חוף הים של ניס, צרפת, 2008, ארכיון (צילום: AP Photo/Lionel Cironneau)
AP Photo/Lionel Cironneau

שלוש שנים אחרי הפיגוע ביום הבסטיליה, ניס מתקשה לחזור לשגרה ● עיר הנופש הצרפתית סובלת גם ממשבר כלכלי חריף, והיהודים שחיו בה במשך אלפי שנים עוזבים בהדרגה לישראל ● "אין כאן אפשרויות אמיתיות", הם מסבירים

כבר כמעט אלף שנים שהעיר הים-תיכונית המנומנמת משמשת מפלט ליהודים. ניס, בעבר מרכז סחר בעלת מסורת של סובלנות, הייתה עד לפני 15 שנה הקהילה היהודית הרביעית בגודלה בצרפת. אבל אנטישמיות, טרור, בעיות כלכליות והתבוללות שחקן את הקהילה היהודית, שבעבר מנתה כ-20 אלף חברים.

הערכה שביצעה בשנה שעברה הקונסיסטוריה הצרפתית, ארגון ארצי המספק שירותי דת ליהודים אורתודוקסים, מצאה כי הקהילה היהודית בעיר הצטמקה ל-3,000 נפש, שפל הדומה לזה שחוותה העיר אחרי מלחמת העולם השנייה. ישנם, עם זאת, גורמים יהודים המעריכים כי מספר היהודים בניס גבוה יותר.

"ניס היא עיר קטנה עם קהילה יהודית קטנה, וממש מרגישים איך גל העלייה לישראל משנה אותה", אמר יעקב פריינטי, סטודנט בן 29. אחותו כבר עלתה לישראל, וגם הוריו מתכננים לעלות לארץ בעקבותיה בקרוב

פני הקהילה היהודית בכל צרפת עוברים בשנים האחרונות שינוי בגלל המצב הביטחוני והכלכלי. אבל הפגיעה של גורמים אלה קשה במיוחד בניס, הנעדרת את ההזדמנויות התעסוקתיות והכלכליות שיש ליהודים בערים אחרות בצרפת.

"ניס היא עיר קטנה עם קהילה יהודית קטנה, וממש מרגישים איך גל העלייה לישראל משנה אותה", אמר יעקב פריינטי, סטודנט בן 29. אחותו כבר עלתה לישראל, והוריו מתכננים לעלות בקרוב.

"האם יש עתיד לקהילה שלי? אני לא יודע", אמר פריינטי. "אני חושב שזו בעיה כללית של יהודי בצרפת. היא פשוט מורגשת יותר בקהילה קטנה כמו זו שלנו".

פיגוע הדריסה בניס, צרפת, 2016 (צילום: Sasha Goldsmith via AP, File)
פיגוע הדריסה בניס, צרפת, 2016 (צילום: Sasha Goldsmith via AP, File)

קו פרשת המים

בקהילה היהודית של ניס יש שמצביעים על פיגוע הדריסה בעיר ב-2016 כקו פרשת המים, כאשר מחבל הרג 86 בני אדם ופצע מאות בטיילת העירונית בחגיגות יום הבסטיליה. הפיגוע לא כוון נגד יהודים, "אך הוא הכניס למשוואה פחד שלא הכרנו", אמרה סימון דרמון, ממנהלות סניף הקונסיסטוריה המקומי .

סניף "בני עקיבא" בעיר, שבעבר היה פעיל, נסגר בשנים האחרונות. בבית הכנסת הגדול, שקולות המתפללים אשר נהגו למלא אותו בימי שבת וחג הדהדו ברחובות הסמוכים, יש כיום יותר כיסאות ריקים מתפוסים

הרב יוסף יצחק פינסון, שליח חב"ד בעיר, סבור שיש עדיין 10,000 יהודים החיים בניס, אך גם הוא מסכים שפיגוע הדריסה "יצר גל של עזיבה".

בניס אפשר למצוא עדיין קומץ מסעדות כשרות ו-15 בתי כנסת, אך, לדברי פינסון, מרביתם מתקשים לגייס מניין. סניף "בני עקיבא" בעיר, שבעבר היה פעיל, נסגר בשנים האחרונות. בבית הכנסת הגדול, שקולות המתפללים אשר נהגו למלא אותו בימי שבת וחג הדהדו ברחובות הסמוכים, יש כיום יותר כיסאות ריקים מתפוסים.

חיילים מאבטחים מרכז יהודי בניס ב-2015, אז הועלתה הכוננות הביטחונית בצרפת בעקבות מתקפת טרור על פריז (צילום: AP Photo/Lionel Cironneau)
חיילים מאבטחים מרכז יהודי בניס ב-2015, אז הועלתה הכוננות הביטחונית בצרפת בעקבות מתקפת טרור על פריז (צילום: AP Photo/Lionel Cironneau)

זכרי פרנקל, יליד ניס בן 30 שעלה לישראל ב-2009, סבור שהמפנה חל בקהילה היהודית עוד לפני הפיגוע ביום הבסטיליה. לדעתו, המקור לדלדול האוכלוסייה הוא הזינוק בגילויי אנטישמיות אלימה החל מתקופת האינתיפאדה השנייה.

מספרם של היהודים הצרפתים שעלו לישראל טיפס במיוחד לאחר שנת 2013 כששנאת היהודים החלה להיות מורגשת באופן יומיומי. "התחילו להטריד ברחובות", אמר פרנקל, אשר נוהג לחבוש כיפה בציבור.

בשנת 2001 הוא עבר מבית ספר יהודי לבית ספר ציבורי, ו"התחילו לאיים עליי, לא רק בדרך לבית הספר, אלא גם בכיתה, בגלל שאני יהודי".

פריינטי חובש כיפה גם הוא. הוא מעולם לא נתקל בהטרדה בניס, אך לדבריו השפעות האנטישמיות הורגשו "בעקיפין". "אנשים רבים עזבו בגלל זה", הוא אמר, "במיוחד לאחר פיגוע הדריסה".

1. בית הכנסת הגדול בניס היה בעבר מלא בשבתות ובחגים, אך כיום יש יותר כיסאות ריקים מתפוסים (צילום: באדיבות הקונסיסטוריה של ניס/אנרי בלחסן)
1. בית הכנסת הגדול בניס היה בעבר מלא בשבתות ובחגים, אך כיום יש יותר כיסאות ריקים מתפוסים (צילום: באדיבות הקונסיסטוריה של ניס/אנרי בלחסן)

שיעור אבטלה גבוה

המצב הכלכלי בניס מוסיף קושי נוסף. שיעור האבטלה באזור הוא השלישי בגובהו בצרפת, ורבים מיהודי ניס מתמודדים עם קשיים כלכליים שלא הכירו בעבר. כ-120 מיהודי העיר מקבלים סיוע כספי מהקהילה, לפי נתוני הקונסיסטוריה.

"אין כאן אפשרויות אמתיות מבחינת הקריירה", אמר פריינטי.

אולם יש עדיין סיבות רבות להישאר בעיר ובהן מדיניות "ביטחון תחילה" של ראש העיר ניס כריסטיאן אסטרוסי. ראש העיר הימני נחשב בן ברית עבור רבים מיהודי צרפת. אסטרוסי הכריז בשנת 2014 כי הוא "יהודי בלב" ו"חבר גאה של ישראל" וזוכה להערכה בקרב יהודי העיר. "הוא גורם חשוב בהרגעת יהודי ניס ויצירת תחושת ביטחון", אמר פרנק מדיוני, נשיא הקהילה היהודית המסורתית של ניס.

בשנה שעברה שיבח ה"קריף", ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת, את אסטרוסי על טיפולו באירוע שבו הותקף יהודי שענד תליון עם מגן דוד. הרשויות הגדירו את האירוע "תקיפה אנטישמית" ובתוך שעות עצרה המשטרה 4 חשודים.

כמה חברים בקהילה אמרו שעזיבתם של אלפי יהודים דווקא חיזקה את הלכידות בקרב מי שנשארו בעיר. בית הכנסת של מדיוני, "מעיין אור", גדל בחמש השנים האחרונות מ-84 משפחות חברות ל-135.

2. יהודים בצרפת חוגגים את הכנסתו של ספר תורה חדש לבית הכנסת הגדול בניס ב-11 ביולי 2019 (צילום: באדיבות הקונסיסטוריה של ניס/אנרי בלחסן)
הכנסת ספר תורה חדש לבית הכנסת הגדול בניס ב-11 ביולי 2019 (צילום: באדיבות הקונסיסטוריה של ניס/אנרי בלחסן)

היחסים בין הקהילות הפרוגרסיביות והאורתודוקסיות בניס "חיוביים וידידותײם", לדבריו, זאת בניגוד למצב במקומות אחרים צרפת, שם יש מתח בין הזרמים. "בגלל הטרור יש נחישות להיות ביחד ולהביע את היהדות שלנו", אמר מדיוני.

ב-2015 פתחה חב"ד מרכז קהילתי חדש בווילה ישנה במרכז ניס, שם נערכים אירועים למאות משתתפים בחגים. ההרשמה לשלושת בתי הספר היהודיים בניס, בהם לומדים כ-600 תלמידים, גדלה משמעותית בשנים האחרונות, אמר פינסון.

"אם כי, העלייה הזו במספר הנרשמים לבתי הספר היהודיים היא ככל הנראה תוצאה של התחזקות האנטישמיות בבתי הספר הציבוריים", הוא הוסיף.

עוד 704 מילים
סגירה