לאן מועדות פניו של גדעון סער

אחרי גלגולים רבים שעברו ב-25 השנים האחרונות, סער ונתניהו שוב ביחד ● סער היום חבר ממשלה ונתניהו באופן די מפתיע מוצא זמן להיפגש עימו ולהתייעץ איתו, כמו פעם ● "נתניהו זיהה את המנהיגות של סער בקבינט, ומעונין לשמור איתו על קשר טוב", אומר גורם מדיני בכיר ● סער, מצידו, מבקש דרך פוליטית חדשה, בנפרד מגנץ ואיזנקוט ● קירוב הלבבות עם נתניהו מסייע לו ● פרשנות

גדעון סער ובני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 19 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
גדעון סער ובני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 19 באפריל 2023

בנימין נתניהו וגדעון סער חוזרים עשרים וחמש שנים לאחור. בימים ההם, לקראת סוף הקדנציה הראשונה שלו בראשות הממשלה, נתניהו הסתבך בכמה פרשיות הקשורות בקבלת מתנות, שיפוצים והובלות בחינם. הפרשיות הללו רדפו אותו גם אחרי שנוצח בבחירות בידי אהוד ברק ב-1999.

מי שלא עזב את נתניהו באותם ימים היה מזכיר הממשלה היוצא ואיש אמונו גדעון סער. הפרקליט הצעיר סייע וייעץ לנתניהו בכל דרך, גם מול הפרקליטות – שם רקם קשרים טובים עוד בימים שבהם שימש מתמחה אצל פרקליטת המדינה עדנה ארבל. נתניהו, כזכור, יצא מהפרשיות ההן ללא פגע. היועץ המשפטי היה אז אליקים רובינשטיין.

היום, אחרי גלגולים רבים שעברו השניים, הם שוב ביחד. סער היום חבר בממשלה ובקבינט המדיני-ביטחוני ונתניהו באופן די מפתיע מוצא זמן להיפגש עימו ולהתייעץ איתו כמו פעם. ברור שיש כאן אינטרס פוליטי לשני הצדדים. נתניהו בשפל שלא היה כמוהו, ולא לחינם הוא מבקש את השותפות ואת העצה הטובה של סער.

סער, מצידו, מבקש דרך פוליטית חדשה. קירוב הלבבות עם נתניהו מסייע לו, אם יחליט לבסוף לחזור לליכוד. לפי שעה, סער מכחיש שיש לו כוונה כזו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה גדעון סער, 22 בפברואר 1999 (צילום: יעקב סער/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה גדעון סער, 22 בפברואר 1999 (צילום: יעקב סער/לע"מ)

סער עצמו נתון במצב מורכב. הממשלה היא ממשלת אחדות, אבל בתוך המחנה הממלכתי הוא מסוכסך עם שותפיו בני גנץ וגדי איזנקוט. לפני חודש נכנסו סער ושותפיו לממשלה ולקבינט המלחמה שהוקם בעקבות האסון ב-7 באוקטובר, מה שהחריף את חילוקי הדעות הפנימיים.

לפני המלחמה היו כל הצדדים במחנה הממלכתי שותפים בהתנגדות למהפכה המשפטית של נתניהו. היו בין הצדדים חיכוכים על דרך קיום הפריימריז במפלגה המשותפת. הרפורמה כבר לא עומדת על הפרק, סדר היום הפך בעקבות המלחמה למדיני-ביטחוני, והפערים האידיאולוגיים בין גנץ ואיזנקוט לבין סער התרחבו.

גנץ ואיזנקוט תומכים בהכנסת הרשות הפלסטינית לעזה. סער וזאב אלקין מתנגדים בתוקף. בתקווה חדשה מגבשים עכשיו תוכנית ליום שאחרי, שמבוססת על שלטון משותף בעזה של מדינות ערב המתונות, בעיקר איחוד האמירויות, ביחד עם גורמים פלסטיניים. סער ואלקין מתנגדים להתיישבות יהודית בעזה אחרי המלחמה.

גנץ ואיזנקוט תומכים בהכנסת הרשות הפלסטינית לעזה. סער וזאב אלקין מתנגדים בתוקף. בתקווה חדשה מגבשים עכשיו תוכנית ליום שאחרי, שמבוססת על שלטון משותף בעזה של מדינות ערב המתונות

מעבר לזה, סער מציג בקבינט עמדות אקטיביסטיות יותר מחבריו במחנה הממלכתי. את הקרבה בין נתניהו וסער יש מי שכורכים בישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני שבהם מגלה סער דומיננטיות רבה. סער, למשל, מוביל את תוכנית "קו החיץ", אזור מפורז שיקום בעזה ויפריד בין הרצועה ובין ישראל.

זאב אלקין וגדעון סער בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 2 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
זאב אלקין וגדעון סער בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 2 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"נתניהו זיהה את המנהיגות של סער בקבינט, ומעונין לשמור איתו על קשר טוב. הוא לא רוצה שסער יפתיע אותו במהלך הדיונים עם כל מיני יוזמות", אומר גורם מדיני בכיר.

מה שבטוח, נתניהו וסער מכירים אחד את השני מצוין. השאלה היא האם הם מצליחים לנטרל את האיבה ההיסטורית.

קיצור תולדות היחסים: סער נבחר לכנסת ב-2003 והפך למוציא ומביא של נתניהו גם שם. בפריימריז לקראת בחירות 2009 סער נבחר במקום הראשון ונתניהו מינה אותו לשר החינוך בממשלתו.

בפריימריז ב-2013 סער נבחר שוב ראשון – וזה היה כבר יותר מדי מבחינת נתניהו, שאמנם מינה את סער לשר הפנים אך הכניס אותו למטבחון ב-2014, במהלך מבצע צוק איתן.

בפריימריז ב-2013 סער נבחר שוב ראשון – וזה היה כבר יותר מדי מבחינת נתניהו, שאמנם מינה את סער לשר הפנים אך הכניס אותו למטבחון ב-2014, במהלך מבצע צוק איתן

באותה שנה עזב סער את החיים הפוליטיים, אחרי שהוביל את המועמדות של רובי ריבלין לנשיאות המדינה, בניגוד לדעתו של נתניהו. ב-2019 חזר סער לליכוד על אפו וחמתו של נתניהו, ואפילו התמודד מולו על ראשות הליכוד (והפסיד).

בנימין נתניהו וגדעון סער ב-2013 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בנימין נתניהו וגדעון סער ב-2013 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

שנה לאחר מכן פרש סער מהליכוד, הקים את מפלגת תקווה חדשה שזכתה בבחירות מרץ 2021 ב-6 מנדטים. בממשלת לפיד-בנט שהוקמה אז כיהן סער כשר המשפטים.

בבחירות בנובמבר לפני שנה תקווה חדשה התמזגה עם המחנה הממלכתי, והמפלגה המשותפת קיבלה 12 מנדטים. נתניהו חזר אז לראשות הממשלה ואילו סער עבר לאופוזיציה עד שפרצה המלחמה ב-7 באוקטובר.

היום סער בקבינט, נפרד מגנץ ומתלבט בין שתי אופציות: האם לרוץ בבחירות הבאות ברשימה עצמאית, אחרי שטיפח מחדש את הפרופיל הימני שלו, ולגרוף את הקולות של הליכוד המתרסק בעקבות המלחמה?

היום סער בקבינט, נפרד מגנץ ומתלבט בין שתי אופציות: האם לרוץ בבחירות הבאות ברשימה עצמאית, אחרי שטיפח מחדש את הפרופיל הימני שלו, ולגרוף את הקולות של הליכוד המתרסק בעקבות המלחמה?

האפשרות השנייה היא דווקא לחזור לליכוד, מתוך הנחה שנתניהו לא יישאר שם לאורך זמן והוא יוכל להשתלט על המפלגה שנטש.

קשה להאמין שנתניהו והחברים בצמרת הליכוד ישמחו לקאמבק שכזה. סער, כאמור, מכחיש כי בכוונתו לחזור לליכוד, אבל בינתיים הוא נהנה מזמן איכות עם העומד בראש המפלגה, וגם זה משהו.

עוד 677 מילים
סגירה