משמר החופים של תימן מפטרל במצר באב אל-מנדב, 12 בדצמבר 2023

הקואליציה שארה"ב גיבשה נגד החות'ים מאפשרת לישראל להתמקד בעזה

אם ביידן בילה את מרבית הקדנציה שלו בהתרחקות מהמזרח התיכון, שיירת הביקורים באזור של בכירי הממשל מעידה עד כמה המצב במזרח התיכון מעיק על ארה"ב ● עד כה האמריקאים נמנעו מלתקוף את החות'ים ונקטו בפעולות הגנה בלבד ● אמש הכריזו על הקמת קואליציה בינלאומית למלחמה באיום בים האדום ● אלא שבקואליציה הזו בולטות בחסרונן ערב הסעודית ומרבית מדינות המפרץ ● פרשנות

במסיבת עיתונאים ביום שישי, במהלך ביקורו בישראל, נשאל היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן האם ישראל לא מפעילה כוח מופרז ברצועת עזה. תשובתו לא חידשה עניינית את המסר האמריקאי, אבל בהחלט הגדירה אותו באופן חד וברור: "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה אחרי ה-7 באוקטובר, אבל לצד זאת יש לה גם אחריות".

כאן בדיוק המקום לעשות את האבחנה בין עברית לאמריקאית. סאליבן מיקד את המסר בדיוק במקום שבו ארצות הברית צריכה את ההיענות הישראלית. אחריות, בפרשנות של הבית הלבן, היא מושג רחב: להימנע ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים, לוודא שלא מתפתח בעזה משבר הומניטרי ולבסוף – ואולי בעיקר – לעצב את היום שאחרי.

מבחינת ארצות הברית, נראה שהיום שאחרי הופך להיות כבד משקל מיום ליום, ככל שהלחימה ברצועה נמשכת. לא בכדי גם שר ההגנה לויד אוסטין חזר על כך במסיבת העיתונאים אמש בירושלים, כשהוא מדבר במפורש על רעיון שתי המדינות.

דיונים ראשוניים בוועדת חוץ וביטחון בעניין הזה נערכו בשבוע שעבר ונותרו בגדר רעיונות שנזרקו לשולחן. נראה שאף גורם בישראל לא מוכן לנקוב באופן נחרץ בשמה של הרשות הפלסטינית, אף שהיא כנראה הכתובת היחידה – גם אם לא בצורתה והרכבה הנוכחי, כפי שרמז סאליבן ביום שישי – שיכולה להיכנס בטווח זמן קצר לרצועה.

נראה שאף גורם בישראל לא מוכן לנקוב באופן נחרץ בשמה של הרשות הפלסטינית, אף שהיא כנראה הכתובת היחידה – גם אם לא בצורתה והרכבה הנוכחי

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן וחברי הקבינט לניהול המלחמה בקריה בתל אביב, 14 בדצמבר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן וחברי הקבינט לניהול המלחמה בקריה בתל אביב, 14 בדצמבר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הביקור הזה של סאליבן בישראל הוא הראשון בשרשרת הבכירים האמריקאים שמגיעים לישראל. בשישי זה היה סאליבן, אתמול אוסטין, ובהמשך השבוע יגיע שר החוץ אנתוני בלינקן.

זוהי הוכחה נוספת עד כמה המצב עדין ומורכב באזור בעיני הממשל. ארצות הברית תחת הנשיא ג'ו ביידן חשבה לחזור למעורבות במזרח התיכון בצעדים מדודים, ובמקום זאת היא נשאבה אליו בבת אחת אחרי 7 באוקטובר.

מעגלי ההדף של הלחימה ברצועת עזה מורגשים היטב באזור כולו ומצריכים תשובות אמריקאיות. למעשה, כל העולם – ובמיוחד ערב הסעודית ומדינות המפרץ – ממתין למהלכים האמריקאים, במיוחד במצר באב אל-מנדב אשר מעשית הפך לאחד המקומות המסוכנים בעולם הספנות.

רק אתמול הותקפו באזור חמש ספינות סוחר, וככל שעוברים הימים, יותר ויותר חברות מודיעות כי הן מפסיקות לשוט בנתיב הסחר הבינלואמי מהחשובים בעולם.

רק אתמול הותקפו באזור חמש ספינות סוחר, וככל שעוברים הימים, יותר ויותר חברות מודיעות כי הן מפסיקות לשוט בנתיב הסחר הבינלואמי מהחשובים בעולם

עד כה המעורבות האמריקאית מול המורדים החות'ים בתימן כללה רק מענה הגנתי ביירוט טילים וכלי טייס, או סיוע לוגיסטי לספינות שנפגעו. אף מהלך התקפי לא ננקט על ידי הצי האמריקאי שפועל באזור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין, 18 בדצמבר 2023 (צילום: קובי גדעון / לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין, 18 בדצמבר 2023 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

בשבועות האחרונים הנשיא ביידן מצא עצמו מותקף, כולל מתוך המפלגה הדמוקרטית, על חוסר התגובה כאשר המשחתות האמריקאיות הותקפו על ידי מל"טים חמושים וטילים ששוגרו לעברן מהחוף שבשליטת החות'ים.

יותר מכך, נשאלה השאלה מדוע ארה"ב לא הפעילה את הכוח המיוחד CTF 153  שהוקם על ידי 15 מדינות ואמור לאבטח את נתיבי השייט בים סוף? את התשובה לכך סיפק בין השורות סאליבן ביום שישי. הוא תיאר באופן ציורי את אשר קורה בים האדום כ"כדור שנורה על ידי החות'ים, אבל מי שסוחט את ההדק היא איראן".

הציון המפורש של איראן הוא בדיוק הסיבה שכוח CTF 153 לא מופעל. ארצות הברית רוצה לפעול עם קואליציה בינלאומית שהמטרה שלה ברורה: לחימה באיראן ובתוקפנות שלה בים האדום ובמפרץ הפרסי.

הציון המפורש של איראן הוא בדיוק הסיבה שכוח CTF 153 לא מופעל. ארצות הברית רוצה לפעול עם קואליציה בינלאומית שהמטרה שלה ברורה: לחימה באיראן ובתוקפנות שלה בים האדום ובמפרץ הפרסי

היסטורית, ארצות הברית לא אוהבת לפעול צבאית לבד, כך היא מנטרלת את הטיעון שמדובר בשוטר של העולם או באימפריאליזם מודרני. היא תמיד מגדירה את המעורבות שלה כשמירה על יציבות אזורית או עולמית. בהתאם, הלילה הכריז הפנטגון על הקמת כוח מיוחד הכולל את בריטניה, בחריין, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורווגיה, איי סיישל, ספרד וארצות הברית.

המשחתת קרני של חיל הים האמריקאי מיירטת טילים של המורדים הח'ותים בתימן בים האדום, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Aaron Lau / US NAVY / AFP)
המשחתת קרני של חיל הים האמריקאי מיירטת טילים של המורדים הח'ותים בתימן בים האדום, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Aaron Lau / US NAVY / AFP)

הפעילות מאחורי הקלעים לבניית הקואליציה הזו הייתה אינטנסיבית מאוד. מפקד פיקוד המרכז של ארצות הברית שאחראי על המזרח התיכון, הגנרל מייקל קורילה, ביקר ביום חמישי בירדן ובמצרים – שם פגש את מפקדי הצבאות – וביום שישי נועד עם כל הצמרת הביטחונית הישראלית. על פי  ההודעה הרשמית, המטרה הייתה תיאום הפעילות האזורית, אבל בפועל דובר על הקואליציה החדשה שתוקם.

מעניין מאוד לראות כי מלבד בחריין, אף מדינה ערבית באזור לא משתתפת בכוח. עד כדי כך אימתה של איראן מורגשת. על פי דיווחים ביממה האחרונה, סעודיה סירבה להצטרף לקואליציה מחשש להתחדשות הלחימה מול החות'ים. הלילה שוחחו שרי החוץ של ארצות הברית וסעודיה על האיום החות'י, והסירוב הסעודי נותר בעינו.

על פי דיווחים ביממה האחרונה, סעודיה סירבה להצטרף לקואליציה מחשש להתחדשות הלחימה מול החות'ים. הלילה שוחחו שרי החוץ של ארצות הברית וסעודיה על האיום החות'י, והסירוב הסעודי נותר בעינו

כך גם מצרים וירדן שחוששות, ואיחוד האמירויות שהתלבטה מאוד ולבסוף נשארה בחוץ. גרמניה – שלא הצטרפה רשמית – הודיעה בתחילת השבוע כי היא שולחת לאזור משחתת של חיל הים שלה.

אוסטין סירב להתייחס לקואליציה החדשה במסיבת העיתונאים אמש, ורק אמר כי יעדכן בקרוב – רמז לבעייתיות מול מדינות ערב הסוניות ואולי גם הרצון שלא לעשות זאת על אדמת ישראל. כל הכרזה כזו בירושלים או תל אביב יכולה להתפרש לא טוב בשכונה שלנו. לכן גם ישראל שותקת: העובדה שהמאבק בחות'ים הפך לבעיה בינלאומית ולא ישראלית, היא הישג שאסור לפגוע בו.

עוד 797 מילים
סגירה