מאלי העסיק מומחים הקשורים לממשל האיראני

תחקיר נרחב שהתפרסם השבוע מטלטל את וושינגטון: רוברט מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן שהודח במפתיע מתפקידו, העסיק שלושה מומחים אשר ככל הנראה היו חלק מצוות שמומן והודרך על ידי הממשל האיראני ● התחקיר חושף אלפי תכתובות בין השלושה לגורמי ממשל בטהרן ● לפחות אחת מהשלושה עברה תחקיר ביטחוני במשרד החוץ ● הרפובליקאים כבר דורשים חקירה ● פרשנות

רוברט מאלי, לשעבר השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן (צילום: Brendan Smialowski / AFP)
Brendan Smialowski / AFP
רוברט מאלי, לשעבר השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן

חוקרת בכירה בעלת שם עולמי המתמחה בענייני גרעין ויחסים בינלאומיים, החשודה בקשרים עם הממשל האיראני, מועסקת בימים אלה כראש המטה של סגן שר הביטחון האמריקאי.

זה אולי נשמע כמו שורת פתיחה מתסריט של סדרת ריגול, אבל זה לא – זו עובדה שמטלטלת את וושינגטון ועד כה הממשל האמריקאי מגלגל עיניים, לא מספק תשובה ברורה ומעביר אחריות ממשרד למשרד.

החוקרת היא אריאן טבאטבאי, שהועסקה עד לא מזמן על ידי רוברט מאלי, השליח המפוטר לענייני איראן של ארצות הברית. תחקיר רחב היקף שהוכן על ידי האתר "איראן אינטרנשיונל" ואתר החדשות האמריקאי Semafor, חשף כי שלושה מומחים שליוו את מאלי בשנים האחרונות, היו ככל הנראה חלק מצוות חשיבה בינלאומי שמומן והודרך על ידי הממשל האיראני.

תחקיר רחב היקף חשף כי שלושה מומחים שליוו את מאלי בשנים האחרונות, היו ככל הנראה חלק מצוות חשיבה בינלאומי שמומן והודרך על ידי הממשל האיראני

היוזמה הזו נקראה Iran Experts Initiative – IEI, הוקמה ב-2013 בכדי ליצור השפעה חיובית בעולם לגבי מדיניותה האזורית והגרעינית של טהרן. התחקיר, שפורסם לפני יומיים, חושף אלפי תכתובות בין טבאטבאי, עלי ואאז ודינה אספאנדרי לגורמי ממשל איראניים שהפעילו את רשת המשפיענים תחת שם הקוד, "רשת הצעירים".

הכוונה של ממשלת איראן הייתה למעשה לנהל מבצע תודעה. אלא שחלקים של הממשק האיראני עם המומחים הממומנים, מעלים חשד שלקשר הזה יש גם היבטים של ריגול.

באחת התכתובות מבקשת טבאטבאי אישור מגורם איראני לנסוע לישראל לכנס שיעסוק בבקרת נשק גרעיני. הגורם, באופן מפתיע, מציע לה לא לעשות זאת ומאשר לה נסיעה אחרת, לסעודיה. טבאטבאי מסיימת את השיחה ב"תודה רבה על ההדרכה. אפעל עם סעודיה ואעדכן אתכם בהתקדמות".

באחת התכתובות מבקשת טבאטבאי אישור מגורם איראני לנסוע לישראל לכנס שיעסוק בבקרת נשק גרעיני. הגורם מציע לה לא לעשות זאת ומאשר לה נסיעה אחרת, לסעודיה

עובדתית, אף אחד מהשלושה המוזכרים בתחקיר לא הכחיש שעמד בקשר עם המשטר באיראן, אבל כאן נשאלת השאלה הלא פתורה, האם הם חשפו בפני מישהו מהגורמים המערביים שעימם עבדו את העובדה שהם בקשר עם גוף רשמי איראני. לגבי מימון, אין הוכחה חותכת – למרות שבתחקיר מוצגות גם קבלות שהופיעו בתכתובות עצמן.

שלשום (שלישי), במהלך התדרוך היומי של דובר משרד החוץ האמריקאי, הוא נשאל על המשך העסקתה של אריאן טבאטבאי בממשל. תשובתו הייתה כי היא עברה תחקיר ביטחוני ואושרה ולכן הוא מציע לפנות למשרד הביטחון כדי שיענה על כך.

אריאן טבאטבאי (צילום: צילום מסך, יוטיוב)
אריאן טבאטבאי (צילום: צילום מסך, יוטיוב)

לפחות לגבי ואאז, ד"ר ליחסים בינלאומיים שמוגדר כיום כראש תחום איראן ב-ICG – מכון מחקר בינלאומי – התעורר חשד של גורמי הביטחון האמריקאיים. עובדתית, הבקשה של מאלי לגייס את ואאז ב-2021 לצוות שלו במשרד החוץ נדחתה מטעמי סיווג ביטחוני. בתחקיר שפורסם נחשף אימייל ששלח ואאז ב-2014 לשר החוץ האיראני דאז, ג'אווד זריף.

בהודעה כותב ואאז כך: "כאיראני, ובהסתמך על חובתי הלאומית והפטריוטית, לא הססתי לעזור לך בכל דרך… אני מציע עכשיו את עזרתי לך בהכנת דוחות על הצרכים של איראן". נזכיר, זו הייתה תקופת הישורת האחרונה של המגעים בין ממשל אובמה לאיראן לקראת ההסכם שנחתם ביולי 2015.

ואאז הגיב לתחקיר בשרשור ארוך בטוויטר, כשהוא משתמש במילים "שטות חד-צדדית", "סילוף עובדות" ו"בולשיט". לגבי ההאשמות כי שלח לגורמים במשרד החוץ האיראני מאמרים שלו לפני הפרסום, הוא טוען כי מדובר בהוגנות מצידו, אחרי שבמאמרים קודמים הוא ביקר בחריפות את הצד האיראני. על הפרסום כי היה מאשר את הודעות הטוויטר של מאלי לפני פרסומם הוא לא הגיב.

לגבי ההאשמות כי שלח לגורמים בממשל האיראני מאמרים שלו לפני פרסום, ואאז טוען כי מדובר בהוגנות מצידו, אחרי שבמאמרים קודמים הוא ביקר בחריפות את הצד האיראני

בכלל, קריאת התגובה הארוכה שלו משאירה רושם כי הוא בעיקר מנסה לנקות את ICG, המכון שבו הוא עובד מ-2012. ICG לקח חלק במגעים לקראת הסכם 2015 עם איראן, ו-ואאז מודה שהוא עצמו השתתף כנציג ICG ב-22 דיונים בין הצדדים.

עלי ואאז (צילום: צילום מסך, יוטיוב)
עלי ואאז (צילום: צילום מסך, יוטיוב)

באופן לא ברור, ואאז בוחר לתקוף גם את השליח ויורה לכל הכיוונים. הוא רומז שהחומרים הודלפו על ידי משמרות המהפכה כדי לפגוע בו. הוא מזכיר את הפרסום בסי-אן-אן שחברת "בלאק קיוב" הישראלית ריגלה אחרי צוות המשא ומתן של אובמה לשיחות עם איראן ולבסוף טוען כי ל"איראן אינטרנשיונל" יש אג'נדה ברורה נגד המשטר וכי כותב התחקיר מאתר Sefamor, ג'ף סלומון, ביקר בעבר פרסום הודעות אימייל אשר יצרו מצג שווא.

הרפובליקאים שקפצו על הפרשה כמוצאי שלל רב. הסנאטור טד קרוז קורא לחקירה מקיפה של הקשרים של רוב מאלי, כולל כל מי שהועסק על ידו. כך גם יושב ראש ועדת החוץ בבית הנבחרים מייק מקאול, שכתב אתמול:

"כל יום שעובר, פרשת רוב מאלי הופכת למדאיגה יותר, במיוחד לנוכח מה שנחשף בתחקיר על כך שחברי הצוות הקרוב של מאלי היו בפועל חלק מקמפיין של ממשלת איראן. הממשל חייב לנהוג בשקיפות מלאה בפרשת רוב מאלי".

במשרד החוץ סירבו להגיב ישירות על מעורבותו של מאלי בפרשה והסתפקו בתשובה הקבועה כי הוא נמצא בתהליכי פרישה מתפקידו.

רוברט מאלי, לשעבר השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן, בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Riccardo De Luca)
רוברט מאלי, לשעבר השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן, בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Riccardo De Luca)

ישראל לא הגיבה עד כה לתחקיר הזה, כמו גם לכל פרשת השעיית רוב מאלי. את חוסר שביעות הרצון והחשדות כלפיו בצד הישראלי חשפנו לפני שלושה שבועות בזמן ישראל. בכיר ישראלי אמר אז לזמן ישראל:

"מאלי סיפר הרבה מאוד סיפורים ובהרבה מקרים לא הבנו על איזה עובדות הוא מתבסס בהערכות שהוא הציג למחלקת המדינה. לעיתים זה היה נראה תלוש לחלוטין מהמציאות. אבל, בכל הזמן הזה הוא נהנה מגיבוי מוחלט של בלינקן".

הציטוט הזה עורר הדים רבים בוושינגטון.

בינתיים, הממשל מגמגם ועדיין לא הסביר מדוע עברה החקירה בעניין השעיית מאלי ממחלקת הביטחון של משרד החוץ לאף-בי-איי. הגילויים האחרונים ללא ספק ידחקו עוד יותר את הדמוקרטים לפינה, שמבינים את משמעות מעגלי ההדף של הפרשה.

אמריקה, לא משנה אם דמוקרטית או רפובליקאית, שונאת בוגדים. עיינו ערך ג'ונתן פואלרד. מאלי אמנם לא חשוד כעת בבגידה במדינה או בריגול ולא נמצא בנעלי פולארד, אבל סימני השאלה בפרשה הזו רק הולכים ומתרבים.

עוד 861 מילים
סגירה