כלב איתור והצלה, אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

יחידת חילוץ על ארבע

פרויקט איתור חדש, שמנוהל על־ידי יוצאת יחידת עוקץ היוקרתית של צה"ל, מלמד כלבי משפחה לעבוד עם הבעלים שלהם כדי לזהות קורבנות אסון או פולשים בלתי חוקיים ● המדריכה ניצן טל מספרת בריאיון לזמן ישראל: "לכל כלב יש פוטנציאל להיות מאומן בחיפוש וחילוץ"

באוזניים זקורות, ג'יין מתקרבת בזהירות לערימת "הריסות" – ואז משחררת מפיה נביחה נרגשת. מבין גושי הבטון, המתנדב בן ה־17 גל ענברי שולח יד ומלטף בעדינות את גבה של ג'יין, בעודו משבח אותה על כך שמצאה אותו.

התרגיל, שארגנה המדריכה ניצן טל, הוא חלק מיוזמה חדשה בשם "פרויקט איתור". התוכנית, שפועלת בקיבוץ אשדות יעקב, מאלפת כלבי בית לאתר בני אדם בין הריסות בעקבות אסונות טבע – בעיקר רעידות אדמה. הכלבים גם לומדים למצוא מסתננים בלתי חוקיים או נעדרים.

פרויקט האיתור מסייע למשתתפים לפתח מיומנויות הסתמכות עצמית ומוכנות תוך כדי העצמת הקהילה – ויצירת חיבור בין חבריה. "לפי כיוון הרוח, אנחנו רוצים לשלוח אותה ישר לתוך הריח", מסבירה טל לגיל שקד, שמאלף את ג'יין. "תסובב אותה בחצי מעגל כדי לבלבל אותה, ואז תשלח אותה".

לשמע הפקודה "לחפש" ג'יין יוצאת לדרך, מנווטת בהצלחה את דרכה בתנאי השטח המאתגרים. כעבור כמה דקות של חיפוש ג'יין מאתרת את ענברי. שקד לוקח את הזמן בעודו צועד לעבר ג'יין כדי לתת לה חטיף ואישור על עבודתה הקשה, כשהוא מדגיש את חשיבות הסבלנות בתרחיש של אסון טבע אמיתי, שבו תנאי שטח מסוכנים עלולים להגביל את התנועה.

ניצן טל עם כלבת החילוץ פייג' במהלך תרגיל במסגרת פרויקט איתור, אביב 2023 (צילום: Shanie Roth Photography)
ניצן טל עם כלבת החילוץ פייג' במהלך תרגיל במסגרת פרויקט איתור, אביב 2023 (צילום: Shanie Roth Photography)

אחראי האבטחה של הקיבוץ מיקי הראל הגה את פרויקט האיתור בעקבות תקרית ביטחונית שאירעה לאחרונה, כששלושה פלסטינים חצו באופן לא חוקי את גבול הגדה המערבית ונכנסו לשדות אשדות יעקב

אחראי האבטחה של הקיבוץ מיקי הראל הגה את פרויקט האיתור בעקבות תקרית ביטחונית שאירעה לאחרונה, כששלושה פלסטינים חצו באופן לא חוקי את גבול הגדה המערבית ונכנסו לשדות אשדות יעקב. גששים בדואים שנקראו לזירה לא הצליחו לאתר את טביעות הרגליים תחת שמיכת עלי השלכת.

הראל ביקש מהצבא לשלוח כלבים מאולפים מיחידת "עוקץ", יחידת הכלבנים של צה"ל, אך נענה בסירוב. תחת זאת, הגדוד שהיה מוצב באזור סייר בשטח במשך כל הלילה. המסתננים נמצאו בסופו של דבר רק למוחרת בבוקר.

בעקבות זאת פנה הראל לאנשי קשר ביחידת עוקץ, ואלה קישרו אותו עם טל – מומחית מוסמכת לאילוף כלבי חילוץ ובעבר מפקדת צוות כלבי החילוץ של היחידה.

השקת הפרויקט לפני כחמישה חודשים הונעה גם מההבנה שבשל מיקומה של ישראל על השבר הסורי־אפריקאי סביר שבשלב כלשהו בעשורים הבאים תתרחש רעידת אדמה בעוצמה של 6.5 בסולם ריכטר.

כלבת החילוץ ג'יין מוצאת את המתנדב גל ענברי במסגרת תוכנית האילוף "פרויקט איתור" ליד קיבוץ אשדות יעקב, אביב 2023 (צילום: Shanie Roth Photography)
כלבת החילוץ ג'יין מוצאת את המתנדב גל ענברי במסגרת תוכנית האילוף "פרויקט איתור" ליד קיבוץ אשדות יעקב, אביב 2023 (צילום: Shanie Roth Photography)

בעקבות אסונות טבע, כבישים עלולים להיחסם, ובמקרים של הסתננות בלתי חוקית הצבא תמיד יגיע תחילה לערים ראשיות. בקיבוץ אשדות יעקב, ששוכן במרחק קילומטר בלבד מהגבול הירדני ומהקו הירוק שמפריד בין ישראל לגדה המערבית, הסתמכות עצמית יכולה להציל חיים.

השקת הפרויקט לפני כחמישה חודשים הונעה גם מההבנה שבשל מיקומה של ישראל על השבר הסורי־אפריקאי סביר שבשלב כלשהו בעשורים הבאים תתרחש רעידת אדמה בעוצמה של 6.5 בסולם ריכטר

ג'ונגל מבטון

האימונים מתקיימים באתר בנייה נטוש, שמשמש את כל יחידות החילוץ בישראל – ומכסה שטח של 140 אלף מטרים רבועים. האזור משרת כתזכורת כואבת לאירועי אסון אפשריים, בעודו מהווה שטח אימונים אידיאלי למחלצים.

אף שהוא חדש יחסית, פרויקט האיתור כבר עובר התאמה לתוכנית פרטית ונגישה יותר לציבור בשם "ניצן", על שמה של מאלפת הכלבים הראשית טל, שיתקיים גם הוא באזור ויעשה שימוש באותו אתר אימונים.

המטרה היא להמשיך ולהתבסס על הלקחים שנלמדו מתקריות ביטחוניות ולטפח תחושת מוכנות ועצמאות בקרב האוכלוסייה האזרחית.

עודד רווה וכלבתו פיפי משתתפים באימון במסגרת פרויקט איתור, אביב 2023 (צילום: Shanie Roth Photography)
עודד רווה וכלבתו פיפי משתתפים באימון במסגרת פרויקט איתור, אביב 2023 (צילום: Shanie Roth Photography)

לטל, הכוח המניע מאחורי היוזמה, יש עניין מיוחד בעבודה עם נוער בסיכון ועם אנשים עם מוגבלויות. "לכל כלב יש פוטנציאל להיות מאומן בחיפוש וחילוץ; זה רק עניין של הקדשת הזמן הדרוש", אומרת טל, שבתקופתה ביחידת עוקץ שירתה כחיילת קרבית וכמפקדת שהייתה אחראית על אילוף כלבים.

לאחר שחרורה מצה"ל טל עברה הסמכה כמאלפת כלבים טיפולית וכמאלפת כלבים פרטית, וכעת היא עוסקת בשני התחומים.

חן בן שטרית, גם היא מפקדת לשעבר בעוקץ, שעברה הסמכה בכלבנות טיפולית ומנהלת מרכז טיפולי עם כלבים משלה, מהללת את עבודתה של טל. "אני רואה חשיבות גדולה בפרויקט של ניצן. זה כוח נוסף בשטח, שיתמוך בקהילה בזמני משבר", אומרת בן שטרית.

חן בן שטרית, גם היא מפקדת לשעבר בעוקץ, מהללת את עבודתה של טל. "אני רואה חשיבות גדולה בפרויקט של ניצן. זה כוח נוסף בשטח, שיתמוך בקהילה בזמני משבר"

להגיע אל המקום שאיש אינו יכול

הניסיון של טל מקיף טווח רחב של תרחישים, מניווט בתוך מבנים שקרסו בארץ ועד התמודדות עם תוצאות אסון סכר ברומדיניו בברזיל ב־2019. טל הייתה עדה ממקור ראשון ליכולותיהם של הכלבים לחלץ אנשים כשבני אנוש אינם יכולים לעשות זאת – ותחת הדרכתה המקצועית אותרו 19 גופות.

ניצן טל עם כלבת החילוץ פייג' במהלך תרגיל במסגרת פרויקט איתור, אביב 2023 (צילום: Shanie Roth Photography)
ניצן טל עם כלבת החילוץ פייג' במהלך תרגיל במסגרת פרויקט איתור, אביב 2023 (צילום: Shanie Roth Photography)

אולם, טל מאמינה כי השפעת האילוף נוגעת הרבה מעבר לכלבים עצמם, כפי שמדגימה יער קליין בת ה־14. יער עומדת במלוא גובהה, 162 סנטימטרים, ונועלת את עיניה על עיניו של בוסגה, רוטוויילר בן שלוש, כשהיא מלמדת אותו לנבוח על פי פקודה – צעד חיוני באילופו למציאת נעדרים.

בהדרכת טל, יער לומדת לעמוד בצורה דומיננטית ואסרטיבית. "אל תוותרי. הנביחה תצא, זה סימן לתסכול שלהם", אומרת טל. יער מתמידה במשימה עד שהיא מצליחה. איילת קליין, אימה של יער – שעקבה אחר השינוי החיובי שחל בחייה של בתה מאז תחילת הפרויקט – מציינת את הביטחון המוגבר של יער ואת התשוקה החדשה שלה.

"ניצן מגדלת את הדור הבא", אומרת איילת, ומדגישה כי האימון שיפר את זמן האיכות שלהן וחיזק את הקשרים במשפחה. הוא גם אישש את האני מאמין שהיה קיים בבית מאז ומעולם: "כשמישהו זקוק לעזרה, אנחנו שם".

רמי רווה ובנו עודד משתתפים גם הם בפרויקט, יחד עם הכלבות שלהם פֵּייג' ופִיפִי. רמי אומר כי העבודה על הפרויקט כמשפחה לימדה את הילדים שלו אחריות ואחריותיות.

הכלבה פיפי מתאמנת באיתור נעדרים (צילום: Shanie Roth Photography)
הכלבה פיפי מתאמנת באיתור נעדרים (צילום: Shanie Roth Photography)

"אנחנו עושים ביחד את 'שיעורי הבית' של הכלבות – בטיולים, בחוץ, אחד מאיתנו מתחבא, ואנחנו שולחים את פייג' למצוא אותו", הוא אומר ומוסיף כי הפרויקט הפך למחויבות משותפת המחזקת את הקשרים המשפחתיים.

בעיני טל, לכלבים יש בבירור כוח לחולל שינוי. "כלבים יכולים לגעת באנשים ולשנות חיים בצורה שאינטראקציה בין אנשים לא יכולה", היא אומרת.

עוד 856 מילים
סגירה