על הקונספציה

שלטי בחירות של הליכוד בראשות בנימין נתניהו מבטיחים עתיד בטוח לישראל, 2 במרץ 2020 (צילום: Jack GUEZ / AFP)
Jack GUEZ / AFP
שלטי בחירות של הליכוד בראשות בנימין נתניהו מבטיחים עתיד בטוח לישראל, 2 במרץ 2020

שוב הקונספציה הארורה הזאת.

הקונספציה הקלאסית שלנו ביקרה כאן ביום הכיפורים של 1973, אבל היא לא הייתה הראשונה בתולדות העמים והמדינות. לבריטניה של נוויל צ'מברלין הייתה קונספציה, לפיה אם יוותרו לאדולף היטלר על אוסטריה ועל חבל הסודטים הוא יבוא על סיפוקו.

קונספציה בריטית נוספת הייתה ההסתמכות על צבא היבשה הצרפתי. צרפת עצמה התבצרה מאחורי קונספציה קרקעית ובנתה את קו מז'ינו.

גרמניה של היטלר שגתה בהעריכה את עוצמת "מלחמת הבזק" שלה.

לפי קונספציית בריטניה של צ'מברלין, אם יוותרו להיטלר על אוסטריה ועל הסודטים הוא יבוא על סיפוקו. צרפת התבצרה מאחורי קונספציה קרקעית ובנתה את קו מז'ינו. היטלר שגה בהערכת עוצמת "מלחמת הבזק"

ארה"ב של פרנקלין דלאנו רוזוולט סברה שהפערים הברורים ירתיעו את יפן באוקיינוס השקט. יפן שגתה בקונספציה, לפיה אם יוכרע צי האוקיינוס השקט של ארה"ב תיאלץ זו להשיב לקיסרות היפנית את מקורות האנרגיה שנותקו.

בריה"מ של סטאלין שכנה לבטח מאחורי הסכם מולוטוב-ריבנטרופ, שבויה אף היא בקונספציה שהיטלר לא יתקוף מאחר שבא על סיפוקו בחלוקת פולין.

ישראל שלאחר מלחמת ששת הימים העריכה שמצרים המובסת לא תצא למלחמה אלא אם תבטיח יכולת אווירית לתקוף את ישראל בעומק, ובמיוחד את שדות התעופה שלה, וכי סוריה לא תצא להתקפה רבתי על ישראל אלא בעת ובעונה אחת עם מצרים – כך קבעה ועדת אגרנט.

כל הקונספציות הללו קרסו ודומה שגם כעת מתנפצות לנגד עינינו קונספציות ישראליות חזקות במיוחד.

קונספציית הביטחון

ישראל היא תעודת הביטוח של העם היהודי, וכותרתה של הפוליסה הזו היא "לעולם לא עוד". ישראל חייתה עד כה בהערכה שאין כל בהילות לפתור את או להתקדם בסוגיה הפלסטינית.

הציבור חי בשלווה מאחורי גדרות חכמות גם אם בחר בממשלה פחות חכמה. "חמאס מורתע" חזר ראש ממשלתנו בקול בריטון עמוק וסמכותי על הקונספציה שלו, ועובדה היא שישראל חתמה על "הסכמי אברהם" והיא נושאת ונותנת עם סעודיה גם בלי פתרון לפלסטינים. איש אינו אוהב אותם במזרח התיכון ולכן אין צורך להתדיין על שטחי מולדת שלנו ועל נחלת אבות.

ישראל חייתה בהערכה שאין בהילות לפתור את הסוגיה הפלסטינית. הציבור חי בשלווה מאחורי גדרות חכמות גם אם בחר בממשלה פחות חכמה. "חמאס מורתע" חזר רה"מ בבריטון עמוק וסמכותי על הקונספציה שלו

הקונספציה עובדת ואפשר להמשיך במפעל ההתנחלויות המקודש ולצאת בראש נקי לסופ"ש-פלוס מפנק של הכל-כלול באנטליה (וגם הטיסות למקדשי העיסויים התאילנדיים התקצרו בשעתיים בשל המעבר בתחום האווירי הסעודי!).

הקונספציה הכלכלית

גם במישור הכלכלי נראה היה שמצבנו מצוין, חזרו ואמרו שרי האוצר למיניהם. ואם בארה"ב יחליף הנשיא הכתום את הנשיא הישנוני ישתפרו עוד יותר יחסינו עם בעלת בריתנו הגדולה.

הקונספציה הבינלאומית

מבחינה בינלאומית אנו מפתחים בריתות עם מדינות אירופיות כגון פולין, הונגריה ואיטליה.

הקונספציה הפוליטית

גם במישור הפוליטי הגענו אל המנוחה והנחלה כאשר אחרי חמש מערכות בחירות מתישות סוף סוף יש לנו ממשלה יציבה הנשענת על קואליציית רוב בן שישים וארבעה מנדטים בראשות מנהיג חזק ומי ידמה ומי ישווה לנו.

*  *  *

עד שבא רצף האירועים האחרונים ומוטטו את הקונספציות הללו שנבנו לאורך עשורים של זחיחות ואטימות. ראש הממשלה הסמכותי איבד הרבה מזוהרו המאופר לנוכח התדהמה של פריצת גדר הגבול, כיבוש ישובים ונקודות צבא והתעללות מחרידה בתושבים.

עד שבא רצף האירועים האחרון ומוטט את הקונספציות שנבנו לאורך עשורים של זחיחות ואטימות. רה"מ הסמכותי איבד מזוהרו המאופר לנוכח תדהמת פריצת הגבול, כיבוש הישובים וההתעללות המחרידה בתושבים

לראשונה מאז השואה תעודת הביטוח של העם היהודי לא סיפקה כיסוי לנרצחים, שחוו על בשרם את מוראות הפוגרום של קישינב. הזדון והרשע הפראי בהם התקיימה פלישת חמאס שיגרו זעזוע קטסטרופלי לעמוד השדרה הישראלי.

מספרי ההרוגים הם בלתי נתפסים והאיטיות – המובנת? – בזיהויים ובתגובה הצבאית שלנו הולידו חלחלה לאומית מתמשכת. מספרי החטופים הם כעין תהום לא-מובנת והתיאורים על מה שעשו מרצחי חמאס לגברים, לילדים, תינוקות ובעיקר לנשים שנחטפו מעוררים זעם נורא ורצון מובן לנקמה. על רקע זה עולה מחדש אמירתו המצמררת של הנביא ירמיהו, לאמור:

"אַל תִּבְכּוּ לְמֵת וְאַל תָּנֻדוּ לוֹ; בְּכוּ בָכוֹ לַהֹלֵךְ כִּי לֹא יָשׁוּב עוֹד וְרָאָה אֶת אֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ".

על רקע התגובה האוהבת והנפלאה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשאלה השאלה, היכן הוא ראש הממשלה? מדוע אינו מדבר אלינו מלבד ההצהרות הפומפוזיות שהוא מוסר? מדוע אינו נוטל אחריות של מנהיג? מדוע רעייתו אינה מבקרת כמעט פצועים ומשפחות של חטופים? מדוע גופים אזרחיים נאלצו לקחת פיקוד על טיפול בחטופים כשהממשלה נעלמה? מה קורה פה, בארץ האהובה שלנו, ואיך נפלנו עם האנשים הלא-ראויים האלה?

לראשונה מאז השואה תעודת הביטוח של העם היהודי לא סיפקה כיסוי לנרצחים, שחוו על בשרם את מוראות פוגרום קישינב. הזדון והרשע הפראי בפלישת חמאס שיגרו זעזוע קטסטרופלי לעמוד השדרה הישראלי

זהו בלבול חושים וחוסר כיוון. ימים ארוכים עברו על הפוליטיקאים בניסיון להרכיב ממשלת חירום לאומית. עוד לפני המלחמה כללה הממשלה משרדים מיותרים שניתנו כאתנן פוליטי לשרים הזויים. אבל כיום, הממשלה שהוקמה סוף-סוף כוללת כשליש (!) מחברי הכנסת, והיא יצור כלאיים פוליטי, חלש ומסורבל, שאינו נוטל באמת מראש הממשלה הכושל ולו קמצוץ מסמכויותיו.

בני גנץ, גדי אייזנקוט וגדעון סער יתנו מן הסתם עצות טובות, אבל ראש הממשלה הוא שיקבל את ההחלטות. רק ביום התשיעי למערכה קם שר בישראל (שר האוצר) ואמר בקולו את המילה הנכונה: "נכשלנו", ונזכור לטוב את הרמטכ"ל שהודה מלכתחילה בכשל. אחריו הגיעו עוד כמה, ובהם ראשי זרועות הביטחון ושר הביטחון עצמו, אבל לא נתניהו. הוא לא קשור לעסק.

קונספציית ראש הממשלה מ"ליגה אחרת"

בין יתר הקונספציות שקרסו בולטת גם התפוררות הקונספציה של ראש ממשלה חזק וייחודי, מנהיג עולמי "מליגה אחרת", שהואיל להעניק לנו מחסדיו. עד כה נחלקה המדינה בין חברי הכת הביביסטית שהרעיפו נשיקות לחות על לחייו של נתניהו (ולעתים על תמונותיו המודבקות על קירות השוק) לבין הציבור האזרחי הכללי שרצה בפשטות ראש ממשלה שבא לעבוד עבורו.

בשיטה הפרלמנטרית-אקזקוטיבית שלנו אין באמת מנגנון שיוכל להדיח ראש ממשלה מכהן, גם אם כישלונו בולט לעין וצועק לשמים, כמו במצב הנוכחי.

התהדרותו בכך שהוא מנהיג-על הוצגה ככלי ריק. אבל דבר לא יקרה עד שלא יקומו בכירי הליכוד ויראו לנתניהו את הדרך החוצה, ממש כשם שעשו בכירי המפלגה השמרנית בבריטניה למרגרט ת'אצ'ר, על אף הישגיה.

בין יתר הקונספציות שקרסו בולטת גם התפוררות הקונספציה של רה"מ חזק וייחודי, מנהיג עולמי "מליגה אחרת", שהואיל להעניק לנו מחסדיו

עשרה חודשים זועקים מיליוני ישראלים ברחובות ובכיכרות כי על נתניהו הכושל והמרוכז בעצמו ללכת. אולם כנראה שאין די בחששות המוצדקים מההפיכה המשטרית. אין די בסלידה מאלימות מתנחלים, בהעדר יכולת ביצוע (ר' אסון הר מירון), בהעדר משילות, ברצח בלתי פוסק במגזר הערבי. אין די גם בהפקרת נכסי האומה לידי מי שאינו משרת אותה אלא רק חולב את משאביה וקורא תגר על הווייתה וערכיה.

אולי המלחמה הרצחנית שכפו עלינו אויבינו תביא לידי מיצוי את התובנה שגם קונספציית המנהיג החזק קרסה ולא רק הקונספציות של "מעולם לא היה מצבנו" או שאין צורך לטפל בסוגיה הפלסטינית. אולי נפתח בתקופה חדשה של החלפת תרבות הקונספציות בתרבות מעשית של ניתוח מושכל ויכולת ביצוע כפי הנדרש בכל מצב ומצב.

ברוך בינה הוא שגריר בדימוס. הוא כיהן כשגריר בדנמרק, קונסול כללי בשיקגו וקצין עיתונות בניו-יורק.בוושינגטון שירת פעמים - תחילה כקצין קישור לקונגרס וציר לדיפלומטיה ציבורית ובהמשך -- סגן ראש הנציגות. במטה בירושלים היה סמנכ"ל משרד החוץ ועמד בראש האגף לצפון אמריקה. כיום הוא עמית מדיניות במכון "מיתווים" למדיניות חוץ אזורית, חבר בתנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל וכן חבר-מייסד של הפורום למדיניות חוץ שהוקם לאחרונה. הוא פירסם שני ספרי שירה ופרוזה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,018 מילים
סגירה