אדם דרייבר בתפקיד אנצו פרארי בסרטו של מייקל מאן (צילום: FlixPix/STX Entertainment via Alamy)
FlixPix/STX Entertainment via Alamy

פרארי: האיש והאגדה

אנצו פרארי הקים מפעל מכוניות כדי לממן את אהבתו למרוצים - ושמו הפך לאחד המותגים המפורסמים והנחשקים בעולם, סמל סטטוס הנערץ על ידי מיליוני אוהבי רכב ● ביום חמישי התקיימה בפסטיבל ונציה הקרנת הבכורה של סרטו החדש של הבמאי מייקל מאן, עם אדם דרייבר בתפקיד פרארי האיש ● בשיחה עם זמן ישראל, מאן אומר: "זו מלודרמה אופראית להדהים בחיים האמיתיים"

הסרט הביוגרפי של מייקל מאן "פרארי", שהוקרן ביום חמישי האחרון בהקרנת בכורה בפסטיבל הסרטים של ונציה, בוחן שלושה חודשים מכריעים בחייו של אנצו פרארי.

פרארי הוא האיש שהקים מפעל מכוניות כדי לממן את אהבתו למרוצים והפך ליצרן של רכב הספורט המפורסם ביותר בעולם; המותג שהפך לסמל סטטוס והמכונית הנחשקת על מיליארדרים ואנשי שוק ההון, כוכבי קולנוע וספורט, ברחבי הגלובוס.

ב-1957, פרארי (בגילומו של אדם דרייבר) נמצא על סף התרוששות. הוא איבד את בנו, הנהגים שלו בקבוצת המרוצים שהקים מתים בתחרויות והוא רב עם אשתו לאורה (פנלופה קרוז), שמשמשת גם כמנהלת הכספים שלו.

לאורה לא יודעת שלפרארי יש בן מאהבת האמת והפילגש שלו, לינה (שיילין וודלי), שמתגוררת בבית כפרי מחוץ לעיר. הדרך היחידה שבה פרארי יכול להציל את החברה שלו ואת חייו מקריסה היא אם נבחרת המרוצים שלו תעשה חיל במילה מילייה – מרוץ אלף המיילים שנערך ברחבי איטליה בכל שנה, שהיה ידוע כקטלני במיוחד.

הדרך היחידה שבה פרארי יכול להציל את החברה שלו ואת חייו מקריסה היא אם נבחרת המרוצים שלו תעשה חיל במילה מילייה – מרוץ אלף המיילים שנערך ברחבי איטליה בכל שנה, שהיה ידוע כקטלני במיוחד

אנצו פרארי בתחילת הקריירה שלו כנהג מרוצים של אלפא-רומאו, 1922 (צילום: ilpo musto / Alamy)
אנצו פרארי בתחילת הקריירה שלו כנהג מרוצים של אלפא-רומאו, 1922 (צילום: ilpo musto / Alamy)

עלילת הסרט "פרארי" מתרחשת ברובה במודנה, עיר מסורתית במרכז איטליה, במרחק שעת נסיעה מבולוניה, שבה אנצו פרארי חי ובנה את המכוניות שלו.

בשיחה עם מאן, הוא מוציא מחברת זיכרונות מביקורו הראשון במודנה, מלאה בתמונות שצילם שם – המספרה של פרארי, חזית ביתו.

במחברת אפשר לראות גם את סימיטֵרוֹ די סן קטַלדוֹ, שם נקבר בנם היחיד של פרארי ולאורה, דינו, שמת מדיסטרופיה שרירית בגיל 24 בשנת 1956, שנה לפני תחילת עלילת הסרט. כל המקומות הללו נכנסו בסופו של דבר לסרט.

בתמונות של מאן נראה אור איטלקי מובחן שמופיע שוב ושוב בסרט, ושהצלם אריק מסרשמידט מייחס לחיבתו של מאן לאור בציוריהם של קראווג'ו וציירי רנסנס איטלקים אחרים מהמאה ה-16.

בתמונות של מאן נראה אור איטלקי מובחן שמופיע שוב ושוב בסרט, ושהצלם אריק מסרשמידט מייחס לחיבתו של מאן לאור בציוריהם של קראווג'ו וציירי רנסנס איטלקים אחרים מהמאה ה-16

הבמאי מייקל מאן על השטיח האדום בפרמיירה של "פרארי" בפסטיבל ונציה, 31 באוגוסט 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
הבמאי מייקל מאן על השטיח האדום בפרמיירה של "פרארי" בפסטיבל ונציה, 31 באוגוסט 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)

חדר הקבורה של משפחת פרארי בסימיטרו די סן קטלדו ממלא תפקיד מרכזי בסרט. בחיים האמיתיים פרארי נקבר שם, כך שהיה צורך לכסות את מצבתו בזמן הצילומים.

מאן עסק בקדם ההפקה של הסרט במשך שלושה עשורים. שותפו המקורי להפקה היה הבמאי המנוח סידני פולק, שביים את הסרט זוכה האוסקר "זיכרונות מאפריקה" מ-1985.

בינתיים, מאן יצר שבעה סרטים אחרים, בהם "הנוסע", "המקור" ו"היט". הוא גידל ארבע בנות, התנסה בטלוויזיה איכותית וכתב רומן שהרחיב את היקום של "היט" ונכנס לרשימת רבי המכר של "הניו יורק טיימס".

מאן יצר שבעה סרטים אחרים, בהם "הנוסע", "המקור" ו"היט". הוא גידל ארבע בנות, התנסה בטלוויזיה איכותית וכתב רומן שהרחיב את היקום של "היט" ונכנס לרשימת רבי המכר של "הניו יורק טיימס"

למעשה, שנת 1993 לא הייתה אפילו נקודת ההתחלה האמיתית. ב-1967 מאן היה סטודנט לקולנוע בלונדון, שחמק מהגיוס למלחמת וייטנאם וחי מתקציב של חמישה פאונד לשבוע.

פרארי GTB 275 משנת 1967 (צילום: Theo Civitello / RM Sotheby's)
פרארי GTB 275 משנת 1967 (צילום: Theo Civitello / RM Sotheby's)

יום אחד הוא יצא מהרכבת התחתית של לונדון ונתקל בחיזיון. "משהו חלף על פניי", משחזר מאן. "זו הייתה פרארי 275 GTB ארבע פעימות. זה היה פשוט פסל יפהפה וחושני בתנועה, שילוב של מהירות ביצוע ויופי צרוף".

יום אחד הוא יצא מהרכבת התחתית של לונדון ונתקל בחיזיון. "משהו חלף על פניי", משחזר מאן. "זו הייתה פרארי 275 GTB ארבע פעימות. זה היה פשוט פסל יפהפה וחושני בתנועה, שילוב של מהירות ביצוע ויופי צרוף"

מאן היה אז בן 24 ותהה מה הביא לבנייתו של כלי רכב כה יוצא מן הכלל. כעת, חצי מאה מאוחר יותר, "פרארי" סוף סוף הושלם. "סרטים קורים כשהם צריכים לקרות, גם אם זה לוקח כמה עשורים".

כל הקריירה של מאן מורכבת מדרמות העוסקות במה שאפשר לתאר כמאבקו של האדם בעולם המונולית. אתם אולי זוכרים את הוקאיי בגילומו של דניאל דיי-לואיס הצעיר מול האימפריה הבריטית ב"המוהיקני האחרון", את ג'פרי ויגנד בגילומו של ראסל קרואו, שיוצא נגד תעשיית הטבק ב"המקור", או את מוחמד עלי בגילומו של ויל סמית' שנלחם במבנה הכוח הלבן של אמריקה של שנות השישים ב"עלי".

היקום של מאן כבר היה נוכח ב"הגנב" משנות השמונים, סרטו הראשון, שבו ג'יימס קאן מגלם פורץ כספות שיוצא נגד המאפיה. כהכנה לסרט, מאן הביא עבריין אמיתי שיכיר לקאן את רזי המקצוע, כמו קדיחה לכספות בלתי חדירות לכאורה.

מייקל מאן ואדם דרייבר על השטיח האדום בפרמיירה של "פרארי" בפסטיבל ונציה, 31 באוגוסט 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
מייקל מאן ואדם דרייבר על השטיח האדום בפרמיירה של "פרארי" בפסטיבל ונציה, 31 באוגוסט 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)

שעתוק המציאות הוא סימן היכר של הסרטים של מאן. כשעבד על "המקור" – הסרט מ-1999 על התכופפותה של התוכנית "60 דקות" בפני תעשיית הטבק – מאן מצא איש תחזוקה שיצלם עבורו את משרדי "60 דקות". "הסט שנבנה היה העתק מדויק", הוא אומר.

מאן תמיד שואף לחוויה אותנטית מוקפדת. כשהוא בונה יקום קולנועי, הוא שואל את עצמו שאלות בסיסיות: "מהו העולם הזה? איזו הרגשה הוא משרה? ומה אני צריך לעשות כדי לגרום לצופים לחלום אותו?"

"אני יודע מה אני רוצה כשאני הולך לסרט: אני רוצה להיות שם", מאן אומר. "אני רוצה להיות בתוך חלום, ער לחלוטין למשך כמה שעות".

"בהרבה מקרים, אתה סוג של עושה את הסרט יחד עם הבמאי", אומר הצלם מסרשמידט, שעבד גם עם הבמאים רידלי סקוט ודיוויד פינצ'ר. "זאת בכלל לא ביקורת על מייקל – למעשה זאת מחמאה – אבל מייקל עשה את הסרט הזה. כל מי שמסביבו רק מנסה לעזור".

"בהרבה מקרים, אתה סוג של עושה את הסרט יחד עם הבמאי. זאת בכלל לא ביקורת על מייקל – למעשה זאת מחמאה – אבל מייקל עשה את הסרט הזה. כל מי שמסביבו עזר".

עלילת "פרארי" מתרחשת בקיץ של 1957, כשקבוצת פרארי האהובה של אנצו וחייו האישיים תלויים על כף המאזניים. "כל מה שהוא היה, מתנגש עם מה שהוא עלול להפוך להיות, והחברה מרוששת", אומר מאן. "אשתו מגלה על האישה האחרת. זו מלודרמה אופראית להדהים בחיים האמיתיים".

ואכן, למעשה יש כמה סצנות שמתרחשות באופרה. בהופעתו של דרייבר כפרארי, אנצו מתמרן בתוך חייו בעזרת שנינויות משעשעות.

לפרארי יש אימא קטנה ומתחכמת בשם אדלג'יזה, בגילומה המלבב של דניאלה פיפרנו. היא לבושה כולה בשחור ויש לה תיק ארוז למקרה ששלטונות איטליה יתהפכו על פרארי, ובני המשפחה יצטרכו להימלט מהמדינה.

לפרארי יש אימא קטנה ומתחכמת בשם אדלג'יזה, בגילומה המלבב של דניאלה פיפרנו. היא לבושה כולה בשחור ויש לה תיק ארוז למקרה ששלטונות איטליה יתהפכו על פרארי, ובני המשפחה יצטרכו להימלט מהמדינה

בשנות התשעים המוקדמות מאן קרא את התסריט של טרוי קנדי מרטין המנוח, שהתבסס על ספרו של ברוק ייטס מ-1991 "אנצו פרארי: האיש והמכונה", ספר שמאן אהב.

אנצו פרארי, שני מימין, עם המכונאים במוסך פרארי, 1955 (צילום: Marka/Touring Club Italiano via Alamy)
אנצו פרארי, שני מימין, עם המכונאים במוסך פרארי, 1955 (צילום: Marka/Touring Club Italiano via Alamy)

זה לא עמד להיות סרט זול להפקה, ובמשך שנים המחשבה הייתה שסרט על פרארי יהיה רעיון אקזוטי מדי בשביל קהל אמריקאי שגדל על מרוצי NASCAR – בהן משתתפות מכוניות "רגילות" שעברו הסבה למירוצים.

אבל בשני העשורים האחרונים, הפופולריות של מרוצי פורמולה 1 בארצות הברית גדלה, והרעיון שוב בעבע ועלה לפני כעשור.

ב-2015 הסרט היה על סף הפקה, עם כריסטיאן בייל בדמותו של פרארי. אבל בייל נשר – על פי דיווחים, "השחקן המתודי לא הרגיש שיש לו את הזמן להעלות את המשקל הדרוש לגילומו של פרארי גדל הגוף".

ב-2015 הסרט היה על סף הפקה, עם כריסטיאן בייל בדמותו של פרארי. אבל בייל נשר – על פי דיווחים, "השחקן המתודי לא הרגיש שיש לו את הזמן להעלות את המשקל הדרוש לגילומו של פרארי גדל הגוף"

באופן אירוני, מאן קיבל קרדיט של מפיק אחראי על ייעוץ לסרט "פורד נגד פרארי" מ-2019, שבו כריסטיאן בייל מככב בדמותו של נהג המרוצים הבריטי קן מיילס.

רק ב-2021 צץ הכסף שנדרש כדי להתחיל את הצילומים בקיץ של 2022. "היו לנו מכירות מוקדמות זרות מוצלחות מאוד, וזה אפשר לנו לארגן את זה, יחד עם זיכויי המס האיטלקיים", אומר מאן. "זה אפשר לנו לעשות את הסרט, כי זה לא סרט זול".

אדם דרייבר בתפקיד אנצו פרארי בסרטו של מייקל מאן (צילום: FlixPix/STX Entertainment via Alamy)
אדם דרייבר בתפקיד אנצו פרארי בסרטו של מייקל מאן (צילום: FlixPix/STX Entertainment via Alamy)

זהו סרט אנושי יותר משהוא סרט מרוצים, אבל מעריצי פורמולה 1 ופרארי – ויש מיליוני פנאטים ברחבי העולם, הנשבעים בשם הקבוצה כמו היה מדובר בדת – יזכו לראות כמה סצנות מרוצים מרהיבות, מהיפות שנראו על מסך הקולנוע.

מעריצי פורמולה 1 ופרארי – ויש מיליוני פנאטים ברחבי העולם, הנשבעים בשם הקבוצה כמו היה מדובר בדת – יזכו לראות כמה סצנות מרוצים מרהיבות, מהיפות שנראו על מסך הקולנוע

אך במרכזו של הסרט דיוקן מפורט של נישואיהם המתפרקים של פרארי ולאורה. חלפה רק שנה מאז מותו של בנם, ויחסיהם שוקעים באבל, בחוסר נאמנות ובחדלות הפירעון הקרבה של קבוצת פרארי.

בשורש הבעיה מונח זעמה של אם, שבעלה הבטיח להציל את בנה ונכשל, בעוד המכוניות שלו משגשגות ונעשות מהירות יותר ויותר. לבסוף לאורה מתעמתת עם פרארי, והוא כה מוכה יגון שהוא מסוגל רק לדבר על עצמו בגוף שלישי:

"האב, הוא השלה את עצמו: 'המהנדס הגדול. אני אחזיר את בני לקו הבריאות'. רופאים שווייצרים, רופאים איטלקים. קשקוש. לא יכולתי. לא עשיתי את זה".

אדם דרייבר בתפקיד אנצו פרארי בסרטו של מייקל מאן (צילום: FlixPix/STX Entertainment via Alamy)
אדם דרייבר בתפקיד אנצו פרארי בסרטו של מייקל מאן (צילום: FlixPix/STX Entertainment via Alamy)

באחת הסצנות הבלתי נשכחות בסרט, פרארי ולאורה פוקדים את קברו של בנם דינו באותו בוקר אבל בנפרד.

פרארי, העצור בדרך כלל, נשבר במהלך שיחה עם בנו המת. אחריו מגיעה לאורה, ומנהלת שיחה אילמת עם בנה. בתחילה פניה מלאים שמחה, אבל אז הם מתקמטים מפני שהיא יודעת שהוא אינו יכול לענות לה.

"פנלופה התחברה ללאורה ברמה כמעט קמאית מהיום הראשון", אומר מאן. הבמאי והשחקנית היו מסונכרנים לחלוטין. "היו לנו אותן מחשבות לגבי לאורה באותו הלילה", הוא אומר.

"פנלופה התחברה ללאורה ברמה כמעט קמאית מהיום הראשון", אומר מאן. הבמאי והשחקנית היו מסונכרנים לחלוטין. "היו לנו אותן מחשבות לגבי לאורה באותו הלילה"

לילה אחד, שניהם נאבקו בשאלה איך לתת רמז פיזי לעול שנושאת עימה לאורה. "למחרת בבוקר שנינו הגענו ואמרנו שלאורה צריכה ללבוש נעליים אורתופדיות, שיעניקו לה הליכה מתנודדת", מספר מאן.

השחקנית פנלופה קרוז בתפקיד לאורה פרארי בסרטו של מייקל מאן "פרארי" (צילום: NEON)
השחקנית פנלופה קרוז בתפקיד לאורה פרארי בסרטו של מייקל מאן "פרארי" (צילום: NEON)

בהקרנות המוקדמות של הסרט, כבר החל דיבור סביב הסיכוי שקרוז תזכה בפסלון האוסקר על הופעתה זו.

הסרט, שהופק בתקציב של 90 מיליון דולר, משתתף כאמור בפסטיבל הסרטים ה-80 בוונציה. הוא יעלה לאקרנים בכל העולם בחג המולד, לקראת סוף השנה.

עוד 1,450 מילים
סגירה