יו"ר ועדת הכספים משה גפני, 23 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
Oren Ben Hakoon/Flash90

המסר של הממשלה לעסקים: לא מסוגלים לעזור לכם, תסתדרו לבד

הדיון בוועדת הכספים אתמול חשף לעיני כל ראשי המגזר העסקי את האמת המרה: 17 ימים לתוך הלחימה, ועדיין אין גורם אחד בממשלה או בכנסת שמרכז את כל הטיפול במצוקות שלהם ● במקום זה, העסקים פגשו בכאוס מנהיגותי שבו כל שר מציג תוכנית סיוע משלו – והממשלה לא מסוגלת להעביר אפילו תוכנית אחת ● פרשנות

אם ב"ארץ נהדרת" היו מפיקים מערכון המבוסס על אירועי ישיבת ועדת הכספים אתמול (שני), הצופים היו בוודאי מתלוננים שהוא מוגזם ולא מתאים לזמן מלחמה. אבל החיים הם לא מערכון, והדיון הסוער אתמול בתוכנית הסיוע לעסקים הייתה בעיקר מתסכלת ומייאשת עבור בעלי העסקים והעובדים. במיוחד לנוכח ההבנה שהממשלה פשוט לא מתפקדת.

אורחי הוועדה – ראשי התעשייה, בעלי עסקים, עצמאים וחברי כנסת – ציפו לדון במתווה סיוע לעסקים, שאושר על־ידי הממשלה והוגש לאישור הוועדה. ובהתחלה באמת הוצג מתווה האוצר; אלא שמהר מאוד התברר לנוכחים שהמתווה הזה כלל לא נידון בממשלה, לא אושר על ידה – ולא הפך אפילו לתזכיר חוק שאפשר לקיים עליו הצבעה.

ובזמן שהאורחים מנסים להבין את המשמעות של המתווה הראשון, פתאום מוצג להם מתווה סיוע שני. הפעם מטעם שר הכלכלה ניר ברקת, שיצא בחריפות נגד המתווה של האוצר.

באמצע ישב יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שטען שהאוצר בכלל הבטיח לו שיציג מתווה שלישי ושונה מהראשון שהוצג. חברי הוועדה טענו מצדם שנשלח להם רק מתווה אחד לעיון לפני הישיבה. בקיצור, התחולל כאוס מוחלט בישיבה.

ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני בוועדת הכספים, 23 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני בוועדת הכספים, 23 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

לתדהמת הנוכחים באולם הוועדה, התברר שלא קיים בממשלה בעל בית אחד שיתכלל את כל התוכניות לידי תוכנית אחת לפני הגשתה לוועדה, ויעשה למעשה סדר בבלגן. כל שר הישר בעיניו יתווה.

עוד גילו האורחים עם תחילת הישיבה ש"חתן השמחה" – שר האוצר בצלאל סמוטריץ' – לא טרח להגיע בכלל כדי לענות על שאלות או להציג את התוכנית. סמוטריץ' אפילו לא טרח לשלוח לישיבה הכי חשובה של ועדת הכספים מאז משבר הקורונה את מנכ"ל משרדו.

השעיר לעזאזל שנשלח להציג את המתווה מטעם האוצר היה כפיר בטט. ביום־יום בטט משמש כסגן הממונה על התקציבים. אתמול הוא נשלח על־ידי סמוטריץ' לשמש כבשר תותחים של הוועדה

השעיר לעזאזל שנשלח להציג את המתווה מטעם האוצר היה כפיר בטט. ביום־יום בטט משמש כסגן הממונה על התקציבים. אתמול הוא נשלח על־ידי סמוטריץ' לשמש כבשר תותחים של הוועדה.

תוכנית הסיוע, שבטט אולץ להציג על־ידי סמוטריץ', היא כזו שהמילה "מנותקת" עוד מחמיאה לה. ראשי התעשייה והגופים המקצועיים שנכחו בדיון הוכיחו מספרית שהיא לא תחזיק אפילו יומיים לפני שתקרוס ותשלח עשרות אלפי עובדים לחל"ת.

בטט שוסע פעם אחרי פעם בצעקות על־ידי נציגי יישובי העוטף והעצמאים, שזעמו על הפרטים המנותקים בתוכנית. היה כמעט קונצנזוס בקרב כל היושבים בוועדה שהתוכנית צריכה להיגנז עוד לפני שיצאה לפועל.

לח"כים מהאופוזיציה שנכחו בישיבה דווקא לא הייתה הרבה עבודה אתמול. חברי הקואליציה עשו במקומם את העבודה מצוין, כשתקפו את הקואליציה בעצמם.

גפני המובך, שכבר עבר כמעט הכול בתפקידו כיו"ר ועדת הכספים, הודה בעצמו שלא נתקל במצב שבו הממשלה מגישה שני מתווים שונים, כשהיא לא תומכת באף אחד מהם

ח"כ סימון דוידסון מיש עתיד היה אפילו צריך להזכיר לח"כ אליהו רביבו מהליכוד שהוא חלק מהקואליציה. זה קרה אחרי שרביבו נזף בסמוטריץ' וברקת, על זה שהם מנהלים שני מתווים שונים בוועדה, במקום שיפגשו ויסגרו ביניהם מתווה אחד – ואז יגישו אותו לוועדה.

בסוף כל הזעם והתסכול של בעלי העסקים התפרץ על גפני. הם הפנו לעברו אצבע מאשימה על כך שאפשר את כל הפרסה הזו בוועדה שלו. גפני המובך, שכבר עבר כמעט הכול בתפקידו כיו"ר ועדת הכספים, הודה בעצמו שלא נתקל במצב שבו הממשלה מגישה שני מתווים שונים, כשהיא לא תומכת באף אחד מהם.

שר הכלכלה ניר ברקת בוועדת הכספים, 23 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
שר הכלכלה ניר ברקת בוועדת הכספים, 23 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

כשנדחק לפינה, נפלט לגפני שבעצם כל הדיון שהם מקיימים במשך שעתיים הוא "חסר תכלית". כלומר, לא הוגשה תוכנית מוסכמת לדון עליה. אין תזכיר חוק לאשר. בקיצור, הכול הצגה שבאה להראות למגזר העסקי שהקואליציה עושה משהו, מבלי שהיא באמת מובילה לשום פתרון. לא פלא שסמוטריץ' ברח מהדיון עוד לפני שהתחיל.

זה, מבחינתם של בעלי העסקים, היה כבר יותר מדי. הם איבדו את שלוותם, זינקו בצעקות מכיסאותיהם, חלק מהם הורחק. אפילו אבי גרייניק – שביום־יום ידוע כקומיקאי חביב ונעים הליכות – איבד את קור הרוח כשהטיח בחברי הוועדה: "קחו את הזמן!" בזמן שהורחק.

במילים אחרות, גפני הבהיר, גם מבלי להגיד את זה במפורש לבעלי העסקים, שלא הוא ולא אף גורם בממשלה כרגע מנהל ומרכז עבורם את כל הטיפול בהם. כמו כן, אין שום ערובה שיהיה כזה גורם גם בימים הקרובים

אחד המסעדנים השתלט על המיקרופון ושאל את גפני מה הוא אמור להגיד עכשיו לכל המשפחות שמחכות לקבל ממנו משכורות בעוד כמה ימים, אם מסתבר שהדיונים לסיוע עבורו הם חסרי תכלית? גפני מלמל בתגובה משהו על זה שהוא מקווה שתוך יום–יומיים תהיה תוכנית שהממשלה תאשר, אבל לא התחייב שזה יקרה.

במילים אחרות, גפני הבהיר, גם מבלי להגיד את זה במפורש לבעלי העסקים, שלא הוא ולא אף גורם בממשלה כרגע מנהל ומרכז עבורם את כל הטיפול בהם. כמו כן, אין שום ערובה שיהיה כזה גורם גם בימים הקרובים. בעצם הוא שלח את בעלי העסקים להתמודד עם המצב לבדם עד שהממשלה תתעשת על עצמה או עד שהעסק שלהם יקרוס על עצמו.

עוד 716 מילים
סגירה