שר הכלכלה ניר ברקת (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90

ניר ברקת שובר ימינה ומציב את יואב גלנט כיריב המרכזי שלו

מאז שפרצה המלחמה, ברקת עושה את כל המאמצים לשים את עצמו מחוץ למחדל, טורח להבהיר בכל הזדמנות כי הוא לא שר בקבינט ולא שותף בהחלטות ● זה לא הפריע לו השבוע למתוח ביקורת חריפה על התנהלות המלחמה, תוך שהוא מאמץ מסרים ימניים ושפה מיליטנטית ● והיעד המרכזי לביקורת הוא גלנט, השר הפופולרי ביותר היום בסקרים בקרב מתפקדי הליכוד ● פרשנות

מדי בוקר יוצא שר הכלכלה ניר ברקת מביתו רחב המידות ברחוב המייסדים בשכונת בית הכרם בירושלים. ברקת לא יכול להתעלם מכרזה ענקית שהוצבה לאורך המרפסת בקומה השלישית מול הבית. התמונה של ברקת בחצי חיוך מתנוססת שם תחת הכיתוב: "אשם! גם אתה אשם במחדל".

מאז שפרצה המלחמה, ברקת עושה את כל המאמצים להוציא את עצמו מתוכה ומהאירועים שקשורים בה. ברקת מבקש לשים את עצמו מחוץ למחדל, טורח להבהיר בכל הזדמנות כי הוא לא שר בקבינט ולא שותף בהחלטות.

במקום זאת, ברקת מרכז את ההתנגדות שלו ברמה הכלכלית, ומנסה למצב את עצמו כאיש היחיד שדואג לעסקים הקטנים ולחיילים בשטח. ברקת, כזכור, איים להצביע נגד התקציב אבל התקפל תמורת 250 מיליון שקל שקיבל עבור משרד הכלכלה, לטובת עסקים בפריפריה.

ביומיים האחרונים ברקת הופך את עצמו לראש ממשלה ושר ביטחון אלטרנטיבי, ומאמץ מסרים ימניים ושפה מיליטנטית, שמניחים אותו לצידו של איתמר בן גביר, לשמחתם של רבים מחברי הליכוד.

ביומיים האחרונים ברקת הופך את עצמו לראש ממשלה ושר ביטחון אלטרנטיבי, ומאמץ מסרים ימניים ושפה מיליטנטית, שמניחים אותו לצידו של איתמר בן גביר, לשמחתם של רבים מחברי הליכוד

ברקת מזהה, באמצעות סקרים שהוא עושה כל יומיים, כי האיש הפופולרי ביותר בליכוד היום הוא שר הביטחון יואב גלנט.

שר הביטחון יואב גלנט בבית חאנון שברצועת עזה, 23 בדצמבר 2023 (צילום: אלעד מלכה)
שר הביטחון יואב גלנט בבית חאנון שברצועת עזה, 23 בדצמבר 2023 (צילום: אלעד מלכה)

מגזין שמופץ בין עשרות אלפי מתפקדי הליכוד בשם "מלוכדים" עשה בימים האחרונים סקר בין 3,500 חברי המפלגה. הנשאלים ביקשו לדרג את השרים לפי איכות הפעילות שלהם במהלך המלחמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט זכו לאותו מספר קולות ודורגו במקום הראשון. אחריהם: אלי כהן, מאי גולן, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, יריב לוין, ניר ברקת, מירי רגב, עמיחי שיקלי, עדית סילמן ומיקי זוהר.

פעם ברקת בזבז את כל המשאבים והאנרגיות במלחמה הפנימית נגד ישראל כ"ץ; היום זה מול גלנט. יועץ התקשורת שלו צחי דבוש שלח אותו להופיע ביום ראשון מול הצלמים בפתח ישיבת הממשלה. בדרך כלל ברקת מדלג מעל המהמורה הזו, וממהר פנימה. הפעם הוא התעכב, זרק כמה משפטים ואז רץ פנימה ולא ענה על שאלות.

"אני מודאג, כי אנחנו נחמדים מדי ומתחשבים מדי", אמר ברקת לעיתונאים. טענתו הייתה כי הלחץ האמריקאי מונע מבעד צה"ל להפעיל את מלוא הכוח. הביקורת של ברקת היא גם על ארצות הברית, אבל לפי התפיסה של ברקת, ישראל שוגה בכך שהיא משתמשת במינוח "חמאס-דאעש".

טענתו הייתה כי הלחץ האמריקאי מונע מבעד צה"ל להפעיל את מלוא הכוח. הביקורת של ברקת היא גם על ארצות הברית, אבל לפי התפיסה של ברקת, ישראל שוגה בכך שהיא משתמשת במינוח "חמאס-דאעש"

האמריקנים עשו אבחנה חדה ביו דאעש ובין האוכלוסייה בעיראק ובסוריה, ולחמו בדאעש לאורך שנים. ישראל לא יכולה להרשות את עצמה את הלוקסוס הזה, לפי ברקת, גם כיוון שרוב האוכלוסייה בעזה תומכת בחמאס, מה שמחייב מלחמה מסוג אחר.

שר הכלכלה ניר ברקת מתראיין לתקשורת אחרי ישיבת הממשלה ב-24 בדצמבר 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שר הכלכלה ניר ברקת מתראיין לתקשורת אחרי ישיבת הממשלה ב-24 בדצמבר 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"האמריקנים מדברים אנגלית ואנחנו צריכים לדבר ערבית. השפה במזרח התיכון שונה", אמר ברקת בראיון ל"מלוכדים".

בישיבת הממשלה היה ברקת בוטה יותר והאשים למעשה את נתניהו וגלנט בניהול מוטעה וחסר אחריות של הממשלה. "כמות ההפצצות של חיל האוויר ירדה דרמטית, חיילים נשלחים למבנים מסוכנים כמו ברווזים" אמר שם. "שום שיקול לא מצדיק שנסכן את החיילים שלנו בשם איזו מוסריות מדומיינת. בפועל אנחנו מסכנים את חיי הלוחמים והתוצאה היא חיילים מתים".

לא ברור איך הגיע ברקת לתובנות החמורות הללו, אם הוא לא חבר ואפילו לא משקיף בקבינט הרחב או המצומצם.

ברקת מסתובב בשטח, נפגש עם קצינים ולוחמים בכל מקום ושומע את טענותיהם. אולי הוא גם מושפע מהציוצים של שמעון ריקלין וחבריו, שתוקפים מימין את נתניהו. ברקת החליט להצטרף אליהם, וכאשר נתניהו ענה לו כי מדובר בשיקולים מבצעיים, התעמת ברקת גם אתו.

ברקת מסתובב בשטח, נפגש עם קצינים ולוחמים בכל מקום ושומע את טענותיהם. אולי הוא גם מושפע מהציוצים של שמעון ריקלין וחבריו, שתוקפים מימין את נתניהו

זה כבר היה מוגזם מבחינת ראש הממשלה – והתגובה הגיעה בהמשך. הפעם היה זה השר יואב קיש שנכנס בברקת ב-200 קמ"ש. ולא רק הוא. גם מתן כהנא, בני גנץ ואחרים תקפו אתמול את ברקת, על כך שהוא פוגע גם בשיקולי הצבא.

מה שבלט בישיבת הממשלה ובימים האחרונים הוא המעמד המשונה של ברקת בליכוד. "בזמן הנכון אני אהיה שם להוביל את מדינת ישראל", אומר ברקת בראיון ל"מלוכדים", אבל אין ברגע זה אפילו שר אחד שמוכן להצטרף אליו למסע הזה.

איש לא התייצב לצידו של ברקת למרות המסרים הפופולריים שהעביר, גם לא שרים שתמכו בו בפריימריז האחרונים בליכוד. סביר להניח כי בימים הקרובים החבר'ה של נתניהו וגלנט, כל אחד בתורו, יחריפו את המתקפות על ברקת. קמפיין זה קמפיין עד הסוף.

איש לא התייצב לצידו של ברקת, גם לא שרים שתמכו בו בפריימריז האחרונים בליכוד. סביר להניח כי בימים הקרובים אנשי נתניהו וגלנט, כל אחד בתורו, יחריפו את המתקפות עליו

צריך להבין גם את התמונה הרחבה. בפריימריז האחרונים נאבקו עשרות חברי כנסת על מקום אחד מתוך 40 פלוס של הליכוד (אם לוקחים בחשבון את החוק הנורווגי המושחת שמפנה מקומות רבים במשכן למפלגות הקואליציה). היום כולם נלחמים על 18-17 מקומות בלבד, לפחות לפי הסקרים. הקרב הוא קשה, ההיערכויות חדשות, וכולם עסוקים בפריימריז גם היום, באמצע המלחמה.

ברקת, שאף פעם לא היה איש קצוות, ימשיך כמובן בקו המיליטנטי שלו, למרות הביקורת מכל עבר. בעצם הוא חזר לעמדת האופוזיציונר, כמו ב-2021, אז נתניהו לא שילב אותו בממשלה וייבש אותו בכנסת. שר הכלכלה מדבר על הכרעה בצפון, ומאמץ כבר את תוכנית ההכרעה של בצלאל סמוטריץ' בגדה המערבית.

"אנחנו חייבים הכרעה של הרשות הפלסטינית, שמחכה עם 20,000 חמושים לעלות על ישראל בהזדמנות הראשונה", אמר ברקת ל"מלוכדים". "5,000 לוחמים פלסטינים על ג'יפים מגיעים בתוך כמה דקות לכפר סבא ופתח תקווה. אבו מאזן הוא לא הפתרון. הוא הבעיה".

עוד 839 מילים
סגירה