הכרזת העצמאות של גדעון סער

בימים האחרונים רשם סער את מפלגתו ברשם המפלגות תחת שם חדש: "תקווה חדשה-הימין הממלכתי", ושינה את התואר שלו בטוויטר ליו"ר המפלגה הזו ● במקביל, סער תקף את לפיד בחריפות סביב אירועי ערב יום כיפור - ואינו מסתיר את כעסו על כך שגנץ לא מקיים פריימריז במחנה הממלכתי ● לאן מועדות פניו של סער? האם הוא בונה את הגשר שיחזיר אותו לליכוד אחרי נתניהו? פרשנות

גדעון סער בישיבת סיעת המחנה הממלכתי בכנסת, 1 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
גדעון סער בישיבת סיעת המחנה הממלכתי בכנסת, 1 במאי 2023

משהו קורה עם גדעון סער בימים האחרונים. הפוליטיקאי השנון, שמכלכל תמיד את צעדיו באורך רוח ובזהירות ושוקל כל מילה וצעד, מתפרץ פתאום לכל הכיוונים.

אחרי אירועי תפילת הנעילה ביום הכיפורים בכיכר דיזנגוף בין תושבים מקומיים וארגון ראש יהודי, סער תקף ללא רחם את שותפו הבכיר באופוזיציה, יאיר לפיד. סער השווה כזכור את לפיד לראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ששופכים דלק למדורה הלאומית.

"איזה 'מנהיגים' מתדלקים מלחמת אחים במוצאי יום הכיפורים?", זעם סער. "אל תתפתו לניסיונות להפוך את המחאה למערכה נגד הדת, מסורת ישראל או זכותנו על הארץ".

בני גנץ קצת נבהל, כדרכו, מהציוץ של סער, ומיתן את הביקורת שלו על "ראש יהודי", אחרי שהגדיר כבר את כל האירוע כ"מלחמת אחים". אבל זה לא העניין. ברגע זה סער רוצה לבדל את עצמו מגנץ, שמולו הוא מתמודד בבחירות המוניציפליות בכמה ערים.

בני גנץ וגדעון סער מכריזים על ריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-25. כפר המכבייה, 10 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ וגדעון סער מכריזים על ריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-25. כפר המכבייה, 10 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

סער כועס על גנץ שלא מקיים את ההסכם הפנימי ביניהם, שגם גדי איזנקוט היה שותף לו – להקים ועדה שתקבע כללים לקיום פריימריז ברשימת המחנה הממלכתי, שתאחד בין כחול-לבן ותקווה חדשה למפלגה אחת. סימה קדמון פרסמה את הפרטים הללו בטור שלה ביום שישי ב"ידיעות אחרונות".

סער חזק בפוליטיקה פנימית, הוא יודע לעשות התפקדות ופריימריז. את זה כבר למדנו מכל שנותיו בליכוד, שם זכה במקומות גבוהים בבחירות הפנימיות לכנסת – גם אל מול מאבק פנימי מול נתניהו. פריימריז יעזרו לו גם להתבסס במחנה הממלכתי.

סער חזק בפוליטיקה פנימית, הוא יודע לעשות התפקדות ופריימריז. את זה כבר למדנו מכל שנותיו בליכוד, שם זכה במקומות גבוהים בבחירות הפנימיות לכנסת – גם אל מול מאבק פנימי מול נתניהו

במקביל לכל אלה, סער רשם מחדש את מפלגתו "תקווה חדשה" ברשם המפלגות תחת שמה החדש: "תקווה חדשה-הימין הממלכתי". הוא שינה את התואר שלו ברשת החברתית ליו"ר המפלגה הזו. זה נראה כמו מפגן עצמאות על רקע עימות פנימי עם גנץ.

אז מה סער רוצה? אם תשאלו אותו האם הוא מתכוון לרוץ בבחירות הבאות ברשימה עצמאית, מנותק מהמחנה הממלכתי הוא יגיד לכם ש"עוד חזון למועד".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד משוחח עם בני גנץ לצד חברי הכנסת גדעון סער וגדי איזנקוט, 21 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד משוחח עם בני גנץ לצד חברי הכנסת גדעון סער וגדי איזנקוט, 21 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אני חושב שסער הוא בלתי בחיר. ב-2021 הוא גירד שישה מנדטים ומאד התגאה בהישג שלו, ובצדק. לעומת זאת, בבחירות האחרונות בנובמבר 2022 הוא עמד על סף אחוז החסימה, ולכן חבר לגנץ ואיזנקוט במחנה הממלכתי, וסידר לתקווה חדשה ארבעה מקומות ריאליים שם.

למרות השרירים והרמזים שהוא מפגין, כל הליכה נפרדת של סער עלולה להסתיים בקטסטרופה, בעיקר כאשר הסקרים מבטיחים למחנה הממלכתי בראשות גנץ קרוב ל-30 מנדטים.

למרות השרירים שהוא מפגין, כל הליכה נפרדת של סער עלולה להסתיים בקטסטרופה, בעיקר כאשר הסקרים מבטיחים למחנה הממלכתי בראשות גנץ קרוב ל-30 מנדטים

בקיצור: גנץ הוא תעודת הביטוח של סער.

האם סער רואה את עצמו חוזר לליכוד בקונסטלציה כזו או אחרת? סער מכחיש, אבל אני לא פוסל. סער הוא "ראש יהודי" בעצמו. הטקסט שפרסם אחרי יום כיפור היה גם מניפסט אמוני שלו. הוא איש ימין אידיאולוגי בסוגיית השטחים ואדם דתי שסגר את הפיצוציות בשבת כאשר כיהן כשר הפנים.

סער גם שומר שבת בעצמו. בעצם, הוא תואם את הפרופיל של חברי ומצביעי הליכוד, מפלגה שאותה הוא נטש בעל כורחו, אחרי שיחסיו עם היו"ר נתניהו הפכו לבלתי נסבלים.

גדעון סער ובנימין נתניהו בארוע של הליכוד בירושלים, 11 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גדעון סער ובנימין נתניהו בארוע של הליכוד בירושלים, 11 במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

משהו קורה כאן. צריך לשים לב לאיתמר בן גביר שהולך ומתנתק מהממשלה הזו. בן גביר אמר לי אתמול (ראשון) שהוא גאה בכך שנתניהו כבר לא מזמין אותו לישיבות ביטחוניות בגלל העמדות שלו, שאותן הוא לא מוכן לשנות בשום אופן.

"בן גביר מסוגל לפרוש בכל רגע", מעריך הפרשן הפוליטי חנן קריסטל. "ראש המל"ל צחי הנגבי מדבר על הסכם עם סעודיה בתוך חצי שנה. אם בן גביר יעזוב על הרקע הזה וייצמד לבסיס התומכים שלו, הקואליציה תישאר עם 58 מנדטים. סער עשוי במקרה כזה להעניק לנתניהו רשת ביטחון מיידית".

"צחי הנגבי מדבר על הסכם עם סעודיה בתוך חצי שנה. אם בן גביר יעזוב על הרקע הזה וייצמד לבסיס התומכים שלו, הקואליציה תישאר עם 58 מנדטים. סער עשוי במקרה כזה להעניק לנתניהו רשת ביטחון מיידית"

סער מצטט בפוסטים שלו בהערצה את אריאל שרון. מנהיגים בולטים בליכוד, כולל שרון עצמו, עזבו את המפלגה, הקימו מפלגות עצמאיות וחזרו הביתה בשני שלבים: הצטרפות לממשלת ימין ואחר כך הפיוס. שרון חזר לממשלה עם שלומציון, דוד לוי עם גשר ומשה כחלון עם כולנו. שלושתם בסוף חזרו לליכוד.

אולי זה גם התהליך שעובר היום סער. נמתין ונראה. אני מעריך שסער ישוב לליכוד, אם בכלל, רק אחרי שנתניהו יעזוב. בינתיים הוא מפגין עצמאות, מעשית או מלאכותית, ומשדר שהוא לא מונח בכיס הפוליטי של אף אחד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 668 מילים ו-2 תגובות
סגירה