כדורסל. אילוסטרציה (צילום: גביע ווינר)
גביע ווינר

משטרת בן גביר הרסה את גביע ווינר, אחד המפעלים המרגשים בכדורסל הישראלי

החלטה אידיוטית שקיבלה המשטרה, לדרוש תעודת זהות מכל אוהד הפועל ת"א, הרסה לחלוטין את חצי גמר גביע ווינר ● רוב האוהדים לא החזיקו עליהם תעודת זהות, לקטינים שהיו שם אין בכלל תעודת זהות, והאוהדים יצאו מכליהם - בעיקר כשאוהדי מכבי נכנסו לאולם באין מפריע ● כתוצאה מכך, הגמר מחר יהיה חסר כל ערך ספורטיבי ● דעה

ביום רביעי האחרון הייתי בהיכל קבוצת שלמה במשחק חצי גמר גביע ווינר בין הפועל ירושלים והפועל חולון. מערכת היחסים בין שתי הקבוצות הללו, ירושלים וחולון, היא קשה במיוחד, ולעתים גם אלימה.

העוינות פרצה לאוויר העולם ביום מקולל אחד בנובמבר 2007. אוהד חולון השליך מהיציע הגבוה חזיז לעבר הפרקט במהלך משחק בין שתי הקבוצות באולם מלחה בירושלים. המאבטח המקומי יואב גליצנשטיין ביקש לפנות את החזיז הבוער, אבל הוא התפוצץ לו ביד וקטע שלוש מאצבעותיו.

במשחק ביום רביעי, המשטרה נהגה בחוכמה ומחנות האוהדים הופרדו בקפידה. בין היציעים הצמודים של חולון ושל ירושלים נקבע גם יציע הפקר, ליתר ביטחון, ואיש לא הורשה לשבת בו.

את המלחמה ביניהם ניהלו האוהדים בקריאות גנאי ממושכות, כנהוג ברוב מגרשי הספורט בעולם, אבל את הגרון הם הוציאו בעיקר על עידוד הקבוצה שלהם. ירושלים ניצחה בסיום 75:97. האירוע עבר בשלום וכולם התפזרו שלמים לבתיהם, גם אם היו קריאות התגרות פה ושם בדרך לחנייה.

שחקני הפועל ירושלים בכדורסל חוגגים אחרי הניצחון על הפועל חולון בחצי גמר גביע ווינר, 27 בספטמבר 2023 (צילום: דני מרום, ליגת ווינר)
שחקני הפועל ירושלים בכדורסל חוגגים אחרי הניצחון על הפועל חולון בחצי גמר גביע ווינר, 27 בספטמבר 2023 (צילום: דני מרום, ליגת ווינר)

ביום חמישי, בחצי הגמר השני של גביע ווינר, הפכה המשטרה החכמה של יום רביעי למשטרת לואי דה פינס.

לחצי הגמר עלו הפועל ומכבי תל אביב, והמתח עלה לשיאים חדשים, בעיקר אחרי העימותים האלימים בדרבי הכדורגל ביום שלישי האחרון. את אלפי האוהדים שהגיעו למשחק במתחם הדרייב-אין קיבלו מאות שוטרים, פרשי משטרה, גדרות ביטחון ומגנומטרים, כאילו מדובר במלחמת נגורנו קרבאך.

את אלפי האוהדים שהגיעו למשחק במתחם הדרייב-אין קיבלו מאות שוטרים, פרשי משטרה, גדרות ביטחון ומגנומטרים, כאילו מדובר במלחמת נגורנו קרבאך

עד כאן הכול איכשהו בסדר. המשטרה הרי צריכה לשמור על הסדר. הבעיה הייתה החלטה אידיוטית שקיבלו כוחות המשטרה במקום, לדרוש תעודת זהות מכל אוהד. המטרה הייתה למנוע מכמה עשרות בדוקאים להיכנס פנימה.

אף אחד לא התכונן לרגע הזה. רוב האוהדים לא החזיקו עליהם תעודת זהות, למאות הקטינים שהיו שם אין בכלל תעודת זהות, העצבנות החלה להתפשט, האוהדים יצאו מכליהם, בעיקר כאשר אוהדי מכבי נכנסו באין מפריע לתוך האולם, שהוא בדרך כלל המגרש הביתי של הפועל תל אביב.

במציאות הזו, שכפתה על רוב האוהדים האדומים להישאר בחוץ, החליטה הנהלת הפועל תל אביב – ובצדק – לא לעלות למשחק הזה.

אין ערך ספורטיבי למשחק, בעיקר דרבי, שבו נוכחים רק אוהדים צהובים. העידוד הדו-צדדי, נשמת אפו של כל אירוע ספורטיבי ראוי לשמו, נרמס בידי משטרה אובדת עצות. השופטים חיכו שעה ואז שרקו לסיום המשחק שלא שוחק. מכבי זכתה בניצחון טכני מפוקפק 0:20.

מה הייתה המשטרה צריכה לעשות? פשוט לאפשר לכל האוהדים להיכנס לאולם אחרי בדיקה, כמו בכל מקום בעולם; להפריד בין היציעים כמו ביום רביעי; להציב את השוטרים שהסתובבו בחוץ ובדקו תעודות זהות לאורך הפרקט ולמנוע התפרצות פנימה. זה הכול. ואם מישהו מתפרע ואו זורק/מדליק אבוקות לתפוס אותו ולהוציא אותו מהאולם.

אגב, ראינו אבוקות באצטדיוני כדורגל וכדורסל לאורך שנים. זה לא הכי נורא. אני בעד, אם מדובר באצטדיונים גדולים ופתוחים. זה רק מוסיף לאווירה המחושמלת ולחוויה הכללית.

ראינו אבוקות באצטדיוני כדורגל וכדורסל לאורך שנים. זה לא הכי נורא. אני בעד, אם מדובר באצטדיונים גדולים ופתוחים. זה רק מוסיף לאווירה המחושמלת ולחוויה הכללית

מחר (ראשון) בערב אמור להתקיים משחק גמר גביע ווינר בין הפועל ירושלים ומכבי תל אביב. בעקבות הפארסה ביום חמישי, החליטו מאות מאוהדי ירושלים – השרופים והנאמנים ביותר – להחרים את המשחק. הטענה היא כי בתוקף הנסיבות מדובר בגמר לא לגיטימי, אחרי שמכבי תל אביב הגיעה אליו בלי שבאמת ניצחה בחצי הגמר.

אוהדי הפועל ירושלים בכדורסל (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
אוהדי הפועל ירושלים בכדורסל (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

מעבר לזה, האוהדים מבקשים למחות על התנהגות המשטרה, ואולי להצליח לזעזע כאן משהו בכל מה שקשור בהתמודדות הקלוקלת עם אלימות הספורט.

בעבר כתבתי כאן כי הכול מתחיל ונגמר ביחס לאוהדים שבאים ליהנות באירועי ספורט, בעיקר כדורגל וכדורסל. הייתי בנובמבר האחרון במונדיאל בקטאר יחד עם לפחות מיליון וחצי אוהדי כדורגל נוספים מארצות הברית, איראן, ארגנטינה, אנגליה, ערב הסעודית, מקסיקו, גאנה, מרוקו ועוד מדינות.

במהלך המונדיאל, שנמשך חודש ימים, לא נרשמה אפילו תקרית אלימה אחת בין האוהדים, למרות היריבויות והמתחים הלאומיים והתרבותיים הגדולים שריחפו באוויר.

במהלך המונדיאל, חודש ימים, לא נרשמה אפילו תקרית אלימה אחת בין האוהדים, למרות היריבויות והמתחים הלאומיים והתרבותיים הגדולים שריחפו באוויר

המסיבות, האטרקציות, אירועי המוסיקה הגדולים, היחס המדהים שהרעיפו שלטונות קטאר ופיפ"א על האוהדים באצטדיונים ומחוצה להם – לא נתנו שום סיבה להתלונן או להתפרע. להיפך. את החוויה העצומה והמאושרת הזו הם לא ישכחו לעולם.

אוהדי כדורגל מכל העולם צופים בטקס פתיחת המונדיאל ב-fan zone בדוחה, קטאר, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
אוהדי כדורגל מכל העולם צופים בטקס פתיחת המונדיאל ב-fan zone בדוחה, קטאר, 20 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)

בחזרה אלינו. משחק כדורסל אמיתי לא יתקיים בהיכל קבוצת שלמה גם מחר בערב. המשטרה ברוב סכלותה הצליחה להרוס את מפעל ווינר החביב של מנהלת הכדורסל, שפותח את עונת הכדורסל במדינה.

משחק כדורסל אמיתי לא יתקיים בהיכל קבוצת שלמה גם מחר בערב. המשטרה ברוב סכלותה הצליחה להרוס את מפעל ווינר החביב של מנהלת הכדורסל, שפותח את עונת הכדורסל במדינה

תמיד מרגש אותי לראות את אלפי האוהדים, ואני בתוכם, שמגיעים למשחקים הללו רעבים לכדורסל, אחר פגרה ממושכת וארוכה מדי, ונסחפים לתוך המשחק המדהים הזה מחדש, גם אם מדבר בטורניר קדם-עונה בלבד.

מחר זה יהיה משחק דרדלה בין הקבוצות הטובות בארץ, בלי האוהדים הצבעוניים של ירושלים, באווירה קדורנית ובלתי ספורטיבית, באדיבותה של משטרת איתמר בן גביר.

אגב, אני אהיה במשחק. אותי למדו שאתה לא עוזב את הקבוצה שלך אף פעם, בכל מצב, אבל אין לי טענה לאף אחד אחר.

עוד 761 מילים
סגירה