נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, 4 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Butch Dill)
AP Photo/Butch Dill
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, 4 באוגוסט 2023

כתב אישום רביעי בפחות מחצי שנה

כתב האישום החדש נגד הנשיא לשעבר כולל 13 סעיפים, בהם אחד השמור לראשי הפשע המאורגן ● כתב האישום כולל גם 18 ממקורביו, בהם עורך דינו לשעבר רודי ג'וליאני ● לפני פרסום האישום, טראמפ איים על חברי חבר המושבעים האמונים על ההחלטה בג'ורג'יה, מה שעלול להוביל את התביעה לטעון כי אסור לשחרר את הנשיא לשעבר בערבות במהלך המשפט ● פרשנות

שבע הערים הגדולות בארה"ב הן אינן ערי הבירה של המדינות שלהן. בירתן של ניו יורק, קליפורניה, אילינוי, טקסס ופנסילבניה הן אלבני, סקרמנטו, ספרינגפילד, אוסטין והאריסברג – ולא ניו יורק, לוס אנג'לס, שיקגו, יוסטון, דאלאס ופילדלפיה.

זה לא המקרה של העיר השמינית בגודלה, אטלנטה, שהיא גם מרכז האוכלוסייה של מדינת ג'ורג'יה – שמכילה (עם פרבריה) כמחצית מאוכלוסיית המדינה – וגם בירתה.

עובדת הטריוויה הפיקנטית הזו עלולה להיות גורלית עבור דונלד טראמפ. זאת משום שבמהלך ניסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב־2020, ביצע טראמפ – עם שותפיו – שלל פעולות מול הרשויות השונות של מדינת ג'ורג'יה, היושבות באטלנטה.

אתמול (שני) התברר שפאני וויליס – פרקליטת מחוז פולטון הכולל את עיר הבירה – היא אדם יסודי ואמיץ למדי, ולכן טראמפ יישפט על העברות האלה במחוז. אז מה חדש ושונה בכתב האישום הרביעי מכתבי האישום הקודמים?

פרקליטת מחוז פולטון פאני וויליס (צילום: AP Photo/John Bazemore)
פרקליטת מחוז פולטון פאני וויליס (צילום: AP Photo/John Bazemore)

בדומה לכתב האישום הפדרלי נגד טראמפ שהוגש לפני כשבועיים, כתב האישום עוסק בשלל הניסיונות של טראמפ לסכל את בחירותו של ג'ו ביידן

ראשית, בדומה לכתב האישום הפדרלי נגד טראמפ שהוגש לפני כשבועיים, כתב האישום החדש עוסק בשלל הניסיונות של טראמפ לסכל את בחירותו של ג'ו ביידן – וכולל 13 סעיפים, ובהם:

  • ניסיון לשדל את מזכיר המדינה של ג'ורג'יה בראד רפנסברגר לזייף את תוצאות הבחירות במדינה. טראמפ הוקלט מפציר ברפנסברגר: "אני רק צריך שתמצא 11,780 קולות".
  • גיוס קבוצת אלקטורים לא חוקיים, תומכי טראמפ, שישלחו מטעם המדינה לקונגרס במקביל לאלקטורים החוקיים, כדי לאפשר לחברי בית הנבחרים לקבל את קולותיהם בשם מדינת ג'ורג'יה.
  • עדות שקר בפני בתי המחוקקים של ג'ורג'יה על זיופי בחירות כביכול (אף שהמעורבים ידעו כי מדובר בדיווחים שקריים), שאף הביאו לאיומי אלימות מצד תומכי טרמאפ כנגד גורמים שונים במערך ניהול הבחירות במדינה.
  • גניבת ציוד בחירות ורשימות בוחרים ממחוז קופי – מחוז כפרי בדרום־מזרח המדינה. העברה הזאת נכללת בכתב האישום של מחוז פולטון משום שתוכננה במחוז.
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נואם בעצרת בחירות בקרוליינה הדרומית, 28 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
דונלד טראמפ נואם בעצרת בחירות בקרוליינה הדרומית, 28 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

לטענת פרקליטת המחוז פאני וויליס יש לה הוכחות שטראמפ ידע כי טענותיו שקריות וכי הוזהר שמעשיו לא חוקיים. אולם, משום שהוא תפס את עצמו כמעל לחוק – הוא התנהג כאילו מדובר במעשים לגיטימיים

בדומה לכתב האישום של ג'ק סמית' – התובע המיוחד בפרשת הניסיון של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ להטות את תוצאות הבחירות ב־2020 – יש בכתב האישום הרביעי שינוי פרדיגמה דרמטי לעומת זה שטראמפ הציג לציבור.

לטענת פרקליטת המחוז פאני וויליס, יש לה הוכחות שטראמפ ידע כי טענותיו שקריות וכי הוזהר שמעשיו לא חוקיים. אולם, משום שהוא תפס את עצמו כמעל לחוק – הוא התנהג כאילו מדובר במעשים לגיטימיים ויצר אווירה ציבורית התומכת בטענותיו.

וויליס, בעקבות סמית', מחזירה את הדיון לפסים שפויים יותר ומבהירה שניסיון הטיית הבחירות אכן לא חוקי. היא מנחיתה מכה תפיסתית משמעותית נגד טענת "הממזרים שינו את הכללים" של טראמפ ושותפיו.

שנית, מעבר לאישומים עצמם, וויליס הוסיפה בראש כתב האישום גם עברה על חוק RICO. החוק הזה נחקק ברמה הפדרלית בשנות ה־70 ולאחר מכן הועתק לחוקי כמה מדינות, בהן ג'ורג'יה – ונועד להילחם בפשע המאורגן.

ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

הרשעה לפי חוק RICO מאפשרת חילוט נכסים משמעותי – צעד שנועד להילחם בהברחת ההון בעקבות הרשעת ראשי מאפיה. כלומר, טראמפ מואשם בכתב אישום כראש מאפיה, על כל הנגזר מכך

בקווים כלליים, לפי החוק הזה, ביצוע של כמה פשעים חמורים המעידים על התנהגות עבריינית שיטתית ומאורגנת מהווה עברה בפני עצמה, שנושאת עונש של עד 20 שנות מאסר.

הרשעה לפי החוק הזה מאפשרת חילוט נכסים משמעותי – צעד שנועד להילחם בהברחת ההון בעקבות הרשעת ראשי מאפיה. כלומר, טראמפ מואשם בכתב אישום כראש מאפיה, על כל הנגזר מכך. קשה לזלזל בחומרת האישום הזה.

שלישית, האישום הוא ברמה המדינתית ולא הפדרלית. פרקליטת מחוז פולטון נבחרת על־ידי בוחרי המחוז ולא כפופה למשרד המשפטים הפדרלי. גם אם המשפט יתארך עד לאחר הבחירות – וטראמפ ייבחר לנשיא – הוא לא יוכל לפטרה ולבטל את כתב האישום.

אם יורשע, אין בסמכות הנשיא (טראמפ או רפובליקאי אחר) לחון אותו. זה לא נמצא אפילו בסמכותו של מושל ג'ורג'יה. לפי חוקי המדינה, סמכות החנינה מצויה בידי מועצת חנינות עצמאית – וחנינה יכולה להיות מוענקת רק אחרי חמש שנים.

תומכי טראמפ מסתערים על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
תומכי טראמפ מסתערים על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

אם יורשע, אין בסמכות הנשיא (טראמפ או רפובליקאי אחר) לחון אותו. זה לא נמצא אפילו בסמכותו של מושל ג'ורג'יה. סמכות החנינה מצויה בידי מועצת חנינות עצמאית – וחנינה יכולה להיות מוענקת רק אחרי חמש שנים

רביעית, המשפט יערך במחוז פולטון, ש־72% מבוחריו הצביעו לביידן בבחירות 2020. מדובר במאגר מושבעים פוטנציאלי לא מאוד אוהד לטראמפ. הצוות של טראמפ ינסה להעביר את המשפט למחוז השיפוטי הפדרלי של אטלנטה, המכיל נוסף על העיר אטלנטה את פרבריה, וממילא מכיל מאגר מושבעים מאוזן יותר.

חמישית, כתב האישום מכיל רשימת נאשמים ארוכה – לא פחות מ־18 איש – מלבד טראמפ. היא כוללת את רודי ג'וליאני, עורך דינו לשעבר; מארק מדוז, שהיה ראש הסגל בבית הלבן; ג'פרי קלארק, פרקליט במשרד המשפטים, שכמעט מונה לתובע הכללי; ג'ון איסטמן, פרקליט במשרד המשפטים ואבי תיאורית האלקטורים; והפרקליטה סידני פאוול, מראשי מפיצות הקונספירציות.

מעבר לצרות האישיות שכתב האישום הזה גורם לכל אחד מהם, האישומים האלה יקשו מאוד על טראמפ לגייס אנשים רציניים – או אפילו שליש רציניים – מכאן ואילך, משום שהעבודה איתו נושאת בחובה סיכון משפטי משמעותי.

ששית, ראוי להתעכב על האירועים סביב הגשת כתב האישום. בארה"ב, הסמכות להגיש כתב אישום חמור אינה בידיו של התובע. הוא צריך לכנס "חבר מושבעים גדול" הכולל 23 חברים – ולהציג בפניו את העדויות. הגוף הזה צריך להכריע ברוב רגיל האם להגיש כתב אישום.

דונלד טראמפ עוזב את בית המשפט הפדרלי במיאמי, פלורידה, אחרי שכפר באישומים נגדו, 13 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Chris O'Meara)
דונלד טראמפ עוזב את בית המשפט הפדרלי במיאמי, פלורידה, אחרי שכפר באישומים נגדו, 13 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Chris O'Meara)

בארה"ב, הסמכות להגיש כתב אישום חמור אינה בידיו של התובע. הוא צריך לכנס "חבר מושבעים גדול" הכולל 23 חברים – ולהציג בפניו את העדויות

משום שחבר מושבעים גדול יכול גם להכריע שלא להגיש כתב אישום, כדי למנוע פגיעה בשם הטוב של הנחקרים וכדי לשמור באופן כללי על טוהר ההליך – הדיונים נערכים בסודיות מוחלטת, ועצם החברות בחבר המושבעים היא סוד.

לכן, בדרך כלל הדיונים שלו נינוחים יותר. לא מדובר בהליך מרוכז של היעדרות מהעבודה, כמו חברות בחבר מושבעים רגיל, אלא בישיבות הנערכות פעמיים בשבוע אחר־הצוהריים. רק בסוף התהליך יש ישיבה ארוכה יחסית, במסגרתה חבר המושבעים הגדול יכול לבקש שוב לשמוע עדים – ובסופה יש הכרעה.

מה שקרה במקרה הזה הוא שטראמפ ניסה להשפיע על התהליך – ולאיים על העדים. אתמול פרקליטות מחוז פולטון העלתה בטעות את ההודעה על כתב האישום באתר שלה עם תחילת הישיבה המכרעת של חבר המושבעים הגדול.

אף שההודעה הוסרה זמן קצר לאחר מכן היא כבר עשתה כותרות וטראמפ החל לאיים ברשת החברתית שלו על חברי החבר. פרקליט המחוז החליט, בניגוד לתכנון, לא לאפשר לישיבה להתארך מעבר לאותו היום – אלא לכנס את הישיבה עד שתתקבל הכרעה, גם לתוך הערב, כדי למנוע מצב שחברי חבר המושבעים ילכו הביתה, ייחשפו לכל התקשורת – ויאוימו על־ידי טראמפ.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בבית המשפט במנהטן, 4 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בבית המשפט במנהטן, 4 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

אף שההודעה הוסרה זמן קצר לאחר מכן היא כבר עשתה כותרות וטראמפ החל לאיים ברשת החברתית שלו על חברי החבר. פרקליט המחוז החליט, בניגוד לתכנון, לא לאפשר לישיבה להתארך מעבר לאותו היום

כך התקבלה ההודעה על כתב האישום ב־21:00 בערב בערך, באופן חריג למדי להודעות מסוג זה. מעבר לפיקנטרייה, יש להתרחשויות האלה השלכות גם להמשך. כמו באישומיו ביחס לניסיון להטות את הבחירות, גם בתחום של ניהול המשפט טראמפ מתנהג כאילו שהחוק לא נוגע לו – ומאיים על עדים ועל מושבעים בלי הפסקה.

השופט בתיק בוושינגטון, שם החלו הליכי קדם המשפט, כבר התייחס לכך שהוא לא ייתן לטראמפ לחמוק מהמעשים האלה ללא עונש, ונראה שגם כאן – לפחות מצד התביעה – יש נכונות להילחם בכוח נגד הניסיונות של טראמפ להשפיע על המשפט.

הדבר הזה יכול להשפיע, למשל, על שחרורו בערבות של טראמפ למשך המשפט. הנוהל הרגיל הוא שנאשם מופיע בבית המשפט, מצהיר אם הוא אשם/לא אשם – ואז לרוב משוחרר בערבות, אם מוכיחים שאין בשחרור הזה סיכון לניהול התקין של המשפט.

אולם, אם טראמפ מאיים על עדים ומושבעים עד כדי כך שלא ניתן לדחות את המשך ישיבת חבר המושבעים הגדול למוחרת – ייתכן שהתביעה תטען שאין לשחרר את טראמפ בערבות. האם טראמפ יבלה את המשפט במעצר בבית הכלא של מחוז פולטון? זה נשמע מופרך, אבל דברים מופרכים מאלה כבר קרו בשנים האחרונות.

.דונלד טראמפ ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אם טראמפ מאיים על עדים ומושבעים עד כדי כך שלא ניתן לדחות את המשך ישיבת חבר המושבעים הגדול למוחרת – ייתכן שהתביעה תטען שאין לשחרר את טראמפ בערבות

עוד 1,239 מילים ו-1 תגובות
סגירה