הנשיא הטיל על נתניהו את המנדט להרכבת ממשלה

בזמן שנתניהו וריבלין נאמו, הבהיר גנץ: ״כחול לבן בראשותי לא מסכימה לשבת בממשלה שכנגד העומד בראשה עומד כתב אישום חמור״ ● בנט: "בין גנץ ונתניהו יש כימיה ואמון אבל לפיד וליברמן תוקעים מקלות בגלגלים" ● ריבלין חשף בנאומו הצעה לשנות את החוק ולתת למ״מ ראש הממשלה סמכויות נרחבות יותר

ראובן ריבלין נותן לבנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה, ב-25 בספטמבר 2019 (צילום: ראול ווטליף)
ראול ווטליף
ראובן ריבלין נותן לבנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה, ב-25 בספטמבר 2019
01:03 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית הודיעה הלילה כי הליכוד עלה ל-32 מנדטים בתוצאות הבחירות, ואילו יהדות התורה ירדה ל-7 מנדטים. זאת, אחרי שהסתיימו בדיקות טוהר הבחירות שבוצעו בוועדה בימים האחרונים.

בהודעה לעיתונות שהוציאה הוועדה לפני שעה קלה, נאמר כי ההצבעות בשש קלפיות נפסלו לחלוטין, ובשש קלפיות נוספות נפסלו התוצאות באופן חלקי. כל הקלפיות שבנידון הן קלפיות מהמגזר הערבי.

לנוכח הגילויים הללו, פנה יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר ליועץ המשפטי לממשלה על מנת שישקול לפתוח בהליך לעריכת בחירות חוזרות בקלפיות אלו.

עם זאת, אין בבחירות חוזרות – אם יתקיימו – בקלפיות הללו כדי לשנות את תוצאות הבחירות.

מלצר אמור, על פי חוק, להגיש לנשיא המדינה היום (רביעי) את התוצאות הסופיות של הבחירות.

 

01:15 עריכה

עליית הליכוד במנדט אחד בתוצאות הבחירות הסופיות, משמעותה כי קטי שטרית-פרץ, מס' 32 ברשימה, תכהן גם בכנסת ה-22, אחרי שנבחרה לראשונה בבחירות באפריל. מיהר לברכה ח"כ ניר ברקת.

07:22 עריכה

מחלוקת בכחול לבן: יאיר לפיד, מספר 2 ברשימה, מסרב לשבת בממשלה שבראשה יעמוד בנימין נתניהו – גם אם יוסכם על רוטציה בינו לבין בני גנץ – כך מדווחים הבוקר יובל קרני ומורן אזולאי ב"ידיעות אחרונות".

לפי הדיווח, הסוגיות המרכזיות שבמחלוקת בין הליכוד לכחול לבן במשא ומתן שבין הצדדים הן שאלת הרוטציה והשאלה האם הליכוד מייצג את עצמו בלבד, כפי שדורשים בכחול לבן, או גוש של 55 חברי כנסת, כפי שאומרים בליכוד.

בליכוד מבקשים לקדם את החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן, ובכחול לבן עוסקים בסוגיות של דת ומדינה, ובפרט בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. בהמשך יבקשו בכחול לבן לדון בחוק הגיוס.

שני הצדדים אמנם תובעים להיות הראשונים לאייש את משרד ראש הממשלה במסגרת הרוטציה, אולם בליכוד לא דחו על הסף את האפשרות שגנץ יהיה הראשון שיכהן כראש ממשלה. הוסכם שכשאחד הצדדים יקבל את ראשות הממשלה, עמיתו יקבל את משרד הביטחון וכן את משרד החוץ או את משרד האוצר.

אחרי הפגישה שקיימו אתמול יריב לוין מטעם הליכוד ויורם טורבוביץ' מטעם כחול לבן, אמרו בכירים בכחול לבן: "נתניהו יודע שאנחנו לא נשב עם ליצמן וסמוטריץ'. המשא ומתן מתנהל מול הליכוד ולא מול כל הגוש".

בכחול לבן לבן אמרו כי אינם פוסלים את שותפיו של הליכוד לגוש הימין: "אם ירצו, יוכלו להצטרף לממשלת אחדות על בסיס קווי היסוד שיהיו בין שתי המפלגות הגדולות". בכיר בצוות המשא ומתן מטעם כחול לבן אמר שאם בליכוד יוסיפו להתעקש לייצג גם את ש"ס, יהדות התורה וימינה – לא תהיה התקדמות במשא ומתן.

גורם המתמצא בפרטי המשא ומתן טוען שבליכוד מתעקשים על המפלגות החרדיות, אך פחות על סיעת ימינה.

07:51 עריכה

הרב ציון בוארון, שכיהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול ומקורב למפלגת ש"ס, קורא למפלגה לפרוש מבלוק הימין ונהל משא ומתן עצמאי להצטרפות לממשלה בראשות בני גנץ, שבה יהיה יאיר לפיד חבר – כך פירסם הבוקר קובי נחשוני ב"ידיעות אחרונות".

בשיעור תורני שקיים לפני מספר ימים אמר בוארון כי "אין הבדל בין ביבי לאחרים". כיום, לדבריו, יש בשבתות תחבורה ציבורית, עבודות תשתית וגיוס נשים לצבא. זהו, כך אמר, "חילול שבת מביש". "אין לי ספק", קבע, "שהיחס במדינה לשבת ולדת בכלל יהיה חיובי לאין ערוך" בממשלת גנץ. "התנהלות המפלגות הדתיות תמוהה ביותר", פסק.

ציון בוארון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ציון בוארון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בוארון אינו חבר במועצת חכמי התורה של ש"ס, אך הוא מקורב מאוד לתנועה. בכנס שערכה המפלגה יומיים לפני הבחירות השתתף בוארון לצד המנהיג הרוחנישל ש"ס, שלום כהן.

08:30 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ ויושב ראש הליכוד בנימין נתניהו ייפגשו היום בפעם השנייה במעונו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין.

ריבלין מקדם הקמה של ממשלה משותפת של שתי הסיעות הגדולות בכנסת, כחול לבן והליכוד. לפי דיווח של איתמר אייכנר ב"ידיעות אחרונות", הנשיא התווה שני עקרונות שמנחים את המשא ומתן הקואליציוני: (1) חלוקת התיקים בין שתי הסיעות בממשלה תהיה שווה. גם אם, למשל, הליכוד תצרף את ש"ס ויהדות התורה – יהיה זה על מכסת התיקים שלה. (2) התנגדות לחרמות. על בסיסו של עקרון זה מסכים גנץ לשבת בממשלה עם נתניהו, כמו גם להצטרף לממשלה עם הסיעות החרדיות, חרף הבטחתו לממשלה חילונית.

בשלב זה בכוונתו של ריבלין לדחות ככל הניתן את מועד הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על מי מהאישים – כדי לנסות למצות את המגעים הפוליטיים. המועד המאוחר ביותר האפשרי הוא יום רביעי, בשבוע הבא.

08:58 עריכה

חבר הכנסת מוטי יוגב מימינה קורא "להקים ומהר ממשלת אחריות לאומית. זה אומר שכל צד – כולל אנחנו – נצטרך לרסן את רצונותינו". חבר הכנסת קרא לא לפסול איש: "כל מי שנכון להיכנס תחת האלונקה". דבריו המתונים של יוגב, חבר מפלגת הבית היהודי, מנוגדים לדברים חריפים שאמר בעבר, בין היתר כשאמר ש"על בג"ץ צריך להרים כף של טרקטור D-9".

הראיון המלא של יוגב לאריה גולן בכאן רשת ב'.

09:29 עריכה

בטור שפירסם הבוקר נדב איל ב"ידיעות אחרונות", קובל העיתונאי על ייצוג היתר שלו זוכה הימין בתקשורת במערכות הבחירות. איל הסתמך בדבריו על נתוניה של קבוצת "יפעת" בארבע מערכות הבחירות האחרונות. בבחירות האחרונות נתניהו נשמע בתקשורת המשודרת כ-900 דקות, וגנץ – כ-400. איתמר בן גביר, שעומד בראש מפלגה שלא עברה את אחוז החסימה, היה הדובר השלישי הכי פופולרי – הרבה מעל עמיר פרץ ויאיר לפיד.

לדברי איל, הפער בין הימין לשמאל הוא שיטתי, והמצב החמיר מאז בחירות 2013. לדבריו, התקשורת ביקשה להיות מאוזנת יותר, לכן נתנה פתחון פה ניכר לימין. אולם תוצאות הבחירות האחרונות דווקא מלמדות שגוש המרכז-שמאל עולה בגודלו על גוש הימין-חרדים. איל קורא להתייחס פחות לשאלת ימין-שמאל, ולתת ביטוי למיעוטים כמו ערבים וחרדים.

09:40 עריכה

חברת הכנסת עידית סילמן מהבית היהודי מותחת ביקורת על נתניהו. לדבריה, ראש הממשלה כשל כשנאבק בימינה ולא ניסה למשוך קולות מהמרכז-שמאל.

בבחירות האחרונות התמודדה סילמן במקום השמיני בימינה, אולם הרשימה קיבלה רק שבעה מנדטים.

09:48 עריכה

בכנסת החל יום עיון לשמונה פוליטיקאים, שבשבוע הבא יושבעו לראשונה לחברי כנסת. יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, קרא למחוקקים לעתיד להתמקד בפיקוח על הממשלה.

המחוקקים החדשים הם ווליד טאהא, ג'אבר עסאקלה וסמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת, אלכס קושניר ומרק איפראימוב מישראל ביתנו, יאיר גולן מהמחנה הדמוקרטי, משה אבוטבול מש"ס ומתן כהנא מימינה.

10:18 עריכה

אביגדור ליברמן בפוסט שפירסם בחשבון הפייסבוק שלו: "ההיסטוריה הוכיחה שכשביבי רוצה – הוא האדם הגמיש בעולם. אני מקווה שאת אותה גמישות הוא יגלה גם במו"מ מול כחול לבן, ויפסיק את משחק ההאשמות בגלל מי הולכים לסבב בחירות שלישי, ואולי נתבשר עוד לפני ראש השנה שלפחות ברמת העיקרון יש ממשלה, אשר תתפנה סוף סוף לטפל בבעיות הביטחון והכלכלה, במיוחד על רקע גל הפיטורין הצפוי במשק.

אתמול ראינו ושמענו את ארדואן משתלח בישראל מעל בימת האו"ם, ובעקבות כך את נתניהו, שביוני 2016 הוביל את ההתנצלות בפני…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום רביעי, 25 בספטמבר 2019

ליברמן טען כי בדבריו אתמול נגד ארדואן, ניסה נתניהו להסית את תשומת הלב מבעיותיה של ישראל, והזכיר שראש הממשלה התנצל בפני טורקיה ב-2016.

10:41 עריכה

הפגישה של ראובן (רובי) ריבלין, בני גנץ ובנימין נתניהו בבית הנשיא הוקדמה לשעה שש בערב. זהו המפגש השני של השלושה. פגישתם הקודמת התקיימה שלשום.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומנהיג כחול-לבן, בני גנץ, בבית הנשיא בירושלים. 23 בספטמבר 2019 (צילום: Haim Zach/GPO)
גנץ, ריבלין ונתניהו בבית הנשיא, שלשום (צילום: Haim Zach/GPO)
10:55 עריכה

אם יסבור שאין התקדמות במשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן, יטיל הנשיא ריבלין עוד הערב את מלאכת הרכבת הממשלה על יושב ראש הליכוד, בנימין נתניהו – כך מפרסם ספי עובדיה מחדשות 13. הדיווח מתיישב עם הפרסום הבוקר של איתמר אייכנר ב"ידיעות אחרונות", שבו נכתב שריבלין לא יאפשר לצדדים למשוך זמן. לעומת זאת, אם ישתכנע שהמגעים בין הצדדים לא מתנהלים לשווא, ידחה הנשיא את הטלת הממשלה עד המועד המאוחר ביותר שניתן – יום רביעי בשבוע הבא.

11:08 עריכה

ביקורת בשמאל על המשא ומתן שמנהלת כחול לבן עם נתניהו –

11:16 עריכה

חרף התנגדותה, תגיע אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, להעיד במשפט הדיבה שמנהל מני נפתלי; כך קבע בית המשפט, בהתאם לבקשתו של ניר חפץ. נתניהו צפויה להעיד במשפט בתחילת דצמבר.

11:25 עריכה

פרשת מעונות ראש הממשלה – בית משפט השלום בירושלים קיבל את הסדר הטיעון בין סמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, עזרא סיידוף, לבין הפרקליטות. בהסדר נקבע שעל סיידוף ייגזרו 30 ימי מאסר על תנאי, הוא ירצה 150 שעות לתועלת הציבור וישלם קנס בסך עשרת אלפים שקלים. סיידוף הודה בשלוש עבירות של קבלת דבר תוך ניצול מכוון של טעות הזולת. לפי הסדר הטיעון, הזמין סיידוף ארוחות ב-175 אלף שקלים לבית ראש הממשלה, כשבמקום הועסקה מבשלת.

עזרא סיידוף (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עזרא סיידוף בבית המשפט, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
11:47 עריכה

נשיא המדינה ריבלין: "אני מאמין שהדרך הנכונה היום היא לבנות ממשלה רחבה ככל האפשר". הנשיא אמר "שכדי לקדם הדמוקרטיה – כל הדעות והמגזרים צריכים להילקח בחשבון". הדברים הובאו בתאגיד השידור כאן.

11:54 עריכה

השיח הפוליטי האלים שמתנהל ברשתות החברתיות מגיע לבית המשפט. המשורר והפובליציסט יצחק לאור יפרסם התנצלות על כך שהשווה בחשבון הפייסבוק שלו בין העיתונאי עמית סגל לצורר הנאצי אדולף היטלר – כך פסק שופט בית משפט השלום בהרצליה, גלעד הס. לאור גם ישלם לסגל פיצוי בסכום שלא יפורסם.

12:17 עריכה

יושבת ראש ימינה, איילת שקד: "כחול לבן צריכים להתחיל להפנים שהם לא יכולים לעמוד בשום התחייבות שהם נתנו לבוחר שלהם כי זה הבלוק". את הדברים אמרה שקד לינון מגל ובן כספית ב-103 אף-אם.

מפויס יותר היה עמיתה למפלגה, נפתלי בנט, שאמר ש"מה שעכשיו מדינת ישראל צריכה זה ממשלת אחדות רחבה ושוויונית". עוד אמר בנט בראיון ל-ynet, ש"ממשלה כזאת היא תהיה בלי מימד אידיאולוגי משמעותי. היא לא תחוקק חוקי דת ולא תחוקק חוקי אנטי דת. היא תעסוק בחיים עצמם". לשיטתו, במצב הנוכחי "אף אחד לא יכול לפסול אף אחד".

דברים ברוח דומה כתב שר החינוך רפי פרץ בעמודי הפייסבוק והטוויטר שלו: "ממשלת אחדות רחבה זהו צו השעה. כולנו רוצים בטובתה של מדינת ישראל, ואני מאמין שאפשר לשתף פעולה – שני המחנות יחד – למען עתיד טוב יותר עבור מדינת ישראל, עם ישראל והחינוך בישראל".

החברה הישראלית פצועה ושסועה. אנחנו אחרי שתי מערכות בחירות כלליות ועוד אחת לפני שנה ברשויות המקומיות – הבחירות האלו קרעו…

פורסם על ידי ‏רפי פרץ‏ ב- יום רביעי, 25 בספטמבר 2019

12:26 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית אישרה ברוב קולות את תוצאות הבחירות לכנסת ה-22. נציג יהדות התורה התנגד, משום שמנדט הועבר לפנות בוקר מרשימתו לליכוד. בסיעה החרדית אומרים שבכוונתם לערער על העברת המנדט, שהפחית את מספר חברי הכנסת של יהדות התורה לשבעה, והעלה את מספר המושבים של הליכוד בכנסת ל-32.

חנן מלצר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
יושב ראש ועדת הבחירות, חנן מלצר, בישיבת הוועדה, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
12:47 עריכה

בישיבתה של ועדת הבחירות המרכזית, שבה אושרו תוצאות הבחירות, מתח יושב ראש הוועדה חנן מלצר ביקורת על דברים שנאמרו במהלך מערכת הבחירות: "ניסו לעשות דה לגיטימציה – גם של הבחירות וגם של הוועדה. ניסו להעצים אירועים שהיו בשולי השוליים של הקלפיות בפעם הקודמת. התשובה הכי טובה הייתה של הציבור, שהגיע להצביע והעלה את אחוז ההצבעה מהפעם הקודמת".

גם מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס, נדרשה לביקורת שנמתחה על הוועדה: "היו קריאות שחתרו תחת המקצועיות והאמון בוועדת הבחירות המרכזית והיו עשויות לפגוע באמון של הציבור בתוצאות הבחירות. אני בטוחה שכל מי שהטיל ספק באמינות הוועדה ובאמינות התוצאות ימצא עכשיו את הדרך לומר דברים קצת שונים".

מלצר הוסיף שאם יהיה סיבוב בחירות שלישי, אין בכוונתו להמשיך למלא את תפקיד יושב ראש הוועדה.

12:57 עריכה

מתוך 6,394,030 בעלי זכות הצבעה הצביעו 4,458,167 בוחרים. מספר הקולות הכשרים עמד על 4,430,566. מנדט בכנסת שווה ל-35,536 קולות. אחרי חלוקת המנדטים קיבלו הרשימות 117 מושבים בכנסת הבאה. שלושת המנדטים הנוספים ניתנו למחנה הדמוקרטי והעבודה-גשר, שהיו בהסכם עודפים, לכחול לבן וישראל ביתנו, ולליכוד וימינה.

חוק בדר-עופר קובע שרשימה ש"תשלם" את מספר הקולות הגבוה ביותר עבור מנדט, היא שתזכה בו. 68 קולות בלבד הם שהביאו להעברת המנדט לפנות בוקר מיהדות התורה לליכוד. משמעות השינוי הוא שליהדות התורה יהיו שבעה מנדטים בכנסת הקרובה, ולליכוד – 32. בסיעה החרדית מתכוונים לערער על ההחלטה.

13:32 עריכה

בישיבתה של ועדת הבחירות המרכזית היום אמר סגן יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת דוד ביטן, שאם תהיה מערכת בחירות שלישית – לא ישוב לכהן כחבר בוועדה. אולם היו מי שהבינו לא נכון את דבריו, וביטן פירסם הבהרה –

 

13:45 עריכה

יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, חנן מלצר, מסר את התוצאות הרשמיות של הבחירות לכנסת ה-22 לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין.

14:22 עריכה

עירית לינור על הנשיא ריבלין: "הוא חש קצת יותר מדי קים ג'ונג און".

בתוכנית "המילה האחרונה", שאותה היא מגישה לצד קובי אריאלי בגלי צה"ל, נדרשה היום לינור להתנצלותו שלשום של ריבלין בפני יאיר גולן מהמחנה הדמוקרטי. ריבלין אמר לגולן: "אני מבקש באמת להתנצל על דברים שנרמזו או נאמרו בקשר לדברים כאלה או אחרים. אתה אחד מטובי בנינו". בכך התייחס הנשיא לסערה שעוררו דברים שאמר גולן ביום השואה ב-2016, כשכיהן כסגן הרמטכ"ל: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".

"במהלך הפגישות עם הנשיא, אתה רואה שהנשיא רובי ריבלין יושב שם כולו באמת קורן מעונג ומנחת, מרגיש סופר חשוב, יושב מאושר", אמרה לינור. "ישבו נציגי המחנה הדמוקרטי – יאיר גולן, סתיו שפיר, ואז ריבלין, איכשהו, מרוב שהוא הרגיש שכרגע המצלמות עליו, אז הוא טיפ-טיפ-טיפ-טיפונת יותר חשוב ממה שהוא". לינור הוסיפה: "הוא חש איכשהו יותר מדי חשוב, ולכן הוא חש קצת יותר מדי קים ג'ונג און, סליחה עם כל הכבוד. שהוא מתנצל בשם כל אזרחי מדינת ישראל. מי שמך?", שאלה. "הוא לא נשיא א-פוליטי. הימין כבר אין לו אמון (בנשיא)".

14:42 עריכה

מפלגת צדק מבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה לאשר הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בשל הפרת חוק הבחירות; אם לא יאשר זאת, יעתרו התובעים לבית המשפט העליון. כך מפרסם אורן פרסיקו ב"העין השביעית".

עורך הדין גיא בוסי, בא כוחה של מפלגת צדק – שהתמודדה בבחירות וקיבלה כ-3,000 קולות – מבקש להעמיד לדין את נתניהו בשל פרסום סקרים בסמוך למועד פתיחת הקלפיות ושידור תעמולה אסורה – כשהתראיין לרדיו במועד אסור.

אתמול הגיש בוסי – באמצעות עורכי הדין שחר בן-מאיר ויצחק אבירם – כתב אישום באותו עניין נגד יונתן אוריך, עופר גולן, הסוקר ג'ון מקלוקלין ותחנות הרדיו גלי ישראל וקול חי.

17:39 עריכה

הערב ב-20:00 יטיל נשיא המדינה ראובן ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה על המועמד שיבחר.

עוד קודם לכן, בשעה 18:00 ייפגש הנשיא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר כחול לבן בני גנץ. שעתיים לאחר מכן יחתום ריבלין על כתב המינוי וימסור אותו לידי המועמד בלשכתו.

18:13 עריכה

הממשלה שהייתי רוצה לראות היא, אני קורא לזה "ממשלת החיים עצמם, משום שזאת ממשלה שבתחום האידאולוגי לא תעשה מהלכים לא לימין ולא לשמאל", אמר הערב נפתלי בנט מימינה לעודד בן עמי בחדשות 12. 

"לי יוצא לדבר עם שני הצדדים, בניסיון כן לייצר ממשלת אחדות. פוליטית זה לא אינטרס, אבל אזרחית זה כן. זו נוסחה קלה, אבל אנחנו פוליטיקאים אז יקרה 80 יום להגיע לשם".

בנט דיבר על הכימיה בין נתניהו וגנץ ואמר: "אני מכיר היטב גם את נתניהו וגם את גנץ. אני לא אתן ציונים, אבל בין שניהם יש כימיה, ראיתי את זה בקבינט. אם זה היה תלוי בשניהם, הייתה ממשלת אחידות. גם לפיד, גם ליברמן – מכל מיני מקומות".

19:24 עריכה

על רקע פגישתם על נתניהו וגנץ בבית הנשיא, אמר יאיר לפיד: "בני גנץ יהיה ראש ממשלה וביבי ילך לטפל בתיקיו הפליליים. הניסיונות השקופים של הליכוד לסכסך לא מרשימים אף אחד אצלנו"

מיקי זוהר בתגובה: "בנימין נתניהו יהיה ראש ממשלה ולפיד ימשיך לשבת באופוזיציה. ההתנשאות והשנאה שלו כלפיי נתניהו לא מרשימות אף אחד אצלנו"

19:31 עריכה

מדובר במתמטיקה די פשוטה…

19:34 עריכה

הנשיא  עזב את הפגישה וכעת נועדים בנימין נתניהו ובני גנץ בארבע עיניים.

19:54 עריכה

לקראת הודעת הנשיא על מי תוטל ראשון מלאכת הרכבת הממשלה – בשורה הראשונה הוצבו תחילה שמותיהם של שרי הליכוד, אולם לאחר מכן הוסרו

19:59 עריכה

נפתלי בנט קורא ליאיר לפיד להפסיק להטיל חרמות.

20:08 עריכה

הנשיא ריבלין יטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. מוקדם יותר התקיימה פגישת משא ומתן (שנכשלה) בין גנץ לבין נתניהו

20:17 עריכה

נשיא המדינה, ראובן ריבלין: "ראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל מידיי הערב את המנדט להרכבת הממשלה. אין 61 קולות להרכבת הממשלה, לא לראש הממשלה היוצא ולא לחבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ".

לפי ריבלין, ההחלטה מגיעה על רקע העובדה שלו סיכוי גדול יותר. "במצב הנוכחי, בח"כ בנימין נתניהו תמכו 55 ח"כים ובח"כ בני גנץ תמכו 54 ח"כים. אלא שעשרה מתוך תומכיו של גנץ, הודיעו כי לא יישבו איתו בממשלה".

עד הוסיף הנשיא: "אין בהחלטה זו להסיר אחריות משאר חברי הכנסת כדי להרכיב ממשלה. כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות בחברה הישראלית, כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות חדשות בין המפלגות הגדולות או הקטנות, כל עוד לא יהיה רצון אמיתי להתפשר, לצערי הרב לא תקום ממשלה".

נשיא המדינה חזר על המשפט: "העם לא רוצה בחירות שלישיות" כמה וכמה פעמים.

20:30 עריכה

במעמד הענקת המנדט מהנשיא, אמר בנימין נתניהו: "אני מקבל את המשימה שהוטלה עליי. לא שיש לי סיכויים גבוהים יותר, בוא נגיד, קצת קטנה היכולת שלי מזו של  של חבר הכנסת גנץ, שנינו לא נוכל להקים ממשלה אלא יחד. צו השעה זו ממשלת אחדות. ממשלת אחדות לאומית רחבה ואני הייתי אומר – מהירה".

נתניהו הזכיר את האתגרים העומדים בפניי המדינה – הבטחוני, הכלכלי והמדיני. "צריך ממשלה רחבה כדי לבנות לישראל את הביטחון הדרוש בשנים הקרובות. הדבר הזה מחייב הסכמה לאומית רחבה. מבחינה כלכלית, מבחינת ההחלטות שאנחנו בתוכן – האתגר הכלכלי מגיע גם מהאתגר הבטחוני. אנחנו עומדים בפניי הזדמנות חד פעמית – אנחנו יכולים להגיע להסכמות מלאות במסגרת תכנית המאה".

עוד הוסיף נתניהו: "כשאני מדבר על ממשלת אחדות, אני מדבר על הנהגה משותפת. הדגש שאני שם עכשיו זה על המהירות. המהירות היא משום שזו הממשלה היחידה שיכולה להיות. אם הממשלה הזאת שבכוחנו להקים מהר, לא תקום מהר, היא תקום רק כשאנשים יבינו שאין אפשרויות אחרות. אין טעם לבזבז את זמנה של המדינה".

בפנייה לנשיא, אמר ראש הממשלה: "אם לא אצליח אחזיר לך, אדוני הנשיא, את המנדט. אני מקווה שנצליח להרכיב את הממשלה. אני מודה לך על השיחות החשובות בינינו ועל המאמץ החשוב, הגורלי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. מצידי אעשה כל מאמץ בעניין" 

20:33 עריכה

לאחר הענקת המנדט לבנימין נתניהו, אמר הערב יו"ר כחול לבן בני גנץ: "כחול לבן בראשותי לא מסכימה לשבת בממשלה שכנגד העומד בראשה עומד כתב אישום חמור. נושא זה לצד מרכיבי מהות נוספים, חשוב עבורנו יותר מכל דיון בנושא חלוקת תיקים או רוטציה". 

בנוסף, אמר גנץ: "לצערנו, כבר בראשית הפגישה עם הנשיא הודיע מר יריב לוין מטעם ראש הממשלה, כי הוא מייצג את הבלוק שבנה הליכוד עם שלוש מפלגות נוספות, מפלגות הימין והמפלגות החרדיות". לפיכך, הוא אמר, הרכב זה לא מאפשר להקים ממשלה רחבה.

"כחול לבן מחויבת לרעיון האחדות, אך מבחינתנו סדר הדברים הנכון הוא משא ומתן בין שתי המפלגות הגדולות – וביניהן בלבד – על מנת להגיע להסכמה על נושאי התוכן והמהות של הממשלה הבאה"

20:43 עריכה

ח"כ מכחול לבן עופר שלח אמר הערב: "מקווה שלא נלך שוב לבחירות. מקווה שנשיא המדינה יעביר אלינו את המנדט לאחר שבנימין נתניהו ייכשל. אם הוא ייכשל, יפתחו אפשרויות חדשות".

לפי שלח, החבר בצוות המשא ומתן מטעם מפלגתו, מפלגת הליכוד הגיעה "עם שורה של התניות". "כל הדבר הזה מראה לך שכל מה שעניין את בנימין נתניהו זה להגיע למעמד כתב האישום שלו כראש ממשלה. אני מעריך את הנשיא ואת מאמציו הכנים, אבל המאמצים האלה לא פגשו פרטנר".

הסיבה לכישלון היא בגלל לפיד? 
"הליכוד שכל המטרה של נתניהו היא להמשיך את הקמפיין שלו לתוך הבחירות השלישיות. אין פה סיפור של גנץ ולפיד. אני חבר בצוות המשא ומתן של כחול לבן, כל הנושא הזה לא עלה בכלל. זה רק הליכוד שמתעסק בקמפיין שלו", אמר בחדשות 12.

21:02 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון מכחול לבן מצטרף לגנץ ותוקף את נתניהו: "הוא רמס בשנים האחרונות בכוונת מכוון כל נורמה של שלטון החוק, נהג באופן לא דוקרטי, מסית ומעודד הסתה ושנאה, טרפד אפשרות לממשלת אחדות. למדינת ישראל נדרשת מנהיגות נקיית כפיים ומאחדת – הוא דוגמה הפוכה לכך"

21:27 עריכה

שר התיירות יריב לוין, מי שעומד בראש צוו המשא ומתן של "בלוק הימין" הזמין את צוות המשא ומתן של מפלגת כחול לבן לישיבה מחר בשעה 11:00 בכנסת.

22:12 עריכה

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד: "ראש הממשלה הטיל עליי את ראשות הוועדה המסדרת. מודה לו על האמון המחודש ובע"ה אפעל ככל שיש ביכולתי לסייע לו להצליח להרכיב את הממשלה"

סגירה