרבה הרים, אז שיעזבו את הר הבית. שיעסקו בהרים שלהם".

ח"כ עמית הלוי בהר הבית בספטמבר 2020 (צילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש)
ח"כ עמית הלוי בהר הבית בספטמבר 2020 (צילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש)

ברגע זה אין מי שיכול להציל אותנו מכל תזוזה על הר הבית. ממשלה שלמה על כוחות הביטחון והחוץ שלה תמשיך להמתין ולקוות לטוב בנשימה עצורה בכל פעם שפוליטיקאים יהודים יעלו להר. מדינה שלמה תנשום לרווחה כאשר הסיפור החוזר ונשנה הזה יעבור בשלום.

למרבה המזל, מי שמונע לאורך השנים עלייה מאסיבית של יהודים להר זו הרבנות הראשית, שאוסרת את הדבר מסיבות הלכתיות. המתקפות הקשות של הרב הראשי יצחק יוסף על הפרובוקציות של בן גביר לא עוזרות בינתיים והוא ממשיך לעלות להר, אבל אולי הן מונעות מרבים אחרים להיכנס לתוך שטח המריבה הנפיץ הזה.

באחת ההזדמנויות שאלתי את ראש הממשלה בנימין נתניהו מדוע אינו עולה אף פעם להר הבית. "כאשר אני צריך חיבור רוחני אני הולך למנהרת הכותל שחפרנו ב-1996", ענה נתניהו.

באחת ההזדמנויות שאלתי את ראש הממשלה בנימין נתניהו מדוע אינו עולה אף פעם להר הבית. "כאשר אני צריך חיבור רוחני אני הולך למנהרת הכותל שחפרנו ב-1996", ענה נתניהו

הלוואי שנתניהו היה יכול לכפות על וסרלאוף ובן גביר את הפתרון הפשוט הזה, עד שיבוא המשיח. אבל היום היוצרות התהפכו, כידוע, ובן גביר הוא זה שכופה על ראש הממשלה פתרונות בלתי סבירים.

עוד 719 מילים
סגירה