אמה סטון בסרט "מסכנים שכאלה" (צילום: Atsushi Nishijima, Searchlight)
Atsushi Nishijima, Searchlight

"למה כבר אין מין בסרטים?"

הסרט "מסכנים שכאלה" זכה אמש בפרס "האריה הזהב" של פסטיבל ונציה, אחרי שהתקבל בתשואות אדירות של הקהל והמבקרים ● הסרט, סאטירה עתירת מין ועירום, הוא שיתוף הפעולה הרביעי של הבמאי היווני יורגוס לנתימוס עם השחקנית אמה סטון ● "אמה הייתה צריכה להיות חסרת בושה לגבי הגוף והעירום שלה. והיא הבינה את זה מייד"

הסאטירה הארוטית "מסכנים שכאלה" ("Poor Things") של הבמאי היווני יורגוס לנתימוס, בכיכובה של אמה סטון, זכה אמש בפרס "אריה הזהב" של פסטיבל הסרטים ה-80 של ונציה.

הסרט היה הפייבוריט לזכייה מרגע שהוקרן בשבוע שעבר. הוא היה חביב המבקרים והקהל בפסטיבל, וזכה לתשבחות הן מבחינה אמנותית והן מבחינת הפוטנציאל המסחרי שלו.

"מסכנים שכאלה" הוא סרטו הראשון של לנתימוס מאז "המועדפת", גם הוא בכיכובה של סטון, שהוקרן בבכורה בפסטיבל ונציה של 2019 וזכה במועמדות לאוסקר עבור הבמאי הטוב ביותר ובפרס האוסקר לשחקנית אוליביה קולמן ("הכתר").

הסרט היה הפייבוריט לזכייה מרגע שהוקרן בשבוע שעבר. הוא היה חביב המבקרים והקהל בפסטיבל, וזכה לתשבחות הן מבחינה אמנותית והן מבחינת הפוטנציאל המסחרי

הסרט, שמבוסס על הרומן בעל אותו השם של אלסדייר גריי מ-1992, עוקב אחר סטון המגלמת את בלה בקסטר, צעירה שהושבה לחיים לאחר התאבדות על ידי מדען משוגע, מבריק ובלתי שגרתי בגילומו של וילם דפו, באופן המהדהד את רומן האימה "פרנקנשטיין" של מרי שלי.

מארק רפאלו, שהיה מועמד לאוסקר, מגלם עורך דין נכלולי ומושחת בסרט, שמככבים בו גם ראמי יוסף, ג'רוד קרמייקל וכריסטופר אבוט.

האגדה הגותית והפרועה של לנתימוס הרעידה את האולם בשתי הקרנות העיתונאים הראשונות שלו לקראת הבכורה העולמית, עם כמה רגעים של קומדיה שחורה שגררו מחיאות כפיים אדירות. אם לשפוט על פי קבלת הפנים המוקדמת שלו בוונציה, "מסכנים שכאלה" צריך להכניס שוב את לנתימוס וסטון – זוכת האוסקר על הסרט "לה לה לנד" – לשיח על פרסי האוסקר של השנה.

האגדה הגותית והפרועה של לנתימוס הרעידה את האולם בשתי הקרנות העיתונאים הראשונות שלו לקראת הבכורה העולמית, עם כמה רגעים שגררו מחיאות כפיים אדירות

במסיבת העיתונאים הרשמית של הסרט, נושא שהועלה ללא הרף על ידי העיתונאים בחדר היה מין, בייחוד האופן שבו ניגש הבמאי לנתימוס לסצנות המין הרבות בסרט בהשתתפות סטון. לאורך הסרט, דמותה מופיעה בסצנות (ובתנוחות) מין רבות, כשהיא עירומה לחלוטין.

"מגיע קרדיט לאל מקאלפיין, מתאמת האינטימיות שלנו", אומר לנתימוס. "בהתחלה המקצוע הזה קצת איים על רוב יוצרי הקולנוע, אבל אני חושב שזה כמו בכל דבר: אם אתה עובד עם מישהו טוב, זה מצוין ואתה מבין שאתה למעשה זקוק לו. היא הפכה את הכול להרבה יותר קל בשביל כולם.

הבמאי יורגוס לנתימוס מקבל את פרס "אריה הזהב" של פסטיבל ונציה עבור סרטו "מסכנים שכאלה", 9 בספטמבר 2023 (צילום: GABRIEL BOUYS / AFP)
הבמאי יורגוס לנתימוס מקבל את פרס "אריה הזהב" של פסטיבל ונציה עבור סרטו "מסכנים שכאלה", 9 בספטמבר 2023 (צילום: GABRIEL BOUYS / AFP)

"בשלב מסוים ישבנו עם אמה סטון, והחלטנו איזו תנוחה נעשה כאן, איזה דבר נעשה שם ומה חסר – מהחוויות המיניות והתשוקות השונות שיש לאנשים – כדי ליצור מספיק ייצוג של התשוקות וההתנהגויות הייחודיות האנושיות. היה חשוב לכולנו להפוך את זה לחלק מהסרט ולא להירתע מזה. זה גם מאוד מצחיק לפעמים".

"בשלב מסוים ישבנו עם אמה סטון, והחלטנו איזו תנוחה נעשה כאן, איזה דבר נעשה שם ומה חסר – מהחוויות המיניות והתשוקות השונות שיש לאנשים – כדי ליצור ייצוג של התשוקות וההתנהגויות האנושיות"

לנתימוס הוסיף כי "חבל" שסטון לא יכלה להיות נוכחת כדי לדבר על התפקיד שלה בעיצוב סצנות המין של הסרט. סטון לא הגיעה לוונציה עקב שביתת גילדת שחקני המסך, המונעת מהשובתים לקדם עבודות שהשלימו עם חברות ההפקה. "מסכנים שכאלה", שהופק על ידי סרצ'לייט, אינו זכאי להיכלל בתוכנית הסכמי הביניים, המאפשרים לעקוף את השביתה בתנאים מסוימים.

לנתימוס אמר כי אף על פי שהסרט צולם "בסטים גדולים של אולפן", עם הרבה אנשי צוות מסביב, הוא הצליח ליצור אווירה אינטימית בצורה ייחודית על ידי צמצום מספר האנשים על הסט בזכות השימוש בתאורה פרקטית, שמצריכה פחות אנשים סביב ההפקה.

"זה אפשר לנו להשאיר בחדר רק שלושה אנשים. רק את המצלמה, ולפעמים אפילו הסאונד לא היה שם. זה יצר סביבה מאוד נוחה ואינטימית עבור אמה".

אמה סטון בסצנה מהסרט "מסכנים שכאלה" (צילום: Searchlight)
אמה סטון בסצנה מהסרט "מסכנים שכאלה" (צילום: Searchlight)

הוא הוסיף: "אמה הייתה צריכה להיות חסרת בושה לגבי הגוף והעירום שלה. והיא מייד הבינה שזה נדרש. מה שמצוין בקשר לאמה ואליי הוא שהשלמנו ארבעה סרטים ביחד, אז אנחנו מדברים בינינו בקצרנות. אנחנו יכולים לתקשר בלי שצריך להסביר כל דבר".

"מה שמצוין בקשר של אמה ושלי הוא שהשלמנו ארבעה סרטים ביחד, אז אנחנו מדברים בינינו בקצרנות. אנחנו יכולים לתקשר בלי שצריך להסביר כל דבר"

כשנשאל אם הוא יכול לתאר את הסרט, לנתימוס התלוצץ: "זה סרט שמאוד קשה לי לתאר. לאורך השנים היו סרטים ייחודיים ויוצאי דופן. בזמננו אולי אין הרבה סרטים כאלה. קשה לי להגיד מה זה, אני רוצה שלצופים יהיו פרשנויות משלהם".

עם זאת, הבמאי הוסיף כי הוא מאמין שהסיפור של הסרט הוא "עכשווי ביותר" אף על פי שעובד מתוך רומן שנכתב בשנות התשעים.

"הדיבור על חופש ועל האופן שבו אנחנו תופסים את העולם ואת מעמד הנשים בחברה ואת היחסים בין גברים לנשים הוא מאוד עכשווי", הוא אמר. "דברים השתנו, אז יש לנו כלים חדשים לזהות דברים, והספר נכתב בשנות התשעים. זה מצחיק שהרבה השתנה מאז".

וילם דפו בסרט "מסכנים שכאלה"
וילם דפו בסרט "מסכנים שכאלה"

"מסכנים שכאלה" הוא גם מפורש מבחינה מינית באופן נדיר יחסית לסרט אולפן אמריקאי. סיווג הצפייה של הסרט עדיין לא ידוע, אבל חוויית המין על מגוון צורותיה ונסיבותיה הפוליטיות היא מרכיב מרכזי בסיפור ההתבגרות המעצים של הדמות של סטון.

"זה מוזר, לא? למה כבר אין מין בסרטים?", השיב לנתימוס כשנשאל כיצד הוא וסטון התמודדו עם ביטויי המין הגלויים ולעתים האבסורדיים בסרט.

הבמאי ציין כי זה היה חלק מעניין ברומן, שבו דמותה של סטון מתנהגת בחופשיות "לגבי הכול, כולל מיניות".

"היה לי מאוד חשוב לא לעשות סרט מתחסד, כי זאת הייתה בגידה מוחלטת בדמות הראשית", הסביר לנתימוס. "אז היינו צריכים להיות בטוחים בעצמנו, כמו הדמות, ולהיות חסרי בושה – ואמה הייתה צריכה להיות חסרת בושה לגבי הגוף שלה והעירום בסצנות האלה. והיא הבינה את זה מייד".

"היה לי מאוד חשוב לא לעשות סרט מתחסד, כי זאת הייתה בגידה מוחלטת בדמות הראשית. היינו צריכים להיות בטוחים בעצמנו, כמו הדמות, ולהיות חסרי בושה"

אמה סטון והבמאי יורגוס לנתימוס על סט הצילומים של "מסכנים שכאלה" (צילום: LANDMARK MEDIA / Alamy)
אמה סטון והבמאי יורגוס לנתימוס על סט הצילומים של "מסכנים שכאלה" (צילום: LANDMARK MEDIA / Alamy)

"מסכנים שכאלה" תוכנן במקור לצאת לאקרנים ב-8 בספטמבר, אבל הפצתו נדחתה ל-8 בדצמבר עקב השביתה הכפולה, כדי שהשחקנים והתסריטאים יוכלו לקדם את הסרט לקראת טקס פרסי האוסקר.

עוד 855 מילים
סגירה