יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מדבר במהלך "פסגת ירושלים" של הליגה הערבית בקהיר, 12 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
AP Photo/Amr Nabil

בזמן המהפכה בישראל, הרשות הפלסטינית מחזקת את מערכת המשפט שלה על הנייר

הצעד של יו"ר הרשות הפלסטינית הגיע כמה ימים אחרי שוושינגטון מתחה ביקורת חריפה על אישור החוק לביטול עילת הסבירות ● עבאס מנסה כבר שנים להכפיף את הרשות השופטת לשליטתו – ומבקריו טוענים כי ביטול החוק המגביל את עצמאות מערכת המשפט הפלסטינית הוא מהלך "קוסמטי בלבד"

בזמן שהמהפכה המשפטית תופסת את הכותרות בישראל, יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הודיע בשבוע שעבר על ביטול החלטה מ־2022, שהגבילה את עצמאות מערכת המשפט הפלסטינית.

ההחלטה, הידועה כצו 17, נועדה להביא לכינון "מועצה עליונה לגופים ורשויות שיפוטיים", שנועדה לבחון תיקים משפטיים בראשותו של עבאס עצמו, שהייתה לו גם את היכולת לקבוע את זהות חברי המועצה ולכנס את פגישותיה. דבר ביטול הצו פורסם בעיתון הרשמי של הרשות הפלסטינית ומייד קצר שבחים מצד ארה"ב, אף שעיתונאי מקומי ציין כי השינוי הוא למעשה חסר משמעות.

"שיבחנו את החלטתו של הנשיא עבאס לחסל את המועצה העליונה לגופים ורשויות שיפוטיים. מערכת משפט עצמאית הינה חיונית לכל חברה מצליחה ומכרעת עבור כל מדינה פלסטינית עתידית. נקדם בברכה יוזמות נוספות של הרשות הפלסטינית שמטרתן לשפר את הממשל", צייץ המשרד האמריקאי לענייני פלסטינים בטוויטר ביום חמישי האחרון.

הגוף החדש של עבאס מעולם לא הוקם במלואו, אך צמצם באופן משמעותי את עצמאותה של הרשות השופטת הפלסטינית באמצעות נטילת שליטה מלאה על מערכת המשפט הפלסטינית. התשבחות לרמאללה עמדו בניגוד חד לאכזבה שהביעה וושינגטון אחרי שהממשלה של בנימין נתניהו העבירה את החוק הראשון בהפיכה המשפטית.

הגוף החדש של עבאס מעולם לא הוקם במלואו, אך צמצם באופן משמעותי את עצמאותה של הרשות השופטת הפלסטינית באמצעות נטילת שליטה מלאה על מערכת המשפט הפלסטינית

ההחלטה המקורית של עבאס להקמת המועצה ספגה ביקורת חריפה בשנה שעברה, וארגוני זכויות אדם טענו כי היא תכריע לטובת קבוצות כוח מסוימות ברשות הפלסטינית ובמשק הפלסטיני, ללא התייעצות מוקדמת עם הרשויות הרלוונטיות ומבלי להבהיר את מטרת החלטותיה, כך על פי "ערב ניוז".

בשטחים הפלסטיניים מבעבעת מזה שנים מורת רוח לנוכח ניסיונותיו של עבאס להשתלט על הזרועות המחוקקת והשופטת של השלטון.

הזרוע המחוקקת, המועצה המחוקקת הפלסטינית, הייתה בלתי פעילה מ־2007 ועד 2018, ואז פורקה באופן רשמי על־ידי בית הדין החוקתי הפלסטיני לקראת הבחירות שהיו אמורות להתקיים בתוך חצי שנה, אך בוטלו לבסוף על־ידי עבאס עצמו.

באשר לרשות השופטת, עלי אל־סרטאווי, לשעבר שר המשפטים הפלסטיני, אמר ל"ערב ניוז" כי עבאס עודד "מצב של כאוס חקיקתי" בשטחים הפלסטיניים בכך שיצר חקיקה חדשה באמצעות הוצאת צווים נשיאותיים על בסיס שבועי, תוך הפרה של עקרונות העצמאות השיפוטית והפרדת הרשויות הקבועים בחוק הפלסטיני.

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס עומד בראש ישיבת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה, 5 במאי 2020 (צילום: AP Photo / Nasser Nasser, Pool)
הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס עומד בראש ישיבת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה, 5 במאי 2020 (צילום: AP Photo / Nasser Nasser, Pool)

לפי אתר החדשות הקטארי "אל־ערבי אל־ג'דיד", הצווים הנשיאותיים, שמספרם נכון להיום עומד על כ־400, החלו לעסוק עם השנים בעניינים רגישים כגון חוק הבחירות ומימון ארגונים לא ממשלתיים

הצווים הנשיאותיים, שמספרם נכון להיום עומד על כ־400, החלו לצאת לאחר ההפרדה בין פת"ח – השולט ברשות הפלסטינית – ובין חמאס ב־2007. עם השנים גדלו תכיפותם ותחומי התחולה שלהם, והם החלו לעסוק בעניינים רגישים כגון חוק הבחירות ומימון ארגונים לא ממשלתיים, כך על פי אתר החדשות הקטארי "אל־ערבי אל־ג'דיד".

תיקון לחוק, שהוצע ב־2018, היה אמור להעניק לעבאס סמכות למנות ולהדיח את נשיא בית המשפט העליון של הרשות הפלסטינית, מה שגרם ליותר ממחצית השופטים של בית המשפט להגיש את התפטרותם במחאה.

ביולי 2019 עבאס פיזר את בית המשפט העליון כולו, ומאוחר יותר החליף אותו במועצת מעבר שיפוטית עליונה בראשותו של שופט בשנות ה־80 לחייו בשם עיסא אבו שראר, החלטה שנדחתה על־ידי לשכת עורכי הדין הפלסטינית, שראתה במועצה גוף בלתי חוקי, היות ששופטיה מונו ולא נבחרו.

תיקונים נוספים להגבלת הרשות השופטת ולהכפפת סמכותה ומינוייה לרשות המבצעת הועברו ב־2021 וגררו מחאות חסרות תקדים בלשכת עורכי הדין הפלסטינית ברמאללה.

עורכי דין פלסטינים מפגינים מול משרד ראש הממשלה ברמאללה נגד הפרת עצמאותה של הרשות השופטת, 25 ביולי 2022 (צילום: פלאש90)
עורכי דין פלסטינים מפגינים מול משרד ראש הממשלה ברמאללה נגד הפרת עצמאותה של הרשות השופטת, 25 ביולי 2022 (צילום: פלאש90)

כמה מהשופטים שמחו על השינויים אולצו לצאת לפרישה מוקדמת או הועברו למוסדות ממשלתיים הפועלים תחת שליטה ישירה של הרשות הפלסטינית

כמה מהשופטים שמחו על השינויים אולצו לצאת לפרישה מוקדמת או הועברו למוסדות ממשלתיים הפועלים תחת שליטה ישירה של הרשות הפלסטינית, מהלך שנתפס כ"נקמה אישית" על־ידי שופט משכם שצוטט באתר החדשות "Middle East Eye".

יתר על כן, ההודעה האחרונה של עבאס על חיסולה של המועצה העליונה לגופים ורשויות שיפוטיים היא ככל הנראה שינוי קוסמטי בלבד, כך לדברי העיתונאי הפלסטיני יונס טיראווי, היות שאין לה השפעה על צו נשיאותי קודם, שגם הוא נועד להשיג שליטה על הרשות השופטת הפלסטינית.

באוגוסט 2019 עבאס הוציא צו ליצירת "מועצה מתאמת למגזר השיפוטי", גוף בראשותו שיכלול שופטים שמונו על־ידו באופן אישי. הצו הזה עדיין בתוקף. ההחלטה מ־2022, שבוטלה בשבוע שעבר, משפיעה רק על גוף מייעץ, אבל תוכניתו של עבאס לתבוע שליטה על הזרוע השופטת של הרשות הפלסטינית ככל הנראה לא נגנזה.

עוד 637 מילים
סגירה