דו"ח דרמטי של האו"ם: האנושות מסכנת את המשך החיים על כדור הארץ

הדו"ח שנכתב על ידי כ-450 חוקרים, מזהיר שהמגוון הביולוגי של בע"ח וצמחים מצטמצם בקצב שיא ● יותר ממיליון מינים בסכנת הכחדה ממשית ● המלצה דחופה להחזיר שטחי מחיה לבע"ח, להפחית בזיהום בתי הגידול ובגורמים לשינוי האקלים

שני פילי בר בהודו (צילום: AP Photo/ Anupam Nath, File)
AP Photo/ Anupam Nath, File
שני פילי בר בהודו

כדור הארץ מצוי במצבו הגרוע ביותר בהיסטוריה האנושית, ומעל מיליון מינים של צמחים ובעלי חיים בסכנת הכחדה, כך עולה מדו"ח שפירסם היום האו"ם. הכל בגלל בני האדם, אבל עדיין לא מאוחר לתקן את הבעיה, אומר הדו"ח שעוסק במצב הנוכחי של המגוון הביולוגי.

קצב ההיכחדות של מיני צמחים ובע"ח קורה בקצב גבוה פי כמה וכמה מאות מהר יותר מאשר בעבר. בנוסף, הדו"ח מציין כי יותר ממחצית מהמינים על היבשה סובלים ממחסור במקום מחיה הדרוש להישרדות לטווח הארוך וצפויים להיכחד, חלקם הגדול אפילו בתוך כמה עשורים, אלא אם כן יישמר ויוחזר להם מקום המחיה הטבעי.

גם האוקיינוסים לא במצב טוב יותר. אנושות 'סוחטת' את החיים על פני כדור הארץ ואת העתיד של עצמה, אומר הביולוג תומס לאבג'וי מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון, שמכונה גם הסנדק של המגוון הביולוגי. "המגוון הביולוגי של כדור הארץ חטף מכה קשה, וזוהי למעשה ההזדמנות האחרונה שלנו לטפל בזה", הוא אומר עוד.

מדעני שימור ברחבי העולם התכנסו בפריז כדי לפרסם את הדו"ח, שהיקפו מעל 1,000 עמודים. מדובר בגוף המכונה "פלטפורמה בין ממשלתית למדיניות מדעית בנוגע למגוון ביולוגי ושירותי אקו-סיסטם", (IPBES). המחקר התבצע בעזרת יותר מ-450 חוקרים שניתחו בין היתר כ-15,000 דו"חות ממשלתיים ומדעיים. הסיכום של הדו"ח היה צריך לקבל אישור מנציגים ב-109 מדינות.

הממצאים נוגעים לא רק להצלת צמחים ובע"ח אלא גם לשימור כדור הארץ בהקשר ליכולת של בני האדם לחיות בו, אמר רוברט ווטסון, מדען בריטי שהיה בעבר בנאס"א ועמד בראש הדו"ח. הדו"ח מדגיש חמש דרכים שגורמות לצמצום המגוון הביולוגי:

*הפיכה של יערות, וחלקי יבשה אחרים לחוות, ערים ופיתוחים אחרים, באופן שמשאיר את בעלי החיים ללא בית. שלושת רבעי מהיבשה, שני שליש מהאוקיינוסים ו-85% מהביצות עברו שינוי או אבדו לחלוטין, באופן שמקשה על בעלי החיים לשרוד בהם.

*דיג יתר. שליש ממלאי הדגה בעולם סובל מכך.

*שינוי האקלים, בעיקר בגלל שימוש באנרגיה ממקורות מתכלים, באופן שהופך את האקלים לחם, רטוב או יבש מדי עבור מינים מסוימים מכדי לשרוד.

*זיהום היבשה והים. בכל שנה נשפכים לים בין 300 ל-400 טונות של מתכות ופסולת רעילה.

*מינים פולשים שמאיימים על בתי גידול של מינים מקומיים.

עוד 317 מילים
סגירה