הקרע בין נתניהו לצה"ל מעמיק, וגלנט שוב על המוקד

שיחת הנזיפה של ראש הממשלה עם הרמטכ"ל בסוף השבוע והתמהמהותו במתן גיבוי לצבא מול ביקורת של הימין חשפו במעט את התהליך שעובר נתניהו מול צה"ל ואת קו השבר בתוך הליכוד ● גלנט אומר למקורביו שאינו מתכוון להתפטר ● השאלה היא האם נתניהו ייתן לו להישאר בתפקידו ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב במחנה גלילות, 2 במאי 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב במחנה גלילות, 2 במאי 2023

עד כמה הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבכירי צה"ל עמוק, יעיד אירוע שהתרחש בסוף השבוע האחרון:

מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, נועד ביום שישי בצהריים עם כשישים טייסי מילואים במסגרת המאמץ הכמעט יומיומי שלו להוריד את גובה הלהבות ועוצמת המחאה בחיל. מייד אחרי המפגש, דובר צה"ל החליט לזמן את הכתבים הצבאיים לתדרוך טלפוני, כדי להעביר להם את עיקרי דבריו של בר.

האלוף לא הסתיר בשיחה את העומק, העוצמה וקצב הפגיעה בכשירות המבצעית של חיל האוויר. מול מי שמאיישים דרך קבע את הקוקפיט אי אפשר לייפות את התמונה. רוח הדברים הועברה מייד אחר כך על ידי דובר צה"ל עצמו לכתבים עם אישור לצטט באופן ישיר את מפקד חיל האוויר.

ההחלטה לתת פומבי לשיחה הזו הייתה במסגרת יישום לקחים של צה"ל מהשבועות האחרונים. לא אחת כאשר מפגשים כאלה התקיימו, הם הודלפו לתקשורת עם כותרות לא מדויקות. לפיכך ששיחות אשר דינן באופן טבעי להיות מודלפות, ידובררו על ידי דובר צה"ל בכדי לשלוט על מה יוצא ואיך יוצא החוצה, ובכך למעשה לגדר את השיח ולחדד את המסר.

השר יואב גלנט משוחח עם מפקד חיל האוויר תומר בר, 15 באוגוסט 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
השר יואב גלנט משוחח עם מפקד חיל האוויר תומר בר, 15 באוגוסט 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

זה בדיוק מה שקרה ביום שישי, אולם ראש הממשלה – ששמע את הדברים בתקשורת – זעם על הפרסום ופנה לרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, בטענות קשות כאילו בכירי צה"ל הם שפוגעים בהרתעה. ההסבר שסיפק הלוי, כי הכוונה היא לשלוט בגובה הלהבות ולא ללבות אותן עוד יותר, לא ממש סיפק את נתניהו, שדאג לתדרך אחר כך על שיחת הנזיפה שלו לרמטכ"ל.

במקביל, התחדד בשבוע האחרון קו השבר בתוך מפלגת הליכוד. שר הביטחון יואב גלנט הלך צעד נוסף קדימה ברוח הגבית שהוא מעניק לרמטכ"ל ולצה"ל. המהלך הזה היה לצנינים בעיני חלק מדופן ימין בליכוד.

במקביל, התחדד בשבוע האחרון קו השבר בתוך מפלגת הליכוד. שר הביטחון יואב גלנט הלך צעד נוסף קדימה ברוח הגבית שהוא מעניק לרמטכ"ל ולצה"ל. המהלך הזה היה לצנינים בעיני חלק מדופן ימין בליכוד

ביום שני בערב עלה גלנט על המוקד בבית המשפט של ערוץ 14. ינון מגל – עם רוח גבית של הפאנל בתוכנית "הפטריוטים" ומחיאות כפיים מוזמנות מהקהל – כינה את גלנט "לא משלנו. הוא מגיע בכלל מפורום החווה". רוצה לומר, הוא בכלל ממחנה שרון. בדופן ימין הליכודי לא צריך לומר יותר מזה כדי להבין את הרמז: הוא שייך למי שזנח את הדרך, למי שאחראי ל "גירוש", לחציית הקווים האידיאולגיים.

בכלל, יום שני לא שפר על שר הביטחון. גלנט חטף מהמחנה הבן גבירי על פינוי מאחז בשומרון, למרות שמי שחתם על הצו היה בשר מבשרו של הימין הקיצוני, השר בצלאל סמוטריץ'. ואם זה לא הספיק, בערב עלה שר הביטחון על הכוונת של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה שלגלג על האמירה של גלנט משבוע שעבר, "נחזיר את לבנון לתקופת האבן".

מנהיג חזבאללה חסן נסראללה, תמונת ארכיון (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
מנהיג חזבאללה חסן נסראללה, תמונת ארכיון (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

על הדרך סקר נסראללה בפרוטרוט גם את משבר חוק הגיוס, משל היה פרשן פוליטי ישראלי. מקבלי ההחלטות בירושלים שניתחו את הדברים של נסראללה – כפי שעושים בכל נאום שלו – לא מצאו רמזים למשהו קונקרטי. זה היה נאום תוכחה, פולקלוריסטי, כדי לנצל מומנטום של משבר פנים-ישראלי. בעיתוי הזה יש כאן גם חצי כוס מלאה: נסראללה לא חידש משהו באיומים שלו.

לסביבה הקרובה שלו אומר גלנט כי הוא למתכוון להתפטר. אבל המתח בינו לבין נתניהו גלוי, ויש כבר דיבורים על תכנית גדולה לטרוף את הקלפים. העיתון "מעריב" דיווח בסוך השבוע כי נתניהו בוחן סבב תיקים חדש: ישראל כ"ץ לביטחון, אלי כהן למשפטים, יריב לוין למשרד החוץ וגלנט לתשתיות. שינמוך ונקמה. הסבירות לסבב כזה כנראה לא גבוהה, אבל בעצם פרסום הדברים יש מסר.

לסביבה הקרובה שלו אומר גלנט כי הוא למתכוון להתפטר. אבל המתח בינו לבין נתניהו גלוי, ויש כבר דיבורים על תכנית גדולה לטרוף את הקלפים

ההודעה המשותפת שיצאה שלשום מהלשכות של שר הביטחון וראש הממשלה כי הם עובדים בתיאום ומגבים את הרמטכ"ל וצה"ל הייתה גמלונית משהו. ראש הממשלה, כרגיל במשבר הנוכחי, הגיב באיחור לסערה התורנית – רק אחרי שהיא חוללה את הנזק או ההשפעה, תלוי את מי שואלים.

עוד 591 מילים
סגירה