ירי ארטילרי של ישראל לעבר דרום לבנון, 17 בנובמבר 2023 (צילום: Hasan FNEICH / AFP)
Hasan FNEICH / AFP

נסראללה מנסה לנווט בשדה המוקשים הלבנוני ועדיין לנהל את החזית מול ישראל

בלבנון דווח על תקיפה ישראלית באזור נבטיה - הרבה מעבר לנהר הליטני ● המטרה לפי הדיווח הייתה מפעל אלומיניום ● יותר סביר להניח ש"מפעל האלומיניום" הוא מתקן אחסון לטילי קרקע אוויר ● השאלה היא איך יגיב נסראללה ● מזכ"ל חזבאללה חובב המשוואות כבר מזמן בחסר, עם מאה מתים בארגון ויישובים שהתרוקנו מאזרחים בדרום לבנון ● אבל אין לו גב מהמדינה שלו להסלים את המצב ● פרשנות

אתמול (שבת) תקף צה"ל סוללת טילי קרקע-אוויר מתקדמים של חזבאללה אשר ירתה לעבר מל"ט ישראלי שטס מעל שמי לבנון. על פי דיווח של דובר צה"ל, טיל הנ"מ שנורה לעבר המל"ט הישראלי יורט ולא פגע במטרה.

לעומת זאת, חזבאללה מתעקש כי הצליח להפיל את המל"ט. האמת היא כנראה באמצע, שכן בסרטון שפירסם הארגון נראה מל"ט ישראלי מדגם "זיק" נפגע אבל לא נופל. ייתכן שהצליח לנחות למרות הפגיעה.

סיפור המל"ט שנפל או לא, הוא הרבה מעבר לחילופי מהלומות צבאיות בין ישראל לחזבאללה; הוא ניסיון של חסן נסראללה לנווט בשדה המוקשים הלבנוני ועדיין לנהל את החזית מול ישראל. מהרבה בחינות, נסראללה מצא עצמו מופתע בעימות הזה – וזה מצריך אותו לא אחת ללוליינות לשונית ופוליטית פנים-לבנונית.

סיפור המל"ט שנפל או לא, הוא הרבה מעבר לחילופי מהלומות צבאיות בין ישראל לחזבאללה; הוא ניסיון של חסן נסראללה לנווט בשדה המוקשים הלבנוני ועדיין לנהל את החזית מול ישראל

נכון לסוף השבוע האחרון, יותר ממחצית הכפרים בדרום לבנון התרוקנו מתושביהם. בישראל גורסים שהמספרים גדולים יותר, אם כי בעניין הזה הזהירות נדרשת. זה לא נתון של מה בכך: דרום לבנון היא מרכז כוחו של נסראללה, רובו שיעי. שם חזבאללה בנה מערכי הגנה שלמים ושם הוא מסתיר אלפי רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים.

לבנונים צופים בנאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה בביירות, 11 בנובמבר 2023 (צילום: ANWAR AMRO / AFP)
לבנונים צופים בנאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה בביירות, 11 בנובמבר 2023 (צילום: ANWAR AMRO / AFP)

שני המערכים הללו, ההתקפי וההגנתי, מתבססים על האוכלוסייה המקומית כמגן אנושי, כאשר חלק מהארסנל מוסתר בתוך הבתים עצמם. עזיבת הבתים, מעבר להפיכתם למטרה מיידית לתקיפה, היא צעד ישראלי חשוב שמאזן את התמונה: לא רק ישובים ישראליים פונו. זו תקיעת טריז בין נסראללה לבין הבייס שלו.

מעבר לכך, יש את העניין ההרוגים של הארגון – שמספרם מתקרב למאה. נסראללה נלחץ מהמספר הזה, שכן הוא צריך להסביר לאוכלוסייה הלבנונית בעבור מה מתו בניה.

אחרי המלחמה בסוריה, מתברר שהעדה השיעית הפכה לרגישה יותר להרוגים שלה, ועכשיו היא שואלת שאלות. בעבור איזה מטרה הם נהרגו, כיצד המוות שלהם משרתת את האג'נדה הלבנונית או השיעית? לא בטוח שתמיכה במאבק הפלסטיני היא תשובה מספקת מבחינת חלקים שלמים של האוכלוסייה בדרום המדינה ובכלל.

אחרי המלחמה בסוריה, מתברר שהעדה השיעית הפכה לרגישה יותר להרוגים שלה, ועכשיו היא שואלת שאלות. בעבור איזה מטרה הם נהרגו, כיצד המוות שלהם משרתת את האג'נדה הלבנונית או השיעית?

בינתיים אמצעי התקשורת הלבנוניים לא ממש מדווחים על נטישת הכפרים – בין השאר בשל השליטה של חזבאללה ברובם. אבל מספר תחנות עצמאיות רומזות על כך כשהן מציירות את התמונה בדרום לבנון כלחימה עיקשת וקשה של ישראל.

ירי של צה"ל מעל כפר בדרום לבנון, 13 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
ירי של צה"ל מעל כפר בדרום לבנון, 13 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

דיווח שעלה באחת התחנות דיבר על כך שישראל תקפה מטרה בעומק שלא נראה מאז 2006. המיקום שצויין היה באזור העיירה נבטיה – הרבה מעבר לנהר הליטני שסומן בין הצדדים כגבול הלחימה הנוכחי. על פי הדיווח הלבנוני מדובר במפעל אלומיניום.

חזבאללה עדיין לא הגיב לכך אבל ניסיון העבר מלמד ששני הצדדים – ישראל וחזבאללה – מדברים במסגרת משוואות מדודות. לא מן הנמנע שהתקיפה הזו קשורה בפגיעה במל"ט של צה"ל. יכול להיות ש"מפעל האלומיניום" היה מתקן אחסון לטילי קרקע אוויר .

בכל מקרה, זו לא פעם ראשונה שישראל תוקפת מעבר לליטני. בעבר זה היה נגד סוללות קרקע-אוויר, לא מעבר לכך. עד עכשיו חזבאללה הבליג על זה, השאלה היא האם מקרה "מפעל האלומיניום" ייפול גם להגדרה של הבלגה.

זו לא פעם ראשונה שישראל תוקפת מעבר לליטני. בעבר זה היה נגד סוללות קרקע-אוויר, לא מעבר לכך. עד עכשיו חזבאללה הבליג על זה, השאלה היא האם מקרה "מפעל האלומיניום" ייפול גם להגדרה של הבלגה

ויש גם את הממד המדיני-פוליטי שמתנהל בקדחתנות בביירות. בצמרת הלבנונית מתנהל מאמץ לעצור את ההתדרדרות בדרום, כאשר כולם הולכים בעניין הזה על חבל דק, כולל חזבאללה.

השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין ושגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיי בביירות, 7 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין ושגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיי בביירות, 7 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין ושגרירת ארצות הברית בביירות דורותי שיי לוחצים כל העת לרסן את חזבאללה. שר הכלכלה הלבנוני אמין סלאם אפילו ביקש מאנשי משרדו להכין דוח שיעריך את המשמעות הכלכלית של מלחמה כוללת עם ישראל.

מעבר לכך, צריך לסמן שני תהליכים פוליטיים. בלבנון כבר שנה אין נשיא מכהן, כשמתנגדי חזבאללה מחד ותומכי הארגון השיעי מאידך (בעיקר בקרב הנוצרים שניצבים משני צידי המתרס) לא מצליחים להגיע למועמד מוסכם. בנוסף, רמטכ"ל צבא לבנון ג'וזף עאון עומד לפרוש בינואר הקרוב.

החיבור של הוואקום השלטוני הלבנוני שחזבאללה הוא חלק ממנו, יחד עם המצב הכלכלי הקשה והלחץ המסתמן מלמטה – מהאוכלוסייה הלבנונית – מגביל מאוד את נסראללה. אמנם פניו לא אחת מופנות לעבר איראן, אבל הרגליים הן על קרקע לבנונית, שאותה הוא חייב להשאיר יציבה בכל כיוון שיבחר ללכת.

עוד 658 מילים
סגירה