צעדת משפחות החטופים נכנסת לירושלים, 18 בנובמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בוואקום שנוצר בין הליכוד למחנה הממלכתי תצמח מנהיגות חדשה

בתוקף הנסיבות, מפלגה עם גוון ימני-ליברלי ומסר אמין של שינוי יכולה לגרוף את הקופה בבחירות הבאות, ואפילו לתפוס את נקודת הציר במרכז המפה הפוליטית ● הסוקרים בודקים שמות מוכרים כמו נפתלי בנט או יוסי כהן - אבל מפלגה כזו, אם תקום, בכלל תצמח מהחברה האזרחית עם שמות חדשים לגמרי ● זו גם התקווה הגדולה ● פרשנות

האסון ה-7 באוקטובר יטלטל את המערכת הפוליטית, יהיו תוצאות המלחמה אשר יהיו. בנימין נתניהו לא יוביל את הליכוד בבחירות הבאות, ולא משנה כמה מסמכים סודיים יאסוף ואילו האשמות עוד יטיח במפקדי הצבא ש"הכשילו אותו", כפי שמגדירים זאת מקורביו.

אלפי ההרוגים והפצועים ומאות החטופים בטרגדיה הגדולה בתולדות המדינה הם חומה בצורה שתעמוד בדרכו של נתניהו. הוא לא יחצה אותה, כי מיליוני אנשים יעמדו מנגד ולא יתנו לו להמשיך הלאה.

הסקרים האחרונים מלמדים על מצבם העגום של נתניהו והליכוד. יכול להיות שזה ישתפר, אבל מאד יכול להיות שהכול עוד ייראה רע יותר. מה שברור, האוצר הפוליטי מונח היום בין המחנה הממלכתי הנוסק בסקרים לממדים דמיוניים ולא מציאותיים ובין הליכוד המתרסק באופן שיטתי בסקרים ובכלל.

בתוקף הנסיבות הללו, מפלגה עם גוון ימני-ליברלי, פנים חדשות, ומסר אמין של שינוי יכולה לגרוף את הקופה בבחירות הבאות, ואפילו לנסות ולתפוס את נקודת הציר במרכז המפה הפוליטית.

בתוקף הנסיבות הללו, מפלגה עם גוון ימני-ליברלי, פנים חדשות, ומסר אמין של שינוי יכולה לגרוף את הקופה בבחירות הבאות, ואפילו לנסות ולתפוס את נקודת הציר במרכז המפה הפוליטית

תופעות כאלו התרחשו בעבר, בעיקר אחרי הקטסטרופה הביטחוניות במלחמת יום כיפור. אז המסלול הפוליטי היה הפוך.

מנהיג מפלגת ד"ש יגאל ידין באפריל 1977 (צילום: דני גוטפריד/IPPA, אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית)
מנהיג מפלגת ד"ש יגאל ידין באפריל 1977 (צילום: דני גוטפריד/IPPA, אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית)

בבחירות 1977 מפלגת העבודה ננטשה בידי ציבור תומכים ענקי שלא רצה לעשות את כל הדרך עד לליכוד וחיפש מפלגה איכותית לחנות בה. ד"ש של יגאל ידין סיפקה לו את הדרישה. המפלגה שהוקמה בן לילה זכתה ב-15 מנדטים, הצטרפה לממשלת הליכוד הראשונה אבל התפרקה מאוחר יותר בגלל טעויות פוליטיות וחוסר ניסיון.

בבחירות 1977 מפלגת העבודה ננטשה בידי ציבור תומכים ענקי שלא רצה לעשות את כל הדרך עד לליכוד וחיפש מפלגה איכותית לחנות בה. ד"ש של יגאל ידין סיפקה לו את הדרישה

הרבה לוטשים עיניים לעבר ים המנדטים הפוטנציאלי הזה. בסקר של ערוץ 12 מסוף השבוע נפתלי בנט בראש מפלגה כזו יזכה ב-17 מנדטים. יוסי כהן, ראש המוסד בעבר יקבל 12 מנדטים בראש מפלגה. הם מושכים את רוב הקולות מהליכוד, אבל גם מהמפלגות האחרות בסביבה.

הבעיה עם יוסי כהן היא שתקופת הצינון שלו מסתיימת ביוני 2025, ואם הבחירות יתקיימו לפני כן, הוא לא יהיה רלוונטי.

אני משוכנע שמפלגה כזו, כאשר תקום, תכיל גם כוחות חדשים שיקומו מתוך ההריסות של ה-7 באוקטובר. זו גם התקווה הגדולה. צריך רק להגיע לעצרות למען שחרור החטופים ולאוהלי המחאה כדי לשמוע את קרובי המשפחה של הנופלים, את הצעירים שנרתמים למערכה, את ראשי החמ"ל האזרחי, את החבר'ה של אחים לנשק.

הם מתחייבים בדמם להקים פה מדינה אחרת והנהגה אחרת. המחויבות הזו עצומה ומרגשת. היא עולה מתוך הזעזוע אבל גם מהניסיון הנוראי שצברנו כאן בשנים האחרונות עם הנהגה כושלת ופוליטיקה מושחתת.

במוצאי שבת דיבר בכיכר אגרנט ליד בית המשפט העליון איתן צור מירושלים. אחיו, סרן אמיר צור, קצין ולוחם בסיירת מטכ"ל, נפל בקרבות ב-7 באוקטובר בכפר עזה. "למדנו מה עיקר ומה טפל. היכן השקעת הכוחות פורה והיכן היא עקרה", סיפר צור.

"דווקא הכאב בליבנו הוא שמוביל אותנו לרצון עמוק להרבות שמחה וחיים. שמחה וחיים אלה לא יתאפשרו בלי תיקון עמוק במציאות בה אנו חיים. הכאב בלבנו מאפשר לנו לפגוש ציבורים נוספים אשר נושאים בגופם פצעים מכונני זהות. בכוחו לחדש לנו את נקודת המבט זו על זו כפרטים וכציבור".

בכל מקום שאליו אתה הולך אתה שומע דברים דומים ופוגש אנשים חדשים, אמיתיים ואכפתיים, אנטיתזה למנהיגות הקיימת ולכנסת המתדרדרת. הכוחות הכואבים האלה ייכנסו לתמונה בכל הכוח.

הכיוון הוא אכן מפלגה חדשה, ימין-מרכז, שתשתלט על הוואקום הגדול שבין הליכוד והמחנה הממלכתי. בראש מפלגה כזו צריכה לעמוד כמובן דמות שלא הייתה מעורבת במחדל האחרון.

הכיוון הוא אכן מפלגה חדשה, ימין-מרכז, שתשתלט על הוואקום הגדול שבין הליכוד והמחנה הממלכתי. בראש מפלגה כזו צריכה לעמוד כמובן דמות שלא הייתה מעורבת במחדל האחרון

גם איילת שקד רוצה להיות שם. שקד פופולרית בקרב ראשי ערים שעליהם הרעיפה תקציבים ויחס משופר כאשר כיהנה כשרת הפנים. ביום שישי פרסמה שקד מאמר ב"מקור ראשון".

איתן צור, אחיו של סרן אמיר צור ז"ל, נואם בעצרת משפחות החטופים מול משרד ראש הממשלה, 18 בנובמבר 2023 (וידיאו: שלום ירושלמי)

"אנו עומדים לסלול כעת דרך חדשה עבור מדינת ישראל ועלינו לחשוב עליה בכובד ראש ומתוך ראייה היסטורית", כתבה שקד. "עלינו לנצל את המשבר הגדול כדי להקים הנהגה פוליטית מאחדת שתרפא את החברה הישראלית".

שקד אומרת שהיא לא יודעת איפה תהיה בבחירות הבאות. לא ברור גם מה שווה באמת כוחה האלקטוראלי. מה שכן, ההזדמנות קיימת וצריך לסמוך על האנשים בחברה האזרחית שכבר מחוללים שינוי. במציאות שנוצרה יש מקום לכוחות המדהימים האלה, וטוב שהם מוכנים להירתם לתיקון הלאומי הזה.

צריך לסמוך על האנשים בחברה האזרחית שכבר מחוללים שינוי. במציאות שנוצרה יש מקום לכוחות המדהימים האלה, וטוב שהם מוכנים להירתם לתיקון הלאומי הזה

כמה מהם התקשורת כבר בונה. אלה החבר'ה של אחים לנשק ואנשים כמו דדי שמחי, יעקב גודו, איתן צור וגיבורים אחרים שמתגלים מדי יום. באפלה הגדולה הם באמת קרן אור.

עוד 727 מילים
סגירה