האם הלובסטר בוכה?

הארכיון של רוןזמן ישראל נובר בארכיון של העיתונאי רון מיברג ומפרסם מחדש מבחר מכתבותיו ● והשבוע: בחזרה ל-2009 ועונת הלובסטרים במיין ● התיירים שמעצבנים את המקומיים, הסלבים שמנסים להציל את הלובסטרים, הרשת שקונה דווקא מניו המפשייר, ושאלות המוסר סביב בישול המעדן

בתחילת אפריל נפתחים צריפי הלובסטרים ומאכלי הים במיין והם נערכים למתקפת תיירות הקיץ.

למיינרים, אנשים עניים במיוחד, אין 15 דולר מיותרים לבזבז על בשר לובסטר נקי בלחמניה קטנה. זהו מקרה קלאסי של הסנדלר שהולך יחף. במדינה שתיירות היא אחד מענפיה המכניסים ביותר, הטינה הכפולה שחשים המקומיים כלפי התיירים המצפינים מבועות ממון כמו בוסטון, קייפ קוד, ניו יורק ואחרות, היא פריבילגיה שאין להם.

אחרי שהיית כאן כמה שנים, אתה לומד לזהות כיצד הם כובשים את כעסם ומחייכים מבעד לשיניים חשוקות. זעמם של המקומיים יוצא על היגוארים, הריינג'-רוברים והג'יפים הסקסיים מתוצרת BMW ומרצדס, החולפים בטיסה נמוכה ברחובותיהם הצרים.

לעתים נדמה שהסוודר הצהוב הבא הקשור ברישול על כתפיו של עירוני יאפי שהגיע למיין כדי לבלות עם ארוסתו לצלילי פכפוך המים בבקתה שכורה לגדות האגם, יוביל לאסון ולפרץ של אלימות. אלה אינם דרומיים אדומי צוואר וחמומים, ולכן זה לא קורה. במיין מעדיפים להפנים ולשתוק מאשר לאבד שליטה.

לעתים נדמה שהסוודר הצהוב הבא הקשור ברישול על כתפיו של עירוני יאפי שהגיע למיין כדי לבלות עם ארוסתו לצלילי פכפוך המים בבקתה שכורה לגדות האגם, יוביל לאסון ולפרץ של אלימות

"אם הם מחפשים אוכל אותנטי למיין", רוטנים המקומיים, "שיאכלו תפוחי אדמה. או מקרוני בגבינה".

סירות לדיג לובסטרים בג'ונספורט, מיין, אפריל 2023 (צילום: AP Photo/Robert F. Bukaty)
סירות לדיג לובסטרים בג'ונספורט, מיין, אפריל 2023 (צילום: AP Photo/Robert F. Bukaty)

ללא החמאה המזוקקת, לובסטר הוא מה שהרופא רשם: גם מאכל נחשק ויוקרתי וגם בריא. בשרו נטול שומן; יש בו חמישה אחוזים שומן רווי פחות מבשר אדום ועשרה אחוזים פחות מחזה עוף נטול עור; ופחות כולסטרול וקלוריות מהנ"ל. אין פלא שבקיץ יש כאן פקקים כמו בסוקולוב ברמת השרון ביום שישי.

מיין זקוקה לתיירים, אבל עם ברכיהם הוורודות, הפריזורות התכלכלות והנהיגה הפרועה, הם קשים לעיכול. מאידך, במיין לא נושכים את היד שמאכילה אותם. ודאי לא בימי מיתון.

פעם בכמה שנים פורצת תקרית לובסטר לתקשורת. אחת המפורסמות ארעה ב-1994, כאשר השחקנית מרי טיילר-מור התאהבה בספייק, לובסטר שמשקלו 6.50 ק"ג, ששכן לבטח באקווריום של מסעדה במליבו, קליפורניה.

פעם בכמה שנים פורצת תקרית לובסטר לתקשורת. אחת המפורסמות ארעה ב-1994, כאשר השחקנית מרי טיילר-מור התאהבה בספייק, לובסטר שמשקלו 6.50 ק"ג, ששכן לבטח באקווריום של מסעדה במליבו

כמו לווייתן שהורבץ אל החוף ויש להצילו, תכננה טיילר-מור להטיס את ספייק למיין ולשחרר אותו לחופשי באוקיינוס האטלנטי, ביתו. בעל המסעדה סירב למכור אותו ואפילו אלף דולר לא הזיזו אותו מסירובו.

מנת לובסטר במסעדה. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מנת לובסטר במסעדה. אילוסטרציה (צילום: iStock)

כאשר גונב הסיפור לאוזניו של ראש לימבו, שדר הרדיו הימני, הוא הציע אלפיים דולר כדי לאכול את ספייק. טיילר-מור ולימבו אינם מחזיקים בדעות פוליטיות דומות.

מה שלימבו לא הביא בחשבון, הייתה העובדה שבמיין, לובסטרים בגודל של ספייק מוחזרים לאוקיינוס. ספייק הוא מה שנקרא Stud. הוא אמר להפרות את נקבות הלובסטר המבייצות. נתון נוסף המעיד על בורותו הקולינרית של לימבו: לובסטר של 6 ק"ג אינו טעים. אלה הקטנים שטעימים.

במיין, לובסטרים בגודל של ספייק מוחזרים לאוקיינוס. ספייק הוא מה שנקרא Stud. הוא אמר להפרות את נקבות הלובסטר המבייצות. נתון נוסף: לובסטר של 6 ק"ג אינו טעים. אלה הקטנים שטעימים

טיילר-מור לקחה את הקייס שלה לסניף מיין של PETA – ארגון המגן על זכויות החיות ועל התנהגות אתית כלפיהן. בפסטיבל הלובסטרים השנתי שנערך כל שנה ברוקלנד, הפגינו הפט"אים עם שלטים בנוסח "חירות ללובסטרים!" ו"מים רותחים כואבים!"

האמת שאין בין המדענים תמימות דעים לגבי יכולתו של הלובסטר לחוש כאב כאשר משליכים אותו חי לסיר מים רותחים.

לובסטר מבושל במים רותחים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
לובסטר מבושל במים רותחים. אילוסטרציה (צילום: iStock)

חלק מהמדענים טוענים שמכיוון שאין ללובסטר מערכת עצבים אוטונומית, אין להם יכולת להיכנס לשוק, ולכן הם חשים בכאב עד הסוף המר ועד שקצות העצבים שלהם נשלקים.

אחרים טוענים כי תנועותיו של הלובסטר בסיר אינן שונות מניסיון ההימלטות השגרתי שלו מהמלכודת שבה נתפס, והן אינן מעידות כי הוא חווה טראומה מיוחדת.

ג'וליה צ'יילד המנוחה, שהייתה עורפת עופות במליקת ראשיהם, עקפה את הדיון על ידי הריגתו של הלובסטר בסכין, דוגמת מטאדור ההורג את השור בתקיעת חרב מיומנת.

ג'וליה צ'יילד המנוחה, שהייתה עורפת עופות במליקת ראשיהם, עקפה את הדיון על ידי הריגתו של הלובסטר בסכין, דוגמת מטאדור ההורג את השור בתקיעת חרב מיומנת

מיינרים בזים לתיירים רכי הלבב המשליכים את הלובסטר החי לסיר הרותח ובורחים מהמטבח כדי לא לשמוע אותו בוכה. ראה את וודי אלן ב"אנני הול". הלובסטר אינו בוכה ואינו נושא תפילה אחרונה.

ההומניות בהריגת לובסטרים – אחד האוקסימורונים הגדולים בבישול – עלתה פעם נוספת בשנה שעברה, עם פתיחת הסניף הראשון בפורטלנד של Whole Foods, רשת המזון האורגני מטקסס.

באף אחד מ-200 סניפיה של הרשת באמריקה לא מוכרים לובסטרים. השיקול בעד מכירתם בפורטלנד, העיר הגדולה במיין עם סצנה קולינרית מרתקת, הייתה קרבת החנות למים שבהם הם ניצודים והסבל המינימלי הנגרם להם בשינועם בדרכם האחרונה.

מיד התעורר ויכוח ערני בין הצדדים הניצים. Whole Foods יצאו מגדרם כדי להנעים את רגעיהם האחרונים של הלובסטרים. בסופרמרקטים אנינים פחות, מצטופפים הלובסטרים החיים אחד על גבי השני באקווריום קטן. בחנות החדשה הם שוכנים בתאים נפרדים והזבנים משתמשים בטייזרים המפיקים שוק חשמלי של 110 וולט, החוסך מהלובסטר את העינוי בהרתחתו חי.

Whole Foods יצאו מגדרם כדי להנעים את רגעיהם האחרונים של הלובסטרים. בחנות החדשה הם שוכנים בתאים נפרדים והזבנים משתמשים בטייזר החוסך מהלובסטר את העינוי בהרתחתו חי

מה שלא ברור כלל, כיצד יכולה רשת כה הומנית ומתחשבת ברגשות הזולת להיות כה לא רגישה ועיוורת ולרכוש את הלובסטרים בניו המפשייר השכנה. במקום לתמוך בציידי הלובסטרים המקומיים של מיין, הם פנו דרומה לקנות את הסחורה במדינה אחרת.

סניף Whole Foods בפורטלנד, מיין, פברואר 2007 (צילום: AP Photo/Pat Wellenbach)
סניף Whole Foods בפורטלנד, מיין, פברואר 2007 (צילום: AP Photo/Pat Wellenbach)

הרכישה בניו המפשייר העלתה מחדש את הדיון בהובלה. כאן גילו Whole Foods רגישות גדולה, רק לא לדייגים.

את הלובסטרים מוציאים מהמלכודות ומובילים צפונה בתאים פרטיים שנבנו במיוחד כדי להוריד את המתח ואת אי הנוחות במסע לחנות. לרשת יש שיטת סימון מיוחדת: כל לובסטר שלא נמכר תוך שבוע, מוצא להורג, באופן אנושי כמובן, ומכינים ממנו סלט לובסטר, פיצה לובסטר ומעדנים אחרים.

דוברת איגוד דייגי הלובסטרים של מיין שבו חברים כ-7,000 איש, אומרת כמה מעליב זה לשמוע מהרשת הצדקנית כי דייגי ומובילי הלובסטרים במיין אינם יודעים כיצד לטפל בחיה וכי הם פחות רגישים מהזולת.

דוברת איגוד דייגי הלובסטרים של מיין שבו חברים כ-7,000 איש, אומרת כמה מעליב זה לשמוע מהרשת הצדקנית כי דייגי ומובילי הלובסטרים במיין אינם יודעים כיצד לטפל בחיה וכי הם פחות רגישים מהזולת

גם נגד הריגתם בחשמל, מתקומם האיגוד. לחשמל לובסטר? הם אומרים. מעניין כיצד זה יעבוד ביחסי הציבור, שהלובסטרים ב-Whole Foods מוצאים להורג בכיסא חשמלי?

עודני ממתין להתפתחות חדשה, קיבלתי מייל מחברה בניו יורק המציעה לחובבי המעדן הימי להיכנס לשותפות במלכודות לובסטרים על בסיס טיים-שיירינג. עבור כ-2,000 דולר, כתבו לי, הם יצאו וחישבו שאראה לפחות 40 לובסטרים בשנה, כולל הובלה.

דפקתי delete בשאט נפש. גם זללן בררן מתעקש לראות ללובסטר את האדום בעיניים לפני שהוא אוכל אותו.

פורסם לראשונה ב"מעריב", 2009

עוד 978 מילים
סגירה