השחקנית נטלי פורטמן בפסטיבל קאן, 21 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
Vianney Le Caer/Invision/AP

גונבת את ההצגה

הדרמה הרומנטית החדשה של הבמאי טוד היינס, "מאי דצמבר", נבחרה לפתוח את פסטיבל הסרטים של ניו יורק בשבוע הבא ● בריאיון לזמן ישראל מספר היינס על הסצנה המדוברת של נטלי פורטמן ("הצפייה החוזרת הייתה פשוט 'וואו'") ועל הבחירה בתסריט של סמי ברץ' ("הוא מעורר חוסר שקט גדול")

הבמאי טוד היינס שמח על הדרמה הרומנטית החדשה שלו, "מאי דצמבר", שהוקרנה בהקרנת בכורה פסטיבל הקולנוע בקאן 2023 – ונבחרה לפתוח את פסטיבל הסרטים של ניו יורק בשבוע הבא.

ענקית הסטרימינג נטפליקס רכשה את הזכויות להקרנת הסרט בצפון אמריקה תמורת 11 מיליון דולר  – המכירה הגדולה ביותר בפסטיבל – מייד לאחר ההתקבלות הנלהבת של הבכורה העולמית. הסרט יעלה לאקרנים בחודש נובמבר ויהיה זמין לצפייה בנטפליקס החל מדצמבר.

תסריט הסרט, שנכתב על־ידי סמי ברץ', נבחר לאחד התסריטים הטובים ביותר באתר "Black List". "מאי דצמבר" עוקב אחרי אליזבת ברי (נטלי פורטמן), שחקנית טלוויזיה ידועה, המבקרת אצל גרייסי את'רטון־יו (ג'וליאן מור) ובעלה הצעיר ג'ו יו (צ'ארלס מלטון), בביתם בסוואנה, ג'ורג'יה.

20 שנה קודם לכן, פער הגילים בין השניים הפך את גרייס וג'ו לסנסציית צהובונים. למה? כי גרייס הייתה אז באמצע שנות ה־30 שלה – וג'ו היה אז רק בן 13. בהווה הם נשואים כבר כמעט 20 שנה והורים לזוג תאומים שעומדים לסיים את בית הספר התיכון.

השחקנית נטלי פורטמן והבמאי טד היינס בפסטיבל קאן, 21 במאי 2023 (צילום: Scott Garfitt/Invision/AP)
השחקנית נטלי פורטמן והבמאי טד היינס בפסטיבל קאן, 21 במאי 2023 (צילום: Scott Garfitt/Invision/AP)

השניים ניסו להשאיר מאחור את המחלוקת סביב יחסיהם, אבל הכול משתנה עם בואה של אליזבת. אליזבת אמורה לגלם את גרייס בסרט עצמאי יוקרתי שהיא מקווה שיצליח להרים לה את הקריירה. בהדרגה, אליזבת מפלסת את דרכה לתוך מערכת היחסים שלהם, בניסיון לקבל רמזים ותובנות עבור העיבוד שלה לגרייס.

במהלך מסיבת העיתונאים בקאן, היינס התבדח על כך שהביטוי "מאי דצמבר" [שמציין פער גילים ביחסים] עשוי להיות אמריקאי, בעוד שהמונח הצרפתי הוא "לה מקרון", על שם נשיא צרפת שאשתו מבוגרת ממנו ב־25 שנה.

במהלך מסיבת העיתונאים בקאן, היינס התבדח על כך שהביטוי "מאי דצמבר" [שמציין פער גילים ביחסים] עשוי להיות אמריקאי, בעוד שהמונח הצרפתי הוא "לה מקרון", על שם נשיא צרפת

בניגוד להרגלך, לא כתבת את התסריט של הסרט.
"מאז 'קרול' [מ־2015, המבוסס על ספר] ניסיתי את זה. זאת הייתה דרך טובה פשוט להמשיך לעבוד ברמות שונות של שיתופי פעולה".

מה משך אותך בתסריט?
"הוא מעורר חוסר שקט גדול. הוא מכניס אותך למצב שאתה צריך כל הזמן לעשות רה־קונסטרוקציה למה שקורה בסיפור הזה. אתה כל הזמן להעריך מחדש את הנחות היסוד ואת הדעות הקדומות שלך; ואת מי שחשבת שהוא אמין כדמות ואת מי שלא.

השחקנית ג'וליאן מור בפסטיבל קאן, 21 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
השחקנית ג'וליאן מור בפסטיבל קאן, 21 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)

"שינוי הפרספקטיבה הזה וחוסר השקט – פשוט מרתקים. אבל מה שהיה כיף בתסריט הזה, זה זה שיש לו נימה המאפשרת לך ליהנות מהתהליך. המטרה שלי הייתה לנסות ולמצוא דרך לשכפל את החוויה של קריאת הסרט לעיבוד הקולנועי – וגם שיהיה כיף לעשות את זה".

נטלי פורטמן הציעה לך את הפרויקט?
"כן, היא הציעה אותו – וישר חשבתי על ג'וליאן מור, אז שאלתי את נטלי, 'מה דעתך על ג'וליאן בשביל התפקיד הזה?' והיא אמרה כזה, 'אוי, אלוהים, אתה חושב שהיא תעשה את זה?' ואז אני אמרתי, 'אני חושב שכן'".

"מצאנו את הבית בעצמנו, למרות כל הבתים שוועדת הקולנוע של סוואנה הראתה לנו. פשוט הלכנו בעקבות האף שלנו ומצאנו את הרחוב ואת הבית. הוא היה המועדף עלינו ואותו השגנו"

כמה מהיר היה הפרויקט?
"הוא נמשך שלושה חודשים, כי פרויקט אחר שתכננו לעשות בשנה שעברה בוטל, ופתאום הכול היה פתוח. אז היינו כזה, 'נראה לכם שנצליח לארגן את זה?' אז כל המערכות נכנסו לפעולה.

כשהמפיקות כריסטין ואשון ופמלה קופלר נכנסות לפעולה – אי־אפשר לעמוד בדרכן. היה לנו משקיע בקרן פרטית שממש הזרים את רוב התקציב ועשה מהר מאוד כמה מכירות מוקדמות קטנות, אבל הצליח לגייס רק סכום מסוים לסיפור הזה.

"אחרי הכול זה סיפור על שתי נשים… ואז כמובן היה את עניין לוחות הזמנים, שזה תמיד דבר בלתי ידוע. זה היה מטורף. רקדנו סביב סרט אחר עם ג'וליאן שהיה עלול להפריע – ונטלי הייתה צריכה לסיים את העבודה על סדרה שהיא משתתפת בה. וככה הכול פשוט התבצע ממש מהר.

"סאם ליסנקו ("יהודה והמשיח השחור") היה מעצב ההפקה שהיינו אמורים לעבוד איתו על הפרויקט האחר – ופשוט נהנינו מאוד [ביחד]. נסענו לסינסינטי כדי למצוא אתרי צילום לסרט וממש נהנינו. ואז זה בוטל, אז החלפנו את המיקום. במקור, העלילה הייתה אמורה להתרחש בקמדן, מיין.

ברגע מסוים, אליזבת מדקלמת מונולוג המבוסס על מכתב שגרייסי כתבה. הסצנה הזאת, שצולמה כולה בטייק אחד, היא מרכיב מרכזי במונטז' הישגי החיים של נטלי פורטמן

"החלפנו לג'ורג'יה מסיבות מעשיות. כי ידענו שלא נוכל לצלם עד אוקטובר, נובמבר. הסרט היה חייב להתרחש במאי, כי זה זמן סיום הלימודים. אז זה היה גם שיקול. אבל אז סוואנה פשוט לא הפסיקה להניב עוד תוכן ומוזרות.

"הייתי שם כמה פעמים. הייתי שם כמה זמן לפני כן בפסטיבל הקולנוע עם 'מחתרת הקטיפה', אבל הייתה קהילת חוף קטנה. האיים נמצאים במרחק של 20 דקות ממרכז סוואנה, טיבי איילנד הוא הידוע שבהם.

השחקן צ'ארלס מלטון בפסטיבל קאן, 21 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
השחקן צ'ארלס מלטון בפסטיבל קאן, 21 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)

"חשבנו, 'אה, שם גרייסי צריכה לגור. היא לא צריכה לגור בסוואנה ההיסטורית או במרכז העיר. אז קיווינו שזה יסתדר. ואז סאם, אני ומייסון פלוטס, שהוא המפיק, הלכנו לשם. ושוב חיפשנו את כל מוקדי המשיכה המקומיים המוזרים ומקומות אמיתיים.

"מצאנו את הבית בעצמנו, למרות כל הבתים שוועדת הקולנוע של סוואנה הראתה לנו. פשוט הלכנו בעקבות האף שלנו ומצאנו את הרחוב ואת הבית. הוא היה המועדף עלינו ואותו השגנו. זה היה בית שפשוט היה בו אור חלבי מוזר כזה, מין אור חם, חלבי, חיוור ומעורפל.

"כשהיינס נשאל על כך, פניו מוארות: "הייתי אומר שסצנת המכתב הזאת היא הסיבה שרציתי לעשות את זה. אם הייתה סצנה אחת יחידה, או דבר יחיד, שקראתי בתסריט – זה היה זה"

"זה השפיע על כל המראה של הסרט, על מסנני העדשות שהשתמשנו בהם והאופן שטיפלנו בזה כמו סוג של עיסה רכה".  

מונולוג בסגנון אינגמר ברגמן

ברגע מסוים, אליזבת מדקלמת מונולוג המבוסס על מכתב שגרייסי כתבה. הסצנה הזאת, שצולמה כולה בטייק אחד, היא מרכיב מרכזי במונטז' הישגי החיים של נטלי פורטמן – והיא גם עשויה להעניק לזוכת האוסקר ("ברבור שחור") את המועמדות הרביעית שלה לפרס.

צ'ארלס מלטון, נטלי פורטמן וטד היינס בפסטיבל הקולנוע של קאן, 20 במאי 2023 (צילום: Scott Garfitt/Invision/AP)
צ'ארלס מלטון, נטלי פורטמן וטד היינס בפסטיבל הקולנוע של קאן, 20 במאי 2023 (צילום: Scott Garfitt/Invision/AP)

כשהיינס נשאל על כך, פניו מוארות: "הייתי אומר שסצנת המכתב הזאת היא הסיבה שרציתי לעשות את זה. אם הייתה סצנה אחת יחידה, או דבר יחיד, שקראתי בתסריט – זה היה זה. ידעתי שאני רוצה שזו תהיה פנייה ישירה למצלמה ושהיא תצולם באופן הזה.

"חשבתי על 'אור בחורף' של אינגמר ברגמן בהקשר של קריאת המכתב למצלמה כנגד רקע טבעי. והייתי כזה, 'אוי אלוהים, אנחנו חייבים לעשות את זה, ואני חייב להבין איך להשתמש במוטיב הזה ולבסס אותו לאורך הסרט'. אז הפנייה הישירה לעדשה הייתה בנויה על האינסטינקט הראשון שלי".

"חשבתי על 'אור בחורף' של אינגמר ברגמן בהקשר של קריאת המכתב למצלמה כנגד רקע טבעי. והייתי כזה, 'אוי אלוהים, אנחנו חייבים לעשות את זה, ואני חייב להבין איך להשתמש במוטיב הזה'"

הסצנה הכי טובה

לפורטמן היה קצת מרחב להתכונן לסצנה, שכן היא צולמה לקראת סוף 28 ימי הצילומים. "היא עשתה שמונה טייקים", אמר היינס. "וכולם היו משוחקים נהדר – זה חייב להיחשף יום אחד לקהל".

היינס אומר כי הוא לא היה בטוח באיזה טייק הוא עומד להשתמש עד שנכנס לחדר העריכה. "הצפייה החוזרת בכולם הייתה פשוט 'וואו'. אבל בטייק שבחרנו הייתה ברקע גם מן נהמת משאית, שהוסיפה לאווירה של הפסקול – ונכנסה בדיוק ברגע הנכון.

כוכבי הסרט "מאי דצמבר" עם הבמאי טד היינס בפסטיבל קאן,20 במאי 2023 (צילום: Scott Garfitt/Invision/AP)
כוכבי הסרט "מאי דצמבר" עם הבמאי טד היינס בפסטיבל קאן, 20 במאי 2023 (צילום: Scott Garfitt/Invision/AP)

"זה היה יכול להיות רעש נורא. זה היה יכול לבוא ברגע הלא נכון. זה היה יכול להיות איזה משהו משוגע מהרחוב. במקום זה, זה היה כמו אפקט שמע שנוסף לסצנה. זה היה פשוט אחד הניסים הקטנים האלה שקורים לפעמים".

עוד 1,083 מילים ו-1 תגובות
סגירה