צעד קטנטן בכיוון הנכון

לכולם ברור שלפיד ינצח בהתמודדות מול רם בן ברק על ראשות יש עתיד בדצמבר, ועדיין: עדיפה הדמוקרטיה המדומה במפלגה, מהאנטי-דמוקרטיה שהייתה שם עד היום ● פרשנות

יושב ראש יש עתיד, ראש הממשלה יאיר לפיד, מצביע בבחירות בקלפי בתל אביב, 1 בנובמבר 2022 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)
Jack Guez/Pool Photo via AP
יושב ראש יש עתיד, ראש הממשלה יאיר לפיד, מצביע בבחירות בקלפי בתל אביב, 1 בנובמבר 2022

רם בן ברק יודע שאין לו סיכוי להיבחר ליו"ר יש עתיד בפריימריז המצומצמים שתקיים המפלגה בדצמבר הקרוב. קשה להניח שיש מי שיכול להתמודד ולנצח את יאיר לפיד כל עוד הוא יעמוד בראש המפלגה שייסד לפני בחירות 2013, שש שנים לפני שבן ברק עצמו הצטרף למפלגה.

בן ברק רוצה לקדם ביש עתיד תהליך דמוקרטי, גם אם סופו ידוע מראש, וחוץ מזה הוא מבקש לדעת מה הוא שווה במפלגה הזו. יאיר לפיד שיבץ את בן ברק במקום העשירי ברשימה. במקרה הטוב הוא יקבל 20 אחוזים מקולות חברי הוועידה, וזה לא ממש משקף את המקום הגבוה הזה.

כך או כך, בן ברק נחוש בדעתו, ואפשר לומר שגם לפיד נחוש בדעתו שבן ברק יתמודד מולו. כך נראית דמוקרטיה מדומה, אבל גם דמוקרטיה בכאילו עדיפה על האנטי-דמוקרטיה שהייתה נהוגה ביש עתיד עד היום.

בן ברק נחוש בדעתו, ואפשר לומר שגם לפיד נחוש בדעתו שבן ברק יתמודד מולו. כך נראית דמוקרטיה מדומה, אבל גם דמוקרטיה בכאילו עדיפה על האנטי-דמוקרטיה שהייתה נהוגה ביש עתיד עד היום

לפיד חשש בעבר מהליכים דמוקרטיים ביש עתיד, אולי בצדק. הוא עדיין חושש מבחירות מוקדמות של מועמדי המפלגה לכנסת, ויתעקש לקבוע אותם בעצמו גם בעתיד הקרוב והרחוק. מפלגה חדשה שהולכת מיד לתהליכים דמוקרטיים רחבים עלולה לסיים את הקריירה. כך קרה בשעתו עם ד"ש, שהחליטה מייד על פריימריז פתוחים והביאה להתפקדויות המוניות ולא מבוקרות שחיסלו את המפלגה.

רם בן ברק בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ רם בן ברק בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לפיד עדיין חושב שהפריימריז לחברי כנסת מזיקים לכל מפלגה שמקיימת אותם. חברי הכנסת נכנסים כך למרוץ פנימי מתיש, עובדים ומלכלכים האחד נגד השני בדרך לניצחון, ופוגעים באחדות ובחברות הפנימית. השיטה הרצויה לפי לפיד היא לבחור יושב ראש ולתת לו את הפריבילגיה לבחור בעצמו את כל חברי הכנסת, כמו במפלגה בולשביקית ראויה לשמה.

מה שמעניין הוא שרוב חברי הכנסת של יש עתיד מתיישרים בעניין הזה עם העמדה של לפיד, לא מעזים לצאת נגדו ומניחים את גורלם בידיו. אף אחד לא קורא שם לפריימריז דמוקרטיים לבחירת הרשימה לכנסת, שפעמים רבות רק מעוררים את המפלגה גם לקראת הבחירות ומזרימים לה דם חדש.

מה שמעניין הוא שרוב חברי הכנסת של יש עתיד מתיישרים בעניין הזה עם העמדה של לפיד, לא מעזים לצאת נגדו ומניחים את גורלם בידיו. אף אחד לא קורא שם לפריימריז דמוקרטיים לבחירת הרשימה לכנסת

יצחק רבין הצליח להביס את יצחק שמיר בבחירות 1992 הרבה בזכות פתיחת השורות בעבודה, והפריימריז שהתקיימו לראשות המפלגה ולחברי הכנסת. זה סימן את גם את סופה המוחלט של הוועדה המסדרת הידועה לשמצה שהייתה במפלגת העבודה.

באמצעות הבחירות בוועידת יש עתיד, שתוצאותיהן ידועות מראש, לפיד יכול להתמודד סוף סוף מול הטענות על הדיקטטורה הפנימית שהוא משליט במפלגה שלו לאורך שנים, באותה שעה שהוא מנהל מאבק גדול נגד ההפיכה המשטרית של הממשלה. לפיד יכול לדבר עכשיו על "תהליכים הדרגתיים במפלגה" ועל "שינויים פנימיים" ועל "בחירות חופשיות" וכל זה.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, 9 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, 9 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

חברי הוועידה של יש עתיד הם ותיקי המפלגה, חברי כנסת, פעילים מרכזיים, ראשי מטות ומתנדבים. מדובר בגוף בוחר שמונה כיום כ-740 איש. המחזה ההיסטורי הזה של מאות אנשים ביש עתיד שמטילים פתק בקלפי בבחירות חשאיות הוא חשוב, ולו רק בגלל מראית העין של הדמוקרטיה והערך החינוכי שיש כאן.

המחזה ההיסטורי הזה של מאות אנשים ביש עתיד שמטילים פתק בקלפי בבחירות חשאיות הוא חשוב, ולו רק בגלל מראית העין של הדמוקרטיה והערך החינוכי שיש כאן

בכלל, כל הליך דמוקרטי הוא חשוב. ככל שההליך רחב יותר, הוא דמוקרטי יותר. את חברי הכנסת צריכים לבחור מצביעי המפלגות הרלוונטיות: מצביעי הליכוד את חברי הכנסת של הליכוד, מצביעי יש עתיד את חברי הכנסת של המפלגה וכדומה.

זה האידיאל, והוא רחוק ואולי לא אפשרי, אבל כל צעד קטן לכיוונים הללו הוא שמירה על נשמת אפה של מדינה חופשית ודמוקרטית.

עוד 553 מילים
סגירה