מנדלבליט דחה את בקשת נתניהו לשידור חי של השימוע

נתניהו בתגובה: ״החלטה מאכזבת״ ● מנדלבליט תקף בחריפות את היערכותו של נתניהו לשימוע: "מוטב היה שבמקום בקשות סרק הייתם מעבירים טיעונים מנומקים ולא את המסמך הקצר שהעברתם" ● בג״צ דחה עתירת התנועה לאיכות השלטון לביטול השימוע ● השר גלנט התעלף באירוע של הליכוד ופונה לבי"ח

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2015
00:49 עריכה

ראש הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה חשף אמש (רביעי) כי ראשי כחול-לבן פנו אליו וביקשו שהרשימה תוריד שלושה ח"כים ממליצים, כדי שנשיא המדינה לא יטיל על בני גנץ את המנדט להרכבת הממשלה.

בשידור וידאו חי בפייסבוק, שעה קלה אחרי שראובן ריבלין הטיל את המשימה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, סיפר עודה כי ח"כ עפר שלח הוא שפנה אליו בשם כחול-לבן וביקשה שרק 10 ח"כים מהמשותפת ימליצו על גנץ.

"מדוע עשרה ולא 13? כדי שיהיו לנו 54 ממליצים ולנתניהו 55, והוא יקבל ראשון את המשימה" – כך אמר עודה, שדיבר בערבית, על פי דיווח בגל"צ הלילה.

03:32 עריכה

ראש הרשימה המשותפת איימן עודה טוען כי עוד בשבוע שעבר החליטה כחול-לבן לפעול להשגת פחות ממליצים על בני גנץ מאשר על בנימין נתניהו, וכי הפנייה אל הרשימה המשותפת בבקשה לכלול רק 10 ח"כים בהמלצה הגיעה יומיים קודם לפגישות עם נשיא המדינה.

בשידור וידאו שארך 40 דקות – אשר תומלל ותורגם עבור זמן ישראל על ידי כתב השטחים אדם רגזון – עודה סיפר בערבית לקהל בוחריו על הנסיבות שהובילו לבקשת שלושת חברי בל"ד שלא לכלול אותם בספירת הממליצים – והבהיר כי האשמה לכך שנתניהו קיבל אמש את המנדט מהנשיא להרכבת הממשלה היא כולה של כחול-לבן, שהעדיפה משיקולים טקטיים לא להיות הראשונה.

"בעבר, עבדנו בתוך הרשימה בשיטה של שיכנוע והסכמה – היינו צריכים לשכנע ולהשיג הסכמה מלאה של כולם כדי לעשות כל דבר. היום אנחנו פועלים אחרת וקבענו שכל החלטה תתקבל על ידי הצבעת הרוב. והרוב תמך בהמלצה לנשיא על גנץ", הסביר עודה.

"אמרנו לבל"ד שזה בסדר אם הם לא יבואו לפגישה עם הנשיא ואם הם יוציאו הודעה שהם לא מסכימים עם ההחלטה. זו עמדה לגיטימית ואנחנו מקבלים אותה. אבל אחרי שנתנו לנשיא את המלצתנו, אחינו בבל"ד הרחיבו את דרישתם למשיכת שמותיהם מההמלצה ושלחו לנשיא מכתב רשמי בו הם מבקשים למשוך את שמותיהם.

"אני, אישית, לא מקבל את העמדה של בל"ד. אני לא מקבל את זה לא בראיה של אחדות הרשימה, אבל גם לא מבחינה פוליטית. בפועל, המשמעות היא שנתניהו קיבל את המנדט להרכיב ממשלה.

"אבל, למען ההגינות כלפי אחיי בבל"ד והרשימה המשותפת, אני חייב להבהיר נקודה מאד חשובה. הקשיבו אחיי ואחיותיי, העניין הוא שגנץ וכחול-לבן העדיפו שנתניהו יקבל את המנדט ראשון. ואני כאן גם חושף בפניכם דבר מה שהיה בסוד במשך כמה ימים.

"כחול-לבן באו אלי. ח"כ עפר שלח בא אלי ואמר לי, 10 (ממליצים) זה מספיק. הוא אמר, אל תהיו 13. למה 10 מספיק ולא 13? כדי שיהיו לגנץ 54 ממליצים ולנתניהו 55, כך שנתניהו יקבל את המנדט ראשון.

"אני חוזר ומדגיש, ואני כאן, חושף את זה לציבור: כחול-לבן באו אלי אישית ואמרו, 'בבקשה תהיו 10 (ממליצים) ולא 13. אנחנו רוצים שהמנדט להרכבת הממשלה יינתן לנתניהו קודם, ולנו אחר כך'. ולמה? כי נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה וכשהמנדט יעבור אחר כך לכחול-לבן, המפלגות לא ירצו ללכת לבחירות שלישיות, הציבור לא ירצה בחירות שלישיות ויהפוך לקצר-רוח. ובנקודה הזו, גנץ יוכל להרכיב ממשלה.

"זה היה ההגיון של כחול-לבן כבר יומיים לפני הגשת ההמלצות לנשיא.

"עכשיו, האם זו חובתנו להגיב בחיוב לדרישה של כחול-לבן? לדעתי, כלל לא. מה שצריך לעניין אותנו זה האינטרסים של הבוחרים שלנו והאינטרסים של הנושאים שבהם אנחנו מאמינים.

"אם כחול-לבן רוצים להיות טקטיים, אז שיעשו את זה עם בוגי יעלון או עם עמיר פרץ או ניצן הורוביץ. אנחנו לא צריכים להיות מעורבים במהלכים האלה. אנחנו צריכים להגיד, זוהי עמדתנו העקרונית: להפיל את נתניהו. רוצים לשחק בטקטיקה? תשחקו בלעדינו"

"אם כחול-לבן רוצים להיות טקטיים, אז שיעשו את זה עם בוגי יעלון או עם עמיר פרץ או ניצן הורוביץ. הם השותפים הטבעיים של כחול-לבן. אנחנו לא צריכים להיות מעורבים במהלכים האלה. אנחנו צריכים להגיד, זוהי עמדתנו העקרונית: להפיל את נתניהו. רוצים לשחק בטקטיקה? תשחקו בלעדינו.

"אז אני הייתי נגד שיתוף פעולה עם כחול-לבן והתנגדתי לעמדת בל"ד. אבל אני גם מתנגד לאמירה עכשיו כאילו האשמה היא של חברי בל"ד, כי זה מה שכחול-לבן רצו. ועכשיו הנשיא נתן לנתניהו את המנדט, וכחול-לבן מרוצים".

עודה סיפר עוד כי בני גנץ היה זה שהתקשר אליו אחרי הבחירות, וכי נציגי המשותפת נפגשו עם נציגי כחול-לבן. "ישבנו עם עפר שלח, שהיה הנציג הרשמי של גנץ. מהצד שלנו, ראש צוות המו"מ היה ד"ר אחמד טיבי. אני כמובן השתתפתי. דיברנו על הנושאים שנוגעים לאנשים שלנו".

על פי עודה, הייתה הסכמה כי כחול-לבן תפעל לביטול חוק קמיניץ, הנוגע להחמרת עונשים על בנייה בלתי חוקית.

"עפר שלח אמר לנו בבירור, 'כן, אנחנו מסכימים ונפעל לביטול חוק קמיניץ'. דיברנו על תוכנית רחבת היקף להשקעה כספית במלחמה באלימות ובפשע המאורגן ובנשק הלא חוקי. היתה כמובן הסכמה על הנושא הזה. דיברנו על הכפרים הלא מוכרים בנגב. היתה הסכמה להקים ועדה שתבחן את הנושא ותמליץ כיצד ניתן להגיע למצב יותר צודק שם.

"דיברנו על השאלה איך לשלב צעירים ערביים, במיוחד אלה שלמדו חינוך. ישנם אלפי צעירים שלמדו במוסדות והפכו למורים, והם מחוסרי עבודה כעת. דיברנו על שילוב הקבוצה הזו. ההסכם היה שהנושא ייבדק לעומק כדי שניתן יהיה ליישם תוכנית אינטגרציה לקבוצה הזו.

"ודיברנו גם על נושאים אחרים, פוליטיקה כללית וחוק הלאום. למען הבהירות אציין, שלא הגענו להסכמה בנוגע לחוק הלאום".

07:36 עריכה

ח"כ עופר שלח מכחול לבן, מגיב לטענותיו של יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: "אני דיברתי עם איימן עודה ואחמד טיבי, אמרתי להם שהנושאים החשובים להם, חשובים גם לנו. עודה קיבל החלטה מנהיגותית להמליץ עלינו. אני לא קבעתי לרשימה המשותפת אם היא תמליץ ובאיזה הרכב".

עוד אמר שלח בגל"צ: "אם הליכוד ימשיך להתעקש שהוא בא עם חמישים וחמישה מנדטים, ולא מציע להצטרף לממשלת אחדות, אלא להצטרף לממשלת ליכוד. אנחנו מקווים שאם וכאשר נתניהו ייכשל, נקבל את המנדט וגנץ ירכיב את הממשלה"

07:54 עריכה

יאיר לפיד תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר בין היתר: "ממשלה בראשותו של נתניהו לא תקים ועדת חקירה ממלכתית על פרשת הצוללות. הוא הרי לא יתנדב לחקור את עצמו". בנוסף, אמר לפיד: נתניהו לא ניצח בבחירות. הוא הפסיד. בני גנץ הוא איש טוב ממנו, שיהיה ראש ממשלה טוב ממנו"

להתאחד – סביב הדברים הנכונים—אני בעד ממשלת אחדות. אני מתכונן להיאבק על הקמתה. על זה הלכנו לבחירות. זה מה שהבטחנו….

פורסם על ידי ‏Yair Lapid – יאיר לפיד‏ ב- יום רביעי, 25 בספטמבר 2019

08:12 עריכה

ח"כ יועז הנדל מכחול לבן: "לו עכשיו במקום נתניהו יושב בן אדם אחר, ממשלת אחדות נחתמת תוך חצי דקה"

08:22 עריכה

חבר הכנסת יבגני סובה מישראל ביתנו קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתקשר ליו"ר מפלגתו, אביגדור ליברמן, כדי לנסות להקים ממשלת אחדות חילונית עם כחול לבן.

עוד הוסיף בגל"צ: "עד עכשיו לא קיבלנו שום זימון מהליכוד", והוסיף כי המפגש היחידי עד כה היה בין השר זאב אלקין לבין יו"ר סיעת ישראל ביתנו, חה"כ עודד פורר, שעסק ביושב ראש הכנסת. לדבריו "אמרנו בבירור שלא נתמוך בניסיון ההדחה של אדלשטיין כל עוד אין ממשלה".

08:56 עריכה

יו"ר צוות המשא ומתן מטעם הליכוד, השר יריב לוין: "אם הדברים היו תלויים בי זה היה אמור להיות מפגש שלישי או רביעי". לוין הבהיר בכאן רשת ב' כי הוא מייצג את כל בלוק הימין.

על המתווה שהציע ריבלין בניסיון לפשר בין הצדדים אמר לוין: כל גוש יקבל מספר שרים שווה. אני חושב שזה נכון. אנחנו מסכימים. המשמעות היא שככל הנראה לכחול לבן יהיו יותר שרים מלליכוד. מוכנים שיהיה שוויון כזאת גם בקבינט ובוועדות". כמו כן, התייחס לאפשרות של כתב אישום: "אנחנו מבינים שאם אנחנו הולכים לממשלת אחדות אז נתניהו לא יהיה רה"מ לאורך כל הקדנציה".

09:22 עריכה

בימין ממשיכים להאשים את יאיר לפיד בתקיעות המשא ומתן. נפתלי בנט: "לפיד גורר בכוח את בני גנץ לקפיצה מהצוק לעבר תהום לאומי של מערכת בחירות שלישית בתוך שנה"

09:30 עריכה

יו"ר ש"ס אריה דרעי על בני גנץ: "מצער מאוד שהוא לא רואה ששותפיו לא רוצים בטובתו. כדאי לו שישמור על הגב"

 

09:47 עריכה

עמיר פרץ חוזר הבוקר על ההבטחה שלו: "לא נשב עם נתניהו ולא ננהל איתו משא ומתן"

11:18 עריכה

יו"ר בל"ד מטאנס שחאדה, הכחיש את דברי יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, שאמר כי נציגי המפלגה לא המליצו על בני גנץ לבקשת כחול לבן.

"ההחלטה שלא להמליץ על גנץ התקבלה במוסדות המפלגה מיד אחרי הבחירות. זו החלטה עקרונית, עקבית ועצמאית שנובעת אך ורק מעמדותנו הידועות והמוצהרות. בל"ד לא מקבלת החלטות לפי גחמות טקטיות, לא של כחול לבן ולא של אף אחד אחר".

12:57 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "לכחול לבן היה נוח לא לקבל את ההמלצה המלאה שלנו, אבל אנחנו משרתים את הציבור שלנו ולא את כחול לבן. לא היה הסכם בין כחול לבן לבל"ד"

13:46 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתינהו: "מבקש מהיועמ"ש לפתוח את השימוע בענייני שייפתח בשבוע הבא לשידור חי"

"אחרי שלוש שנים של מבול של הדלפות מגמתיות וחלקיות, הגיע הזמן שהציבור ישמע את הכל. גם אם הצד שלי, בצורה שמלה ומלאה – ללא מתווכים, ללא צנזורים וללא מעוותים", מסר.

עוד אמר נתניהו: "לא רק שאין לי מה להסתיר – אני רוצה שהכל יישמע. זאת בקשתי, שידור חי של השימוע, כך נבטיח צדק ואמת".

ב-2 וב-3 באוקטובר צפוי נתניהו להגיע לשימוע בכפוף לכתב אישום.

14:24 עריכה

בכיר בכחול לבן: "סיפור הנבצרות – הוא טריק. במידה שיקבלו את ההצעה, נתניהו ימשוך את השימוע שנה וחצי כדי להמשיך לכהן כראש ממשלה". לטענת אותו בכיר, "האופציה היחידה – גנץ יתחיל ראשון את כהונת ראש הממשלה ואז נסכים להסדר הנבצרות"

14:27 עריכה

איך הצביעו המתנחלים בבחירות האחרונות? לפי נתונים שאספה מועצת יש"ע, הרוב הצביע למפלגת ימינה, לאחר מכן לליכוד, יהדות התורה, ש"ס, כחול לבן, עוצמה לישראל, ישראל ביתנו, העבודה ולבסוף המחנה הדמוקרטי.

14:31 עריכה

התחושה היא שעוד טרם הגענו לבחירות שלישיות, וכבר החל הקמפיין

15:08 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, רוצה לשנות את העולם: גנץ הודיע היום כי סיעת כחול לבן תשמח לפתוח עם הליכוד במשא ומתן על ממשלת אחדות: "אבל בלי ספינים".

גנץ, שדיבר בהרמת כוסית של "כחול לבן" לקראת ראש השנה, אמר: "לא נשב עם ראש ממשלה חשוד בפלילים. איני מחפש להיות ראש ממשלה בשמו של הכבוד. אני קורא מכאן לנתניהו ולליכוד, בואו למו"מ עם דיבור על תוכן ובלי תנאים מוקדמים. בלי ספינים ובלי בלוקים. למען עם ישראל, בואו באמת לבנות פה ממשלת אחדות אמיתית".

" (אבל) לאחר הפגישה האחרונה אצל הנשיא, ולבקשתו, נועדו הצוותים. לצערנו, כבר בראשית הפגישה הודיע יריב לוין מטעם ראש הממשלה, כי הוא מייצג את הבלוק שבנה הליכוד עם שלוש מפלגות נוספות, ימינה והמפלגות החרדיות. הרכב זה לא מאפשר, מבחינת תוכן הנושאים, משא ומתן להקמת ממשלה רחבה בראשותי שתפעל למען כלל אזרחי ישראל ותייצג את אלה שבחרו בשתי המפלגות הגדולות, ושיקבעו מה יהיו קווי היסוד של הממשלה הבאה".

אתר ynet מדווח כי בליכוד הזמינו את בליכוד הזמינו את צוות המשא ומתן של כחול לבן לפגישה היום בצהריים, ולאחר מכן הודיעו כי "לבקשת כחול לבן, מועד הישיבה נדחה למחר בשעה 09:00". נראה שלגנץ, בניגוד לנתניהו, יש הרבה מאוד זמן.

ynet, שהביא מדבריו של גנץ באריכות, צנזר מהם, משום-מה, את המשפט "לא נשב עם ראש ממשלה חשוד בפלילים".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בהרמת כוסית של המפלגה (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בהרמת כוסית של המפלגה (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
15:24 עריכה

הפרקליטה המלווה בתיקי נתניהו, עו"ד ליאת בן ארי, מונתה היום למשנה לפרקליט המדינה. זאת, לאחר שהמכרז לתפקיד עוכבה במשך כחודשיים על ידי נציבות שירות המדינה.

הטענה הרשמית שבגינה עוכב המכרז למינוי בן ארי הייתה שמדובר במכרז שהתבצע ערב פרישתו של פרקליט המדינה שי ניצן וכי מינויה עלול להיכפות על מי שיחליף את ניצן. באופן קצת פחות רשמי נטען כי המכרז למעשה "תפור" לבן ארי.

באופן עוד פחות רשמי היו במערכת המשפטית והפקידותית מי שטענו (בשקט) ופוליטיקאים שונים שהצהירו (בגלוי) כי העיכוב נבע מהעובדה שבן ארי ליוותה את תיקי חקירות רה"מ וכי כעת, עם הגשת כתבי האישום נגדו, היא עשויה להיות התובעת באותם תיקים.

ליאת בן ארי (צילום: דוברות משרד המשפטים)
ליאת בן ארי (צילום: דוברות משרד המשפטים)

 

15:30 עריכה

יו"ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון, תוהה למה נתניהו צריך שהשימוע שלו ישודר בשידור חי:

15:57 עריכה

נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, שבעצמו הסתבך בימים האחרונים בפרשיה שעלולה להביא אפילו להדחתו, מודאג ממצב הפוליטיקה הישראלית. טראמפ, שפגש את שר החוץ ישראל כ"ץ בטקס קבלת פנים למשלחות האו"ם בניו-יורק, שאל את השר כ"ץ "מה יהיה עם הפוליטיקה הישראלית?"

כ"ץ השיב לטראמפ כי הוא מקווה שתוקם ממשלה רחבה בראשות ראש הממשלה נתניהו הכוללת את "כחול לבן".

כץ מתכנן לנאום הערב בעצרת האו"ם. זו הפעם הראשונה מזה שנים שנתניהו לא מצליח להגיע לנאום השנתי בעצרת, כיוון שהיה חייב להישאר בישראל ולהקדיש את זמנו למשא ומתן הקואליציוני על הרכבת הממשלה (ולשימוע על החשדות הפליליים נגדו).

הנשיא טראמפ בעצרת האו"ם (צילום: AP Photo/Richard Drew)
הנשיא טראמפ בעצרת האו"ם (צילום: AP Photo/Richard Drew)
16:44 עריכה

לפחות לפי הציוצים שלו בטוויטר נראה כי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הוא אחד היחידים שמתפנה מדי פעם במהלך מערכת הבחירות האינסופית לעסוק גם בעבודה שלו:

16:55 עריכה

פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו, עמית חדד ויוסי אשכנזי, הגישו בקשה רשמית ליועץ המשפטי לממשלה לערוך את השימוע לנתניהו בדלתיים פתוחות ובאופן פומבי.

מכתב פרקליטי רה"מ המבקשים פומביות בשימוע (צילום: דוברות רה"מ)
מכתב פרקליטי רה"מ המבקשים פומביות בשימוע (צילום: דוברות רה"מ)
17:36 עריכה

נתניהו טרם קיבל תשובה חיובית או שלילית על בקשתו לשדר את השימוע לקראת כתב האישום על חשדות השוחד נגדו בשידור חי, אבל הוא כבר מגיב בזעם על התשובה השלילית שהוא חושב שיקבל:

17:38 עריכה

לידיעת הקורא בנימין נתניהו: בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, הגיע למסקנה שישראל אינה מדינה דמוקרטית:

17:48 עריכה

נתניהו ביקש לשדר את השימוע לקראת הגשת כתב האישום נגדו בשידור חי, אחמד טיבי מציע לרה"מ רעיונות נוספים:

18:15 עריכה

ח"כ עופר שלח מ"כחול לבן" אמר לרשת ב' שמפלגתו לא סירבה להצעתו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין לפיה ראש הממשלה נתניהו יצא ל"נבצרות לזמן בלתי מוגבל" עם הגשת כתב האישום נגדו. זאת, בניגוד לפרסומים רבים לפיהם יו"ר המפלגה בני גנץ והמפלגה כולה שללו את הרעיון על הסף.

בראיון לרשת ב' אמר שלח כי: "לא שללנו את הרעיון כי בכלל לא התנהל משא ומתן אודותיו. הליכוד מנהל משא ומתן בשיטת 'Take it or leave it' שאינה מאפשרת שום דיון רציני בנושאי מהות".

בליכוד הגיבו בחיוב ליוזמה שיוחסה לנשיא ריבלין, לפיה נתניהו ימשיך להיות מוגדר כראש הממשלה בזמן משפטו ולהתגורר במעון השרד שלו ברחוב בלפור, אך ניהול המדינה בפועל יעבור לידיו של בני גנץ. מאחר ונבצרות מוגדרת על פי חוק כתקופה של 100 ימים בלבד, הציע לפי הפרסומים הנשיא ריבלין שהחוק ישונה והנבצרות תוארך לזמן בלתי מוגבל. השר יריב לוין אמר היום כי "זה הכיוון".

דבריו של שלח סותרים, במידה רבה, את הצהרתו של יו"ר מפלגתו בני גנץ מהיום בצהריים לפיה כחול לבן "לא תיכנס לממשלה של אדם שעננת חשדות נמצאת מעל לראשו".

עפר שלח (צילום: פלאש 90)
עפר שלח (צילום: פלאש 90)
18:51 עריכה

פרקליט המדינה שי ניצן כתב היום לממלאת מקום מנכ"לית משרד המשפטים, סיגל יעקבי, בנוגע למכרז שבו מונתה היום ליאת בן ארי: "נדהמתי לשמוע הבוקר לראשונה כי בימים האחרונים פעלת מול נציב שירות המדינה בנוגע למכרז, ולאחר מכן ביקשת לא רק לדחות את מועד הוועדה, אלא לבטל את המשרה… כל זאת מבלי להחליף עמי מילה וחצי מילה בנושא. התנהלות זו מעלה שאלות קשות ואודה לקבלת הבהרות".

פרקליט המדינה שי ניצן (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
פרקליט המדינה שי ניצן (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
19:05 עריכה

ח"כ איילת שקד מהימין החדש צוטטה היום באתר "כיפה" כאומרת: "יש אפשרות נוספת של ממשלת אחדות שתכיל את כחול לבן, ליברמן, המפלגות החרדיות ואנחנו. ממשלת אחדות לא חייבת להיות עם הליכוד".

הציטוט, שהפך עד מהרה לכותרת בכל אתרי החדשות, הוכחש על ידי שקד זמן קצר אחר כך: "ברצוני להבהיר, הפרסום באתר כיפה אינו נכון, הדברים לא נאמרו על ידי. אנחנו מחוייבים לבלוק ה-55 בתקווה שתקום ממשלת ימין או ממשלת אחדות".

בהבהרה שפרסם אתר "כיפה" אחר כך דווקא לא הוכחש ששקד אמרה את הדברים, אלא נכתב: "האופציה לממשלת אחדות ללא הליכוד נאמרה כאופציה היפותטית בלבד ואיילת שקד הבהירה כי היא ומפלגתה מחוייבים לגוש הימין". ואולם, אחר כך פרסם האתר הבהרה נוספת שבה הצהיר כי הדברים שייחס לשקד "לא נאמרו כלל".

19:25 עריכה

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן) תוקף בנאומו בעצרת האו"ם את הצהרת רה"מ נתניהו לפני הבחירות על כוונתו לספח את בקעת הירדן לישראל. לדברי אבו-מאזן: "אנו דוחים לחלוטין את התוכנית הזאת לסיפוח השטח הפלסטיני הכבוש של בקעת הירדן. אם ממשלה ישראלית תמשיך לבצע את התוכנית היהירה הזאת, כל ההסכמים החתומים עם ממשלת הכיבוש וכל התחייבות איתה, יבוטל".

מחמוד עבאס באו"ם (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
מחמוד עבאס באו"ם (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)

 

19:50 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דחה את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשדר בשידור חי את השימוע שמיועד להתבצע לנתניהו אחרי ראש השנה לקראת האפשרות של הגשת כתב אישום על החשדות נגדו.

עוזרו של מנדלבליט, גיל לימון, כתב לעורכי דינו של נתניהו, עמית חדד ויוסי אשכנזי, בתשובה לבקשתם לערוך את השימוע בפומבי: "הבקשה היא חסרת תקדים ונעדרת כל ביסוס משפטי. כמעט והיינו אומרים כי הבקשה אינה מכבדת את הליך השימוע בפניו אנו עומדים, ומפחיתה מהחשיבות הרבה שהיועץ המשפטי לממשלה מייחס לו".

עוד כתב לימון לעורכי דינו של רה"מ: "שום שימוע בעניינו של אף חשוד לא מתקיים ולא התקיים מעולם באופן פומבי, לא למותר להזכיר לעניין זה את עקרון השיוויון בפני חוק המחייב גם בתיקי החקירה המדוברים".

"מוטב היה אם חלף העלאת בקשות סרק כגון דא בקשר להליך השימוע אשר אתם יודעים היטב שלא יתקבלו הייתם פועלים לקיים את ההנחיות המחייבות בהליך זה. בפרט – העברת עקרי טיעון מנומקים ומפורטים עובר למועד השימוע, אשר נועדו לסייע בקיום הליך שימוע ענייני, יסודי ומעמיק".

"צר לנו על כך שבמקום לקיים הנחיה זו, מצאתם לנכון להעביר מסמך קצר ביותר וחסר כל תוכן ממשי ועתה מצאתם לנכון להוציא לבקש בקשה תקשימית חסרת כל יסוד מתוך ידיעה כי זו תידחה".

"היועץ המשפטי לממשלה מייחס חשיבות רבה לשימוע. אולם הליך זה לא יוכל להגשים את תכליתו אם קיימת כוונה לנהל אותו כמו ארוע תקשורתי ולא כשלב בעל חשיבות בהליך הפלילי. למותר לציין כי לא נאפשר זאת"

20:07 עריכה

ערוץ 12 מדווח הערב כי פרקליטות מיסוי וכלכלה העבירה השבוע מסמך שבו דחתה את כל הטענות ששאול אלוביץ' וארנון מוזס העלו בשימוע שנערך להם. לפי הדיווח בערוץ 12, המשמעות היא שהפרקליטות מתכוונת להעמיד את השניים לדין. הכתב גיא פלג ציין כי "יש לכך משמעות חמורה למדי עבור נתניהו".

ארנון (נוני) מוזס מגיע לחקירה ביחידת לה
ארנון (נוני) מוזס מגיע לחקירה ביחידת לה"ב 433, ביוני 2017 (צילום: Roy Alima/Flash90)
20:16 עריכה

לאחר שיו"ר כחול לבן, בני גנץ, דחה על הסף את הרעיון להרכיב ממשלת אחדות ולקבוע שרה"מ נתניהו יצא לנבצרות אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום, והצהיר כי "לא נשב בשום מקרה תחת ראש ממשלה שיש עליו עננה של חשדות", כתב ערוץ 13 ספי עובדיה מזכיר הקלטה של אותו בני גנץ עצמו שאמר בזמן מערכת הבחירות בישיבה סגורה "אחרי שנתניהו יקבל כתב אישום הוא ילך לנבצרות לחודשיים, עד שהמשפט ייגמר, נמצא כבר איזשהו סידור".

20:31 עריכה

מעון ראש הממשלה איים בפיטורים ושלח להשעיה בביתה עובדת שפרסמה עדות על התעללות מצד אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. כך מדווחים הערב בחדשות ערוץ 12 וערוץ 13.

אתמול נחשפו בחדשות 12 וחדשות 13 עדויות קשות וחדשות על היחס המשפיל לכאורה לעובדות במעון ראש הממשלה. לפי הפרסומים בשני הערוצים, בעקבות הפרסומים ספגה העובדת איום בפיטורים.

כתב חדשות ערוץ 13 אביעד גליקמן פרסם כי בפרקליטות שוקלים לפתוח בהליכים חדשים נגד נתניהו עקב ההתעללות בעובדות.

לפי הפרסום בערוץ 12, כתבה העובדת מ' למנהל שלה בחברת הניקיון בתום משמרת עבודה בקומת המגורים של משפחת נתניהו: "יעקב נשמה, אני לא יכולה להיות יותר לבד בקומה, אני מקווה שיאשרו לי מישהו איתי כי היא קורעת אותי, ממש פסיכופטית. היא רוצה שארוץ במסדרון, מבקשת ממני לרוץ כל הזמן ומתעצבנת עליי כשאני הולכת – היא רוצה יותר מהר. אין לי כוח יותר, היום כמעט הלכתי הביתה".

"ביום שישי התבקשתי לעבוד אצל הגברת ובסביבות השעה 16:00 אמרתי שהשבת מתקרבת ואיני רוצה להמשיך לעבוד עוד. הגברת סירבה והורתה לי להמשיך לעבוד. כשסירבתי להמשיך היא אמרה שאולי אב הבית ידאג לפטר אותי ביום ראשון. עניתי לה שאני אוהבת את ראש הממשלה ואותה, אבל אפילו אם יפטר אותי – אני לא אעבוד בשבת. זה לא עזר, היא לא נתנה לי ללכת".

דוברו של ראש הממשלה נתניהו, עופר גולן, מסר בתגובה לפרסום: "עובדת מעון ראש הממשלה מכחישה את הפרסום בערוץ 12. הפרסום הרגיז אותי מאוד ועורר בי כעס רב. הגברת נתניהו נהגה בי בכבוד רב ובנימוס, הטענות כפי שפורסמו אינן נכונות". בערוץ 12 ציטטו תגובה נוספת של מעון ראש הממשלה לפיה העובדת עדיין עובדת במעון.

שרה נתניהו (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
שרה נתניהו (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
20:42 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הבטיח הערב לצאת ל"מהלך מהיר ויעיל של הרכבת ממשלה".

לדברי נתניהו, שנאם באירוע הרמת כוסית של הליכוד בתל אביב: "הסכמנו לדון לפי מתווה הנשיא. ועכשיו אני אומר: בני, עכשיו הכדור בידיים שלך. יש לך כל מיני יועצים שמייעצים לך כך ואחרת. לפעמים הדבר הנכון הוא הפשוט, קום עשה מעשה גלה מנהיגות, בוא לאחדות".

"ציבור הבוחרים החליט שהשנה הזאת תהיה שנה של אחדות", אמר נתניהו," זה לא סוד שאנחנו רצינו ממשלת ימין. האפשרות היחידה היא ממשלת אחדות רחבה, אבל בצד השני יש כל מיני הזיות. מה מדמיינים שם בצד השני? עכשיו הם חושבים שהם יצליחו לפרק את הליכוד. אני שואל אתכם, אתם תתנו להם לפרק את הליכוד?".

"בני גנץ, תשמע טוב את הקולות האלה", המשיך נתניהו. "אני רוצה שתבין משהו על הציבור הזה שיושב כאן ביחד. אנחנו הולכים יחד לא יום או יומיים, אנחנו הולכים יחד באש ובמים (אבל עכשיו) אנחנו רוצים ללכת על קרקע בטוחה. כמו בחציית ים סוף, אנחנו רוצים ללכת על הקרקע הבטווחה של ממשלה לאומית מאוחדת רחבה"

"יש לנו מדינה אדירה, ציבור מדהים, עם מדהים. ממשלה חזקה. צבא חזק. כנסת תוססת. בית משפט עצמאי, הוא ישאר כזה. דמוקרטיה ישראלית כמו שאין בשום מקום בעולם. אני גאה במדינה שלנו", אמר נתניהו.

20:55 עריכה

בזמן שבני גנץ עסוק בהתקוטטות עם ראש הממשלה נתניהו על הרכבת הממשלה, גבי אשכנזי החליט שהגיע הזמן להודות לפעילים ולקמפיינרים של "כחול לבן" במערכת הבחירות:

21:02 עריכה

אחרי ההתבטאות שיוחסה לאיילת שקד על "ממשלת אחדות בלא הליכוד" וההכחשה שלה, גם נפתלי בנט מיישר קו עם "בלוק 55":

21:06 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, מוכן לדון בהצעתו של הנשיא ריבלין לפיה נתניהו יתמנה לראש ממשלת האחדות אבל יצא לנבצרות ארוכה אם וכאשר יוגשו נגדו כתבי אישום. כך מדווח הערב ערוץ 11. זאת, בניגוד להצהרותיו של גנץ מהבוקר לפיו "לא נשב בשום מקרה תחת ראש ממשלה שעננת חשדות מעל לראשו".

ואולם, לפי ערוץ 11, גנץ מתנה את הדיון ואת קיומו של משא-ומתן קואליציוני בפירוק "בלוק 55" שהקים נתניהו עם הליכוד והמפלגות הימניות והחרדיות. לפי ציטוט שהערוץ מייחס למקורביו של גנץ, "אנחנו נגיע מחר לשיחות המשא-ומתן הקואליציוני, אבל כל עוד הבלוק הזה קיים – השיחות הללו הן שיחות סרק".

בני גנץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בני גנץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

 

21:25 עריכה

נמשכת ההתכתשות במשרד המשפטים על מינויה של ליאת בן ארי – התובעת בתיקי נתניהו, לתפקיד סגנית פרקליט המדינה. ממלאת מקום משרד המשפטים, סיגל יעקבי, ענתה למכתבו החריף של פרקליט המדינה שי ניצן בנוגע למינוי.

"העובדה כיצד משרת סגן פרקליט המדינה לא אוישה במשך תקופה ארוכה ולא נעשה כל ניסיון לאיישה נותרה תמוהה", כתבה יעקבי לניצן. "לאור זאת, סברתי שיש לדחות את הליך המינוי כדי לקיים דיון מסודר בנושא, יחד איתך. אף כי היה מקום לתיאום טוב יותר (בנושא, בין ניצן ליעקבי), העיקר בעיניי הוא בחובה לניהולו התקין של משרד המשפטים".

יעקבי ענתה למכתב שקיבלה היום מניצן שבו נכתב: "נדהמתי לשמוע הבוקר לראשונה כי בימים האחרונים פעלת מול נציב שירות המדינה בנוגע למכרז, ולאחר מכן ביקשת לא רק לדחות את מועד הוועדה, אלא לבטל את המשרה… כל זאת מבלי להחליף עמי מילה וחצי מילה בנושא. התנהלות זו מעלה שאלות קשות ואודה לקבלת הבהרות".

סיגל יעקבי (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
סיגל יעקבי (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
21:28 עריכה

שר העליה והקליטה יואב גלנט איבד את הכרתו ופונה לבית החולים איכילוב במהלך אירוע הרמת הכוסית של חברי הליכוד בתל אביב. מצבו של השר יציב כעת.

יואב גלנט (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
22:25 עריכה

בג"צ דחה הלילה את עתירת התנועה לאיכות השלטון שביקשה לבטל את השימוע לראש הממשלה בנימין נתניהו.

התנועה בראשות עו"ד אלעד שרגא עתרה לבג"צ אחרי שנתניהו הגיש ליועץ המשפטי לממשלה "מסמך טיעונים ריק" לקראת השימוע, והסתפק בהצהרה כי הוא כופר בכל הטענות נגדו – ללא נימוקים או התייחסות לראיות שהועברו לפרקליטיו. לטענת שרגא, צעד זה נוגד את תקנות הליכי השימוע ועל כן דינו של התהליך להתבטל.

בהחלטת השופטים נאמר כי לא נמצאה עילה להתערבות בשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות.

השימוע של נתניהו בפני היועמ"ש אביחי מנדלבליט יתקיים ביום רביעי הבא, ה-2 באוקטובר.

23:07 עריכה

נתניהו הגיב הלילה להחלטת היועץ המשפטי לממשלה לדחות את בקשתו להעביר את השימוע בשידור חי, וכינה אותה "מאכזבת".

"היועץ המשפטי אמר שהשימוע לא נועד לשכנע את הציבור, אבל בארבע השנים האחרונות החקירות נגד ראש הממשלה נתניהו לוו במאות הדלפות פליליות מהחקירות, עוינות ומוטות שכוונו דווקא לאוזני הציבור, במטרה לייצר סחף תקשורתי נגד ראש הממשלה", נמסר מהליכוד.

"כל זה מייצר משפט שדה לראש הממשלה שהוא בלתי נסבל בדמוקרטיה, ולכן היה ראוי לתקן את המצב על-ידי פתיחת הדלתות של השימוע לציבור הרחב, וכדי שהציבור ייחשף לכל העובדות ולא רק להדלפות המגמתיות".

נתניהו הגיב גם לטענת מנדלבליט כי המדובר בבקשה חסרת תקדים ואמר כי טענה זו "אינה רלוונטית".

"גם הנשיא ריבלין וגם השופט מלצר פתחו באופן חסר תקדים דיונים שהיו חסויים עד כה לציבור כדי להבטיח שקיפות והוגנות", נאמר בהודעה.

סגירה