ראובן (רובי) ריבלין בבית הנשיא, ב-22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90

כבר בפתח ההתייעצויות אתמול, נשיא המדינה ראובן ריבלין שרטט את קווי הממשלה הבאה ● זו תהיה ממשלת אחדות פריטטית עם שתי המפלגות הגדולות ורוטציה ● ומבחינתו אין מניעה שנתניהו יישאר בראשות הממשלה ● לקסם הזה, ריבלין יצטרך להתגבר על לא מעט מכשולים ● בגיל 80, הוא חדור מטרה ● עד דצמבר נדע אם הקוסם האמיתי יושב בבית הנשיא ● פרשנות

נשיא המדינה לא עמד במצב כזה כבר 35 שנה, מאז התיקו האחרון בבחירות 1984. נשיאים באו והלכו, בחירות התקיימו, ותמיד ההתייעצויות בבית הנשיא היו טקס ממלכתי טרחני ומיותר, עם תוצאות ידועות מראש. אפשר היה לסגור את ההמלצות ואת ההחלטה של הנשיא באימייל, בלי מצעד המשלחות המסורתי והמייגע.

אמש (ראשון) זה נראה שונה. המבוי הסתום שאליו נקלעה המדינה אחרי הבחירות ביום שלישי שעבר מחייב מוצא, אם אנחנו לא רוצים ללכת לסיבוב בחירות שלישי. הנשיא ראובן ריבלין מסתער על הפתרון שהמציא בלי לבזבז זמן.

ראובן (רובי) ריבלין בבית הנשיא, ב-22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
ראובן (רובי) ריבלין בבית הנשיא, ב-22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

במשפטי הפתיחה עם נציגי כחול-לבן, הראשונים שהגיעו אתמול למשכן הנשיא, ריבלין שרטט את קווי הממשלה הבאה: זו תהיה ממשלת אחדות עם שתי המפלגות הגדולות; זו תהיה ממשלה פריטטית – כלומר, בעלת מספר שווה של שרים משתי המפלגות, ותחלופה בין ראשי הממשלה; ואין גם מניעה שבנימין נתניהו יישאר בראשות הממשלה. "עדיין אין כתב אישום", העיר הנשיא ואפילו נזף בח"כ אבי ניסנקורן, שטעה וטען את ההיפך.

ריבלין אוהב את התפקיד האקטיבי החדש שלו. הוא יושב על כסאו בלשכה, משמאלו חברי הכנסת, נציגי המשלחות, מימינו עובדי המשכן. הוא יודע שהאירוע עובר בשידור חי לכל העולם, עוד תקדים חיובי בשורה של תקדימים אתמול בבית הנשיא.

ריבלין בן ה-80 מלא חיוניות. אני מכיר אותו 40 שנה ומזמן לא ראיתי אותו חדור מטרה כמו אתמול – ממש כמו בימים ההם, כשהיה יושב ראש בית"ר ירושלים בסוף שנות ה-70. סוף סוף מרגיש הנשיא כמו האזרח מספר אחד שמגיע בשליחות העם כדי לעמוד בעיקשות ובנחישות מול הפוליטיקאים ולחייב אותם להקים ממשלה ולא לגרור את כולנו לבחירות נוספות.

סוף סוף מרגיש הנשיא כמו האזרח מספר אחד שמגיע בשליחות העם כדי לעמוד בעיקשות מול הפוליטיקאים ולחייב אותם להקים ממשלה ולא לגרור את כולנו לבחירות נוספות

בכחול-לבן רוצים ממשלת אחדות-ליברלית בלי נתניהו. משה (בוגי) יעלון השמיט בדבריו בבית הנשיא את התוספת "חילונית" – תוספת שהביאה למפלגה שלו את הניצחון במנדטים בימים האחרונים של הבחירות. זו הונאת הבוחר. מושכים אותו לקלפי בהבטחות שווא, כדי לקחת קולות מישראל ביתנו ואביגדור ליברמן, ואז חוזרים לנוסחה הישנה, שאולי תביא את החרדים לגוש, והיא לא. בקיצור, פוליטיקה בגרוש.

נציגי כחול-לבן, בהובלת משה (בוגי) יעלון, בבית הנשיא, ב-22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
נציגי כחול-לבן, בהובלת משה (בוגי) יעלון, בבית הנשיא, ב-22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

כפי שזה נראה, הנשיא יטיל על בני גנץ את המנדט להקים ממשלה במשך 28 הימים הראשונים שמעניק החוק. הרשימה המשותפת, שהחליטה באופן תקדימי למסור המלצה לנשיא ובחרה להמליץ על ראש כחול-לבן, הכריעה את הכף לטובת גנץ, ולא בטוח שהוא מאושר מההסדר הזה. האפשרות שלו להקים ממשלה עם ליברמן וסיעות השמאל והערבים אינה באמת קיימת, למרות הפגישה בין גנץ וליברמן, אשר נועדה להיום (שני) בצהריים.

זה גם יהיה החודש שבו יעמדו למבחן כל ההתחייבויות המוקדמות של יאיר לפיד וחבריו. "ברגע שנקבל את המנדט מהנשיא כ-ו-ל-ם יבואו אלינו", הבטיח לפיד כמו במנטרה. בואו נראה את זה קורה, ואת גנץ ולפיד מבקיעים את חומות הבלוק שבנה מולם בנימין נתניהו עם הסיעות החרדיות וימינה.

אם זה לא יקרה, וכנראה שלא, וגנץ לא יקבל הארכה, הכדור יעבור לנתניהו, שיקבל 28 ימים משלו. הזמן הדוחק והלחץ הציבורי לעשות משהו לפני שהולכים חלילה לבחירות עשויים אז לשחק לטובת נתניהו.

ובכל זאת, יש יתרון גם לגנץ. ב-3 באוקטובר תושבע הכנסת החדשה והוועדה המסדרת תעבור לרשות כחול-לבן. הוועדה המסדרת היא בעצם ועדת הכנסת, והיא שקובעת את דרכי התנהלות הבית, הרכבי הוועדות השונות, מינוי יושבי הראש לוועדות, וגם את הטיפול בחסינות חברי הכנסת. כחול-לבן תוכל לשים בראש הוועדה איש שלה, שיחליף את מיקי זוהר מהליכוד. יש בזה אמירה.

יולי אדלשטיין ואביגדור ליברמן במסדרונות הכנסת ב-2013 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יולי אדלשטיין ואביגדור ליברמן במסדרונות הכנסת ב-2013 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

האם כחול-לבן תצליח לסלק מתפקידו גם את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, למנות במקומו את מאיר כהן ולשדר למדינה סדרי שלטון חדשים? הכול תלוי בליברמן ובקולות שלו. אני שומע שהוא לא ייתן יד להדחה, כי הוא חבר של אדלשטיין והוא גם לא ירצה לשתף פעולה עם גוש המרכז-שמאל שנשען על סיעות ערביות. אדלשטיין יכול להירגע, אבל בערבון מוגבל.

ליברמן עדיין מחזיק בידיו את המטוטלת, והוא מניע אותה מצד לצד. כולם עוקבים אחרי התנועה בחרדה, משמאל לימין וחוזר חלילה. כולם שוכחים בינתיים כי ליברמן הוא לאומן קיצוני, מתעב ערבים, יעד במשך עשרות שנים של משטרת ישראל, שהמליצה להגיש נגדו כתבי אישום, כוכב ספר מפחיד שחיברה עליו פרקליטה בשירות המדינה שטיפלה בתיקים שלו, וגם המנהיג והאב הרוחני של כל הנאשמים בפרשיות הפליליות של מפלגתו, ישראל ביתנו. החברים הטובים של ליברמן ריצו תקופות מאסר, או שהם בדרכם לכלא. זה האיש שמדינה שלמה מכרכרת סביבו.

אין שכר בלי עונש. ליברמן רואה היום את הסיעות הערביות, שאותן הוא פוסל, מתחזקות ללא היכר, מכריעות את גורל השיחות בבית הנשיא ואת אופי המו"מ הקואליציוני וזוכות לסיקור תקשורתי נרחב, שכמוהו לא קיבלו מעולם. ליברמן, שתרם להקדמת הבחירות, סופג עכשיו את הבומרנג הזה בפנים. ולחשוב שפעם הוא העלה את אחוז החסימה כדי לראות את הסיעות הללו בחוץ.

ראש הרשימה המשותפת איימן עודה עושה היסטוריה בבית הנשיא, ב-22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
ראש הרשימה המשותפת איימן עודה עושה היסטוריה בבית הנשיא, ב-22 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

ובחזרה לריבלין. הנשיא יקבל הבוקר (שני) את סיעות יהדות התורה, ימינה, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי. כאן לא צפויות לנו הפתעות, אבל ריבלין לא ייצא עכשיו לנוח. במערכה הראשונה אתמול הוא הניח את האקדח, וקיבע את דמות הממשלה שהוא רוצה. במערכה הבאה, אולי כבר בסוף השבוע, הוא יזמן אליו את נתניהו וגנץ, אחרי שזה יקבל לידיו את המנדט.

האם ריבלין יצליח לכפות ממשלת אחדות בתנאי רוטציה ולחלק את תקופות הכהונה בין נתניהו וגנץ בתנאים שבהם ראש הממשלה עומד לפני שימוע ואולי כתבי אישום? אם כך יהיה, ריבלין יעביר לידיו רשמית את שרביט הקוסם הפוליטי, שבו החזיק עד היום בנימין נתניהו.

עוד 802 מילים
סגירה