כנס בחירות של הליכוד, 11 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

מועמדים בבחירות המקומיות מעדיפים להצניע את שיוכם לליכוד - ומתרחקים מנתניהו

פעם מועמדים לראשות עיר רק חלמו לקבל תמיכה מראש הממשלה וממפלגת השלטון ● היום רבים מהם מהססים, לא רוצים להסתבך עם המחאה ותומכיה, ולהכניס את ההפיכה המשטרית לתוך הבחירות המקומיות ● פעיל ליכוד ברחובות: "היו שרים שרצו לבוא לכאן, אמרנו להם שלא צריך" ● ובחולון, מועמד הליכוד "מתחמק ולא אומר לאנשים שהוא מהליכוד בכלל" ● פרשנות

חיים ביבס הוא ראש העיר מודיעין ב-15 השנים האחרונות. ביבס הוא גם אחד האנשים החזקים בליכוד, ושמו מוזכר כמתמודד אפשרי על ראשות התנועה בעידן שאחרי בנימין נתניהו. למזלו של ביבס הוא ראש עיר מוצלח במיוחד, ולכן לא קמו מולו מתחרים רציניים בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בסוף החודש.

ביבס רץ ברשימה עצמאית, וההשתייכות לליכוד לא מפריעה לו. ועם זאת, ביבס לא היה מעלה בדעתו להזמין היום את ראש הממשלה נתניהו לסייע לו בקמפיין בעיר כמו מודיעין, שהפכה לאחד מסמלי המחאה, גם נוכח ההפגנות הרועשות נגד התושב המקומי, שר המשפטים יריב לוין. נתניהו במקרה הזה הוא מקדם בחירות שלילי, ועדיף שישמור מרחק.

פעם ראש הממשלה היה במעמד ממלכתי, וכל מועמד בבחירות המקומיות היה רוצה אותו לצדו. היום הם מהססים, לא רוצים להסתבך עם המחאה ותומכיה, ולהכניס את ההפיכה המשטרית לתוך הבחירות.

פעם ראש הממשלה היה במעמד ממלכתי, וכל מועמד בבחירות המקומיות היה רוצה אותו לצדו. היום הם מהססים, לא רוצים להסתבך עם המחאה ותומכיה, ולהכניס את ההפיכה המשטרית לתוך הבחירות

נתניהו עצמו לא נראה בשטח, וגם הוא מושך את ידיו ורגליו מהאירוע, שדווקא היה יכול להציג את ישראל כמדינה דמוקרטית, כזו שבחירות חופשיות מתקיימות בה בכל מקום ובכל זמן.

יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס בכנסת, 14 במאי 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס בכנסת, 14 במאי 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

גם למשה ליאון, שמתמודד לקדנציה שנייה לראשות העיר בירושלים, אין מתחרים על התפקיד. הסיסמה של ליאון היא "היחיד שדואג לכולם". גם הוא לא צריך היום את נתניהו. זה לא היה כך לפני חמש שנים.

אז התמודדו ליאון וזאב אלקין על ראשות העיר וכל אחד מהם כרכר סביב ראש הממשלה כדי שיעזור לו בקמפיין הבחירות. בסוף נתניהו הואיל לעשות סיבוב בשוק מחנה יהודה יחד עם אלקין שרץ בראשות הליכוד. זה לא עזר לאלקין; ליאון נבחר בעזרת החרדים.

ליאון רץ היום בראש רשימה שנקראת "ירושלים אחת". בפעם שעברה הרשימה שלו לא עברה את אחוז החסימה. זיהוי מוחלט עם נתניהו עשוי הפעם להזיק לו מול פעילים במרכז ובשמאל שהתאחדו סביב דגל המחאה, אבל הוא עדיין נלחם על קולותיהם.

ליאון התרחק לאורך כל הקדנציה שלו מהפוליטיקה הארצית, התרכז בענייני העיר, וטשטש את הקשר שלו עם נתניהו, אביגדור ליברמן, אריה דרעי והחברים האחרים. אולי זה סוד כוחו בימים אלה.

ליאון התרחק לאורך כל הקדנציה שלו מהפוליטיקה הארצית, התרכז בענייני העיר, וטשטש את הקשר שלו עם נתניהו, אביגדור ליברמן, אריה דרעי והחברים האחרים. אולי זה סוד כוחו בימים אלה

ראש עיריית ירושלים משה ליאון, 4 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
ראש עיריית ירושלים משה ליאון, 4 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

אנשי ליכוד שרצים ברשימות עצמאיות ומעורבות בערים השונות, בעיקר במרכז הארץ, לא יצרפו שרים בממשלה למסע הבחירות שלהם. זה לא מוסיף, ואולי רק גורע בחשבון הכללי.

"היו שרים שרצו לבוא לכאן, אמרנו להם שלא צריך", אומר לזמן ישראל פעיל ליכוד ברחובות. "זה לא הזמן בימים כאלה, בעיר כזו ובאווירה הזו. שיתנו לעבוד בשקט, בלי לעצבן אנשים ולהכניס את ענייני הרפורמה לכאן".

"היו שרים שרצו לבוא לכאן, אמרנו להם שלא צריך. זה לא הזמן בימים כאלה, בעיר כזו ובאווירה הזו. שיתנו לעבוד בשקט, בלי לעצבן אנשים ולהכניס את ענייני הרפורמה לכאן"

יש ראשי ערים במרכז, אנשי ליכוד, שהפכו את ההתנגדות למחאה לחלק מהקמפיין שלהם. כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן, לשעבר חבר כנסת בליכוד, תוקף ללא הרף את מפלגתו. שאמה הכהן ובני משפחתו הם חברי ליכוד ותיקים. גם סגנו משה רווח הוא איש ליכוד ומתמודד למועצת העיר בראש רשימת מח"ל. אבל לראש העיר זה לא אכפת ברגע זה.

בעיר כמו רמת גן, שאמה הכהן צריך לבדל את עצמו ממפלגת השלטון, והוא מדביק לה היום דימויים קיצוניים וקושר אותה עם עוצמה יהודית.

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן (במרכז) בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בחוק הארנונה, 14 במאי 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן (במרכז) בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בחוק הארנונה, 14 במאי 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

המצב מורכב עד מביך גם בחולון. על ראשות העיר מתמודד שי קינן, איש הליכוד, שממומן בידי הליכוד, אבל רץ תחת הטייטל "חולון מתחדשת". את רשימת מח"ל בעיר מוביל המשנה לראש העיר, מאיר חלבי. חלבי טוען שהמחאה מבריחה ממנו קולות.

על ראשות העיר מתמודד שי קינן, איש הליכוד, שממומן בידי הליכוד, אבל רץ תחת הטייטל "חולון מתחדשת". את רשימת מח"ל בעיר מוביל המשנה לראש העיר, מאיר חלבי. חלבי טוען שהמחאה מבריחה ממנו קולות

"אנשים ממורמרים על הרפורמה ועל חוק הגיוס. אני פעיל בארגון נכי צה"ל, אז זה עוזר לי קצת. אנשים מצביעים לי אישית".

אם נתניהו יבוא איתך לסיור בחולון, זה יעזור או יזיק לך?
"אני חושב שזה עדיין יעזור. אני גם עובד על זה. בבחירות בנובמבר האחרון הצביעו לליכוד בחולון 35 אלף איש. נניח ש-15 אלף כועסים על הרפורמה, ועשרת אלפים מתפזרים בין רשימות שונות, עדיין יש כאן עשרת אלפים ליכודניקים שתומכים במח"ל ובנתניהו".

שי קינן, המועמד שלכם לראשות העיר, מתנהג קצת אחרת.
"הוא מתחבא, לצערי. הוא מתחמק ולא אומר לאנשים שהוא מהליכוד בכלל, למרות שהמצודה מממנת את הקמפיין שלו. אני לא כזה. אני לא מתבייש בתנועה שלי, גם אם אני אישית נגד הרפורמה".

שי קינן, המתמודד על ראשות העיר חולון, אוגוסט 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שי קינן)
שי קינן, המתמודד על ראשות העיר חולון, אוגוסט 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שי קינן)

ועם כל זאת, בערים המובהקות של הליכוד נתניהו הוא האיש הכי רצוי בסביבה, וכל מועמד מהימין ישמח לארח אותו. "הרפורמה לא משחקת תפקיד בערים בפריפריה כמו אופקים, נתיבות, קריית שמונה או בית שאן", אומר ביבס, שהוא גם יו"ר השלטון המקומי.

"הייתי בסוף השבוע בבית שאן, ביקרתי את המשפחה (דוד לוי הוא קרוב משפחה של ביבס, ש"י). מי שיצליח להביא את נתניהו יקדם היטב את עצמו שם".

גם ברשימות מח"ל שהולכות על הקהל הימני הקשיח בלבד, ישמחו לראות את נתניהו. רפי קדושים מהרצליה, עבריין מורשע שרץ בראשות מח"ל, מצליח בינתיים לגייס לקמפיין שלו את צמרת הליכוד, אבל עדיין לא את ראש הממשלה. לפני שלושה ימים התארחו בסוכתו של קדושים בכירי המפלגה, ושר המשפטים לוין הכריז ש"מי שרוצה לחזק את נתניהו שיצביע לרפי".

ברשימות מח"ל שהולכות על הקהל הימני הקשיח בלבד, ישמחו לראות את נתניהו. רפי קדושים, עבריין שרץ בראשות מח"ל, מצליח בינתיים לגייס לקמפיין שלו את צמרת הליכוד, אבל עדיין לא את ראש הממשלה

כפי שזה נראה, ראש הממשלה לא מתכוון להגיע לאיזשהו מקום בבחירות שיתקיימו ב-31 באוקטובר – אולי רק לשלוח סרטוני תמיכה למועמדים שיבקשו ממנו. ובכלל לא בטוח שנתניהו ינצל את זכותו הדמוקרטית ויצביע בבחירות הללו: הכול תלוי במועד הנסיעה המתוכננת שלו לסין, שעליה עמלים בימים אלה במל"ל ובלשכת נתניהו במרץ רב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אני מיצטער על הטרלול של כל הצדדים בפוליטיקה, לה צריך ללכלך ולטנף כל הזמן אחד על השני, כולכם רק רוצים את תפקיד ראש העיר ואו יו"ר המועצה, אתם רואים את תושב העיר שלכם בכלל, האם ראש העיר בכ... המשך קריאה

אני מיצטער על הטרלול של כל הצדדים בפוליטיקה, לה צריך ללכלך ולטנף כל הזמן אחד על השני, כולכם רק רוצים את תפקיד ראש העיר ואו יו"ר המועצה, אתם רואים את תושב העיר שלכם בכלל, האם ראש העיר בכל הזמנים סייר בעיר לראות ולדבר עם תושב העיר? לדבר ולשמוע מה לדעת התודב בעיות שיש בעיר? מה צריך לשפר בעיר? התשתיות בעיר חולון במצב גרוע, שכונת ג'סי כהן נחשבת למצורעת, למה? כי זה לא רחוב ביאליק? תתביישו לכם רק כח כסף ושררה מעניין אותכם, אני תושב העיר משנת 1965,כל פעם שהיה בחירות חשבתי הנה הפעם יהיה ראש עיר טוב, אבל רק התאכזבתי !!!

עכשיו יותר מתמיד.. עת נקמה בישראל בשלטון כושל.. אסור להצביע למעוטמדי הליכוד יותר זו מפלגת הפילוג הכשל שלא יסולח לעולם.. הליכוד חייב מהנוף בארצנו להסתלק ומיד גנץ הוא המנהיג החדש.. חייבים... המשך קריאה

עכשיו יותר מתמיד.. עת נקמה בישראל בשלטון כושל.. אסור להצביע למעוטמדי הליכוד יותר זו מפלגת הפילוג הכשל שלא יסולח לעולם.. הליכוד חייב מהנוף בארצנו להסתלק ומיד גנץ הוא המנהיג החדש.. חייבים להבהיר לביבי שניגמר. אין יותר ליכוד את ביביזים מטורף.. הנקמה תבוא בבחירות הקרובות אחרת על לנו לבכות..

עוד 891 מילים ו-4 תגובות
סגירה