הפתרון ההגיוני הוא דרך האמצע - חלוקת הארץ ופתרון שתי המדינות

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, דצמבר 2023 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90
בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, דצמבר 2023

אל מול הבורות, האטימות והמוסר הרדוד של השמאל הרדיקלי העולמי והאמריקאי בפרט, המאמין כי החלש הוא בהכרח הצודק, ומנפיק סיסמאות כמו מהירדן ועד הים פלסטין תהיה חופשית, מעמידים בנימין נתניהו והימין הישראלי תמונת ראי שמבקשת לאשש את תמונת עולמו הפשטנית של אותו שמאל. מי שמעוניין להחליף את נתניהו צריך להגיד כבר כעת, הפתרון ההגיוני היחיד הוא דרך האמצע – חלוקת הארץ ופתרון שתי המדינות.

*  *  *

את הצהרתו במוצאי השבת לאחר מות שלושת החטופים הקדיש נתניהו כדי להסביר לציבור הישראלי שאין פתרון מדיני. "לא אתן שאת חמאסטן תחליף פתחסטן". בכך המשיך את הקו המדיני שהובילו ממשלות הימין בעשרים השנים האחרונות – סיכול הקמתה של מדינה פלסטינית וסיפוח הגדה המערבית.

"לא אתן שאת חמאסטן תחליף פתחסטן", הצהיר נתניהו. בכך המשיך את הקו המדיני שהובילו ממשלות הימין ב-20 השנים האחרונות – סיכול הקמתה של מדינה פלסטינית וסיפוח הגדה המערבית

בחלקת הארץ שבה אנו חיים, חיים שני עמים. אירועי שבעה באוקטובר הוכיחו שהקו המדיני שהובילו נתניהו והימין דחף את הפלסטינים ואותנו לתהום. פתרון שתי המדינות וחלוקת הארץ הוא הפתרון היחיד לסכסוך המדמם בן מאה השנים בינינו לפלסטינים שאינו כרוך במחיקת אחד הצדדים.

לשם הקפאת התהליך המדיני יזמה ממשלת הליכוד בראשות אריק שרון את תוכנית ההתנתקות, ובהמשך היה זה נתניהו שגרס כי מי שמתנגד להקמת מדינה פלסטינית צריך לחזק את חמאס. דווקא כשהדרך שהוביל הימין התפוצצה מול עינינו בצורה הנוראה ביותר בתסריט דמיוני ובלתי נתפס כפי שרק המציאות יכולה לייצר, החלו רבים בשמאל "להתפכח" והבינו שאין עם מי לדבר.

סקר שנערך בציבור הפלסטיני, שפורסם השבוע ואותו ציטט נתניהו בהצהרתו, ומציג את הלכי הרוח בציבור הפלסטיני חודשיים לתוך המלחמה, המם את הציבור הישראלי, והוכיח לכאורה כי אין עם מי לדבר.

לפי הסקר 57% מהעזתים ו-82% מתושבי הגדה מאמינים שחמאס צדק כשפתח במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. 54% מהפלסטינים סוברים כי חמאס ראוי להנהיג אותם, פי שניים בדיוק ממה שסברו שלושה חודשים קודם לכן. אדריכל הטבח, יחיא סנוואר, זכה לפופולריות גדולה וכ-69% מהפלסטינים הביעו שביעות רצון מתפקודו.

דווקא כשהדרך שהוביל הימין התפוצצה מול עינינו בצורה הנוראה ביותר בתסריט דמיוני ובלתי נתפס כפי שרק המציאות יכולה לייצר, החלו רבים בשמאל "להתפכח" והבינו שאין עם מי לדבר

אין ספק ש"תחושת חוסר נוחות" היא אנדרסטייטמנט לתחושות שנתונים אלו מעוררים בישראלים. ברור גם מדוע רבים מתקשים לדמיין פרטנר לנוכח התמיכה הגדלה במי שתכננו והוציאו לפועל מעשים שכמוהם הדעת לא יכולה לקבל.

אבל כשבוחנים מה יודעים הפלסטינים על אותם מעשים עולה כי 85% מהפלסטינים לא נחשפו לסרטונים המתעדים את מעשי חמאס. רבע מתושבי עזה דיווחו כי נחשפו אליהם לעומת 7% מתושבי הגדה המערבית. בהתאם לכך, גם התמיכה בחמאס ובמתקפתו גבוהה בקרב תושבי הגדה לעומת תושבי עזה.

במילים אחרות, התמיכה בחמאס מתאפשרת בזכות היכולת להכחיש את מעשיו. לתמיכה הגדולה ביותר בחמאס בגדה חייבים כמובן להוסיף את העובדה שהאסירים ששוחררו במסגרת העסקאות חזרו לגדה המערבית.

עכשיו בואו נבחן את תוצאות האמת בנוגע לעמדות הציבור הישראלי מלפני שנה. ממשלה קיצונית ששתי מפלגות מרכזיות בה כהניסטיות ומבקשות לקדם סיפוח וטרנספר. כאשר מתנחלים ביצעו פוגרומים בפלסטינים בגדה המערבית שלחה אותה ממשלה חיילים לשמור על הפורעים. אותה ממשלה גם הפרה את הסטטוס קוו בהר הבית ואפשרה תפילות יהודים בהר, שלא לדבר על העובדה שחלק גדול מחברי האופוזיציה הישראלית תומכים גם הם באותן עמדות, והמפלגה היחידה שחרטה על דגלה את פתרון הסכסוך לא עברה את אחוז החסימה. לכן, כשבוחנים את עמדות הציבור הישראלי בעיניים פלסטיניות – גם להם קשה לזהות פרטנר.

כשבוחנים מה יודעים הפלסטינים על אותם מעשים עולה כי 85% מהפלסטינים לא נחשפו לסרטונים המתעדים את מעשי חמאס. רבע מתושבי עזה דיווחו כי נחשפו אליהם לעומת 7% מתושבי הגדה המערבית

אם אנו מקבלים את אמיתות הסקרים המייאשים שנעשים בקרב הציבור הפלסטיני, בואו נבחן את הסקר שנעשה שם ממש ערב מתקפת החמאס, ב-6.10.23, כשבישראל שולטת אותה ממשלה: 54% תמכו בפתרון שתי המדינות ו-73% תמכו בהסדרה לא אלימה של הסכסוך.

כלומר, הציבור הפלסטיני ברובו המכריע תמך בפתרון שתי המדינות וסיום הסכסוך בדרכים לא אלימות, גם כשבממשלת ישראל מכהנים שרים התומכים במבצעי פוגרומים וטרנספר. אם מישהו לא השתכנע שהעמדות של הפלסטינים אינן תרבותיות או גנטיות, הגיעו הפלסטינים אזרחי ישראל, שרובם, למרות התמונות הקשות המגיעות מעזה, תומכים במלחמה.

ב-7.10 יצאה ישראל למלחמה מהמוצדקות שיש. הזוועות שביצעו לוחמי הנוח'בה של חמאס היו מעשים שאף מדינה או אדם לא יכול לקבל. לצד הביטחון שהיה על ישראל להחזיר לתושבי העוטף, המטרה של החזרת החטופים ומיטוט שלטון חמאס הן מטרות מתבקשות. אבל נראה שסרבנותה של ממשלת ישראל לדון ביום שאחרי, דיון הכרחי כדי לגזור את דרכי הפעולה של הצבא, קשורה באופן ישיר להרכב הקואליציה ומניעיו האישיים של ראש הממשלה.

למרות התייצבותן המלאה של ארה"ב ומדינות המערב לצידה של ישראל, סירבה ממשלת ישראל לעשות את הצעד הנדרש בזמן שכזה ולהודות שהפתרון היחיד לסכסוך בין ישראל והפלסטינים הוא דרך האמצע. הכרה כזו הייתה גם קונה זמן לפעולה הצבאית ומערערת את הלגיטימציה הבינלאומית לה זוכה חמאס בעולם.

ב-7.10 יצאה ישראל למלחמה מהמוצדקות שיש. אבל נראה שסרבנות הממשלה לדון ביום שאחרי, דיון הכרחי כדי לגזור את דרכי הפעולה של הצבא, קשורה ישירות להרכב הקואליציה ומניעיו האישיים של רה"מ

תחת זאת בחרה ממשלת ישראל להמשיך במלחמה נגד אויב חסר עכבות, ובתגובה לכך הסירה בעצמה את כל העכבות. העמדה הישראלית עליה גם הכריזו חלק משריה, לפיה בעזה אין בלתי מעורבים, הובילה למקרה הטרגי בו חיילי צה"ל ירו בשלושת החטופים שהניפו דגל לבן.

לולא שערו הבהיר של אחד החטופים, שגרם לחיילים לבחון את הגופות, הם היו נכנסים לסטטיסטיקות פעמיים – פעם אחת היו נכנסים לרשימת החטופים הנעדרים ופעם שנייה לעמודה הבלתי נתפסת של כ-20,000 הרוגים בעזה, שלפי צה"ל רק כ-7,000 מהם מחבלים. כלומר כ-13,000 אזרחים "שאינם בלתי מעורבים" שנהרגו על ידי צה"ל.

נתניהו הבהיר שהוא אינו מתכוון ללכת בדרך הזו, ולכן נתניהו הוכיח שהוא אינו רלוונטי. מי שמבקש להחליף את נתניהו צריך להכריז כבר עתה כי ממשלת ישראל בראשותו תאמץ מתווה להקמת מנהלת שלטון אזרחי בינלאומית, בה ישותפו הפלסטינים בשלב ראשון ובהמשך תוקם מדינה פלסטינית בגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים.

ממשלה בראשותו של ראש ממשלה שאינו נתניהו תבקש את סיוע של הקהילה הבינלאומית, ארה"ב, אירופה ומדינות ערב. מתווה זה ייצא לדרך לאחר שיוחזרו כל החטופים ושלטון חמאס ימוטט.

מי שמבקש להחליף את נתניהו צריך להכריז כי ממשלתו תאמץ מתווה להקמת מנהלת שלטון אזרחי בינלאומית, בה ישותפו הפלסטינים בשלב ראשון, ובהמשך תוקם מדינה פלסטינית בגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים

שיתוף הפעולה של הימין הקיצוני וחמאס הצליח כבר בעבר לסכל את הפתרון הזה שקידם יצחק רבין. כעת הגיע הזמן להשלים את צוואתו ולהוביל להקמתה של מדינה פלסטינית לצד ישראל.

אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עם הדעות הללו לעולם לא תגיעו לשלטון , העם לא מאמין בשלום למרות שכולו רוצה שלום , שלום יכול להגיע רק לאחר תבוסה מוחלטת של הפלסטינים והבנה שאין אופציה אחרת , כך היה ביפן ובהיסטוריה , אין ... המשך קריאה

עם הדעות הללו לעולם לא תגיעו לשלטון , העם לא מאמין בשלום למרות שכולו רוצה שלום , שלום יכול להגיע רק לאחר תבוסה מוחלטת של הפלסטינים והבנה שאין אופציה אחרת , כך היה ביפן ובהיסטוריה , אין שום קשר לכישלון המוחלט של הממשלה הזו וביבי בפרט שכל קשר בינו לימין מקרי בהחלט , הצביע בעד התנתקות , מה שהימין הצליח להשיג זה רק מניעה של תהליכי שלום מדומיינים הרה אסון , הצלחה חלקית באיוש זה אך ורק בזכות נוכחות צבאית ישראלית וברור לכולם שבלי נוכחות מזמן החמאס היה שולט וזה היה יותר גרוע מעזה .
הימין בינתיים לא מצליח לממש את המדיניות שלו שזה שליטה צבאית בכל המרחב ומעורבות חזקה בנעשה בכל המרחב וללא עצימת עיניים כפי שקרה בעזה , אחרת אין לנו זכות קיום .
אגב , זו היתה התפיסה של השמאל בראשית המדינה ופשוט איבדו דרך

מדינה פלסטינית תתהווה כאשר תהיה באוכלוסיה הפלסטינית מספיק בשלות לכך, כאשר מסה קריטית של התושבים הפלסטינאים ידרשו מנהל תקין ומנהיגים ראויים, וגם איזה יכולת בסיסית לקיים עצמם כלכלית ומנהל... המשך קריאה

מדינה פלסטינית תתהווה כאשר תהיה באוכלוסיה הפלסטינית מספיק בשלות לכך, כאשר מסה קריטית של התושבים הפלסטינאים ידרשו מנהל תקין ומנהיגים ראויים, וגם איזה יכולת בסיסית לקיים עצמם כלכלית ומנהלית, כשהכוחות החילוניים או המסורתיים יקבלו משקל גדול יותר על פני הדתיים הקיצוניים.
אנחנו עדיין לא שם. אי אפשר לכפות עליהם הבשלה, רק לחכות שתגיע ובינתיים לשמור על האינטרסים והגבולות שלנו , וגם להשמיד בתקיפות את האיומים.

תרצה לתת להם מדינה כתגובה לטבח שעשו בנו? יש לך הנחה שבגלל שהפלסטינים לא ראו את הסרטונים, הם יגנו אותו, לצערי לדברים האלו אין בסיס, הם מחונכים מגיל 0 לשנאה ורצח יהודים ועד שלא יקום פה דו... המשך קריאה

תרצה לתת להם מדינה כתגובה לטבח שעשו בנו? יש לך הנחה שבגלל שהפלסטינים לא ראו את הסרטונים, הם יגנו אותו, לצערי לדברים האלו אין בסיס, הם מחונכים מגיל 0 לשנאה ורצח יהודים ועד שלא יקום פה דור שלא חונך לכך, המלחמה תמיד תהיה. היו להם אין ספור הזדמנויות למדינה והם תמיד סירבו, כי הם רצו עוד.

עוד 991 מילים ו-4 תגובות
סגירה