המזכיר הצבאי, החומר השחור ומחדל המודיעין

המזכיר הצבאי לראש הממשלה, אלוף אבי גיל, ינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
המזכיר הצבאי לראש הממשלה, אלוף אבי גיל, ינואר 2023

השעה הזו, 06:29, לא יוצאת לי מהראש, כמו מוקש עלוקה ללא נצרה. בשעה הקשה הזו טוען ראש הממשלה בנימין נתנהו שקיבל את ההודעה. שש עשרים ותשע, שש עשרים ותשע.

הייתי צמוד לראש הממשלה אהוד ברק 24/7, ומוועדת אגרנט, שחקרה את מחדלי יום כיפור, ואת כשלי המודיעין למדתי דבר אחד בסיסי: רק ראש הממשלה ואנשים המכהנים במספר זעיר של תפקידים יראו חומר מודיעיני שחור (גולמי) ולא רק דוחות מודיעין מכובסים (כאן המקום להזכיר את הקיטור הידוע של ראש הממשלה שמעון פרס: "למה אני צריך לדעת מה אחמד אמר למוחמד?!")

הייתי צמוד לראש הממשלה ברק 24/7, ומוועדת אגרנט, שחקרה את מחדלי יום כיפור, ואת כשלי המודיעין למדתי דבר אחד בסיסי: רק ראש הממשלה ואנשים המכהנים במספר זעיר של תפקידים יראו חומר מודיעיני גולמי

כך נבנתה ומתפקדת מערכת המזכיר הצבאי בלשכת ראש הממשלה. המזכ"צ הוא אלוף בשירות קבע. בלשכת המזכ"צ מספר לא קטן של בעלי תפקידים, ביניהם סגן המזכ"צ – בדרך כלל קצין בדרגת אל"מ ומעלה בעל רקע מודיעיני עשיר. הוא האיש האחראי על המערכת המסננת את החומר שמגיע מכלל זרועות המודיעין, ובעצה אחת עם המזכ"צ קובעים השניים מה יגיע לעיניו ולאוזניו של ראש הממשלה, ומה לא.

לעיתים יגיע החומר עם שליח מיוחד לידי ראש הממשלה. זה קורה בעיתים שבהם המזכ"צ או סגנו לא צמודים אליו (סופי שבוע ובלילות). תמיד יהיה מישהו מהצוות המצומצם שיעיד כי התיק חזר מידיו של ראש הממשלה רק לאחר שעיין בו.

ברור שאם ראש הממשלה דורש הבהרה לנושא העולה מהניירות, בזמן אמיתי ולא רק, המזכ"צ או ראש המערכת הרלוונטי זמין לתת הסבר והמלצה. לא צריך לחשוש. הכול נעשה באמצעות טלפונים מסווגים.

המזכ"צ שותף לכל התייעצות בין ראשי מערכות המודיעין של ישראל – אמ"ן, מוסד ושב"כ – במסגרת ועדת ראשי השירותים (ור"ש). כך כל ידיעה או התראה שהגיעה לעיני המזכ"צ, יראו בה לעולם ככזו שהגיעה גם לעיניו של ראש הממשלה.

המזכ"צ שותף לכל התייעצות בין ראשי מערכות המודיעין – אמ"ן, מוסד ושב"כ – במסגרת ועדת ראשי השירותים (ור"ש). כך כל ידיעה או התראה שהגיעה לעיני המזכ"צ, יראו בה לעולם ככזו שהגיעה גם לעיניו של רה"מ

כל אישור או עצירה של מבצע בכלל הגופים והארגונים הללו הינם בסמכות הבלעדית של ראש הממשלה. מי שיקבל את הטלפון רגעים לפני יציאה לדרך או לנקודת האל חזור, יהיה המזכ"צ או סגנו, גם כשמדובר בחיסול ממוקד, אף שיש רק דקות ספורות לסגירת חלון ההזדמנות. מילתו של המזכ"צ שווה לאישור ראש הממשלה למבצע, והייתי עד ללא מעט אירועים כאלה.

ככל שזרועות הנושאים בנטל שלובות וקווי התקשורת פתוחים, אין חשש שיפלו שבבים ואין היסוס בין חברי הפורום לשתף את ראש הממשלה או המזכ"צ ואף להפריע לקודקוד בזמן לא נוח, לעיתים בפרטים הכי קטנים של המידע או הרקע לקבלת ההחלטה לפעול או לא לפעול.

שתי רגלים אמורות להחזיק את הסולם שמגיע לשמש ואם הן לא תהיינה מאוזנות – הנפילה תהיה בלתי נמנעת. רגל אחת הינה מידת הערכת החומרה של ההתראות; הרגל השנייה קשורה במערכת היחסים (האישיים) בין כלל הגורמים לבין המזכ"צ וראש הממשלה.

ככל שההתראה קלה והיחסים תקינים בין כל הגורמים, יהיה קל להטריד, ליידע ולהתייעץ. אם היחסים אינם כאלו – גם במקרה של התראה חמורה יהיה סוג של חשש האם לפנות לראש הממשלה גם ובעיקר בזמן שאינו נוח.

ככל שההתראה קלה והיחסים תקינים בין כל הגורמים, יהיה קל להטריד, ליידע ולהתייעץ. אם היחסים אינם כאלו – גם במקרה של התראה חמורה יהיה סוג של חשש האם לפנות לראש הממשלה גם ובעיקר בזמן שאינו נוח

בימים כתיקונם, בקבלת איתות קל או התראה, יחליט המזכ"צ על זימון דיון דחוף ומיידי, כולל קבלת ההחלטה בדרך הפעולה המומלצת, ואז בזמן אמיתי יעדכן את ראש הממשלה ויקבל את אישורו או פסילת ההחלטה (עניין די נדיר). היכרות טובה והערכה נכונה של תפיסותיו הביטחוניות, המדיניות והפוליטיות של ראש הממשלה יגרמו לכלל השותפים להתאים את ההחלטה והפעולה לתפיסותיו.

סביר להניח כי הפורום לא יניח מראש פתרון או הצעה שברור שתידחה על ידי ראש הממשלה.

בזמני חירום או בזמנים לא רגילים – דוגמת הימים המורכבים שעברו על החברה בישראל מאז תחילת המחאה נגד המהפכה המשפטית – ערכו של המזכ"צ עולה שבעתיים. בעבודה מול ראשי המערכות, האמון השקיפות והפתיחות הם שם המשחק.

דווקא כאן טמונה מידת הנזק. היחסים בין ראש הממשלה נתניהו והמזכיר הצבאי שלו, אלוף אבי גיל, הם תקינים ככל הידוע, למרות שגיל כידוע מונה לפני שנתיים על ידי ראש הממשלה דאז נפתלי בנט.

ראש הממשלה נפתלי בנט והמזכיר הצבאי אבי גיל בהרמת כוסית עם כניסתו לתפקיד, 25 ביולי 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט והמזכיר הצבאי אבי גיל בהרמת כוסית עם כניסתו לתפקיד, 25 ביולי 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

גיל לא רצה כנראה להטריד את מנוחתו של ראש הממשלה ולהסתכן בנזיפה ממי שירים את הטלפון. כי למה להטריד את ראש הממשלה שהקונספציה שלו ידועה ואף הוכתבה מראש. הקונספציה הלכה יד ביד עם חמאס, האינטרס ברור, ההרתעה קיימת, מי אנחנו שנפריע באמצע הלילה?

האם ייתכן שבאותו ליל שישי, מאוחר בלילה – כשבעקבות רחש מודיעיני ורעשים מעבר לגדר, ראש שב"כ התייעץ עם הרמטכ"ל והוחלט לשלוח צוות טקילה (ובכלל זאת צוות ימ"מ ואז גם מפכ"ל המשטרה בתמונה) – עצם השיחה הזו לא מדליקה אור אדום מהבהב במערכת המזכ"צ? האם ייתכן שכל זה התרחש ללא ידיעת המזכ"צ?

אין מצב, או שהסיכוי למצב כזה נמוך מאוד.

ההיגיון והניסיון נוטים דווקא לכיוון ההפוך: המזכ"צ ידע ושם זה נעצר, עד 06:29. עד ש-1,400 בני אדם נרצחו ו-230 בני אנוש חיים ונושמים נעלמו והיו כלא היו בגיא ההריגה של עזה.

ההיגיון והניסיון נוטים דווקא לכיוון ההפוך: המזכ"צ ידע ושם זה נעצר, עד 06:29. עד ש-1,400 בני אדם נרצחו ו-230 בני אנוש חיים ונושמים נעלמו והיו כלא היו בגיא ההריגה של עזה

06:29 אינו כשל נקודתי. הדוקטרינה שנבנתה במשך שנים בכוונה תחילה על ידי ראש הממשלה של מדינה שנגררת ממשבר למשבר קרסה כולה ב-06:29. גם אם ירצה מאוד, נתניהו לא יוכל כעת להפוך את הפירמידה על ראשה.

איך מחזירים את האמון שנשבר? איך מבטיחים שזו תהיה המלחמה האחרונה של בנימין נתניהו? בינתיים כל חלופה – אבל כל חלופה – עדיפה על מה שקרה כאן עם הקונספציה ומשרתיה.

חסרים רק 61 אמיצים בכנסת שיבינו את גודל השעה – ולא יחכו אפילו דקה.

אל"מ (מיל.) שמעון בטאט היה מבכירי המפקדים והלוחמים בסיירת מטכ"ל. בנוסף, כיהן כיועצו האישי של ראש הממשלה אהוד ברק, כראש המטה של שאול מופז בקדימה, וראש המטה של יצחק הרצוג במחנה הציוני (צילום דיוקן: ראובן קופיצ'ינסקי)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מעריך את מה שכתבת אבל אין כאן "אקדח מעשן" כנגד רוה"מ. אם היה מידע והוא נעצר אצל המזכ"צ (ולא משנה מה ההטיה התודעתית או הידיעה שרוה"מ שבוי בקונספציה) הרי שהכשל הוא של המזכ"צ. הכשל הגדול ב... המשך קריאה

מעריך את מה שכתבת אבל אין כאן "אקדח מעשן" כנגד רוה"מ.
אם היה מידע והוא נעצר אצל המזכ"צ (ולא משנה מה ההטיה התודעתית או הידיעה שרוה"מ שבוי בקונספציה) הרי שהכשל הוא של המזכ"צ.
הכשל הגדול בהרבה על זה הנקודתי של אותו הלילה הוא ההזנה השיטתית של החמאס במזוודות כסף – וזה בבירור כשל של נתניהו.

עוד 898 מילים ו-3 תגובות
סגירה