שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים, 26 בדצמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

סמוטריץ' הציג נתון שקרי והכשיר הטבה במאות מיליונים לתאגידי המשקאות

שר האוצר הודיע כי בכוונתו להאריך את הפטור ממס על המשקאות המתוקים במטרה "להקל על הצרכנים" ● אלא שרק לפני שבועיים סמוטריץ' פרסם כי ביטול הפטור הכרחי, בין השאר כי הוא לא הקל על הצרכנים ● התוצאה: המדינה תאבד מיליארד שקל שיגולגלו ברובם לחשבונות תאגידי המשקאות ● סמוטריץ' סירב להגיב

בחודש האחרון דווח כי במשרד אוצר שוקלים להטיל שורה ארוכה של מיסים, שיכבידו מאד על כיסי הצרכנים. הכול במטרה לסגור בור אדיר בתקציב, שנוצר עקב הוצאות המלחמה הגבוהות בשילוב התנהלות לא אחראית של הממשלה.

מדובר בצעדים שנעים מביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות ועל שירותי תיירות, דרך העלאת שיעור המע"מ באחוז, ביטול הפטור ממע"מ על יבוא חבילות עד לסכום של 75 דולר, הטלת "מס נטפליקס" – ועד העלאת מס הכנסה ומיסים אחרים.

המיסים האלה נשקלים בשעה שמאות אלפים לא נמצאים בביתם, רבים סובלים מאובדן הכנסות, מאי-יציבות תעסוקתית, ומעלות מחיה שמלכתחילה הייתה גבוהה, עוד בטרם פרוץ הלחימה. באופן פוטנציאלי, העלות של מיסים כאלה על משק בית ממוצע יכולה להגיע למאות רבות של שקלים בכל חודש.

אלא שיש מס אחד ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' דווקא כנראה רגיש אליו במיוחד. מחשש ש"יפגע באזרחים" כמובן. השר כל כך חושש מהפגיעה הזו, שהוא אפילו פרסם טיוטת צו במטרה להאריך את הפטור עליו מ-2023 – גם לשנת 2024.

"לאור השאיפה להקל על נטל המס המוטל על צרכנים בעת הזו, מוצע בטיוטת צו זה לתקן את הוראת שעה מס' 7 כך שיחודש הפטור ממס על כלל סוגי המשקאות המתוקים", נכתב בטיוטה החודש.

משרד האוצר בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
משרד האוצר בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

היה עוד אפשר למצא היגיון כלשהוא בטיעון של הארכת פטור ממס על משקאות מתוקים כדי "להקל על נטל המס המוטל על הצרכן בעת הזו". הבעיה שרק שתי פסקאות לפני כן, באותה טיוטה שפרסם סמוטריץ', הוצגו נתונים מטעם משרד האוצר שמראים כי הפטור ממס לא בדיוק הקל על הצרכן אלא יותר על תאגידי המשקאות.

"לאחר ביטול המס [בתחילת 2023], רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס [עד ינואר 2022], כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן", נכתב באותה טיוטה על ידי אנשי המקצוע באוצר.

באוצר עוד היו עדינים עם הניסוח שלהם. בפועל, לא רק שרוב מחירי המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתם המקורית, אלא שהם אפילו התייקרו בתקופה אחרי הטלת הפטור. סך הכול בסוף השנה הנוכחית בה היה פטור ממס, מחירי המשקאות המתוקים היו גבוהים עד ל-12% ביחס למחיריהם ערב כניסת המס לתוקף.

בפועל, לא רק שרוב מחירי המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתם המקורית, אלא שהם אפילו התייקרו בתקופה אחרי הטלת הפטור עד ל-12% ביחס למחיריהם ערב כניסת המס לתוקף

התאגידים לא חיכו אפילו יותר מידי זמן עד שהבהירו לצרכנים שהקלה הם כבר לא יראו כתוצאה מהפטור על המס השנה. כחודש בלבד אחרי שנכנס הפטור לתוקף, "טמפו", "קוקה קולה" ו"יפאורה" – ששולטות יחד על יותר מ90% מפעילות שוק המשקאות בישראל – כבר הצהירו על ייקור מוצריהם.

העלאות אלה במחירים אפילו גרמו להתערבות נדירה של הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה, שאיימו לנקוט באמצעים חסרי תקדים נגד חברות המשקאות אם לא יחזרו בהן מייקור המוצרים.

מפעל קוקה קולה בבני ברק, אוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
מפעל קוקה קולה בבני ברק, אוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

החברות תירצו את ההתייקרויות בעליית מחירי חומרי הגלם אולם בתעשייה טוענים שהסיבה האמיתית להעלאות המחירים היא בגלל השוק הריכוזי בתחום המשקאות בישראל. שוק כזה מאפשר לחברות להעלות מחירים בכל הזדמנות שיש להן ללא קשר למיסים שמוטלים על מוצריהן.

ואם לא די בזה, רק ב-15 בדצמבר סמוטריץ' פרסם טיוטת צו על מנת לקדם דווקא את החזרת המס על המשקאות המתוקים. בין השאר, כי המס לא בדיוק הקל על הצרכנים. השבוע הצו נערך בשנית והמסקנה בו התהפכה לגמרי – מביטול הפטור זה הפך פתאום לצורך בלהאריך אותו.

סמוטריץ' טען שהטיוטה הזו מאמצע דצמבר שקוראת לבטל את הפטור, פורסמה ב"טעות". קשה להבין איך אפשר להגיד על פרסום צו מנומק ומפורט עם מסקנה כל כך ברורה בסופו – שזו "טעות".

סמוטריץ' טען שהטיוטה הזו מאמצע דצמבר שקוראת לבטל את הפטור, פורסמה ב"טעות". קשה להבין איך אפשר להגיד על פרסום צו מנומק ומפורט עם מסקנה כל כך ברורה בסופו – שזו "טעות"

הרי לא מדובר באיזה ציוץ אקראי בן כמה שורות בטוויטר ,שבלי כוונה הסטודנט לחץ על הכפתור הלא נכון ופרסם אותו. מדובר בטיוטת צו רצינית שמישהו עשה עליה קודם לכן עבודת בדיקה, כתיבה ואז העלה אותה לפי פרוצדורה מסודרת לאתר החקיקה הממשלתי.

על פי אחת ההערכות, סמוטריץ' היה מוכן לעשות זיגזג ולבזות את עצמו עם נתונים שקריים כחלק מדיל שסגר בשבועות האחרונים עם המפלגות החרדיות. במסגרת הדיל, החרדים יתמכו בדחיית הבחירות לרשויות המקומיות שסמוטריץ' כל כך היה מעוניין בה, ובתמורה יקבלו את הפטור על המס שהם כל כך גאים בו מול בוחריהם.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשי משרדו במשרד האוצר בירושלים, 28 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשי משרדו במשרד האוצר בירושלים, 28 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הנזק של דיל כזה יסתכם באובדן הכנסות נוסף של כמיליארד שקל למדינה ובבריאותם של רבים. וכל זה דווקא בתקופה כל כך קריטית למדינה, שבה כל שקל חשוב.

הנזק של דיל כזה יסתכם באובדן הכנסות נוסף של כמיליארד שקל למדינה ובבריאותם של רבים. וכל זה דווקא בתקופה כל כך קריטית למדינה, שבה כל שקל חשוב

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי מדובר בנושא פוליטי; סמוטריץ' סירב להגיב על הטענות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 707 מילים ו-1 תגובות
סגירה