בנימין נתניהו ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 8 בנובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

מה שנתניהו צריך כעת זה קבינט חירום מקצועי - עם לפיד, גנץ ואיזנקוט בפנים

נתניהו כבר לא יוכל למחוק את כתב האישום הביטחוני נגדו, על המחדל הגדול ביותר שידעה המדינה ● אבל הוא יכול לנהל את המלחמה עם אנשים מנוסים יותר וממלכתיים יותר ממה שיש סביבו כעת ● מה שחשוב הוא הקמת קבינט מלחמה מצומצם, המקובל על הרוב המכריע של הציבור, ובו יהיו לנתניהו בני שיח ברמה הביטחונית העליונה - איתם הוא עבד בעבר ועליהם הוא יכול לסמוך ● פרשנות

בנימין נתניהו כבר לא יכול לצאת מזה: על מצחו רשום המחדל המודיעיני והביטחוני הכבד ביותר שידעה מדינת ישראל מאז הקמתה.

נתניהו לא יכול להתחמק מאחריות על מותם ופציעתם של מאות חיילים ואזרחים ונפילת עשרות בשבי. על גבי המורשת שלו, שהוא כל כך חרד לה, יירשמו זה לצד זה שני כתבי אישום – ביטחוני ופלילי – שיעיבו על כל ההישגים שלו, ולא משנה מה הם יהיו וכמה זמן הוא עוד יחזיק מעמד.

השילוב הזה – מחדליסט ביטחוני ופלילי – הוא קטלני לראשי ממשלה ולמפלגות שלטון. מפלגת העבודה איבדה את השלטון ההיסטורי שלה במאי 1977, אחרי מחדל מלחמת יום הכיפורים, שהשתלב היטב עם השחיתות הסדרתית של ראשי המפלגה. גם אהוד אולמרט ירד מהשלטון אחרי הכישלונות במלחמת לבנון השנייה שחברו יחד למעשים הפליליים החמורים שלו.

נתניהו לא יכול להתחמק מאחריות על מותם של מאות חיילים ואזרחים ונפילת עשרות בשבי. על גבי המורשת שלו, שהוא כל כך חרד לה, יירשמו זה לצד זה שני כתבי אישום – ביטחוני ופלילי – שיעיבו על כל ההישגים שלו

במקרים אחרים, מחדלים ביטחוניים קשים – הרבה פחות חמורים מאלו של המלחמה הנוכחית – סילקו ראשי ממשלה נוספים: מנחם בגין פרש לביתו בעקבות הכישלון במלחמת לבנון הראשונה; שמעון פרס הפסיד את הבחירות ב-1996 אחרי גלי הפיגועים בעקבות הסכמי אוסלו; ואהוד ברק פינה את מקומו ב-2001 יחד עם אירועי האינתיפאדה השנייה. עכשיו תורו של נתניהו.

הקבינט המדיני-ביטחוני בבסיס הקריה בתל אביב, 7 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)
הקבינט המדיני-ביטחוני בבסיס הקריה בתל אביב, 7 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)

אבל דווקא ברגע זה יאיר לפיד זורק לו חבל הצלה. אתמול הציע יו"ר האופוזיציה לנתניהו להקים ממשלת חירום מקצועית ומצומצמת, ולשים את כל המחלוקות בצד.

זו הצעה מפתיעה, אפילו אצילית, דווקא מכיוונו של לפיד העיקש, שמוכן לעזוב הכול בצד ולשבת היום תחת נתניהו – אבל בלי השותפים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. גם בני גנץ מוכן להתגייס למשימה החשובה הזו, בעיקר אחרי הפגישה שקיים אתמול בעצמו עם נתניהו.

ההבדל בין לפיד וגנץ – לפיד דורש לפטר את בן גביר וסמוטריץ', בתמורה לכניסתו לממשלה. גנץ מוכן להכיל את השניים בממשלת חירום רחבה.

אילו היה נתניהו מנהיג בסדר גודל ממלכתי הוא היה חוטף את ההצעה של לפיד בשתי ידיים. אבל הוא לא יכול לעשות את זה ברמה הפוליטית. במצב העניינים הנוכחי נתניהו לא יכול לוותר על השותפים הטבעיים והקיצוניים שלו, סמוטריץ' ובן גביר. מכיוון שכך הוא מציע ממשלת אחדות רחבה במתכונת ששת הימים – כלומר, השותפים החדשים יישבו בממשלה כשרים בלי תיק.

אילו היה נתניהו מנהיג ממלכתי, הוא היה חוטף את ההצעה של לפיד בשתי ידיים. אבל הוא לא יכול לעשות זאת פוליטית. במצב העניינים הנוכחי, נתניהו לא יכול לוותר על השותפים הטבעיים והקיצוניים שלו

אתמול בשבע בערב כינס נתניהו את הממשלה. שימו לב מי ישב מולו, בין השאר, בשולחן הזה: השרים חיים כץ, גלית דיסטל-אטבריאן, יואב קיש, יצחק גולדקנופף, שלמה קרעי, דוד אמסלם, מאי גולן, משה ארבל, יעקב מרגי, אופיר אקוניס ורון דרמר.

ישיבת הממשלה בבסיס הקריה בתל אביב, 7 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)
ישיבת הממשלה בבסיס הקריה בתל אביב, 7 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)

אני מכיר את נתניהו היטב. מלבד דרמר, אלה האנשים האחרונים שנתניהו היה רוצה לשבת איתם ולקבל החלטות באחד הרגעים הביטחוניים החשובים והדרמטיים בתולדות המדינה.

הדרך הטובה ביותר לנתניהו ולמדינה ברגע זה היא להקים ממשלת אחדות עם כולם. גנץ, לפיד וגדי איזנקוט יצטרפו מיד כשרים בלי תיק.

מה שחשוב הוא הקבינט המדיני ביטחוני, שייקרא קבינט חירום, או מטבחון. הקבינט הזה יכלול שבעה שרים: ארבעה מהליכוד – נתניהו, יואב גלנט, רון דרמר ויריב לוין (או אבי דיכטר) – ולצידם ראש הממשלה לשעבר לפיד, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר גנץ והרמטכ"ל לשעבר איזנקוט.

הקבינט הזה יכלול שבעה שרים: ארבעה מהליכוד – נתניהו, יואב גלנט, רון דרמר ויריב לוין (או אבי דיכטר) – ולצידם ראש הממשלה לשעבר לפיד, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר גנץ והרמטכ"ל לשעבר איזנקוט

הממשלה תסמיך את הקבינט הזה, שמקובל לדעתי על רוב מוחלט של הציבור. זה יהיה קבינט המלחמה, שבו יהיה לנתניהו רוב של ארבעה, אבל יהיו לו גם בני שיח ברמה הביטחונית העליונה שאיתם הוא עבד בעבר ועליהם הוא יכול לסמוך.

בנימין נתניהו ובני גנץ במהלך דיון בפיקוד דרום, 11 במאי 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
בנימין נתניהו ובני גנץ במהלך דיון בפיקוד דרום, 11 במאי 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

כדי להקים ממשלה וקבינט כזה לפיד צריך לוותר על הדרישה שלו לפיטורי בן גביר וסמוטריץ'. בינתיים הוא מתעקש. משום מה, גם נתניהו לא הולך על המהלך הזה בכל הכוח. בנאום לאומה שנשא אתמול הוא לא הזכיר אפילו במילה אחת הקמת ממשלת חירום במתכונת כלשהי.

חבל על העיכוב הזה. עכשיו צריך להציל את המדינה, ולהניח את הכול בצד, כפי שלפיד אומר. אחרי המשבר הזה יתקיימו בחירות, קרוב לוודאי, ואז כל אחד יעמוד מול הציבור עם מעשיו – וכמובן, עם חדליו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
נו באמת בושה וחרפה לכל מי שהגה את הכתבה הזו אנחנו באמת קצת יותר חכמים ואינאלגנטים לפיד וג"ץ לא מענין אותם מצבנו אלה להיכנס כעת לממשלת חירום ולהוציא את בן גביר וסמוטריץ ובתום ההלחימה הם ... המשך קריאה

נו באמת בושה וחרפה לכל מי שהגה את הכתבה הזו אנחנו באמת קצת יותר חכמים ואינאלגנטים לפיד וג"ץ לא מענין אותם מצבנו אלה להיכנס כעת לממשלת חירום ולהוציא את בן גביר וסמוטריץ ובתום ההלחימה הם יפעלו להפיל את הממשלה הזו אנחנו קצת יותר חכמים לא ישנים בעמידה עדין לכן לא יקרה רק עם הם רוצים שיכנסו בלי שום תנאי

עוד 659 מילים ו-1 תגובות
סגירה