היום ה־22 ללחימה

נתניהו שוב סירב לקחת אחריות: ״משימתי להציל את המדינה״

מספר החטופים המעודכן: 230 ● סינואר: מוכנים לעסקת שבויים; דובר צה״ל: טרור פסיכולוגי, לא עומד דבר על השולחן ● גלנט: ככל שיגבר הלחץ הצבאי גדל הסיכוי להכריח את חמאס להגיע להסכם ● משפחות החטופים: ללכת לעסקה של השבת כולם תמורת כל המחבלים ● ארדואן תקף את ישראל בנאומו בהפגנת תמיכה בעזה באינסטנבול ● מאסק: אספק לארגוני סיוע בעזה אינטרנט לוויני

  • פצצת מרגמה ששיגר צה"ל לעבר רצועת עזה, 28 באוקטובר 2023 (צילום: Aris MESSINIS / AFP)
    Aris MESSINIS / AFP
  • שר הביטחון יואב גלנט לצד ראש שב"כ רונן בר. 28 באוקטובר 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
    אריאל חרמוני, משרד הביטחון
  • הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, 28 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה״ל)
    דובר צה״ל
  • טורקים מפגינים נגד ישראל על רקע הלחימה בעזה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
    AP Photo/Emrah Gurel
  • ראש הממשלה לצד שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ במסיבת עיתונאים בקריה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
    Abir Sultan/Pool Photo via AP
  • פלסטינים ליד הריסות מבנים לאחר הפצצה ישראלית. 28 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Abed Khaled)
    AP Photo/Abed Khaled
  • אנשי פיקוד העורף בוחנים בית שנפגע מרקטה בבאר שבע. 28 באוקטובר 2023 (צילום: דודו גרינשפן/פלאש90)
    דודו גרינשפן/פלאש90

אחרי שנשאל הערב ראש הממשלה במסיבת העיתונאים על המסמכים שקיבל מראש אמ"ן וראש השב"כ שמתריעים מפני סבירות גוברת למלחמה והכחיש, לשכת ראש הממשלה ביקשה להעביר לגלי צה"ל תגובה נוספת לפיה "בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד החמאס. להיפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ"ן וראש שב"כ, העריכו שהחמאס מורתע ופניו להסדרה. זאת ההערכה שהוגשה פעם אחר פעם לראש הממשלה ולקבינט על ידי כל גורמי הביטחון וקהילת המודיעין, כולל עד פרוץ המלחמה".

בתגובה לשיגורים משטח לבנון ביממה האחרונה, מטוסי קרב של צה"ל תקפו לפני זמן קצר מספר מטרות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון.

במהלך התקיפה, הושמדו תשתיות טרור ביניהן מתחם צבאי ועמדות תצפית של ארגון הטרור חיזבאללה.

דובר צה"ל עדכן את מספר החטופים ל-230.

דובר צהל הגרי אמר על הודעת סינואר לגבי נכונות לעסקה כי זהו טרור פסיכולוגי של חמאס "כדי לייצר מניפולציה על אזרחי ישראל".

הגרי לא שלל אפשרות של מתקפה על בית החולים שיפא.

ההודעה של סינואר הוקראה בערוץ הטלוויזיה אל-אקצא של חמאס ולפיה "אנחנו מוכנים מיידית לחילופי אסירים, הכוללים את שחרורם של כל האסירים הפלסטיניים בבתי הסוהר בישראל, בתמורה לכל האסירים המוחזקים בידי ההתנגדות הפלסטינית".

ראש הממשלה שר הביטחון והשר גנץ ערכו מסיבת עיתונאים משותפת.

בין השאר אמר ראש הממשלה נתניהו, "כוחותינו מחויבים להכחיד את הרשע הזה מהעולם למען קיומנו ולטובת האנושות כולה".

נתניהו אמר גם: "יש מצבים בהם אומה ניצבת בפני מבחן של להיות או לחדול. אנחנו ניצבים כעת בפני אחד כזה, ואין לי ספק שננצח".

נתניהו סיכם: "זו משימת חיינו, זו משימת חיי. אני מתפלל לשלום חיילינו".

גלנט אמר: "האויבים שלנו לא מחפשים פתרונות הומניטריים. ככל שיגבר הלחץ הצבאי וככל שנכה אותם יותר קשה, כך גדל הסיכוי להכריח אותם להגיע לפתרונות בנושא יקירינו ואהובינו".

 

גלנט ציין: "חיל האוויר משקיע רק חלק קטן מכוחו בעזה. הוא ערוך לכל משימה גם בצפון".

השר גנץ אמר כי המהלך הקרקעי בצד המאמצים הנוספים יכול לקדם אותנו גם להשבתם הביתה של החטופים. כולנו, ראש הממשלה, שר הביטחון, קבינט המלחמה וכל שדרת הפיקוד – מבינים את גודל השעה והאחריות האדירה המונחת על כתפינו.

גנץ אמר "במלחמה הזו אין שעון חול מדיני אלא שעון מבצעי להשבת החטופים. נקשיב לידידינו אך נעשה מה שנכון לנו".

ראש הממשלה לצד שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ במסיבת עיתונאים בקריה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
ראש הממשלה לצד שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ במסיבת עיתונאים בקריה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)

***

בשלב השאלות נשאל נתניהו האם הוא מקבל את האחריות על אירועי ה-7 באוקטובר, והאם הוא יתמוך בוועדת חקירה ממלכתית, והתחמק שוב ואמר כי הוא, "חוזר ואומר כולם יצטרכו לתת תשובות לשאלות קשות. כולל אני. היה מחדל נורא. כרגע המשימה העליונה שלי היא להציל את המדינה".

לשאלה לגבי מה שאמר לגבי אולמרט שעליו לקחת אחריות בשנת 2009, השיב נתניהו כי הוא עומד מאחורי דבריו היום ואז. "אני לא חוזר ממילה אחת שאמרתי. אני כבר אמרתי ואני חוזר ואומר – אחרי המלחמה כולנו, כולם, יצטרכו לתת תשובות לשאלות קשות – וזה כולל אותי. היה פה מחדל נורא והוא ייבדק עד תום. אני מבטיח לכם. לא תישאר פה אבן שלא תיבדק. כרגע המשימה העליונה שלי היא להציל את המדינה ולהוביל את חיילינו לניצחון מוחלט על כוחות הרשע".

נתניהו הכחיש שקיבל מסמכים שקיבל מראש אמ"ן וראש השב"כ שמתריעים מפני מלחמה.

נתניהו השיב לגבי החלשת הצבא על רקע הרפורמה המשפטית בדברים: "הרפורמה המשפטית לא עומדת על סדר היום. שמנו הכל בצד והתייצבנו יחד. גם בשיא הויכוח אמרתי שסרבנות זו לא אופציה ושבעת מבחן לא תהיה סרבנות. אני גאה לומר שאין סרבנות ויש התגייסות של מאה חמישים ומאתיים אחוז. זה דבר חזק מאוד וזה מה שעומד לנגד עיניי".

עוד אמר ראש הממשלה: "היו דברים קשים בעסקת שליט, היו גם שיקולים אחרים, נגיע גם לזה".

נתניהו הצהיר: "לא רציתי לחזק את החמאס. ניהלתי נגדו שלוש מערכות שמנעו ממנו להתחזק עוד יותר. בדיעבד זה לא הספיק".

גלנט השיב לשאלת היחסים עם ראש הממשלה "יש לי אמון מלא במערכת הבטחון, ראש הממשלה וחברי הקבינט מנהלים מערכת יחסים עניינית והנושא הזה אין שום מחלוקת ושום שמץ. של חילוקי דעות, השאר זה רכילויות שאני לא רוצה להתייחס אליהן".

ההצהרות המלאות של ראש הממשלה שר הביטחון והשר גנץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו:

"אזרחי ישראל, אתמול בערב נכנסו כוחות קרקעיים נוספים שלנו בשערי עזה, בפיתחו של מעוז הרשע. זהו השלב השני של המלחמה שמטרותיה ברורות: השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס, והחזרת החטופים הביתה. קיבלנו את ההחלטה על הרחבת הפעילות הקרקעית פה אחד – גם בקבינט המלחמה, וגם בקבינט המדיני-ביטחוני. עשינו זאת באופן שקול ומושכל, מתוך מחוייבות להבטחת גורל המדינה ולהבטחת שלום חיילינו. המפקדים והלוחמים שנלחמים עכשיו בשטח האויב, יודעים שהעם, והנהגת העם, עומדים מאחוריהם.

בימים האחרונים נפגשתי עם לוחמינו בבסיסים, בשטחי הכינוס, בצפון ובדרום. יש לנו צבא נהדר, חיילים מופלאים וגיבורים: יהודים ולא יהודים, חילונים ודתיים, שמאל וימין. כולם מאוחדים וחדורים ברוח לחימה שלא ראיתי כמותה. הם נכונים להילחם בעוז ובעוצמה נגד אויב שאין אכזר ונפשע ממנו.

הם כמהים להשיב לרוצחים כגמולם על מעשי הזוועה שביצעו בילדינו, בנשותינו, באחינו, בהורינו ובחברינו. הם מחויבים להכחיד את הרשע הזה מן העולם, למען קיומנו, ואני מוסיף – לטובת האנושות כולה. כל העם, וכל הנהגת העם, מחבקים אותם ומאמינים בהם. "זכור את אשר עשה לך עמלק", נצטווינו. אנו זוכרים, ואנו נלחמים.

לוחמינו וחיילינו האמיצים שנמצאים עכשיו בעזה, סביב עזה, ובשאר הזירות בכל חלקי הארץ, מצטרפים לשרשרת גיבורי ישראל, שרשרת שנמשכת למעלה מ-3,000 שנה – מיהושע בן-נון, יהודה המכבי ובר-כוכבא, ועד לגיבורי תש"ח, ששת הימים, יום הכיפורים ושאר מלחמות ישראל. לנגד לוחמינו הגיבורים ניצבת מטרה אחת עליונה: להביס את האויב הרצחני ולהבטיח את קיומנו בארצנו. תמיד אמרנו "לעולם לא עוד", "לעולם לא עוד" – זה עכשיו.

פגשתי גם היום משפחות של חטופים והורים שכולים – ליבי נשבר. חזרתי ואמרתי להם: שבכל שלב עד עכשיו, ובכל שלב מעכשיו, אנחנו נמצה כל אפשרות להחזיר את אחינו ואחיותינו החטופים לחיק משפחותיהם. חטיפתם היא פשע נגד האנושות. מי שמעז להאשים את חיילינו בפשעי מלחמה הם אנשים חדורי צביעות ושקר, שאין בהם אפילו טיפת מוסר אחת. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם. צה"ל עושה הכל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. ואני שוב קורא לאוכלוסיה האזרחית להתפנות לאזור בטוח בדרום הרצועה.

לעומת זאת, הציניות של האויב אינה יודעת גבול. הוא מבצע פשעי מלחמה כשהוא משתמש באזרחים כמגן אנושי, כשהוא משתמש בבתי חולים כמפקדות מחבלים כספקי דלק למכונת המלחמה שלו. רבים בעולם מבינים עכשיו היטב את מה שטענו כל השנים: ישראל נלחמת לא רק את מלחמתה, אלא את מלחמת האנושות כולה – מלחמת האנושיות נגד הברבריות. בעלי בריתנו בעולם המערבי, ושותפינו בעולם הערבי, מבינים היום שאם ישראל לא תנצח – הם יהיו הבאים בתור במסע הכיבוש והרצח של ציר הרשע.

מאז תחילת המלחמה הצלחנו לגבש תמיכה בינלאומית רחבה, תמיכה שכוללת מנהיגים מארה"ב ומאירופה, בראשם הנשיא ביידן, יחד עם נשיא צרפת, ראש ממשלת בריטניה, ראש ממשלת איטליה, קאנצלר גרמניה, מנהיגי הולנד, יוון, קפריסין ומנהיגים רבים נוספים. הם הגיעו אלינו בשעת מלחמה והעבירו מסר ברור: אנחנו לא רק תומכים בכם – אנחנו גם מייחלים לניצחונכם. אנחנו מברכים על כך. אנחנו נעמוד לבד, אבל טוב לעמוד יחד. כי אין לנו ברירה אחרת.

אנחנו גם רוצים ומבהירים שיש דבר אחד שצריכים לעמוד בו ולהכיר בו – יש רגעים שבהם אומה ניצבת בפני שתי אפשרויות: להיות או לחדול. אנו מצויים כרגע במבחן כזה – ואין לי ספק איך הוא יסתיים: אנחנו נהיה אלה שננצח, אנחנו נהיה ואנחנו ננצח.

בשבועות הראשונים של המלחמה כתשנו את האויב בכתישה אווירית מאסיבית, ובימים האחרונים בעוצמה הולכת וגוברת, כדי לסייע לכוחותינו להיכנס קרקעית באופן הבטוח ביותר. חיסלנו אינספור מרצחים, כולל רבי-מרצחים, השמדנו אינספור מפקדות ותשתיות טרור – אנחנו רק בתחילת הדרך.

המלחמה בתוככי הרצועה תהיה קשה וארוכה – ואנחנו ערוכים לה. זאת מלחמת העצמאות השנייה שלנו. נילחם על הגנת המולדת. נילחם ולא ניסוג. נילחם ביבשה, בים ובאוויר. נשמיד את האויב מעל הקרקע, ומתחת לקרקע. נילחם וננצח.

יהיה זה ניצחון של הטוב על רע, של האור על החושך, של החיים על המוות. במלחמה הזאת אנחנו עומדים יחד איתנים, מלוכדים מאי פעם, בטוחים בצדקת דרכנו. זוהי משימת חיינו. זוהי גם משימת חיי.

בשמכם, בשם כולנו, אני מתפלל לשלום חיילינו: "יִתֵּן ה' אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן".

יחד נילחם, יחד ננצח".

השר יואב גלנט: 

"אזרחי ישראל, חיילי צה"ל שלוחמים כעת באוויר, בים, וביבשה, מחוץ לרצועת עזה ובתוך רצועת עזה, ולפני הכל, בני המשפחות השכולות וגם בני משפחות שאיבדו את יקיריהם במהלך הקרב ממש בשבוע האחרונים ומשפחות החטופים. אין רגע אחד שאינני חושב עליכם, אין רגע אחד שכאשר אני בא לשקול את אישור התוכניות המבצעיות, את הפעולה של הכוחות, אינני לוקח בחשבון את הנושא הזה. ביממה האחרונה, עברנו שלב, העוצמה של האש שניתחה לאויב היא כזו שהרעידה את האדמה ברצועת עזה, והיא שונה מכל מה שחווה החמאס מאז היווסדו ועד היום.

כוחות צה"ל מתמרנים במקומות הרלוונטיים ופוגעים במערכי החמאס בעת הזו מעל האדמה, ומתחת לאדמה, מהאוויר, מהיבשה ומהים. חמאס סופג מהלומות קשות מאוד שלא ידע כמותם. ביקרתי היום בכוחות המלווים והתוקפים במערכי האוויר ובמערכי המודיעין. ראיתי כיצד נותנים את מעטי האש ומעטי המודיעין לכל כוח שמתמרן בתוך רחבי הרצועה.

הפעולה הזו מביאה לדייקנות, לקטלניות ולעוצמה גדולה מאוד שלוקחת בחשבון את כל מה שעושים הכוחות. ואני רוצה לומר לכם, יש לי אמון מוחלט, ברמטכ"ל, בקציני צה"ל, במפקדי צה"ל, בלוחמים, בכל זרועות הלחימה, בראש השב"כ ואנשיו, בראש המוסד ואנשיו – יחד, מערכת הביטחון תגיע להישג. ואני בוטח שהאנשים הללו, הלוחמים בשטח, ועד הרמטכ"ל יביאו אותנו לניצחון.

גם בעת הזו, צה"ל ערוך בכל הגזרות, בצפון, במרכז ובדרום. אין לנו עניין להרחיב את המלחמה אבל אנחנו ערוכים, חיל האוויר משקיע רק חלק קטן מכוחו בלחימה בעזה, הוא ערוך לכל משימה נוספת אחרת. לצד המאמץ החשוב הזה, המאמץ המלחמתי, אנחנו מקיימים מאמצים חשובים אחרים שעיקרם העורף האזרחי, קווי העימות והדאגה לאזרחים בכל אשר הם עושים, מחיילי המילואים שנמצאים בחזית דרך יישובי קווי העימות ועד אלו שפונו מבתיהם, אנחנו עוסקים בנושא ומטפלים בו במאמץ משלים.

כמה מילים על נושא החטופים – אנחנו עושים כל מאמץ על מנת להשיב את החטופים אלינו בחזרה אל ארצנו, זה מאמץ מורכב מאד, זו התמודדות עם מציאות שלא ידענו כמותה בעבר, אנחנו נכונים לעשות את כל שנדרש על מנת להביא אותם, זו איננה משימה משנית, זו משימה בעלת חשיבות עליונה ואנחנו מחויבים לנושא הזה.

אנחנו יודעים עם מי אנחנו מתמודדים, אנחנו מתמודדים עם ארגון רצחני שרצח ילדים בכוונת תחילה, שאנס נשים, ששידר לבני משפחות את תמונת הרצח בזמן אמת ולכן אל נשלה את עצמנו, האויבים שלנו לא מחפשים פתרונות הומניטריים, הם מחפשים להסיר מעצם את לחץ המלחמה, המאמץ להשיב היקירים לכם הוא מאמץ חשוב ומרכזי עבורנו, ככל שיגבר הלחץ הצבאי, ככל שתגבר עוצמת האש וככל שנכה יותר קש את החמאס, כך גדל להביא אותו למצב שבו יסכים להגיע לפתרונות שיאפשרו לנו את ההגעה אל יקיריכם, אל חברינו, יקירינו ואהובנו.

ולקראת סיום – זו לא תהייה מלחמה קצרה, זו מלחמה ארוכה ונידרש בה לאורך רוח, לתעצומות נפש, כפרטים כציבור, כהנהגה ובראש אלה שיידרשו לתעצומות נפש כוחות הביטחון, זו מלחמה על הבית, זו מלחמת אין ברירה, זה או אנחנו או הם. אני חייב להוביל את מערכת הביטחון בשם מדינת ישראל לניצחון על החמאס".

השר בני גנץ:

"החברה הישראלית חוותה אסון מהגדולים בתולדותיה – ובעקבותיו אנו עומדים ונלחמים ביחד. אנחנו מנהלים את המלחמה בנחישות ובאחריות, כדי שהמציאות בדרום תשתנה מהיסוד, ויוגשם בשנית הצו – "לעולם לא עוד".

אנחנו פועלים מול ובכל הזירות, כדי שאויבינו בכל החזיתות יבינו את המסר. במקביל, אנו עושים כל מאמץ להחזיר את כל השבויים והנעדרים שנמצאים בעזה הביתה – ואני מדגיש –  כל מאמץ. זו חובתנו המוסרית כישראלים, כיהודים, כמדינה, כהנהגה. המהלך הקרקעי, בצד המאמצים הנוספים, יכול לקדם אותנו גם להשבתם הביתה של החטופים.

כולנו – ראש הממשלה, שר הביטחון, קבינט ניהול המלחמה, הקבינט המורחב, וכל שדרת הפיקוד, מבינים את גודל השעה והאחריות האדירה המונחת על כתפינו. אנו גם מרגישים את הכאב והציפיות של אזרחי ישראל. אני באופן אישי נפגשתי עם משפחות השבויים והנעדרים, ואעמיד את עצמי לרשותן בכל עת. אני מבטיח – אין אמצעי שלא ננקוט בו כדי שישובו בנות ובנים לגבולם.

עלינו לזכור שמולנו ארגון חסר פני אנוש, שמשתמש בתינוקות ונשים כמגן אנושי בכדי להציל את עצמו. הם מנהלים מערכה פסיכולוגית – הם משקרים לעולם, הם מתעללים במשפחות, הם מנסים לקרוע את החברה הישראלית. והם ייכשלו. אנחנו נדאג במוקדם או במאוחר שכולם ישלמו את המחיר. רוצחי וחוטפי הילדים – הם בני מוות.

אני מבקש להודות לידידנו בעולם ובפרט לארה"ב, על הגיבוי והתמיכה. לצד זאת, חשוב שהעולם ידע – במלחמה הזו אין "שעון חול מדיני" – אלא שעון מבצעי, ומחויבות אנושית להשבת החטופים. נקשיב לידידינו, אך נעשה מה שנכון לנו.

אני קורא לעולם כולו להתרכז בלחץ על פושעי המלחמה שמחזיקים מעל 200 אזרחים, בהם תינוקות וקשישים, שלא זוכים לשום תנאים הומניטריים. פושעי מלחמה שמוכנים להקריב גם את תושבי רצועת עזה. חמאס הביא אסון על עצמו ועל החברה שאותה הוא מתיימר לייצג.

במלחמה הזו התמונה ברורה – זה רוע מוחלט מול צדק מוחלט. והצדק חייב לנצח. אני יודע שהוא ינצח, כי אני רואה את מפקדי צה"ל ואנשי זרועות הביטחון כולם – מהרמטכ"ל ועד אחרון הלוחמים, כל ראשי זרועות הביטחון ואנשיהם, עומדים איתן וכל כולם ממוקדים בעשייה המבצעית.
יש לי אמון מוחלט בהם, ביכולותיהם ובכך שלמרות המשא הכבד שרובץ על כתפיהם על שקרה ועל שיקרה, הם יביאו את הניצחון. כולנו – ההנהגה והחברה הישראלית ניצבים מאחוריהם ומחזקים את ידיהם.

אזרחי ישראל,

צ'רצ'יל אמר: "אנחנו נגן על המדינה שלנו, ויהיה המחיר אשר יהיה. נילחם בחופים, בנקודות הנחיתה, נילחם בשדות וברחובות, נילחם בגבעות. לעולם לא ניכנע". זה נכון גם לעם ישראל היום. במלחמת הקוממיות השנייה שלנו, אנחנו נילחם איפה שצריך, ומתי שצריך. לא נצא רק מחוזקים – אלא מאוחדים יותר. לעולם לא ניכנע או נעצור.

אין במלחמה הזו "מהלך" מנצח, אלא "תהליך" שבו ננצח. אנחנו נממש תהליך רב – שלבי שצפויים בו קשיים ומחירים כבדים. תהליך שהישגיו המבצעיים ייקחו זמן רב והשלמתו המלאה, כולל שיקום יישובי הנגב המערבי, תארך אף זמן רב יותר.

נזכור שעוצמתנו תלויה בכוחנו ובאחדותנו בשעת המלחמה, וגם אחריה. וכשעם ישראל מאוחד, כשאנחנו ביחד – אף אחד לא יכול לנצח אותנו".

ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים יחד עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ בקריה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים יחד עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ בקריה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)

בהמשך לדיווח הראשוני על הפעלת התרעה במרגליות, זוהו שלושה שיגורים מלבנון לעבר ישראל שנפלו בשטחים פתוחים.

בתגובה לשיגורים ביממה האחרונה, צה"ל תוקף כעת מטרות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון.

סגירה