בנימין נתניהו באזכרה של שמעון פרס, ספטמבר 2019 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

כבר 9 חודשים שבנימין נתניהו מכהן כראש ממשלת מעבר, שאינה נהנית מאמון הכנסת ● היכולת שלו לבצע מהלכים מוגבלת - אבל לא לחלוטין ● אם הבית הלבן יפרסם את תכנית המאה, נתניהו יוכל להגיב לה כראות עיניו ● פרשנות

אין ממשלה בתפקוד מלא בישראל כבר יותר מתשעה חודשים – מאז ה-26 בדצמבר, 2018, אז הצביעה הכנסת ה-20 על פיזורה. ובעקבות המציאות הפוליטית המורכבת שנוצרה למחרת הבחירות האחרונות, אין סיכוי גדול שנקבל ממשלה כזו עד לסוף 2019, ויכול מאוד להיות שגם לא לאחר מכן.

במהלך כל הזמן הזה, בנימין נתניהו נותר ראש הממשלה, והוביל ממשלת מעבר. הוא פיטר ומינה שרים, טס לחו"ל, חשף מודיעין סודי על מתקן גרעין איראני, והורה – לפי דיווחים זרים – על מתקפות צבאיות בסוריה ועיראק.

עם ממשלה בקיפאון, שעשויה להישאר כך לעוד מספר חודשים, נתניהו שמר על התואר של ראש ממשלה אך ורק בעקבות היותו האדם האחרון שהחזיק בתפקיד.

אבל כמה זמן היא יכולה להמשיך לבצע מהלכים צבאיים ודיפלומטיים מבלי ליהנות מהאמון של הכנסת?

שתי דוגמאות לתפקיד הזמני שמעיב על התכניות שלו, התרחשו זמן קצר לפני הבחירות שנערכו בשבוע שעבר, כאשר נתניהו שקל לפתוח במבצע רחב-היקף בעזה ולהחיל ריבונות ישראלית על חלק משמעותי מהגדה המערבית.

בשני המקרים הוא נבלם על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שטען כי אין לו את הסמכות לנקוט בצעדים כה משמעותיים בזמן ממשלת מעבר.

מרחב תמרון צר

"נתניהו הוא ראש הממשלה של ישראל. זה התואר שלו, וזה יישאר התואר שלו עד שיהיה ראש ממשלה חדש. אבל הוא ראש ממשלת מעבר כעת בפעם השלישית ברציפות", אומרת סוזי נבות, פרופסורית למשפט במכללה למינהל.

נבות אומרת כי ככלל, מרחב התמרון של נתניהו קשור למועד הבחירות הבאות. "ככל שאנו קרובים יותר לבחירות, הולך ומצטמצם מרווח הפעולה הנתון לשיקולו. מיד לאחר בחירות, הוא קטן באותה מידה, אולי אפילו קטן יותר, משום שאנחנו לא יודעים איך יסתיימו המגעים הקואליציוניים ומי יוביל את הממשלה הבאה".

נתניהו עומד כרגע בראש בלוק של 55 חברי כנסת ממספר מפלגות, לרבות הליכוד, שתומכות בכך שימשיך בתור ראש ממשלה במגעים עם הנשיא ראובן ריבלין. "אבל אין לו רוב, מה שאומר שהוא והממשלה שלו לא נהנים מהאמון של הכנסת".

"ובכל זאת", היא מדגישה, "אין ואקום מבחינת סמכות", משום שהממשלה של נתניהו מחזיקה באופן בסיסי באותה סמכות שהייתה לה לפני הבחירות.

"נכון שמאז דצמבר, נתניהו הוביל ממשלת מעבר, אך לא מדויק לקרוא לו ראש ממשלת מעבר", אומר עמיר פוקס, העומד בראש התכנית להגנה על ערכים דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה.

על פי חוק יסוד: הממשלה, ממשלה יוצאת "תמשיך להחזיק בתפקידיה עד להקמת ממשלה חדשה". לשון החוק, למעשה, נותנת לממשלת מעבר אפילו יותר זכויות ממשלה רגילה, בכך שהיא יכולה למנות שר ללא אישור הכנסת.

עם זאת, בתי המשפט בישראל פסקו במספר מקרים כי הסמכויות של ממשלות מעבר הן אכן מוגבלות, על פי פוקס. למשל, ממשלת מעבר לא יכולה להוציא לפועל מינויים בכירים, כמו שופטים חדשים לעליון או מפכ"ל חדש.

בנוסף, עליה להימנע מהחלטות דיפלומטיות דרמטיות. "אם ממשלת מעבר מנסה ליישם החלטות בלתי הפיכות, העליון ככל הנראה יבטל אותן", הוא אומר.

על ממשלת מעבר להימנע מהחלטות דיפלומטיות דרמטיות. "אם ממשלת מעבר מנסה ליישם החלטות בלתי הפיכות, העליון ככל הנראה יבטל אותן", אומר עמיר פוקס

אם ריבלין יעניק לבני גנץ, את המנדט להקים ממשלה, מרחב התמרון של נתניהו יתכווץ אפילו יותר, מוסיף פוקס. "אך הוא עדיין יכול לעשות דברים".

אהוד ברק מצביע בבחירות 1999 (צילום: AP Photo/Nati Harnik)
אהוד ברק מצביע בבחירות 1999 (צילום: AP Photo/Nati Harnik)

התקדים של ברק

מה בנוגע למהלכים דיפלומטיים מרכזיים?

מספר ימים לפני הבחירות ב-17 בספטמבר, נתניהו התחייב, שאם ייבחר מחדש, הוא יחיל את הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח – כ-25% מהגדה המערבית – ברגע שממשלתו החדשה תוקם. הוא אמר כי היה עושה זאת לפני הבחירות, אם היועץ המשפטי לממשלה לא היה אומר לו שהוא לא יכול.

"נכון לעכשיו, אין לו שיקול דעת לספח. כל דבר שיכול לחכות ואינו חיוני, מסיבות ביטחוניות, למשל, יצטרף לחכות לממשלה הבאה", אומרת נבות.

"הרעיון הוא שממשלת מעבר לא צריכה ליצור עובדות בשטח, כאשר אין כנסת שיכולה לפקח. האיזונים והבלמים מורים על כך שהפרלמנט מפקח על הממשלה, והכנסת עד כה לא הביעה אמון במדיניות של ראש הממשלה".

על פי נבות, לעומת זאת, הדברים מטשטשים באשר לשאלה האם ראש ממשלה יכול לפעול אם ארצות הברית תציג את היוזמה הדיפלומטית שלה, שהתעכבה כבר זמן רב, לתכנית שלום עם הפלסטינים.

אין לכך תשובה ברורה", אומרת נבות. "יהיה הרבה יותר טוב אם הדבר יחכה לממשלה חדשה. אבל צריך לזכור שבית המשפט העליון לא מנע מראש הממשלה דאז אהוד ברק ביצוע של מגעים עם הפלסטינים גם לאחר פיזור הכנסת".

בדצמבר 2000, ברק הוביל לבחירות חדשות כשהתפטר מתפקיד וכראש ממשלה, אם כי באופן רשמי נשאר בתפקיד עד שממשיכו בתפקיד, אריאל שרון מהליכוד, נכנס לתפקיד במרס 2001.

למרות שהיה ברווז צולע, ברק פתח במגעים על הסכם קבע עם הפלסטינים בטאבה בסוף חודש ינואר 2001, מבלי שבתי המשפט בישראל יתערבו.

"יש מחויבות של איפוק והימנעות, אבל בית המשפט לא התערב במגעים של ברק עם הרשות הפלסטינית משום שהיה ברור שכל החלטה שהוא היה מקבל הייתה מאושרת על ידי הממשלה החדשה", אומרת נבות. "הממשלה של ברק אכן הצהירה כי כל הסכם שלום פוטנציאלי יובא להצבעה בכנסת הבאה".

במקרה שיוזמת טראמפ תתפרסם לפני השבעת הממשלה החדשה, אומר פוקס,  לא ייאסר על נתניהו להגיב לתכנית כראש ממשלת מעבר. "לנתניהו אין כרגע זכות לקבל החלטות", הוא אומר, "אבל שום דבר לא עוצר אותו מהבעת הדעה שלו".

עוד 762 מילים
סגירה