הפרקליטות ממליצה להעמיד את ליצמן לדין בשתי פרשיות

כתבי האישום יוגשו נגד ליצמן, בכפוף לשימוע, בפרשת מלכה לייפר ובתיק השוחד תמורת רשיונות לעסקים ● ב"כחול לבן" טוענים שנציגי הליכוד התבצרו בדרישתם להמשיך ברציפות את כהונת נתניהו וסירבו לדון בנושאי מהות ● בליכוד טוענים: "הודענו על תמיכה במתווה ריבלין אבל בכחול לבן לא השיבו לנו על כך"

יעקב ליצמן (צילום: David Cohen/Flash90)
David Cohen/Flash90
יעקב ליצמן
02:32

שר החוץ ישראל כ"ץ תקף את איראן בנאומו הלילה באו"ם וכינה את הרפובליקה האיסלאמית תומכת הטרור הגדולה ביותר בעולם. הוא קרא לאומות העולם להצטרף לארצות הברית בסנקציות שהיא נוקטת נגד שלטון האייתולות. כך מדווח כתבנו המדיני, רפאל אהרן.

בנאום קצר יחסית, כ"ץ קרא לפלסטינים לחדש את השיחות הישירות עם ישראל אבל נמנע מלהזכיר את פתרון שתי המדינות. למעשה, הוא אפילו לא הזכיר את האפשרות לשלום עם הממשל ברמאללה. מנגד, הוא חזר וציין את שאיפתה של ישראל לנורמליזציה ביחסיה עם המדינות הערביות במפרץ.

"הגורם העיקרי שמאיים על היציבות והביטחון במזרח התיכון הוא איראן, שמאיימת להשמיד את ישראל ופועלת נגד השלטונות של מדינות רבות באזור", אמר כ"ץ.

מליאת העצרת הכללית של האו
מליאת העצרת הכללית של האו"ם בעת נאומו של ישראל כ"ץ, ב-27 בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)

כ"ץ, המחזיק גם בתיק המודיעין, אמר כי ההתקפה האחרונה על מאגרי הנפט בסעודיה בוצעה עם טילים איראניים, במטרה ברורה לערער את שוק הנפט העולמי.

"התקפת הטרור נגד ערב הסעודית בוצעה בהוראה ישירה של מנהיג איראן עלי חמינאי", טען כ"ץ. "איראן היא מדינת הטרור ותומכת הטרור הגדולה ביותר בעולם".

איראן הכחישה כל מעורבות בהתקפה בסעודיה ב-14 בספטמבר, אולם מדינות רבות, ובכלל זה ישראל, האשימו את הממשל בטהרן באחריות לפיגוע.

"אני קורא לקהילה הבינלאומית להתאחד על מנת לעצור את איראן. העולם אינו יכול להרשות לאיראן לפתח נשק גרעיני. העולם אינו יכול להרשות לאיראן לפתח טילים בליסטיים והעולם חייב לעצור את איראן מלתמוך בארגוני טרור באיזור", אמר כ"ץ.

ישראל כ
ישראל כ"ץ נואם בעצרת הכללית של האו"ם, ב-27 בספטמבר 2019 (צילום: צילומסך)

כ"ץ – שהגיע לנאום באו"ם אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את הופעתו בעצרת הכללית בגלל המו"מ הקואליציוני – קרא לאו"ם להכריז על חיזבאללה ומשמרות המהפכה כאירגוני טרור. "הם מעודדים טרור במזרח התיכון, באירופה, בדרום אמריקה, ובכל העולם. והעולם צריך לעצור אותם", אמר כ"ץ.

בנאומו, שארך 11 דקות, שר החו"ץ אף פנה ישירות אל שליטי איראן וציטט בפרסית פתגם האומר, בתרגום חופשי, 'אתה לא סופר את הציפורים עד סוף הנפילה'. "זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", הוסיף.

07:34

ח"כ יועז הנדל מכחול לבן הגיב הבוקר בגלי צה"ל על על אמירותיו של ראש הממשלה נתניהו שכינה את הדרישה של כחול-לבן להחליף את ההנהגה בליכוד "הזיה". לדברי הנדל: "כבר היו הזיות גרועות יותר, כמו המחשבה שאנחנו הולכים להיות תחת שלטון של אדם אחד עם כתב אישום".

יועז הנדל (צילום: גילי יערי פלאש 90)
יועז הנדל (צילום: גילי יערי פלאש 90)
07:36

המשנה ליועמ"ש לשעבר, עו"ד יהושע רזניק, מותח ביקורת על עיתוי הפרסום לפיו הפרקליטות צפויה להמליץ להעמיד לדין את אלוביץ' ומוזס בגין שוחד. רזניק אמר הבוקר בתוכניתה של נורית קנטי בגלי צה"ל "יש טעם לפגם בדיווח ערב השימוע של רה"מ. למה לפרסם תוצאה חלקית של החקירות?"

07:50

"פעילי ליכוד שנהנים מקשרים טובים עם נתניהו וליברמן כאחד ביצעו גישושים ראשונים מול ליברמן עם הצעות לגבי הצטרפותו לממשלת נתניהו". כך טוען הבוקר העיתונאי בן כספית ב"מעריב".

לפי כספית: "התכנים לא מפתיעים: אם ייאות ליברמן לשכוח את כל מה שאמר עד עכשיו ויצטרף לקואליציית נתניהו, הוא יוכל לקבל רוטציה (על תפקיד רה"מ), מעמד מיוחד של ממלא מקום ראש הממשלה וסיוע מיוחד של נתניהו בחזרתו לליכוד והשתלבות בצמרת המפלגה".

יולי אדלשטיין ואביגדור ליברמן במסדרונות הכנסת ב-2013 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יולי אדלשטיין ואביגדור ליברמן במסדרונות הכנסת ב-2013 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
07:53

פרשן זמן ישראל, שלום ירושלמי, מעריך כי לנתניהו יש ייתרון קל במרוץ להרכבת הממשלה – בעיקר בגלל יחסי ציבור טובים יותר.

ההצעה הנועזת של ריבלין, לחלק את השלטון בין הליכוד לכחול-לבן, התבררה כבלתי אפשרית ברגע שנתניהו העמיד מול כחול-לבן כוחות לא שווים, כתב ירושלמי הבוקר, אבל בכחול-לבן, כרגיל, לא יודעים איך להסביר זאת לציבור – ובינתיים, הליכוד מנצח בדעת הקהל. עכשיו יש לנתניהו יתרון קל וסיכוי קלוש להקים ממשלה. גם הפעם נתניהו תלוי בחסדיו של אביגדור ליברמן.

08:06

שר העלייה והקליטה זאב אלקין מהליכוד אמר הבוקר ברשת ב': "כל מפלגה שמקבלת את אופיה היהודי והציוני של המדינה יכולה להיות שותפה במשא ומתן הקואליציוני, וכחול לבן יכולה להיות שותפה רצינית אבל היא לא הביאה בינתיים הצעה רצינית".

אלקין, שנשאל על טענת כחול לבן לפיה המפלגה לא יכולה לדון עם הליכוד כשזה מביא עמו למו"מ "בלוק" של מפלגות דתיות וימניות אחרות, אמר: "כחול לבן יכולה להביא איתה למשא ומתן את השותפים שלה, אבל היא לא עושה זאת".

זאב אלקין (צילום: Hadas Parush/Flash90)
זאב אלקין (צילום: Hadas Parush/Flash90)

 

08:09

בכחול לבן מחכים שנתניהו יסיים את הנסיון להרכיב ממשלה והתור יעבור לבני גנץ. כך הצהיר הבוקר ח"כ חילי טרופר מהמפלגה בראיון לרשת ב'. טרופר הדגיש שכחול לבן תגיע הבוקר לשיחות המשא ומתן, אך אמר כי אין טעם למשא ומתן אם הליכוד מביא עמו בלוק של מפלגות אחרות ומתעקש על כך שנתניהו יהיה הראשון ברוטציה.

לדברי טרופר: "אנחנו מחכים לגנץ. אם וכאשר נתניהו ייכשל בהרכבת הממשלה תיווצר דינמיקה אחרת והליכוד יבין שאי אפשר לנהל משא ומתן על בסיס של 'בלוקים'.

 

08:15

צוותי המשא ומתן הקואליציוני של מפלגות הליכוד וכחול לבן ייפגשו הבוקר כפר המכבייה – לראשונה מאז הטלת המנדט להרכבת ממשלה על ראש הממשלה נתניהו. הפגישה אמורה להתחיל ב-9:00 ולפי ההצהרות של שני הצדדים הצוותים יגיעו אליה כמתוכנן.

ואולם, לפי ההצהרות נראה כי בשתי המפלגות, במיוחד בכחול לבן, לא תולים תקוות גדולות בהצלחת המו"מ ביניהן. דובריה וראשיה של כל מפלגה, מאשימים, כמובן, את המפלגה השנייה שמסרבת להתקדם ו"גוררת את ישראל למערכת בחירות שלישית".

 

08:50

מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, מתפנה מהמשא ומתן הקואליציוני לתחביב האהוב עליו: לשמש בהתנדבות כשר החוץ השני של ישראל. בזמן שישראל כץ מייצג את המדינה בוועידת האו"ם בניו-יורק, לפיד מגיב בתקיפות רבה להחלטת מפלגת הלייבור הבריטית מאמצע השבוע להכיר ב"זכות השיבה" הפלסטינית ולקרוא להפסקת מכירת הנשק הבריטי לישראל:

09:38

ח"כ עומר בר-לב מהעבודה-גשר מיישר קו עם יו"ר המפלגה עמיר פרץ, שממשיך לסרב לדון בכניסה לקואליציה של נתניהו, ואף מחריף אותו. בראיון בגלי צה"ל אמר בר-לב הבוקר: "אנחנו לא נשב עם נתניהו. אין שום מצב שאנחנו יושבים עם נתניהו בקואליציה או למשא ומתן על זה. לא יהיה שום משא ומתן בזמן שנתניהו עומד בראש הליכוד ומיועד להרכיב את הממשלה".

לדברי בר-לב: "נתניהו לא ראש ממשלה. לא יודע אם זה יהיה גנץ או מישהו אחר מהליכוד, ברגע שיהיה מישהו כזה זה כבר סיפור אחר".

עומר בר לב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
עומר בר לב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
09:43

בליכוד נערכים מראש למלחמת ההאשמות עם כשלון המשא ומתן. נציגי צוותי המשא ומתן של "כחול לבן" והליכוד נפגשו הבוקר לראשונה מאז הענקת המנדט לנתניהו להרכבת הממשלה לשיחות המשא ומתן בגני התערוכה – אבל כבר בפתח הפגישה נציגי הליכוד מפזרים רמזים על מי שיהיה אשם בכישלונה.

שר התיירות יריב לוין, העומד יחד עם זאב אלקין בראש צוות המשא ומתן הקואליציוני מטעם הליכוד, אמר הבוקר עם כניסתם לשיחות: "תוצאות הבחירות מחייבות להקים ממשלת אחדות רחבה, ולכן אנחנו מחויבים לעשות משא ומתן מהיר וענייני. אני מאוד מקווה שאכן נמצא גם אצל כחול לבן נכונות לעניין הזה. מי שיכשיל את התהליך ייקח את העם לבחירות".

"אנחנו פועלים יחד עם כל השותפים שלנו ממפלגות הימין כגוש מאוחד שייכנס לממשלה רק ביחד. אנחנו מתכוונים להיכנס כולנו לממשלה ביחד ומצפים שלא תהיה פסילה של אף מפלגה ואף שותף, בדיוק בהתאם למתווה של הנשיא".

כמו שאר דוברי הליכוד בימים האחרונים, לוין דיבר על "מתווה הנשיא" לפיו ראש הממשלה נתניהו יתמנה ראשון לראשות הממשלה אבל יצא לנבצרות ארוכה אחרי הגשת כתבי האישום נגדו, מבלי לומר את המלים האסורות "כתב אישום".

יריב לוין (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
10:12

"בליכוד פתאום כולם מבינים שראש ממשלה עם כתב אישום לא יכול לכהן". כך אמר הבוקר ח"כ יועז הנדל מכחול לבן בראיון בגלי צה"ל.

לדברי הנדל: "עד עכשיו הם לא הכירו בזה. פתאום כולם בליכוד כאיש אחד מתחילים לדבר על דברי הנשיא, על נבצרות, הם מתחילים להבין וזאת נקודת פתיחה למשא ומתן גם על חלוקת תיקים וגם על המהות".

יועז הנדל (צילום: גילי יערי פלאש 90)
יועז הנדל (צילום: גילי יערי פלאש 90)
11:06

יאיר לפיד ממשיך במרץ ב"כהונתו" כ"שר החוץ החלופי של ישראל" (בזמן ששר החוץ ישראל כץ ישן בלילה של ניו-יורק).

לפיד הוא הפוליטיקאי הישראלי הבכיר הראשון שמגיב להתבטאות השערורייתית של נשיא פולין על האנטישמיות בארצו – וזאת, פחות משעתיים אחרי שיצא נגד ההחלטה האנטי-ישראלית של מפלגת הלייבור הבריטי:

11:15

כתב חדשות ערוץ 12 עמית סגל צייץ את מה שכל המערכת הפוליטית-תקשורתית מרגישה אחרי שתי מערכות בחירות ברציפות (ואולי לקראת מערכת שלישית):

11:17

לפי כתבת חדשות ערוץ 12 דפנה ליאל, הליכוד לא רק תקף את "כחול לבן" בתקשורת בפתח פגישת המו"מ, אלא גם לא עדכן את נציגי המפלגה שהתקשורת תהיה נוכחת בפתיחת הישיבה:

13:17

השר יואב גלנט, שהתעלף אתמול בכנס הליכוד ואושפז בבית החולים איכילוב, השתחרר.

13:43

בזמן שצוותי המשא ומתן של הליכוד ו"כחול לבן" יושבים בגני התערוכה עד שיעלה עשן, בני גנץ ויאיר לפיד נפגשו על כוס קפה לשיחה משלהם. אחרי ככלות הכול, גם ביניהם יש דרישה לא פתורה לרוטציה:

 

14:09

פגישת המשא ומתן בין צוותי העבודה של הליכוד, בראשות השרים יריב לוין וזאב אלקין, ושל "כחול לבן" בראשות יורם טורבוביץ', נמשכה ארבע שעות והסתיימה בלא תוצאות. כך עולה מההצהרות לתקשורת של שתי המפלגות גם יחד.

ואולם, התיאורים שיצאו משתי המפלגות לגבי תוכן הפגישה סותרים לגמרי.

ב"כחול לבן" טוענים כי נציגי הליכוד "התבצרו בנסיון לדון קודם כל בסדר הרוטציה ובדרישתם להמשך רצוף של כהונתו של בנימין נתניהו", וסירבו לדון במה שב"כחול לבן" הגדירו כ"נושאי מהות".

עוד טוענים ב"כחול לבן" כי בליכוד מתבצרים גם בדרישה שהממשלה תתבסס על "בלוק ה-55". מכחול לבן נמסר כי "אין מנוס מלהבין שהצבת שני תנאים מקדימים אלו מטרתם לגרור את מדינת ישראל לבחירות שלישיות, כפי שרוצה ראש הממשלה".

ואילו אלקין ולוין עצמם אמרו עם צאתם מהפגישה כי: "יצאנו בתחושה לא נוחה מהפגישה. חייבים להקים ממשלת אחדות. הליכוד מקבל את מתווה הנשיא ריבלין (לנבצרות לנתניהו אחרי הגשת כתב האישום), אבל ב"כחול לבן" לא נתנו תשובה ברורה אם הם מקבלים אותו".

השיחות בין שתי המפלגות יתחדשו ביום ראשון. בליכוד טוענים כי הם דרשו להמשיך להמשיך את השיחות כבר במוצ"ש אבל בכחול לבן לא ראו בכך צורך.

אלקין ולווין בפגישת צוות המשא ומתן (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אלקין ולווין בפגישת צוות המשא ומתן (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
15:54

אולי זה מסביר מדוע היא לא ששה להצטרף לאחת המפלגות במערכת הבחירות האחרונה – ציפי לבני נוסעת ללמד באוניברסיטת הרווארד

15:57

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את צוות המשא ומתן להתקדם במהירות על בסיס המתווה שהנשיא הציע, כלומר, הקמת ממשלה פריטטית.

לאחר הפגישה הבוקר בין צוותי כחול לבן לליכוד, מפלגתו של בני גנץ מחכה לתשובת מפלגתו בנימין נתניהו ביום ראשון בבוקר.

17:32

הרב רפי פרץ: מחזק את ידי נתניהו  בהובלת גוש הימין במו"מ הקואליציוני

20:16

סקר שנועד לנתח מה העם בישראל חושב על המצב הפוליטי בשבוע האחרון התפרסם הערב בחדשות 12. השאלה הראשונה – מי לדעתך ניצח בבחירות?

לשאלה איזו מהאפשרויות אתה מעדיף? 23% הצביעו כי הם מעדיפים בחירות, 63% שהמתמודדים יתפשרו על הדרישות שלהם, ו-14% לא יודעים. לשאלה אם יהיו בחירות נוספות מי אשם בכך, 33% הצביעו כי נתניהו הוא זה שיהיה אשם בכך, 20% גנץ, 25% באותה מידה – השאר לא ידעו, או השיבו כי אף אחד מהם. לשאלה אם במידה שיהיו בחירות נוספות ישנו את הצבעתם, 11% אמרו שכן, 64% לא, 11% לא יצאו להצביע, והשאר טענו כי הם לא יודעים.

20:23

הפרקליטות הודיעה כי היא מאמצת את המלצות המשטרה להגיש כתב אישום נגד יעקב ליצמן, בפרשת מלכה לייפר ובתיק השוחד תמורת רשיונות לעסקים.

סגירה