נתניהו בורח מאחריות ומפיל את האשמה על הלוי וגלנט

שר הביטחון הוא איש למוד מאבקים צבאיים ופוליטיים, וצבר מספיק עימותים עם נתניהו - מה שמכין אותו כנראה לקרב הגדול על הנרטיב, שמתנהל מדי יום, בתוך המלחמה ● זה גם הקרב על עתידם הפוליטי של נתניהו וגלנט ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי במהלך תרגיל "אגרוף המחץ" בקריה, 1 ביוני 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי במהלך תרגיל "אגרוף המחץ" בקריה, 1 ביוני 2023

הימים חולפים, הטרגדיה הנוראה נמשכת, אבל המטרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברורה: את הכישלון הקולוסאלי של האסון הזה הוא רוצה להדביק לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל הרצי הלוי.

אחרי שיכסה אותם בכל ההאשמות, בשיטות שהוא מכיר ויודע, נתניהו יוכל לצאת לטיהור שמו, כאילו שזה יעזור לו. "הם הכשילו אותי", משדר נתניהו כבר היום בדרך כזו או אחרת בכל הערוצים שעומדים לרשותו.

הלוי הוא המטרה הקלה. הרמטכ"ל אשם מרכזי בכל מה שקרה והוא מודה בזה ולוקח אחריות. אין בכיר אחד במערכת הפוליטית או הצבאית שמאמין שהרמטכ"ל הזה לא יקום וילך הביתה יום אחרי המלחמה, יחד עם ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, ועוד שורה של בכירים במטכ"ל ובשב"כ.

אין אחד שמאמין שהרמטכ"ל הזה לא יקום וילך הביתה יום אחרי המלחמה, יחד עם ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, ועוד שורה של בכירים במטכ"ל ובשב"כ

הלוי יעשה את זה בשקט, והפנים המיוסרות שלו ילוו אותנו לעד. הלוי לא יצא לקרבות רחוב, לא יילחם בכל כוחו כדי להישאר ולא יפעיל מחלקות של דוברים ויחסי ציבור. מה שנתניהו ומקורביו עושים עכשיו לרמטכ"ל הלוי זה "וידוא פיטורים".

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בביקור באוגדת עזה, 12 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בביקור באוגדת עזה, 12 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

תמיד צריך להוסיף לעניין את העובדה שנתניהו לא מינה את הלוי לתפקיד הרמטכ"ל, אלא שר הביטחון לשעבר בני גנץ בקדנציה הקודמת. נתניהו התנגד למינוי ולפני הבחירות הגיש עתירה לבג"ץ כדי שיפסול את כל התהליך. בג"ץ אישר את המינוי של הלוי למרות שהיה מדובר בממשלת מעבר לקראת בחירות.

גלנט זה סיפור אחר. שר הביטחון הוא איש למוד מאבקים צבאיים ופוליטיים, וצבר מספיק עימותים עם נתניהו – מה שמכין אותו כנראה לקרב הגדול על הנרטיב, שמתנהל מדי יום, בתוך המלחמה. זה גם הקרב על עתידם הפוליטי של נתניהו וגלנט.

גלנט, מקום שלישי בפריימריז של הליכוד, היה הדמות הביטחונית היחידה בסביבה שנתניהו יכול היה להעניק לה את תפקיד שר הביטחון אחרי הבחירות בנובמבר האחרון. רק שהמינוי הזה עלה על שרטון לפני שיצא אל הפועל.

גלנט היה הדמות הביטחונית היחידה שנתניהו יכול היה להעניק לה את תפקיד שר הביטחון אחרי הבחירות בנובמבר האחרון. רק שהמינוי הזה עלה על שרטון לפני שיצא אל הפועל

גלנט זעם – ועדיין זועם – על ההחלטה של נתניהו לתת לבצלאל סמוטריץ' תפקיד של שר במשרד הביטחון. גלנט הזהיר את נתניהו מפוטנציאל הסכנות שיש במינוי הזה אבל ראש הממשלה לא שעה לו, כי לא הייתה לו ברירה. הסכסוכים הלא נגמרים בתוך משרד הביטחון שהקרינו גם על המצב ביהודה ושומרון מעידים כי גלנט צדק.

שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בפגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. 12 בינואר 2023
שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בפגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. 12 בינואר 2023

תחנת העימות הגדולה הבאה הייתה בימי שיא המחאה, במרץ השנה, עם הפיטורין המהדהדים של שר הביטחון בידי ראש הממשלה אחרי שהתריע על המצב המתדרדר בצה"ל. המחאה אילצה את נתניהו לסגת מהחלטת הפיטורים, אבל שום דבר לא נשכח.

צריך רק לזכור את התמונה המפורסמת מסוף יולי, כשהממשלה העבירה בכנסת את החוק לביטול עילת הסבירות. גלנט התחנן לשר המשפטים שיעצור, או שימתן את נוסח החוק, אבל נתניהו שישב בין השניים התעלם מגלנט. בסוף החוק עבר.

צריך רק לזכור את התמונה המפורסמת מסוף יולי, כשהממשלה העבירה בכנסת את החוק לביטול עילת הסבירות. גלנט התחנן לשר המשפטים שיעצור, או שימתן את נוסח החוק, אבל נתניהו שישב בין השניים התעלם מגלנט

הסכסוך מתגלגל עכשיו באופן כמעט טבעי לתוך המערכה הקשה הזו. העימותים היומיומיים בין נתניהו, גלנט והצוותים שלהם לא מתקבלים על הדעת. כאן מאבטחי השב"כ מונעים מגלנט את הכניסה למשרד של נתניהו, פה התלונה נגד ראש המטה של גלנט שביקש להקליט דיון ביטחוני, אולי לצורך הדיונים בוועדת החקירה הממלכתית שתקום.

ועכשיו בא הפרסום האחרון (והלא מדויק) על המחלוקת בין השניים סביב מטרות המלחמה, כאילו גלנט מדרבן מלחמה בשתי חזיתות ונתניהו מונע את זה ממנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת במהלך ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת במהלך ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו התנגד בהתחלה להקים את קבינט המלחמה, והשהה את הסיפור ימים ארוכים. ראש הממשלה חשש כנראה משיתוף פעולה בין שלושה גנרלים שעוינים אותו, ולא מהיום – גלנט, בני גנץ וגדי איזנקוט.

נתניהו התנגד בהתחלה להקים את קבינט המלחמה, והשהה את הסיפור ימים ארוכים. ראש הממשלה חשש כנראה משיתוף פעולה בין שלושה גנרלים שעוינים אותו, ולא מהיום – גלנט, גנץ ואיזנקוט

מיכאל שמש מערוץ 11 טען אתמול כי נתניהו בכלל לא רצה את גלנט במסיבת העיתונאים המשולשת, שבה הוצג קבינט המלחמה. כל זה מעלה את החשד כי ראש הממשלה מנסה לבודד את גלנט וכבר לסמן אותו כאחראי למחדל. זו גם התחושה בסביבה של שר הביטחון.

נתניהו לא מבין דבר אחד: הוא לא יכול לצאת בשלום מהביזיון הזה ולהפיל הכול על האחרים, גם אם מירי רגב תתקוף עוד 20 פעם את גלנט ואת הרמטכ"ל ("אתה נרדמת", היא הטיחה בגלנט בישיבת הקבינט ביום שלישי שעבר). נתניהו צריך לומר בפשטות: "אני אחראי, אבל עכשיו נלחמים ובבוא היום נקים ועדת חקירה ממלכתית ונקבל את הדין".

מה שברור, בוועדת חקירה כזו, אם וכאשר תקום, הטיעון המרכזי של גלנט קשור דווקא בפרשת פיטוריו במרץ האחרון. "אני הזהרתי שמה שקורה בתוך ישראל פוגע בנו, והאויבים שלנו מזהים את זה. זו הייתה גם הערכת המצב של אמ"ן. לא שמעו לנו", הוא יאמר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
ניתוח פוליטי מעניין מאוד. לא מסכים עם קביעתו של מר ירושלמי כבר כעת לפני שהוקמה וועדת חקירה שבוודאי תקום ב6 אחרי המלחמה !!! שנתניהו צריך לקחת אחריות בלעדית!!! וללכת. זה נראה ונשמע שזה ... המשך קריאה

ניתוח פוליטי מעניין מאוד. לא מסכים עם קביעתו של מר ירושלמי כבר כעת לפני שהוקמה וועדת חקירה שבוודאי תקום ב6 אחרי המלחמה !!! שנתניהו צריך לקחת אחריות בלעדית!!! וללכת.
זה נראה ונשמע שזה רצונו של כותב המאמר בלבד

כולם אבל כולם אשמים. רק לא הראש שאחראי על הכל ועל התפיסה האיומה ש"החמאס יעצור את השלום וסוף הכיבוש" שטויות במיץ עגבניות. לך ותן לנו שקט. אה, וקח את הבן, את שרה ואת היועצת שלה ולכו כולכ... המשך קריאה

כולם אבל כולם אשמים. רק לא הראש שאחראי על הכל ועל התפיסה האיומה ש"החמאס יעצור את השלום וסוף הכיבוש" שטויות במיץ עגבניות. לך ותן לנו שקט. אה, וקח את הבן, את שרה ואת היועצת שלה ולכו כולכם.

עוד 737 מילים ו-4 תגובות
סגירה