חייל של כוח יוניפי"ל מסמן את הגבול בין לבנון וישראל ליד כפר שובא בדרום לבנון, 21 ביולי 2023 (צילום: JOSEPH EID / AFP)
JOSEPH EID / AFP

הישג מדיני לישראל, אבל חסר משמעות ביטחונית בשטח

מועצת הביטחון האריכה אמש את המנדט של כוח משקיפי האו"ם בדרום לבנון מבלי לשנות את סמכויות הכוח ● במובן הזה, ישראל רשמה הישג בכך שנדחו הצעות לצמצום חופש הפעולה של יוניפי"ל - ובפרט ההצעה הצרפתית שמיטיבה עם חזבאללה ● אבל ההישג הוא בניסוח והקביעה, את שלב היישום בשטח איבדנו מזמן ● פרשנות

מועצת הביטחון של האו"ם האריכה אמש (חמישי) את המנדט של יוניפי"ל, כוח משקיפי האו"ם בדרום לבנון, ללא שינוי בסמכויות הכוח – וזאת אחרי מאבק סביב חופש הפעולה של יוניפי"ל בשטח.

קשה להגדיר את הארכת המנדט כהישג. ישראל אולי ניצחה קרב בנקודות, אבל בוודאי לא את המלחמה כולה – החלה מלאה של החלטת מועצת הביטחון 1701 מ-2006.

על פי ההחלטה, לחזבאללה אסור להיות חמוש כלל מדרום לליטני. אלא שכיום חזבאללה דה פקטו נוכח, בועט ומתריס, ואילו יוניפי"ל – עוד לפני הארכת המנדט אמש – ממשיך להיות מורתע ומושפל. אף אחד בישראל לא משלה את עצמו שמשהו ישתנה מחר בבוקר וחיילי האו"ם יתחילו לפקוד כל נקודה חשודה באזור. ההישג הוא בניסוח והקביעה, את שלב היישום איבדנו מזמן.

אף אחד לא משלה את עצמו שמשהו ישתנה מחר בבוקר וחיילי האו"ם יתחילו לפקוד כל נקודה חשודה באזור. ההישג הוא בניסוח והקביעה, את שלב היישום איבדנו מזמן

שבוע קודם לכן, בישראל נדהמו כשעיינו לראשונה בהצעת צרפת לשינוי המנדט של יוניפי"ל. הצעה זו כללה לא מעט נקודות שתאמו לאינטרס של חזבאללה, בראשן הצמדת פעילות יוניפי"ל לצבא לבנון. בסופו של דבר, ההצעה הצרפתית לא התקבלה בנוסח הסופי שאושר על ידי 13 חברות מועצת הביטחון (סין ורוסיה נמנעו בהצבעה).

ישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם, 24 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
ישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם, 24 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

כדי להבין עד כמה ההצעה הצרפתית חמורה בהיבט הישראלי, צריך לצלול לפרטים. לו הייתה מתקבלת, המשמעות היא כי כל פעילות שטח לאכיפת המנדט חייבת להיות מאושרת מבעוד מועד על ידי צבא לבנון ובנוסף להיות מלווה בכוח שלו בשטח. בפועל המשמעות היא סירוס מוחלט של מנגנון הפיקוח.

שיתוף הפעולה כיום בין צבא לבנון לחזבאללה הוא הדוק מאי פעם. חלק מההערכות בישראל מדברות על כך שבעימות עם חזבאללה, צבא לבנון (צל"ב כפי שהוא מכונה בצה"ל) יהיה חלק מהכוח הלוחם לצד הארגון השיעי.

שיתוף הפעולה בין צבא לבנון לחזבאללה הוא הדוק מאי פעם. חלק מההערכות מדברות על כך שבעימות עם חזבאללה, צבא לבנון יהיה חלק מהכוח הלוחם לצד הארגון השיעי

"אסור לנו להשלות את עצמנו: צבא לבנון הוא בבואה של המבנה הדמוגרפי במדינה. כלומר, מחצית החיילים שם שייכים לעדה השיעית", אומר טל בארי, החוקר הראשי של מכון המחקר אלמה, המתמחה בזירה הלבנונית. "בהינתן העובדה הזו, אנחנו יודעים היטב מהי הנאמנות הראשונית של השיעים, וזו קודם העדה ולא המדינה".

בנוסף לכך בישראל לא אהבו, בלשון המעטה, חלק מהניסוחים המופיעים בדוח האחרון של כוח יוניפי"ל.

למשל, אין קביעה חד-משמעית שהאוהל שהקים חזבאללה בהר דוב נמצא בשטח הישראלי. "מדרום לקו כחול" נכתב שם, מבלי לציין שמדובר בהשגת גבול והפרת ריבונות. לעומת זאת בעניין הגדר שנבנתה בצפון כפר ע'ג'ר, נאמר במפורש כ מדובר בהפרה ישראלית.

גדר ההפרדה שישראל בנתה בכפר ע'ג'ר בין ישראל ללבנון, 30 ביולי 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)
גדר ההפרדה שישראל בנתה בכפר ע'ג'ר בין ישראל ללבנון, 30 ביולי 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)

בנוסף, אין שום אזכור למגדלי התצפית שהוקמו תחת הארגון "ירוק ללא גבולות" – הכסות של חזבאללה לנוכחות על קו הגבול עצמו. כשפקחי האו"ם (במסגרת המנדט של 1701) הגיעו לבדוק את המגדל שהוקם מצפון לקו דיווח 105(מקום חטיפת חיילי צה"ל ב-2006), הם הוכו נמרצות על ידי "הפעילים הסביבתיים" הלבנונים.

במקרה אחר שתועד, נראו פעילי חזבאללה עושים שימוש במתקנים ריקים של האו"ם כדי לתצפת על ישראל. באף אחר מהמקרים לא הייתה תגובה חריפה של יוניפי"ל.

במקרה אחר שתועד, נראו פעילי חזבאללה עושים שימוש במתקנים ריקים של האו"ם כדי לתצפת על ישראל. באף אחר מהמקרים לא הייתה תגובה חריפה של יוניפי"ל

הקרב על חידוש המנדט באו"ם אינו חדש. השנה הוא קיבל משנה תוקף לנוכח כמה תהליכים אזוריים. התעוזה המתגברת של חזבאללה לאורך הגבול, המצב הכלכלי המתדרדר בלבנון, הכאוס הפוליטי שמשתק את המדינה והחולשה האזורית שמגלה המערב – כל אלה במובן מסוים משרתים את חזבאללה.

וכאן המקום לשאול, מה עמד מאחורי הההצעה הנדיבה של צרפת לחזבאללה?

בישראל מצביעים על הרצון של הנשיא עמנואל מקרון להיות הפטרון שיביא פתרון. משבר הנשיאות בארץ הארזים נמשך כבר מאוקטובר 2022, אז עזב נשיא לבנון הקודם מישל עאון את התפקיד ומאז המדינה משותקת לחלוטין.

נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי בארמון האליזה בפריז, 24 בספטמבר 2021 (צילום: THOMAS COEX / AFP)
נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי בארמון האליזה בפריז, 24 בספטמבר 2021 (צילום: THOMAS COEX / AFP)

על פי החוקה הלבנונית הנשיא חייב להיות מהעדה הנוצרית, ולצורך זאת הוא חייב לקבל את אישור הרוב בפרלמנט – וזה כולל את השיעים, הסונים והדרוזים. מקרון, לדעת רבים, קורץ לחזבאללה כדי לפתור את המשבר.

עד כה חזבאללה הוא זה שתוקע את הטריז שמונע את בחירת הנשיא. מז"כל חזבאללה חסן נסראללה רוצה במינויו של סולימאן פרנג'יה הבן, נוצרי שאינו אהוד בעדה המרונית. בסבב הבחירה האחרון (12 במספר) חזבאללה תמך בפרנג'יה, בעוד המחנה הנגדי תמך במועמד ג'יהאד עזור. ההערכה היא כי מקרון מנסה להשפיע על הצדדים לקבל את פרנג'יה, כלומר להתיישר לפי דרישת חזבאללה.

הבוקר עולה השאלה מה תהיה התגובה של חזבאללה לניצחון הישראלי באו"ם? האם התעוזה שמפנה הארגון השיעי כלפי ישראל לאורך הגבול ובהצהרות הרהב, יתורגמו גם לעליית מדרגה מול יוניפי"ל? הנחת העבודה הישראלית צריכה להיות שכן, ולכן צריך להיערך בהתאם, מדינית וביטחונית.

הבוקר עולה השאלה מה תהיה התגובה של חזבאללה לניצחון הישראלי באו"ם? האם התעוזה שמפנה הארגון השיעי כלפי ישראל לאורך הגבול ובהצהרות הרהב, יתורגמו גם לעליית מדרגה מול יוניפי"ל?

האוזן הקשבת האמריקאית במהלך הדיונים האחרונים באו"ם צריכה להישמר וזה יקרה על ידי הזנה ישראלית רציפה על הנעשה בגבול. ביטחונית, בצה"ל עדיין רוצים לסיים את בניית קיר הבטון על הגבול, לפני שינקטו בפעולה כלשהי בעניין האוהלים.

אבל לא בטוח שיש לישראל את הזמן הזה. חזבאללה יכול לנהוג כחיה פצועה במיוחד, כשהאוהל הפך עבור נסראללה מטעות ניווט טקטית, לנכס ניגוח אסטרטגי.

עוד 782 מילים
סגירה