כבוד הנשיא פספס

רובי ריבלין (צילום: Yonatan Sindel-Flash90)
Yonatan Sindel-Flash90
רובי ריבלין

יסלחו לי אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו, אבל הפעם האצבע מופנית אל הנשיא. לא אשמה, אבל תמיהה, דרישה, ותחושת החמצה חמוצה.

כבוד הנשיא מיהר בשבוע החולף להטיל את הרכבת ממשלה חדשה שוב על נתניהו. "ראש הממשלה היוצא", בשפתו של ראובן ריבלין. ובכן, היוצא כבר נכנס מחדש.

ומדוע מיהר? הרי היה יכול להמתין עד יום רביעי שלאחר ראש השנה. עד חצות של אותו יום.

ובינתיים היו לו עוד מספר ימים לנסות לחלץ את ישראל מהקשר הבלתי אפשרי למצבו המשפטי של החשוד בשוחד המכהן גם כראש ממשלה.

מה היה הנשיא יכול לעשות? ובכן, אין ודאות בשום הצעה, אבל עיתים יש מסר במעשה לא רק בתוצאה.

ריבלין שמע את ההמלצות של כל המפלגות בשידור חי. אבל בימים הנוספים היה יכול לזמן את חברי הכנסת כולם, מכל המפלגות, למרתון שמטרתו אחת: להבהיר איתם את האינטרסים המשותפים לכולם למען מדינת ישראל. את הבסיס לחיינו המשותפים ואת הבסיס לקיום מדינה "דמוקרטית ויהודית, יהודית ודמוקרטית" – ביטוי שריבלין עצמו טבע, בבחינת – דמוקרטית חשובה כמו יהודית ולהיפך. אם אין מדינה דמוקרטית – אין יהודית, ולמעשה אין מדינה.

הנשיא, שהוא בעל מעמד קונסנזואלי ממלכתי ומייצג את הציבור, היה יכול לזמן את כל חברי הכנסת למרתון, בו היו צריכים להסביר לנשיא מהו האינטרס שלהם המונע הקמת ממשלה. היה עליהם לקחת אחריות מול הציבור

חברי הכנסת היו צריכים להסביר לנשיא מהו האינטרס שלהם המונע הקמת ממשלה. היה עליהם לקחת אחריות מול הציבור. הנשיא בעל מעמד קונסנזואלי ממלכתי ומייצג את הציבור.

הוא יכול היה לבדוק עם חברי הכנסת החרדים מדוע ימנעו ממשלה עם כחולבן? אילו ערכים מביא נתניהו שקרובים לעולמם ההלכתי? לא תגנוב? לא תענה רעך עד שקר? מה? היה יכול להזמין אליו את מועצת גדולי התורה עד שייצא מהם עשן לבן.

הוא היה יכול לבדוק עם מפלגות הקצה את עמדותיהן ביחס למצב הדמוקרטיה. איילת ובנט – אתם באמת רוצים לספח 2 מיליון פלשתינים עם נתניהו? ומה לגבי "הדמוקרטית"? האם למען אחדות אתם מוכנים לוותר על החלום הזה ולהסביר את זה לציבור שלכם? מר ליברמן, מה פירוש ישיבתך על הגדר בלי המלצה על איש?

וחברי הכנסת הערבים שהיו באים אליו, כמי שתמיד מכבד אותם ואת ערך השוויון, ומסבירים לנשיא מה עומד בינם לבין תמיכה פוליטית בממשלה אחרת, בלי ויתור על דרישות לאומיות סקטוריאליות חברתיות אזרחיות מקדימות?

בסופם של יומיים קשים היה הנשיא צריך לכנס את שתי המפלגות הגדולות לדיון דומה ולצאת ממנו אל הציבור עם אבחנה נשיאותית. אמירה מנהיגותית. בלי חשש ובאומץ לב היה עליו להצביע על הגורמים ועל הגורם לאי הקמת ממשלה. לשם כך מקבל הנשיא כבוד מכל האזרחים. יומיום. כדי להשתמש בו ברגע מכונן בחיי אומה. אחרת הנשיאות היא רק טקסים וממחטות אף.

הנשיא היה צריך לצאת אל הציבור עם אמירה מנהיגותית, ולהצביע על הגורמים לאי הקמת ממשלה. לשם כך הוא מקבל כבוד מכל האזרחים, כדי להשתמש בו ברגע מכונן בחיי אומה. אחרת הנשיאות היא רק טקסים וממחטות אף

הנשיא קציר צרב בתודעה את "כולנו אשמים" אחרי מלחמת יום הכיפורים. אפשר להתנגד אפשר לקבל.

הנשיא נבון דרש ועדת חקירה ממלכתית אחרי הטבח בסברא ושתילא וקודם לכן נסע לנאום בערבית בפרלמנט המצרי כדי לבסס את השלום הטרי ואת האמון בחברה ובתרבות המצרית.

היו גם נשיאים שהסתגרו שם בבית היפה בירושלים. פרס היה פעיל מאוד אבל לא נאלץ לעמוד מול משבר לאומי.

ריבלין פספס השבוע את שעתו להתייצב עם האמת מול האומה ולומר בקולו למצביעי נתניהו ולמצביעי מפלגות אחרות התומכים בנתניהו כי האיש החשוד בשוחד מרמה והפרת אמונים לא יכול להיות מרכיב ממשלה בישראל הדמוקרטית והיהודית. זה לא תואם את ערכי העם הזה.

נכון שמליון ויותר מצביעים הצביעו למפלגתו של נתניהו למרות כתב החשדות, אבל תפקידו של מנהיג להתייצב מול הציבור ולהעמידו על טעותו.  זה לא רק עניין משפטי.

הנשיא היה צריך להיות פעיל הרבה יותר במעט הימים בין קבלת תוצאות הבחירות לבין מסירת המנדט לאחד המועמדים. שלומה ויציבותה של החברה הישראלית היה בידיו וברגע הזה גם יציבות המערכת הפוליטית.

נכון שמליון ויותר מצביעים הצביעו למפלגתו של נתניהו למרות כתב החשדות, אבל תפקידו של מנהיג להתייצב מול הציבור ולהעמידו על טעותו.  זה לא רק עניין משפטי

אבל הדברים המתבקשים האמיצים המכוננים לא נאמרו. ודקה אחרי שמסר את המנדט לנתניהו חזר זה לסורו ושוב איים במלחמה עם איראן וקרא ל"פיוס לאומי" תחת כנפיו שלו, של המסית הלאומי שכל מהותו סכסוך בין חלקי החברה ושמירת תודעה של איום מתמיד בהשמדה כדי לבסס את שלטונו לנצח.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 661 מילים ו-1 תגובות
סגירה