חיימה ואדל בתפקיד הרודן אוגוסטו פינושה (צילום: נטפליקס)
נטפליקס
חיימה ואדל בתפקיד הרודן אוגוסטו פינושה

הרוזן פינושה

הסאטירה הפוליטית החדשה של הבמאי הצ'יליאני פבלו לוריין, שזכתה בפרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים של ונציה, מחזירה לחיים את הרודן אוגוסטו פינושה בתור ערפד בן 250 שנה – וסוגרת איתו חשבון ● בריאיון לזמן ישראל מסביר הבמאי: "הדמות שלו היא עדיין כמו כתם אפל על החברה שלנו, שמזכיר לנו כל יום עד כמה אנחנו שבורים וכמה אנחנו מפולגים"

הבמאי הצ'יליאני פבלו לריין חוזר לפסטיבל הסרטים של ונציה כשנתיים אחרי "ספנסר" – סרטו הביוגרפי על הנסיכה דיאנה בכיכובה של קריסטן סטיוארט –עם "הרוזן", סאטירה פוליטית נוקבת..

הסרט – שזכה בפסטיבל בוונציה בפרס התסריט הטוב ביותר – מציע פרשנות חדשה ל"בנאליות של הרוע" ומתמקד בדמותו של הרודן הצ'יליאני אוגוסטו פינושה. בסרט, פינושה – סמל לפשיזם העולמי – צץ מחדש בעולם כערפד בן 250 שנה, שחי באחוזה כפרית מוזנחת לאחר שזייף את מותו.

בסרט האלגורי – שצולם בצורה יפהפייה בשחור־לבן על־ידי הצלם הווירטואוז אד לחמן – מככב השחקן הצ'יליאני הנערץ בן ה־87 חיימה ואדל בתפקיד פינושה, שבמציאות מת בגיל 91, בשנת 2006, עשיר כקורח, בלי לשאת באחריות על פשעיו.

במהלך שלטונו בן 17 השנים של פינושה, שהחל בהפיכה צבאית עקובה מדם ב־1973, יותר מ־30,000 בני אדם מתו או נעלמו בעקבות האלימות הפוליטית בצ'ילה, שלפני כן ידעה היסטוריה ארוכה של דמוקרטיה. לריין כבר עסק בנושא שלטונו של פינושה ב"טוני מאנרו" וב"פוסט־מורטם", וכן בסרט "לא" – שהיה מועמד לאוסקר בשנת 2012 – שבו מתנהל קמפיין מוצלח להדחת הרודן.

הבמאי הצ'יליאני פבלו לריין מחזיק את הפרס עבור התסריט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים של ונציה, 9 בספטמבר 2023 (צילום: GABRIEL BOUYS / AFP)
פבלו לריין מחזיק את הפרס עבור התסריט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים של ונציה, 9 בספטמבר 2023 (צילום: GABRIEL BOUYS / AFP)

"אנחנו לא יוצרים סרטים כדי לזכות בפרסים, באוסקר או מה שזה לא יהיה. כמובן שאנחנו רוצים להיבחר, אבל אני בטוח ש'הרוזן' ימצא את הדרך שלו ואת ההכרה שהוא ראוי לה"

בריאיון עם לריין ואחיו חואן דה דיוס לריין – ששימש כמפיק ההסרט – השניים מדברים על הדחיפות שבהצבת המצלמה "סוף־סוף ישר בפרצופו" של הרודן, כפי שמנסח זאת פבלו. הסרט עלה בהפצה מוגבלת בבתי הקולנוע ב־7 בספטמבר (ארה"ב, בריטניה, צ'ילה, ארגנטינה ומקסיקו) – ויהיה זמין לצפייה בנטפליקס החל ממחר, 15 בספטמבר.

למה בחרתם להציג את פינושה על המסך בדמות ערפד דווקא עכשיו?
פבלו: "אחד הדברים שהעניקו לזה דחיפות הוא העובדה שחיימה ואדל – שהוא בעיניי ה־שחקן, בה"א הידיעה – חייב לגלם את הדמות הזאת, והוא כבר בשנות ה־80 המאוחרות לחייו. אז זה היה עכשיו או אני לא יודע מתי. הוא ממש הניע את הסרט הזה.

"השילוב של לראות את פינושה בגלימה, להבין שהיעדר הצדק ביחס אליו הפך אותו לנצחי, ואז לעשות את הצעד הגדול עם חברת ההפקות שלנו ולהפיק סרט שיציב מצלמה ישר בפרצופו – זה צעד גדול לתרבות שלנו. יש אנשים שחושבים שזה מוקדם מדי, אבל אחרים חושבים שזה בסדר".

צ'ילה בחרה ב"המתיישבים" כנציג שלה לאוסקר עוד לפני ש"הרוזן" הוקרן בוונציה.
חואן: "שמעתי דברים מצוינים על 'המתיישבים'. אני חושב שזה גם קשור לעובדה ש'המתיישבים' הוא סרט בכורה שהגיע לפסטיבל קאן, והרבה אנשים אהבו אותו. הוא כאילו בא מדור חדש, והאקדמיה הצ'יליאנית כנראה רוצה לראות פנים חדשות ולתת הזדמנויות חדשות.

"פינושה מת פטור מעונש לחלוטין, כמיליונר חופשי. לכן הדמות שלו היא עדיין כמו כתם אפל על החברה שלנו, שמזכיר לנו כל יום עד כמה אנחנו שבורים ומפולגים"

"אנחנו לא יוצרים סרטים כדי לזכות בפרסים, באוסקר או מה שזה לא יהיה. כמובן שאנחנו רוצים להיבחר, אבל זה לא קרה. אני בטוח ש'הרוזן' ימצא את הדרך שלו ואת ההכרה שהוא ראוי לה במהלך החודשים הקרובים".

פינושה עדיין פופולרי בצ'ילה?
פבלו: "פינושה מת פטור מעונש לחלוטין, כמיליונר חופשי. לכן הדמות שלו היא עדיין כמו כתם אפל על החברה שלנו, שמזכיר לנו כל יום עד כמה אנחנו שבורים וכמה אנחנו מפולגים".

סיפרת שהטון הנרטיבי שהענקתם לסרט יחד עם התסריטאי גיירמו קלדרון שאב השראה מ"דוקטור סטריינג'לאב" של קובריק מ־1964.
פבלו: "כשאתה מתאר מישהו כמו פינושה והאנשים סביבו, אתה צריך להיות מאוד רהוט לגבי הרוע שלו. זה משהו שלא נתון למשא ומתן. ברגע שאתה מתחיל לצלם משהו, יש אפשרות טבעית להפעיל מנגנוני אמפתיה.

"זה משהו שדיברנו עליו לעתים קרובות עם גיירמו. בסופו של דבר הוספנו סצנות למבנה הראשוני שבהן פינושה מתנהג בצורה מרושעת, מה שבמטא את מה שהוא חושב על העולם – ומה שהוא חושב על אנשים אחרים".

הבמאי הצ'יליאני פבלו לריין בפסטיבל הסרטים של ונציה, 31 באוגוסט 2023 (צילום: Tiziana FABI / AFP)
הבמאי הצ'יליאני פבלו לריין בפסטיבל הסרטים של ונציה, 31 באוגוסט 2023 (צילום: Tiziana FABI / AFP)

"פשיזם מגיע בצורות שונות. לפעמים קשה מאוד לקרוא חלק מהן כי הן מתחילות בפיתוי – ואז עוברות לפחד ומסתיימות באלימות. זה משהו שאנחנו רואים עם עליית הימין בעולם"

הדמות שמנסה להפיל אותו היא נזירה סמויה בשם כרמנסיטה.
פבלו: "בתקופת הדיקטטורה, לכנסייה היה ארגון בשם 'מחוז הסולידריות'. זה היה ארגון מאוד חשוב שעזר להרבה אנשים. למרבה הצער, מאוחר יותר, חלק מהאנשים שניהלו את הארגון הזה היו מעורבים בשערורייה של התעללות מינית.

"אבל זה סיפור אחר. אבל באמת, מבחינתנו זה כי הדמות של כרמנסיטה יכולה להיות רעננה, מצחיקה ומרתקת, וזה גם יכול להיות בלתי צפוי לחלוטין. כמובן שהיא מייצגת כוח שהוא עדיין חזק בעולם".

האם הסרט הוא תגובה לרוח הימין הנושבת בעולם?
פבלו: "שיחה כזאת עלולה להפוך לפוליטית מדי. אבל אני מוכן לזה. תראה, הפשיזם מגיע בצורות שונות. לפעמים קשה מאוד לקרוא חלק מהן כי הן מתחילות בפיתוי – ואז עוברות לפחד ומסתיימות באלימות. זה משהו שאנחנו רואים עם עליית הימין בהרבה מדינות בעולם.

"אני מניח שיש בסרט הזה אלגוריה שאפשר לקבל ולהרגיש בהרבה חברות. זה מדהים שאתה מדבר על העיר שלך ואז אתה מבין שהעיר שלך לא מאוד שונה מהרבה אחרות. אני באמת מקווה שהסרט הזה יוכל לשבור את המחסומים האלה ולגרום לאנשים לחשוב על המציאות שלהם ולהתייחס ל'רוזן' כעוד פרשנות".

הרודן הצ'יליאני אוגוסטו פינושה, 1986 (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
הרודן הצ'יליאני אוגוסטו פינושה, 1986 (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
עוד 752 מילים
סגירה