שר החוץ אלי כהן עם יורש העצר של בחריין, סלמאן בן חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, במנאמה, 4 בספטמבר 2023 (צילום: שלומי אמסלם/משרד החוץ)
שלומי אמסלם/משרד החוץ

עבור אלי כהן, החום המעיק של בחריין היה משב רוח מרענן

שר החוץ התקבל במנאמה לפי כללי הפרוטוקול המוקפדים ביותר ● אם התקרית עם השגרירה הלובית הפריעה לבחריינים, זה לא הורגש כלל בביקור שכלל מפגש עם יורש העצר הבחרייני וביקור בבסיס הצי החמישי של ארה"ב ● עניין השיחות עם ערב הסעודית עלה רק בשולי המפגשים, אבל אי אפשר היה להתעלם מההרגשה שהביקור הוא הדהוד של אינטרס סעודי ● אמיר בר-שלום מדווח מפמליית השר

ההישג הישראלי הבולט ביותר בביקורו שר החוץ אלי כהן בבחריין הוא בעצם קיומו. בחודש שעבר, בתאריך המקורי של הביקור, הודיעו הבחריינים כי בשל "אילוצי לוחות זמנים" הם דוחים את האירוע.

הם יכלו לעשות זאת גם הפעם, ולא כך. יש כאן מסר לישראל שלמרות ממשלת בן גביר, מדינות הסכמי אברהם רוצות להמשיך קדימה. מבחינתם, חבל לבזבז את הזמן. לדיפלומטיה יש שפה משלה, בהרבה מקרים אומרים דבר אחד ולא אומרים דבר אחר בכדי להעביר מסר. כך בדחיית הביקור, כך בקיום הביקור, ועם הגעתו לשדה התעופה של שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני.

על פי כללי הטקס ניתן לשלוח נציג בכיר אחר לקבל אישיות ברמת שר, אבל הבחריינים התעקשו לקבל את השר כהן בדרג הגבוה ביותר של הפרוטוקול. מבחינת משרד החוץ, החום המעיק של בחריין היה משב רוח רענן.

על פי כללי הטקס ניתן לשלוח נציג בכיר אחר לקבל אישיות ברמת שר, אבל הבחריינים התעקשו לקבל את השר כהן בדרג הגבוה ביותר של הפרוטוקול. מבחינת משרד החוץ, החום המעיק של בחריין היה משב רוח רענן

מדינות המפרץ אולי לא אהבו את התקרית של כהן עם שרת החוץ של לוב, אבל הן מתייחסות אליה כאל חריג נסבל. מה גם שסביר להניח שהעניין עלה בחדרי חדרים בביקור והשר כהן סיפק הסברים משכנעים. לא בכדי, הבהירה "סביבת השר" במהלך הביקור כי הפגישה עם שרת החוץ הלובית הייתה המשך של שורת פגישות חשאיות ורגישות שלא פורסמו, והיא תואמה ותוכננה לקבל פומבי, על דעת שני הצדדים.

שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני מקבל את פניו של שר החוץ אלי כהן בשדה התעופה במנאמה, 3 בספטמבר 2023 (צילום: שלומי אמסלם/משרד החוץ)
שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני מקבל את פניו של שר החוץ אלי כהן בשדה התעופה במנאמה, 3 בספטמבר 2023 (צילום: שלומי אמסלם/משרד החוץ)

כהן, כמו קודמיו מישראל שביקרו בבחריין, לא פסח על בסיס הצי החמישי במנאמה. לפוליטיקאים ישראלים אין הרבה הזדמנויות להיות קרובים כל כך לגבול האיראני, ולשגר מסר שנקלט היטב בצד השני.

הבסיס האמריקאי במנאמה התמרק במיוחד לקראת שר החוץ הישראלי והזעיק את הסגל הבכיר ביום החופשי שלו. אבל, למרות הפגישה הלבבית עם מפקד הצי תת אדמירל בראד קופר, לא נראה שישראל יכולה להיות מרוצה ממה שהיא רואה במפרץ הפרסי.

בשיחה אקראית עם גורם אמריקאי בכיר, הוא גלגל עיניים כאשר שאלתי אותו על האגרסיביות שמגלה איראן בחודשים האחרונים בעיקר באזור מצרי הורמוז. "אל תאמין לכל דבר שהאיראנים מפרסמים", הוא ענה כשנשאל על הסרטון בו נראו ונשמעו משמרות המהפכה האירנים מאיימים להפיל מסוק צבאי אמריקאי שלטענתם חדר לשטחם.

בשיחה אקראית עם גורם אמריקאי בכיר, הוא גלגל עיניים כאשר שאלתי אותו על האגרסיביות שמגלה איראן בחודשים האחרונים בעיקר באזור מצרי הורמוז. "אל תאמין לכל דבר שהאיראנים מפרסמים"

"אנחנו יודעים היטב איפה הגבול עובר, ומקפידים עליו באופן קפדני", הוסיף.

איראן מחזיקה כיום ארבע ספינות בשטחה שנתפסו במצרי הורמוז, בטענה כי חדרו לשטח האיראני. למתבונן מהצד נראה שארצות הברית מביטה על האיראנים מלמעלה למטה, ומתבצרת בעמדת המעצמה שלא ממש מוטרדת מרעשי רקע.

שר החוץ אלי כהן (במרכז השולחן משמאל) וסגן האדמירל בראד קופר (במרכז מימין) בעת ביקור בבסיס הצי החמישי בבחריין, 4 בספטמבר 2023 (צילום: שלומי אמסלם/משרד החוץ)
שר החוץ אלי כהן (במרכז השולחן משמאל) וסגן האדמירל בראד קופר (במרכז מימין) בעת ביקור בבסיס הצי החמישי בבחריין, 4 בספטמבר 2023 (צילום: שלומי אמסלם/משרד החוץ)

גורם מערבי שנמצא במעגל המגעים עם ערב הסעודית הגדיר זאת כך: ממשל ביידן יודע שיש לו זמן קצוב ולכן הוא נכנס לפני חודשיים למאמץ קדחתני מול הסעודים. הממשל הדמוקרטי הציב לעצמו שלוש מטרות:

  • להגיע להסכם עם ריאד כדי להציג הישג מדיני;
  • להימנע ככל הניתן מעימות צבאי – מה שמסביר את הזהירות מול איראן למרות ההתגרות ההולכת וגדלה במפרץ הפרסי ובסוריה;
  • ולדאוג לירידה במחירי הנפט.

המשולש הזה הוא נכס חשוב לדמוקרטים בבחירות לנשיאות, מול דונלד טראמפ והרפובליקאים.

ג'ו ביידן בעניין הזה כבר שבע מרורים מיורש העצר מוחמד בן סלמאן. כשהנשיא הגיע בקיץ שעבר לביקור בערב הסעודית, יורש העצר השפיל אותו כששלח את המושל המקומי לקבל את פניו בעיר החוף ג'דה ולא בבירה ריאד – אפרופו לדבר דיפלומטית – וגרם לעליית מחירי הנפט, למרות הבטחה כי יעלה את קצב השאיבה לקראת נובמבר 2022.

הנשיא ביידן מגיע לנמל התעופה עבדולעזיז בג'דה, ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא ביידן מגיע לנמל התעופה עבדולעזיז בג'דה, ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

הפעם ביידן יודע שהוא חייב לשלם במזומן, ומהר. לא בכדי השליח המיוחד למזרח התיכון ברט מקגורק נמצא בערב הסעודית בשבוע האחרון. "אנחנו הכי קרובים אי פעם בהיסטוריה להסכם נורמליזציה עם סעודיה ובאחוזים גבוהים שזה יקרה", הגדיר את זה בכיר ישראלי.

לטענת גורמים במשרד החוץ, עניין השיחות עם סעודיה עלה רק בשולי המפגשים שהיו במנאמה, אבל אי אפשר היה להתעלם מההרגשה שכל התבטאות של בכיר בחרייני בביקור היא למעשה הדהוד של אינטרס סעודי.

לא מן הנמנע שההתעקשות על קיומו של הביקור הייתה של סעודיה, שמנסה להאיץ מצידה את מסלול ההידברות, ובחריין היא האוונגרד. ולא בכדי החל שר החוץ הבחרייני את נאומו בטקס חתימת ההסכמים הכלכליים באיזכור מפורש של פתרון שתי המדינות.

לא מן הנמנע שההתעקשות על קיומו של הביקור הייתה של ערב הסעודית, ולא בכדי החל שר החוץ הבחרייני את נאומו בטקס חתימת ההסכמים הכלכליים באיזכור מפורש של פתרון שתי המדינות

יש מי שמפרש את זה כמס שפתיים שכל המדינות המפרץ משלמות, כדי להישאר בחזית הפן פלסטינית, ויש מי שרואה בכך עוד איתות סעודי שבלי התקדמות של ישראל במישור הזה, לא תהיה התקדמות כלל.

אגב, כהן עצמו לא התייחס כלל לעניין הפלסטיני באף אחת מההופעות הפומביות שלו במנאמה. בדיוק כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנים האחרונות.

עוד 721 מילים
סגירה