המורשת המשפחתית של שר המורשת עמיחי אליהו

עמיחי אליהו חותם על ריצה בעוצמה יהודית עם איתמר בן גביר (צילום: עוצמה יהודית)
עוצמה יהודית
עמיחי אליהו חותם על ריצה בעוצמה יהודית עם איתמר בן גביר.

ב-1950 ישב על ספסל הנאשמים בבית המשפט המחוזי בירושלים בחור צעיר בן 21 בשם מרדכי אליהו. על דוכן העדים הוא הסביר מדוע היה חבר במחתרת היהודית שביקשה להפוך את מדינת ישראל הצעירה למדינת הלכה:

"הרגשתי כי ליהודים יש הרגשת נחיתות הגורמת ליחס של זלזול אליהם מצד הזולת, דבר המשפיע גם על המנהיגות… והחלטנו על ייסוד ארגון שמטרתו החדרת גאווה יהודית… האמנתי כי באמצעות המחתרת נוכל להשליט חיי תורה במדינה".

בסופו של המשפט הפלילי, מרדכי אליהו ז"ל, מי שלימים יהיה הרב הספרדי הראשי של מדינת ישראל וסבו של השר עמיחי אליהו, הורשע בחברות "בברית הקנאים", באחזקת נשק בלתי חוקי, בחבלה, וב-22 סעיפים נוספים.

בסופו של המשפט, מרדכי אליהו ז"ל, מי שלימים יהיה הרב הספרדי הראשי של מדינת ישראל וסבו של השר עמיחי אליהו, הורשע בחברות "בברית הקנאים", באחזקת נשק בלתי חוקי, בחבלה, וב-22 סעיפים נוספים

הד לרוח הדברים שאמר בעדותו אפשר אולי היה לשמוע השבוע מנכדו, שר המורשת עמיחי אליהו, ממפלגת "עוצמה יהודית", כשהסביר מהי מורשת:

"כשאנחנו מחוברים להורים שלנו, לסבים שלנו, לסבתות שלנו ולסיפורים מחנה סנש ועד חנה הנביאה, זה נותן כוח… אתם רוצים להיות חזקים? תשענו על הגזע החזק שהוא ההורים שלכם, שהם הסיפורים שמאפשרים לנו להיות מי שאנחנו".

טיעונים לגופו של אדם הם אינם רציניים. רקעו של אדם אינו יכול לפסול את טענותיו, אך כאשר אדם טוען כי כוחו נובע מהחיבור להורים ולסבים, ולסיפורים ששאב מהם, שווה לשאול מאין הוא בא ואילו סיפורים שמע על ברכי אביו וסביו. ואליהו, כפי שאולי כבר אפשר להבין, מגיע ממשפחה רבת סיפורים, מעשיות וגם מעשים.

ידיעה מעיתון דבר⁩, 26 מרץ 1952⁩, על הרשעת הרב מרדכי אליהו
ידיעה מעיתון דבר⁩, 26 מרץ 1952⁩, על הרשעת הרב מרדכי אליהו

מרדכי אליהו, סבו של אליהו לא רק הורשע בניסיון לפגוע באופייה הדמוקרטי של המדינה. ב-2002, כשאלישע ירד היה רק בן שנה, הוא כבר הכשיר גזל מפלסטינים. כשהגיע לביקור בחוות גלעד פסק הרב כי מותר למסוק זיתים ממטעים של פלסטינים ולקחת את יבולם. זאת מאחר שהארץ שלנו, ואם הארץ שלנו, אזי גם מה שהם שתלו הם שתלו באדמתנו, וגם הוא שלנו.

הראשון לציון מרדכי אליהו ז"ל, הוביל גם את המאבק הרבני נגד ההתנתקות ואף פרסם אגרת בה קבע כי אל לחיילים להשתתף בהתנתקות. הוא קבע כי אל להם לסרב פקודה, אלא לציין בפני מפקדיהם כי זהו איסור תורה. נכדו, אגב, התייחס לסרבנות כמרד וקרא למילואימניקים שהפסיקו את התנדבותם ילדותיים ומוציאים את העין למדינה.

ידיעה על הרב מרדכי אליהו בערוץ 7
ידיעה על הרב מרדכי אליהו בערוץ 7

טיעונים לגופו של אדם הם אינם רציניים, ורקעו אינו יכול לפסול את טענותיו. אך כשאדם טוען כי כוחו נובע מהחיבור להורים ולסבים, ולסיפורים ששאב מהם, שווה לשאול מאין הוא בא ואילו סיפורים שמע על ברכי אביו וסביו

ואם כל זה לא מספיק, כבוד הרב הראשי מרדכי אליהו, הסב שעל ברכיו צמח שר המורשת – גם האשים את הרפורמים בשואה.

ידיעה ממעריב על הרב מרדכי אליהו
ידיעה ממעריב על הרב מרדכי אליהו

כמו נגד סבו של השר עמיחי אליהו, גם נגד אביו, הרב שמואל אליהו, הוגש כתב אישום. באופן מוזר הוא לא זוכה, אך גם לא הורשע. ב-2002, בזמן שהסב הכשיר גזל, קרא האב, רבה של צפת, להרחיק סטודנטים ערבים ממכללת צפת.

ב-2004 אמר בריאיון רדיו כי ערבים תושבי צפת לוקחים נערות יהודיות כשפחות, ובאותה שנה גם קרא שלא להשכיר דירות לערבים בעיר. כתב האישום בוטל לאחר שהגיע להסדר עם הפרקליטות ובו הסכים לקרוא לנהוג בכבוד בכל אדם.

למרות הסיכום, הרב שמואל אליהו, שגם הוא גדל על ברכי אביו, לא פסק מהתבטאויותיו הגזעניות. בעקבות עתירה של המרכז הרפורמי לדת ומדינה ב-2020 פסק בג"ץ כי אליהו יעמוד לדין משמעתי. למרות זאת, ואף שחלפו שלוש שנים אליהו עדיין לא עמד לדין והוא ממשיך להפיץ את משנתו. לפני כחודשיים פורסם כי הטיפול בכך יעבור לשר הדתות. אפשר להמשיך להמתין.

לפני מספר חודשים, לאחר רעידת האדמה בטורקיה, כתב אליהו האב מאמר ובו הסביר כי אין לרחם על הטורקים והסורים מאחר ורעידת האדמה היא נקמת אלוהים בהם על מעשיהם נגד היהודים, אף שלא ידע להסביר עדיין מה עשו הטורקים שזכו לעונש כזה. אפשר להמשיך במעללי המשפחה אבל הסיפור ברור. כשהאנשים האלו הם הגזע החזק עליו נשען השר למורשת, ראוי לשאול מהי המורשת שהוא מבקש להנחיל במדינת ישראל.

אפשר להמשיך במעללי המשפחה אבל הסיפור ברור. כשהאנשים האלו הם הגזע החזק עליו נשען השר למורשת, ראוי לשאול מהי המורשת שהוא מבקש להנחיל במדינת ישראל.

עוד לפני שנכנס עמיחי אליהו למשרד המורשת, נמצאו אתרים רבים המספרים סיפורים לא יהודיים של הארץ בסכנה, וכל תקציבי המשרד הופנו למורשת יהודית. עתירה לבג"ץ של עמק שווה נגד אפליית אתרי מורשת שאינם יהודיים נדחתה, ובית המשפט קבע כי המשרד רשאי להגדיר עצמו כמשרד למורשת יהודית (ואגב כך פתח פתח למשרדים נוספים לתת שירות ליהודים בלבד) וההיסטוריה הלא יהודית של הארץ ממשיכה בימים אלה ממש להתמוטט.

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם הקמת הממשלה, הועברה גם רשות העתיקות והמועצה לשימור אתרים למשרדו של אליהו. כעת, כשכלי הביצוע המשמעותיים בתחום המורשת בידיו, הוא יוכל להביא לידי ביטוי את מורשת העליונות היהודית שינק מסביו ואביו למשרד. הביטוי לכך יהיה מחיקה של כל סיפור שאינו יהודי במדינת ישראל, וגם מעבר לקו הירוק.

אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מהכתבה עולה באופן הברור ביותר, שאינו משתמע לשני פנים, כי באופן מובנה המשטר בישראל מעודד, תומך ומחזק כוחות חשוכים לאומנים גזעניים הרסניים ומצ'פר אותם, מרעיף עליהם ג'ובים נחשקים עתירי הכנ... המשך קריאה

מהכתבה עולה באופן הברור ביותר, שאינו משתמע לשני פנים, כי באופן מובנה המשטר בישראל מעודד, תומך ומחזק כוחות חשוכים לאומנים גזעניים הרסניים ומצ'פר אותם, מרעיף עליהם ג'ובים נחשקים עתירי הכנסה ותנאים מופלגים. השאלה העולה, האם הדת מטמטמת אנשים, מעבירה אותם על דעתם, האם הדת, בעצם משמשת כוח הרסני שיש להתגונן מפניו, ויפה שעה אחת קודם, ובא לציון גואל

עוד 737 מילים ו-2 תגובות
סגירה