תלמידי תיכון במרכז STEMpower בפוקה שבבישופטו, אתיופיה, יולי 2023 (צילום: באדיבות STEMpower)
באדיבות STEMpower

"עכשיו יש לנו מה לתת לקהילה"

באפריקה, במרכזי STEM – ארגון ללא מטרות רווח השואף להקנות כלים לפיתוח היבשת – נוצר דור המדענים הבא ● החזון של הפיזיקאי האמריקאי מארק גלפנד הוא הימור לטווח ארוך, שאולי יוביל למהפכה מקומית: "הילדים פותרים את מה שהם רואים כבעיות העולם שלהם"

ציים של מוניות שיתופיות המגהקות עשן הומים לאורך כבישי אתיופיה, יומם וליל. המיני־אוטובוסים הכחולים־לבנים – הנפוצים יותר מאוטובוסים ציבוריים – נוסעים לאורך מסלולים קבועים ואוספים את הנוסעים בתחנות בלתי מסומנות.

אולם, כשנוסע עולה לאוטובוס, עשויה להתחיל התמקחות. לכן, כדי לפתור את הסוגיה בנוגע למחיר הכרטיס, שני תלמידי תיכון אתיופים – דאגים יננֶה והֶנוס שימליו – המציאו מכשיר מבריק שהם מכנים "מד מוצָא".

הם הדגימו בפניי את הרעיון שלהם במרכז המדע STEMpower (ראשי תיבות של מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) בפוֹקָה, בישופטו, בחודש שעבר, באירוע הכולל עשרות צוותים והמצאות. הוזמנתי לאירוע כדי לדווח על מאמצי ארגון STEMpower, שזורע מעבדות מדע ברחבי אפריקה כדי לספק כלים פרקטיים לשיפור החיים במדינות השונות.

שני הנערים במדים הכחולים הסבירו כי בהטמעת המד המיוחד ברחבי המדינה הם מקווים ליצור סולם מחירים הוגן ואובייקטיבי ולמנוע כל "אי נעימות" בנושא מחיר הכרטיס. מדובר בצורך שהם פוגשים בחיי היום־יום שלהם.

דאגים יננה ומנוס שימליו, ממציאי "מד המוצא", במרכז STEMpower בפוקה שבבישופטו, אתיופיה, יולי 2023 (צילום: באדיבות STEMpower)
דאגים יננה ומנוס שימליו, ממציאי "מד המוצא", במרכז STEMpower בפוקה שבבישופטו, אתיופיה, יולי 2023 (צילום: באדיבות STEMpower)

המרכזים מיועדים לתלמידי תיכון אבל כוללים גם תוכניות ליזמים עד גיל 30. 29 מרכזים נוספים מתוכננים להיפתח בשנה הקרובה, וכפי שנוכחתי לגלות – הצמא לידע אדיר

"המטרה היא שהתלמידים שלנו יזהו בעצמם בעיות בקהילות שלהם", אומר איוב אייצ'ו טפרה, ראש מרכז STEMpower בשכונת פוקה בבישופטו, כשעה נסיעה מאדיס אבבה. הנערים מביאים את בעיות היום־יום האלה אל הצוות, שמנסה ללמד אותם כיצד למצוא פתרונות משלהם בעזרת מעבדות המכניקה, התכנות, האופטיקה והרובוטיקה.

"מד המוצא" מופעל באמצעות לוח מקשים ממוספר המחובר למונה מונית רגיל. הנערים תכנתו את המכשיר לזהות כל מושב באוטובוס באמצעות מספר. כשנוסע עולה לאוטובוס, הנהג לוחץ על הלחצן המציין את מספר המושב שלו.

כשהנוסע יורד, הנהג לוחץ שוב על הלחצן ומדפיס את מחיר הכרטיס. לדבריהם, בסוף היום המונה גם יסכם את כל מכירת הכרטיסים היומית – וינכה מהסכום את חוב המס של החברה. הרעיון הזה כל כך פשוט עד שלא ברור מדוע איש לא חשב עליו לפני כן.

המרכז בבישופטו, שהוקם ב־2012, הוא אב הטיפוס של מעבדות הלמידה של STEMpower. היום ישנם 107 מרכזים כאלה ברחבי אפריקה, 60 מהם באתיופיה לבדה. הם מיועדים לתלמידי תיכון אבל כוללים גם תוכניות ליזמים עד גיל 30. 29 מרכזים נוספים מתוכננים להיפתח בשנה הקרובה, וכפי שנוכחתי לגלות, באתיופיה ובאוגנדה – יש צמא אדיר למרכזים כאלה.

איוב אייצ'ו טפרה, ראש מרכז STEMpower בשכונת פוקה שבבישופטו, מדבר עם תלמידים, יולי 2023 (צילום: באדיבות STEMpower)
איוב אייצ'ו טפרה, ראש מרכז STEMpower בשכונת פוקה שבבישופטו, משוחח עם תלמידים, יולי 2023 (צילום: באדיבות STEMpower)

כל מרכז כולל מעבדות להוראת מדעי ליבה, מסופי מחשבים ולוחות אלקטרוניקה, מדפסות תלת־ממד וערכות רובוטיקה. כדי להרחיב את הנגישות למרכז, הארגון החל השנה בפרויקט פיילוט של מעבדת STEM ניידת

החלום של הנדבן היהודי שייסד את STEMpower, מארק גלפנד, הוא למשוך את התלמידים למדעים לפני שהם מתחילים ללמוד באוניברסיטה. "בתוך כל ילד יש מדען. טפחו את המדען הזה ותשנו את העולם", מתעקש הפיזיקאי היהודי בן ה־72 מבוסטון.

במשרד החינוך באדיס אבבה, ד"ר סולומון בנור בלאי, המנכ"ל של "מחקר ומעורבות קהילתית", אומר כי מעבדות המדע של STEMpower הן "פריצת דרך" עבור האומה.

כל מרכז כולל מעבדות להוראת מדעי ליבה, מסופי מחשבים ולוחות אלקטרוניקה, מדפסות תלת־ממד וערכות רובוטיקה. כדי להרחיב את הנגישות למרכז, הארגון החל השנה בפרויקט פיילוט של מעבדת STEM ניידת מהמרכז שלו בבישופטו, שמשרתת כ־15 בתי ספר ברדיוס של 50 קילומטרים.

"לא היה לנו כלום לפני ש־STEM הגיע לאתיופיה, ובתי הספר יכלו רק לעשות ניסויים פשוטים בכימיה או בביולוגיה", אומר בלאי ממשרד החינוך, פרופסור חבר באוניברסיטה למדע וטכנולוגיה באדיס אבבה.

מייסד STEMpower מארק גלפנד במרכז STEM באפריקה (צילום: באדיבות מארק גלפנד)
מייסד STEMpower מארק גלפנד במרכז STEM באפריקה (צילום: באדיבות מארק גלפנד)

בלאי אומר כי המשרד מצפה להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם STEMpower במסגרת כלל ארצית, כדי ליצור תוכנית הכשרה סטנדרטית לכל המנחים בעשרות המרכזים

כשהוא קיבל את פניי עם קפה אתיופי חזק, הפרופסור יליד גונדר סיפר לי שבילה חמישה חודשים בישראל במסגרת לימודי התואר השני שלו. הוא למד ברחובות, ולדבריו הרגיש כמו בבית בקרב קהילת העולים מאתיופיה.

בלאי אומר כי המשרד מצפה להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם STEMpower במסגרת כלל ארצית, כדי ליצור תוכנית הכשרה סטנדרטית לכל המנחים בעשרות המרכזים ברחבי המדינה. "התרומה הזו  ממש חיונית", אומר בלאי.

סטודנטים למדעי המחשב בלי מחשב

באמצע יולי, מנכ"ל STEMpower אדווין קומפה ביקר לראשונה במרכז החדש באוניברסיטת אוגנדה. בתום הגינונים הרשמיים, כשיצאנו מדלת המעבדה, היה ברור שהסטודנטים להוטים לחזור אל מסופי המחשבים שלהם.

קומפה הסביר שעבור חלק מהאוניברסיטאות, המרכזים ממלאים צורך אדיר – מאות סטודנטים למדעי המחשב בלי גישה מיידית למחשבים נהגו ללמוד תכנות על הנייר. עכשיו יש להם מסופים כדי לממש ולהמחיש את עבודת התכנות התיאורטית שלהם. בדומה לכך, סטודנטים להנדסה יכולים לעשות שימוש בלוחות האלקטרוניקה ובערכות הרובוטיקה.

גורו המדיה החברתית שלSTEMpower, ברקת גייטצ'ו, מצטלמת על רקע הפיילוט של מעבדת STEM ניידת בבישופטו, אתיופיה (צילום: אמנדה בורשל־דן)
גורו המדיה החברתית של STEMpower, ברקת גייטצ'ו, מצטלמת על רקע הפיילוט של מעבדת STEM ניידת בבישופטו, אתיופיה (צילום: אמנדה בורשל־דן)

הרעיון הוא שקהילות המדענים יגדלו את הדור הבא של מדעני המדינה. אולמות המרכז בבישופטו מקושטים בדיוקנאות של מדענים ידועים, בהם מדענים אפריקאים מפורסמים

עם חוש הומור איתן וידע אנציקלופדי, קומפה, יליד קמרון, לקח אותי לסיור במרכזי STEMpower הוותיקים באתיופיה ובמעבדות החדשות באוגנדה. בזמן הנהיגה – כשהוא מחלק שטרות למקבצי נדבות בצדי הדרכים – קומפה מסביר שרוב המרכזים מקושרים לאוניברסיטאות, שבסופו של דבר נוטלות על עצמן את התפעול השוטף של האתרים כחלק מהשירות לקהילה.

הרעיון הוא שקהילות מדענים יגדלו את הדור הבא של מדעני המדינה. אולמות המרכז בבישופטו מקושטים בדיוקנאות של מדענים ידועים, בהם מדענים אפריקאים מפורסמים, שכולם צוירו בידי אומן מקומי. הביקור שלי התקיים במהלך חופשת הקיץ, אבל עשרות בני נוער התרוצצו במתחם המופעל באמצעות אנרגיה סולארית, חלקם מנצלים את ההזדמנות ללמוד מדעים.

מנהל מרכז STEMpower בפוקה, איוב אייצ'ו טפרה, אמר לזמן ישראל כי מדי שנה כ־300 סטודנטים משתתפים בתוכניות של המרכז שלו, וכ־20 פרויקטים מגיעים ליריד המדע, שמתקיים אחת לשנה בשבוע של 10 בנובמבר – יום המדע העולמי לשלום ופיתוח של האו"ם.

"מד המוצא" והמצאות רבות נוספות שראיתי – ונולדו מתוך צורך – הוצגו ביריד של השנה שעברה. לקראת האירוע, צוותים של פרחי מדענים מקבלים הדרכה כיצד ליישם את הרעיונות הפרועים שלהם במרכזי STEM ברחבי אתיופיה, בעזרת המעבדות והמדריכים של המרכזים.

מנכ"ל STEMpower אדווין קומפה באוגנדה, יולי 2023 (צילום: שרון אמאלי)
מנכ"ל STEMpower אדווין קומפה באוגנדה, יולי 2023 (צילום: שרון אמאלי)

מנהל מרכז STEMpower בפוקה, איוב אייצ'ו טפרה, אמר לזמן ישראל כי מדי שנה כ־300 סטודנטים משתתפים בתוכניות של המרכז שלו, וכ־20 פרויקטים מגיעים ליריד המדע

בין הפרויקטים האחרים שהציגו התלמידים היו משחקי מחשב שהצליחו לעורר בי מבוכה, אב טיפוס של מפסק שנשלט באמצעות הטלפון ומנטר בזבוז חשמל, חיישנים אופטיים עבור רובוטים ממייני צבעים, גיליונות נוכחות המופעלים על־ידי טביעת אצבע ומדפסות ברייל ביתיות שיכולות לסרוק מסמכים כגון מרשמים ולהדפיס אותם.

במקרים רבים, לתלמידים יש סיפור מאחורי הפרויקטים שלהם. מדפסת הברייל הומצאה בהשראת מורה עיוור; כיסא הגלגלים שמסוגל לעלות במדרגות נולד במרכז באדיס אבבה בהשראת קרוב משפחה נכה.

כל אלה הם חלק מהחזון של גלפנד. "ילדים ממציאים כל מיני פתרונות לפי מה שהם רואים מסביבם. הם ממציאים מכשירים מדהימים ופותרים את מה שהם רואים כבעיות העולם שלהם", הוא אמר לזמן ישראל ביוני.

למדינות האפריקאיות לא חסרות בעיות – החל מעוני משתולל ועד תשתיות לקויות. בכמה אוניברסיטאות – ובמשרד ממשלתי אחד – לא היו מים זורמים בימי הביקור שלנו, כחלק מתוכנית קיצוב מים מרובת ימים. הם נאלצים להסתפק בבקבוקי מים כדי לשטוף ידיים ובמים נגועים בחרקים הנשאבים מחביות כדי "להדיח" אסלות.

פנט גוסה וקלקידאן אשטיו עובדות על פרויקט EZ Registration במרכז STEMpower בפוקה שבבישופטו, אתיופיה, יולי 2023 (צילום: באדיבות STEMpower)
פנט גוסה וקלקידאן אשטיו עובדות על פרויקט במרכז STEMpower בפוקה שבבישופטו, אתיופיה, יולי 2023 (צילום: באדיבות STEMpower)

מה שהדהים את המוח הישראלי שלי הוא העובדה שהאזורים הכפריים הם פורים וירוקים, אבל המים השופעים חומקים מהמהנדסים. נדמה שהמנהיגים של היום – שכפי הנראה מוסחים על־ידי המלחמה הבלתי פוסקת – לא מקנים עדיפות לזמינות המים הנקיים. הדחיפות בקידום מדעים בקרב הדור הצעיר בתנאים האלה היא ברורה.

מדע כלאומיות פרגמטית

הגשם היום־יומי של אחר־הצוהריים המוקדמים ירד כשנכנסו אל הסמטה הבוצית ליד חלל עבודה קטן מבטון. שני בוגרי STEMpower, טילהון אדי וביניאם דריי, חיכו להציג את התוכנה החדשה שלהם, שמפעילה אב טיפוס של מכונת בקרה מספרית ממוחשבת.

התוכנה נקראת "יריחו" – בהשראת העיר האנושית בסדרת הסרטים "מטריקס" – והיא מייצגת מהפכה וקריאת עצמאות. הצוות הסביר כי עד היום האתיופים היו תלויים בתוכנות סיניות, שכרוכות בעסקאות רישוי רווחיות, כדי להפעיל את המכונות שהם הנדסו לאחור על פי מודלים סיניים.

ברגע שישכללו את תוכנת "יריחו", הם יוכלו לשווק את המכונות המקומיות שלהם עם תוכנה מקורית – דבר שיפחית את המחירים ויגביר את הגאווה הלאומית. הם עובדים על הפרויקט הזה במשך חמש שנים, מנסים להתגבר על מכשולים כגון אספקת החשמל הלא יציבה של אתיופיה, שפוגעת ביכולת של התוכנה לשלוח קובצים.

ביניאם דריי, אחד המפתחים של תוכנה חדשה שמפעילה אב טיפוס של מכונת בקרה מספרית ממוחשבת, אדיס אבבה, יולי 2023 (צילום: אמנדה בורשל־דן)
ביניאם דריי, אחד המפתחים של תוכנה חדשה המפעילה אב טיפוס של מכונת בקרה מספרית ממוחשבת, אדיס אבבה, יולי 2023 (צילום: אמנדה בורשל־דן)

בכל שלב בדרך הם מגדילים את ממדי המכונה שהתוכנה מנהלת, בשאיפה להגיע לסטנדרטים תעשייתיים. השניים אומרים בביישנות כי הם מקדישים לפרויקט את כל זמנם – ולעתים קרובות ישנים ליד המכונות שלהם.

בכל שלב בדרך הם מגדילים את ממדי המכונה שהתוכנה מנהלת, בשאיפה להגיע לסטנדרטים תעשייתיים. השניים אומרים בביישנות כי הם מקדישים לפרויקט את כל זמנם

במקום אחר באדיס אבבה – אבל בוצי וגשום באותה מידה – ביקרנו ב־"FabLab" של STEMpower. הארגון מנסה לפענח כיצד לבצע ייצור המוני של 20 ערכות לימודיות שונות שהוא מקווה לשלוח לבתי ספר כדי לעזור למורים להראות, ולא רק לספר, איך פיזיקה עובדת.

במחסן המרווח פזורות מכונות שהונדסו לאחור וניסיונות יצירתיים ליצירת פתרונות מקומיים וזולים יותר עבור מכשירים מיובאים. חברי הצוות, שמשתמשים במדפסות תלת־ממד ליצירת רבים מהמודלים שלהם, מתבקשים לחשוב מחוץ לקופסה כדי להצליח ולהכניס אליה את ערכות הלמידה.

מררכזי STEMpower הם לא התרופה לכל דבר. זו טיפה בדלי הגדול מאוד של מה שנדרש כדי לעזור לאפריקאים לפתור את החוליים החברתיים. אבל טיפה ועוד טיפה יכולות למלא את הכלי לאט־לאט. בייחוד אם הכלי הזה נתמך מכל הצדדים.

טילהון אדי וביניאם דריי, מפתחי תוכנה להפעלת אב טיפוס של מכונת בקרה מספרית ממוחשבת, אדיס אבבה, יולי 2023 (צילום: אמנדה בורשל־דן)
טילהון אדי וביניאם דריי, מפתחי תוכנה להפעלת אב טיפוס של מכונת בקרה מספרית ממוחשבת, אדיס אבבה, יולי 2023 (צילום: אמנדה בורשל־דן)

באוניברסיטת בוסיטמה באוגנדה, ד"ר סַפינה בירה, סגנית הנשיא בפועל, חיכתה למשלחת שלנו הרבה אחרי שעת החשכה. אחרי נסיעה ארוכה בכביש מהיר דו־נתיבי אינסופי, הגענו לבסוף באיחור של כמה שעות. מקהלה של כנסייה מקומית שימשה פסקול הולם לפגישה שלנו עם בירה המקסימה.

"עכשיו יש לנו מה לתת לקהילה, להעצים אותם ללמוד את המדעים שאין בבתי הספר שלהם", אמרה הפיזיקאית. בהומור, היא ניסתה לשכנע את קומפה שעם הצלחת מרכז STEMpower הראשון הזה, לכל אחד מהקמפוסים של האוניברסיטה צריך להיות מרכז משלו.

"אם יש לך ארוחה טובה, אתה חוזר בשביל עוד", היא התבדחה.

ד"ר ספינה בירה, סגנית הנשיא בפועל של אוניברסיטת בוסיטמה, טורורו, אוגנדה, יולי 2023 (צילום: שרון אמאלי)
ד"ר ספינה בירה, סגנית הנשיא בפועל של אוניברסיטת בוסיטמה, טורורו, אוגנדה, יולי 2023 (צילום: שרון אמאלי)
עוד 1,439 מילים
סגירה