פריסילה ואלביס פרסלי מציגים את בתם ליסה מארי, ממפיס, 5 בפברואר 1968 (צילום: AP Photo/Perry Aycock)
AP Photo/Perry Aycock

האמת של גברת פרסלי

הסרט הביוגרפי החדש של סופיה קופולה, "פריסילה" - שיוקרן לראשונה בפסטיבל ונציה ה-80 הנפתח היום - מציג את סיפור האהבה הסוער של פריסילה ואלביס ● בריאיון לזמן ישראל אומרת פרסלי: "חייתי בעולם שלו. רציתי לרַצות אותו. רציתי להשתלב" ● קופולה הוסיפה שהיא יודעת מה זה לחיות בצל של אומן גדול: "אני יודעת שמגיל צעיר אנשים מסתכלים עלייך אחרת"

השנה האחרונה של פריסילה פרסלי עמדה בסימן של טרגדיה אישית ודרמת ירושה. גרושתו של אלביס, הקנאית לפרטיותה, מציגה ב"פריסילה" דיוקן אינטימי של נישואיה הסוערים בבימויה של סופיה קופולה.

בעיני חלק מהאנשים, פריסילה – שפגשה את אלביס בן ה־24 ב־1959, כשהייתה בת 14 בלבד – חיה את החלום של כל נערה אמריקאית. היא התגוררה באחוזת גרייסלנד בזמן שסיימה את לימודיה בבית הספר התיכון, לבשה בגדים ואיפור מתוחכמים וטיילה תלויה על זרועו של אחד הגברים הכריזמטיים בהיסטוריה.

חייה באמת היו מרגשים, אבל לעיתים קרובות גם בודדים. בניגוד לשמועות הזדוניות בזמנו, פריסילה לא הייתה הרה בעת נישואיה, אבל מהר מאוד הבינה שהיא הפכה להיות דמות ציבורית, מושא למבטים בוחנים – ולרכילות.

בניגוד לשמועות הזדוניות בזמנו, פריסילה לא הייתה הרה בעת נישואיה, אבל מהר מאוד הבינה שהיא הפכה להיות דמות ציבורית, מושא למבטים בוחנים – ולרכילות

כ־60 שנה מאוחר יותר, פריסילה – כיום בת 78 – שמעה וראתה רבים המספרים על יחסיה עם אלביס. רוב הסיפורים האלה לטענתה הם "חלקיים או שלא קלטו אותי בכלל". בסרט "פריסילה" לעומת הזאת, הצופים מקבלים הצצה לסיפור של הזוג מנקודת המבט של פריסילה.

פריסילה פרסלי בהקרנת הבכורה של הסרט "אלביס" בפסטיבל הקולנוע בקאן, 26 במאי 2022 (צילום: Valery HACHE / AFP)
פריסילה פרסלי בהקרנת הבכורה של הסרט "אלביס" בפסטיבל הקולנוע בקאן, 26 במאי 2022 (צילום: Valery HACHE / AFP)

"אני כל כך במתח, כי מדובר בחיים שלי", היא אומרת על הסרט, שיוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים ה-80 של ונציה ב־4 בספטמבר, לפני שאולפני A24 יפיצו אותו לבתי הקולנוע ב־27 באוקטובר. "האנשים שצופים, הם חיים את זה איתך – ואת מקווה ומתפללת שהם יקלטו את הרגשות שלך, את הכאבים שלך, את הרגישות שלך".

קופולה עיבדה את התסריט מספר הזיכרונות של פריסילה מ־1985 "אלביס ואני", שנטלה לידיה לפני כמה שנים כי חשבה שמדובר ב"סיפור זוהר ועסיסי", מספרת יוצרת הסרט. "אבל אז נדהמתי מכמה שהתחברתי אליו מבחינה רגשית. חשבתי שזאת פשוט הולכת להיות הרפתקה כיפית. הופתעתי לגלות כמה הסיפור שלה מעורר הזדהות".

קופולה עיבדה את התסריט מספר הזיכרונות של פריסילה מ־1985 "אלביס ואני", שנטלה לידיה לפני כמה שנים כי חשבה שמדובר ב"סיפור זוהר ועסיסי". "נדהמתי מכמה שהתחברתי אליו מבחינה רגשית"

קופולה כבר הציגה בעבר בסרטיה כמיהה של נשים צעירות – מ"חמש ילדות יפות" מ־1999, דרך "אבודים בטוקיו" מ־2003 ועד "מארי אנטואנט" מ־2006 – ולכן היא כנראה היוצרת ה"נכונה" עבור הסיפור של פריסילה.

כמו פריסילה, הבמאית בילתה את שנותיה המעצבות לצד אומן גדול, אביה, יוצר הקולנוע פרנסיס פורד קופולה. "אני יודעת אישית מה זה אומר לחיות במשפחה העוסקת בעסקי השעשועים", אומרת קופולה. "אני יודעת שמגיל צעיר אנשים מסתכלים עלייך אחרת.

הבמאית סופיה קופולה (צילום: Willy Sanjuan/Invision/AP)
הבמאית סופיה קופולה (צילום: Willy Sanjuan/Invision/AP)

כמו פריסילה, הבמאית בילתה את שנותיה המעצבות לצד אומן גדול, אביה, יוצר הקולנוע פרנסיס פורד קופולה. "אני יודעת מה זה אומר לחיות במשפחה העוסקת בעסקי השעשועים"

"גם לחיות בבית עם אבא שלי, האישיות הגדולה הזאת, אומן גדול, הרבה מהחיים שלנו סבבו סביב זה. לראות את החיים של אימא שלי, איך היא ניסתה למצוא את הדרך שלה בתוך הדרך שלו, יכולתי להתחבר לזה", אומרת קופולה.

הסרט כולל סצנות המשקפות עידן פטריארכלי יותר, החל מעצם העובדה שאלביס יצא עם בת 14, דרך ההתעקשות שלו לבחור את בגדיה של פריסילה – ועד איבוד השליטה שלו בקרב כריות שהסתיים בחבורה סביב עינה.

עתה, במרחק השנים, פריסילה מסתכלת על אלביס במבט עדין יותר. "זו הייתה תקופה שונה", היא אומרת. "חייתי בעולם שלו. רציתי לרַצות אותו. רציתי להשתלב. רציתי ליהנות איתו. רציתי להבין מה הדברים שהוא אוהב".

כשהסרט של קופולה היה בשלבי גמר ההפקה, בתם היחידה של פריסילה ואלביס, ליסה מארי, מתה בפתאומיות בגיל 54 מחסימה במעי הדק. "ידעתי שמשהו לא בסדר", אומרת פריסילה על הימים שקדמו למותה של ליסה מארי.

ליסה מארי פרסלי (צילום: ordan Strauss/Invision/AP)
ליסה מארי פרסלי (צילום: ordan Strauss/Invision/AP)

ב־10 בינואר, בערב טקס גלובוס הזהב, שבו אוסטין באטלר זכה בפרס השחקן הטוב ביותר על גילומו של אלביס בסרט "אלביס" של באז לורמן – האם ובתה הלכו לשאטו מרמונט בסיום המופע כדי לחגוג.

"בדיוק הגענו לשם, וצריך לרדת את כל המדרגות האלה", אומרת פריסילה. "מעדתי קצת כי נעלתי עקבים גבוהים, והיא התחילה לצחוק בקול רם. התחלתי לצחוק. עדיין לא שתינו אפילו. היא אמרה, 'אוי אלוהים, אימא, את אפילו לא מסוגלת לשתות'. זה היה זיכרון כיפי.

"אז הזמנו משקאות, והיא אמרה, 'אימא, ממש כואבת לי הבטן'. מייד קמנו ועזבנו". כעבור יומיים, בעלה לשעבר של ליסה מארי, השחקן והמוזיקאי דני קיאו, התקשר לפריסילה כדי להודיע לה שליסה מארי נמצאת בבית החולים. "נכנסתי מייד למכונית, אבל היא כבר לא הייתה [בחיים]", אומרת פריסילה. "אני עדיין לא מאמינה. אני לא מאחלת את זה לאף אימא".

כעבור יומיים, בעלה לשעבר של ליסה מארי, השחקן והמוזיקאי דני קיאו, התקשר לפריסילה כדי להודיע לה שליסה מארי נמצאת בבית החולים. "נכנסתי מייד למכונית, אבל היא כבר לא הייתה [בחיים]"

בני הזוג פרסלי תמיד העריכו את פרטיותם. לדברי פריסילה, היכולת שלה לשמור סוד הייתה מהדברים שחיבבו אותה על אלביס. אחרי שפגשה אותו במסיבה בביתו בגרמני – שם אלביס ואביה הוצבו במסגרת שירותם הצבאי – פריסילה לא סיפרה לאף אחד בבית הספר על המפגש ביניהם.

פריסילה ואלביס פרסלי מציגים את בתם ליסה מארי, ממפיס, 5 בפברואר 1968 (צילום: AP Photo)
פריסילה ואלביס פרסלי מציגים את בתם ליסה מארי, ממפיס, 5 בפברואר 1968 (צילום: AP Photo)

"הוא שאל, 'מעולם לא סיפרת להם שבאת לבית שלי? באמת?' הוא פשוט היה המום שלא גיליתי את זה", היא אומרת. הדיסקרטיות הזאת, אומרת קופולה, היא אחד הדברים שמשכו אותה לספר את הסיפור של פריסילה. "אנשים סקרנים לגבי הסיפור שלה", אומרת קופולה, "מפני שהייתה בה מסתוריות, שזה כל כך נדיר היום".

במהלך השנים היו כמה עיבודים לסיפור של פריסילה. ב־1988 הבמאי לארי פריס יצר מיני סדרה ל"אלביס ואני" בכיכובם של כוכבת אופרות הסבון סוזן וולטרס בתפקיד פריסילה ושחקן ה"בי מוביז" דייל מידקיף בתפקיד אלביס. בשונה מהסרט של קופולה, שנפתח עם פריסילה כנערה, הגרסה ההיא נפתחה בהופעה של אלביס.

לאחר מותו של אלביס ב־1977, פריסילה החלה לעצב מחדש את אישיותה. היא שיחקה במשך חמש שנים בסדרת הטלוויזיה "דאלאס" והופיעה בשלושת סרטי "האקדח מת מצחוק".

לאחר מותו של אלביס ב־1977, פריסילה החלה לעצב מחדש את אישיותה. היא שיחקה במשך חמש שנים בסדרת הטלוויזיה "דאלאס" והופיעה בשלושת סרטי "האקדח מת מצחוק"

"כשאני על מטוס", היא אומרת, "בדרך כלל אנשים מוחאים כפיים או אומרים, 'אוי, אלוהים, ראיתי את 'האקדח מת מצחוק'. זה היה כל כך טוב. קיווינו שיהיו עוד'".

קופולה הרהרה רבות בספרה של פריסילה. "הסיפור שלה כל כך חי בראש שלי – והתמונות מהעולם ההוא, ממפיס, שנות ה־60, זה כל כך אמריקאי. תמיד אהבתי נושאים של מציאת זהות והתבגרות".

היא פנתה לפריסילה, שאמרה לה שהיא מעריצה שלה מאז "אבודים בטוקיו", שזיכה את קופולה בפרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר. פריסילה, ששימשה כאחת המפיקות בסרט, הרגישה שהיא יכולה לבטוח בקופולה.

"קלטתי מי היא, והרגשתי שהיא יכולה לקלוט אותי", היא אומרת. "חשבתי, יש לנו סיפורים שונים, אבל היא תוכל להבין את זה יותר טוב מכל תסריטאי אחר מפני שהיא די חיה את זה בדרך שלה".

"קלטתי מי היא, והרגשתי שהיא יכולה לקלוט אותי. חשבתי, יש לנו סיפורים שונים, אבל היא תוכל להבין את זה יותר טוב מכל תסריטאי אחר מפני שהיא די חיה את זה בדרך שלה"

כשקופולה עבדה על פיתוח הסרט היא שמעה על סרטו של לורמן "אלביס", שהופק בעלות של 85 מיליון דולר, ומאוחר יותר הכניס 289 מיליון דולר בקופות בעולם – והיה מועמד לשמונה פרסי אוסקר.

השקחנית קיילי ספאני, שמגלת את פריסילה פרסלי בסרט "פריסילה" (צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
השקחנית קיילי ספאני, שמגלת את פריסילה פרסלי בסרט "פריסילה" (צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)

"שמעתי שבאז עושה סרט על אלביס", אומרת קופולה. "חשבתי, 'זה בסדר. זה אפילו יותר טוב שאנשים מסתכלים על הסיפור שלו'. הוא כל כך בתוך התרבות כל הזמן, עכשיו אפילו יותר. אז זה מעניין להסתכל על נקודת המבט של פריסילה".

קופולה ליהקה את קיילי ספאני על־פי המלצתה של קירסטן דנסט, ששיתפה איתה פעולה פעמים רבות בעבר. דנסט הצטלמה לסרטו של אלכס גרלנד "מלחמת האזרחים", שצפוי לצאת ב־2024, לצדה של השחקנית הצעירה, שמגלמת את פריסילה מגיל 14 ועד גיל 24.

כשפריסילה פגשה את ספאני, הייתה לה רק עצה אחת. "היא שאלה מה אני יכולה להגיד לה, ואמרתי, 'פשוט תהיי רגישה כלפיו'", אומרת פריסילה. מה שהיה חשוב הוא "שהייתה שם אהבה. הייתה שם אכפתיות. היא רכה. אני אוהבת את ההתנהגות שלה".

כשפריסילה פגשה את ספאני, הייתה לה רק עצה אחת. "היא שאלה מה אני יכולה להגיד לה, ואמרתי, 'פשוט תהיי רגישה כלפיו'", אומרת פריסילה. מה שהיה חשוב הוא "שהייתה שם אהבה, הייתה שם אכפתיות"

קופולה ליהקה לתפקיד אלביס את ג'ייקוב אלורדי, שגם מככב בסרטה של אמרלד פנל "סלטברן", שעתיד לעלות באמזון, לאחר שפגשה אותו בבית קפה. "כל הבנות בחדר פשוט פנו כלפיו, נמשכו לעברו", אומרת קופולה. "הרגשתי, 'כן, יש לו את סוג הכריזמה הזה שאני מדמיינת שהיה לאלביס'".

השחקן ג'ייקוב אלורדי, שמגלם את אלביס בסרט "פריסילה" (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
השחקן ג'ייקוב אלורדי, שמגלם את אלביס בסרט "פריסילה" (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)

קופולה עיבדה סיפורים מהספר של פריסילה וביקשה לדלות פרטים נוספים על החיים הפומביים, הזוהרים, הכאוטיים והלא נוחים שהיא ניהלה.

לדוגמה, הדבר הראשון שהיא עשתה לאחר שכרעה ללדת היה להדביק את הריסים המלאכותיים שלה. היא גם נהגה לבחור את האקדח שיתאים לשמלה הנוצצת שלה כשהיא ואלביס הלכו לירות במטרות.

עבור 30 ימי הצילומים הדחוסים בטורונטו, מעצבת ההפקה תמרה דוורל שחזרה את גרייסלנד, לאס וגאס וגרמניה. "דיברנו על זה שגרייסלנד תיראה כמו עוגת חתונה", אומרת קופולה. "רצינו שיהיה ניגוד של ממש בין גרמניה לבין הגעתה לגרייסלנד.

מעצבת ההפקה תמרה דוורל שחזרה את גרייסלנד, לאס וגאס וגרמניה. "דיברנו על זה שגרייסלנד תיראה כמו עוגת חתונה", אומרת קופולה. "רצינו שיהיה ניגוד של ממש בין גרמניה לבין הגעתה לגרייסלנד

"בגרמניה חורפי ואפור. כל גוני הבגדים עמומים. כשהיא מגיעה ללאס וגאס ולגרייסלנד, הכול מאוד צבעוני ומועצם ומרגש. זה כמעט כמו ארץ עוץ כשרואים בהתחלה את גרייסלנד מבחוץ והפרחים בוהקים".

אלביס ופריסילה פרסלי ביום חתונתם במלון אלאדין בלס וגאס, 1 במאי 1967 (צילום: PictureLux / The Hollywood Archive / Alamy)
אלביס ופריסילה פרסלי ביום חתונתם במלון אלאדין בלס וגאס, 1 במאי 1967 (צילום: PictureLux / The Hollywood Archive / Alamy)

בעקבות שביתת גילדת השחקנים האמריקאית, חברת ההפצה A24 הגישה בקשה לקבלת אחד מהסכמי הביניים של הגילדה, שמאפשר לשחקנים לקדם סרטים של חברות שאינן חלק מברית מפיקי הקולנוע והטלוויזיה.

הסרט, כאמור, התקבל לפסטיבל הסרטים של ונציה הנפתח היום (רביעי), אך נכון לעת פרסום הכתבה לא ברור אם השחקנים ישתתפו בהקרנת הבכורה ביום שני הבא, 4 בספטמבר.

עוד 1,426 מילים
סגירה