כלכלת ישראל הפכה לבת ערובה של שר שרלטן

לפני כשנה הוא זלזל במומחים שהזהירו אותו מביטול המס על הסוכר ● רגע לפני כניסת השבת הוא כבר הודה שהם צדקו ● סמוטריץ' הוכיח שוב, בפעם המי יודע כמה, שהוא לא כשיר לתפקיד שר אוצר ● הוא מעדיף פופוליסטים על מומחים, גחמות סקטוריאליות על פני טובת המדינה וגורם לנזקים בלתי הפיכים לכלכלה ● פרשנות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיע לישיבת הקבינט, 10 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיע לישיבת הקבינט, 10 בדצמבר 2023

ההבטחה המעשית הראשונה של בצלאל סמוטריץ' עם כניסתו לתפקיד שר האוצר לפני כשנה לא הייתה מיגור האינפלציה, לא טיפול בגירעון, גם לא צמצום הבירוקרטיה השנואה עליו כל כך. סמוטריץ' החליט מייד עם היכנסו לתפקיד לבטל את המס על המשקאות המתוקים. כאילו סוכר בזול היה הדבר שהכי חסר לאזרחי המדינה בכל השנה עד אז.

המהלך היה לא יותר מיריית פתיחה שסימלה את התנהלותו האומללה של סמוטריץ' לאורך כל השנה במשרד האוצר.

בדרך לביטול המס לפני כשנה, סמוטריץ' התעלם מחוות דעת של מומחי הבריאות בארץ ובעולם, שהתריעו כי הביטול יעלה את צריכת המוצרים המזיקים בקרב הציבור. סמוטריץ' העדיף גם להתעלם ממומחי כלכלה, כמו אלה של לובי99, שהזהירו אותו כי תאגידי המשקאות ממילא לא יגלגלו את ביטול המס לכיסי הציבור, אלא בסך הכול ייהנו מהטבה בשווי 800 מיליון שקל (שווי המס שבוטל) שיקבלו ממנו במתנה.

סמוטריץ' העדיף גם להתעלם ממומחי כלכלה, שהזהירו אותו כי תאגידי המשקאות ממילא לא יגלגלו את ביטול המס לכיסי הציבור, אלא בסך הכול ייהנו מהטבה בשווי 800 מיליון שקל

למרות שהוא לא כלכלן ולא מומחה בריאות, סמוטריץ' ביטל את דעת כל המומחים בטענה שמדובר ב"מס מטורלל" או כמו שסיכם במשפט אחד: "כל הסיפור פה הוא לגבות מיסים ומיסים ומיסים".

סמוטריץ' החליט להסיר את המס עוד בטרם נכנס לתפקידו באוצר, בלי דיון מעמיק ובלי הבנת ההשלכות הכלכליות על תקציב המדינה, והבריאותיות על כלל הציבור. הכול על בסיס טהרת הפופוליזם ובעיקר שרלטנות. עד כמה הייתה פה מידת שרלטנות? את זה גילה בעצמו בסוף ההשבוע האחרון.

רגע לפני כניסת השבת, משרד האוצר פרסם טיוטת צו להערות הציבור על אי-הארכת הצו לביטול המס על משקאות ממותקים מלבד על משקאות הדיאט. בצו, הפלא ופלא, גילו אנשי האוצר שהביג בוס שלהם במשרד טעה לכל אורך השנה. מנגד, תחזיות המומחים שהזהירו את סמוטריץ' מפני השלכות המהלך – התממשו אחת לאחת. אלא שהנזק, שהיה כל כך צפוי והיה מרוח על כל בקבוק משקה מלא בסוכר, כבר נעשה.

תחזיות המומחים שהזהירו את סמוטריץ' מפני השלכות המהלך – התממשו אחת לאחת. אלא שהנזק, שהיה כל כך צפוי והיה מרוח על כל בקבוק משקה מלא בסוכר, כבר נעשה

"מניתוח ראשוני של נתוני הצריכה בפועל על ידי גורמי המקצוע במשרד האוצר עולה כי מאז ביטול המס חלה עלייה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 בה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות", נכתב בטיוטה שפורסמה.

הטיוטה בנוסף מאששת את אזהרות מומחי הכלכלה שסמוטריץ' התעלם מהן: "עוד עולה כי לאחר ביטול המס, רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס, כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן", כתבו מומחי האוצר.

"עידן הלא נעים", קמפיין משרד הבריאות נגד המשקאות הממותקים (צילום: צילום מסך)
"עידן הלא נעים", קמפיין משרד הבריאות נגד המשקאות הממותקים (צילום: צילום מסך)

המשמעות בפועל היא שסמוטריץ' – שביטל את המס בקול תרועה רמה – החליט להחזיר את המס בקול ענות חלושה, סמוך מאוד לתפילת השבת. אבל ההחלטות השרלטניות והיהירות של סמוטריץ' ממש לא הסתיימו במס על הסוכר. זה עוד היה החלק הפחות משמעותי בסיפור הגדול.

סמוטריץ' התעלם לאורך כל כהונתו מדעת מומחים אם זו סתרה את האינטרס הפוליטי שלו. כמו בסוכר – גם במקרים האחרים התגלה שמאחורי טיעוניו המנוגדים לא היה ממש.

סמוטריץ' התעלם לאורך כל כהונתו מדעת מומחים אם זו סתרה את האינטרס הפוליטי שלו. כמו בסוכר, גם במקרים האחרים התגלה שמאחורי טיעוניו המנוגדים לא היה ממש

כך התעלם, למשל, מהקונצנזוס ששרר בקרב קהילת הכלכלנים בארץ ובעולם, על כך שהרפורמה המשפטית שהוא בין מוביליה עלולה לרסק את הכלכלה הישראלית. את התחזיות האלה הוא פטר בכך שהוא "מאמין" שהרפורמה דווקא טובה לכלכלה ותכניס לה יציבות. כשהתבקש להסביר איך ולמה – פלט שטף של הנחות חסרות בסיס.

למרות שהוא לא כלכלן, לא הייתה לסמוטריץ' בעיה גם לשלול על הסף מחקר של בנק ישראל, שהראה במפורש שהרפורמה כבר הלכה למעשה פוגעת בשקל. למרות שהוא לא מומחה למשפט חוקתי, הוא טען שנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מתנגד לרפורמה המשפטית בגלל שהוא לא מבין את המשמעות שלה. הסיבה לפי ראייתו: הנגיד לא מומחה למשפט חוקתי.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל אמיר ירון, 12 באוקטובר 2023
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל אמיר ירון, 12 באוקטובר 2023

סמוטריץ' היה כל כך יהיר שהוא הבטיח כשר אוצר משהו שגם הכלכלנים הכי חילוניים יסכימו שרק אלוהים יכול אולי להבטיח אותו: שהשקל יהיה חזק יותר בתוך שנה מערכו באותו יום (את הדברים אמר ביוני). כמה חודשים אחר כך השקל כבר התרסק.

וכמובן גם בעת המלחמה – סמוטריץ' מסרב לדון בביטול הכספים הקואליציוניים ובסגירת משרדי ממשלה מיותרים. גם פה, בניגוד לכל המומחים, הוא טוען שאין שום בעיה עם הכספים הקואליציוניים ומפיל את מלאכת סגירת המשרדים על הממשלה.

סמוטריץ' מסרב לדון בביטול הכספים הקואליציוניים ובסגירת משרדי ממשלה מיותרים. גם פה, בניגוד לכל המומחים, הוא טוען שאין שום בעיה עם הכספים הקואליציוניים

הוא מתעלם ומנפנף אפילו את אזהרות סוכנויות דירוג האשראי שמסתכלות על פעילותו בזכוכית מגדלת. הן רוצות לראות האם יעדיף את שלמות הקואליציה שלו על פני שמירה על הכלכלה הישראלית ומסגרת הגרעון שלה. לא נראה שזה כל כך מעניין את סמוטריץ'. הוא ממשיך לטעון שכל הביקורת נגד מתן הכספים הקואליציוניים היא לא יותר מקמפיין ציני שיקרי והזוי.

ואם נבחן את התוצאות של אותן החלטות שרלטניות של סמוטריץ' והשפעתן על הכלכלה בעבר, אפשר להגיד די בברור שהכלכלה הישראלית בבעיה. הפעם על הפרק לא נמצא המס על סוכר ב-800 מיליון ש"ח – הפעם עומד על כף מאזניים גורלה של כלכלה שלמה. והכלכלה הזו, לצערנו, הפכה להיות בת ערובה של שר שרלטן שמסרב להרפות ולפרוש לטובת כולנו. אפילו לטובת מצביעיו.

עוד 804 מילים
סגירה