תקציב הבלהות ל-2024 יעבור על אפם וחמתם של גנץ וחבריו

נתניהו הבטיח בתחילת המלחמה ש"יהיה כסף לכולם" אך כעת מתברר שלא נותר כמעט כסף בקופה ● למרות זאת, הכספים הקואליציוניים לא יבוטלו, שבעה משרדים מיותרים לא ייסגרו ושרים שלא עושים שום דבר ימשיכו לא לעשות כלום ● במחנה הממלכתי תוקפים את תקציב 2024 אך לא יפרשו מהממשלה: גנץ ואנשיו מכוונים את עתידם לפי המלחמה ולא לפי התקציב ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה, 7 בינואר 2024 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)
RONEN ZVULUN / POOL / AFP
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה, 7 בינואר 2024

השר בני גנץ כינס אתמול אחר הצהריים מסיבת עיתונאים ובין היתר תקף את תקציב המדינה לשנת 2024, שהיה אמור לבוא אתמול לדיון בממשלה ונדחה ליום ראשון.

"כדי שהממשלה תבוא בידיים נקיות, עליה לצמצם משמעותית את השימוש בכספים קואליציוניים, לסגור משרדים ולהקפיא את החוק הנורווגי ואת שכר חברי הכנסת", אמר גנץ. "אנחנו לומדים את התקציב, ננסה להשפיע ורק לאחר מכן נקבל את ההחלטה כיצד להצביע".

יש כאן מצב משונה. כל מה שגנץ דורש לא ימומש, אבל הוא לא יכול להשפיע על התהליך וההצבעה של שרי המחנה הממלכתי לא תמנע את אישור התקציב. מעבר לזה, גם אם גנץ וחבריו שונאים את התקציב הזה, הם לא יפרשו מהממשלה אחרי שהוא יעבור בהצבעה ביום ראשון או שני הבא.

שרי המחנה הממלכתי מכוונים את עתידם בממשלה לפי המלחמה ולא לפי התקציב. הם לא יעזבו באמצע, כי יש עליהם לחץ עצום מלמטה של קצינים בכירים וחיילים, ביניהם גם בני משפחה שתובעים מהם לא לעזוב את הממשלה באמצע המערכה.

השר בני גנץ במסיבת עיתונאים, מגיב על תקציב 2024, 10 בינואר 2024 (וידיאו: קונטקט הפקות)

"החיילים אומרים לנו 'האחדות הזו בממשלה נותנת לנו מוטיבציה. אל תפרקו אותה'", סיפר אחד משרי המחנה הממלכתי. וכך גנץ, גדי איזנקוט, חילי טרופר והחברים בממשלה יצטרכו לראות איך התקציב המביש הזה עובר להם מול העיניים, בדרך לרוב גם בכנסת.

הכספים הקואליציוניים שכבר אושרו בתקציב המתוקן לשנת 2023, לא יבוטלו הפעם. גם שבעה משרדים מיותרים לא יבוטלו ושרים שלא עושים שום דבר ימשיכו לא לעשות כלום.

הכספים הקואליציוניים שכבר אושרו בתקציב המתוקן לשנת 2023, לא יבוטלו הפעם. גם שבעה משרדים מיותרים לא יבוטלו ושרים שלא עושים שום דבר ימשיכו לא לעשות כלום

הסיבה היא גם חברי כנסת אלמוניים, בעיקר בליכוד, שגם הסדרנים לא מזהים. הם תופסים את המקום ה-33 ואילך במפלגת השלטון, יושבים על חוק נורווגי מושחת, לא מטביעים שום חותם פרלמנטרי, מקבלים משכורת, לשכה, שני עוזרים פרלמנטריים, רכב ממשלתי ושאר הטבות מהסרטים. עכשיו הם מאיימים במרד פרלמנטרי, וראש הממשלה נרתע ולא מחזיר שרים מיותרים לכנסת על חשבונם.

נתניהו הבטיח בתחילת המלחמה ש"יהיה כסף לכולם". היום מתברר שאין כמעט כסף בקופה אחרי קרוב ל-100 ימי מלחמה וחשבון הוצאות של עשרות מיליארדים. המדינה מתחילה לחתוך בבשר החי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה ב-7 בינואר 2024 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה ב-7 בינואר 2024 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)

זהו תקציב הכרחי של מיסים, גזרות וקיצוצים, אבל סדר העדיפויות נראה לעתים מעוות ולא צודק. למשל, במסגרת הקיצוץ הרוחבי יקוצצו קרוב ל-100 מיליון שקל מסל התרופות ועוד 78 מיליון שקל מתקציבי משרד הרווחה. הפגיעה הקשה היא באוכלוסייה הנזקקת והחלשה ביותר.

דיוני התקציב היו אמורים להתחיל היום (חמישי) בצהריים ולהסתיים עד סוף השבוע. המריבות בצמרת כפו על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדחות הכול ליום ראשון הקרוב, ולנסות להגיע לפשרות.

דיוני התקציב היו אמורים להתחיל היום (חמישי) בצהריים ולהסתיים עד סוף השבוע. המריבות בצמרת כפו על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדחות הכול ליום ראשון הקרוב, ולנסות להגיע לפשרות

נתניהו מסרב להעלות את המע"מ באחוז אחד, בניגוד לעמדת סמוטריץ' ומשרד האוצר. שר החינוך יואב קיש מאיים להצביע נגד התקציב בשל קיצוץ של 860 מיליון שקל ממשרדו. שר האנרגיה החדש אלי כהן מאיים להצביע נגד התקציב בגלל העלייה המסתמנת במחירי החשמל.

גם שר הבריאות אוריאל בוסו רואה את תקציבי הבריאות נשחקים דווקא בתקופה שבה בתי החולים קורסים ממילא בעקבות המלחמה.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אבל האיום הממשי ביותר מבחינת נתניהו הוא זה של השר איתמר בן גביר, שזועם על קיצוץ של 430 מיליון שקל מתקציב המשטרה. בן גביר משתולל ותוקף את סמוטריץ', שותפו הפוליטי לשעבר.

האיום הממשי ביותר מבחינת נתניהו הוא של בן גביר, שזועם על קיצוץ של 430 מיליון שקל מתקציב המשטרה. בן גביר משתולל ותוקף את סמוטריץ', שותפו הפוליטי לשעבר

ראש הממשלה נתניהו יודע שבן גביר לא צפוי. נתניהו, כדרכו במצבים כאלה, מזהה בעיה ודוחה הכול, הפעם את ישיבת התקציב. בימים הקרובים הוא ינסה שוב לפייס את בן גביר. הוא כבר מיומן בזה. ואנחנו שוב נשלם על זה ביוקר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
גנץ לא חייב לפרוש מהממשלה - אבל כן חייב לדבר על התקציב ההרסני הזה *בלי הרף* ולא להיות נחמד ואדיב לנתניהו כמו שהוא עכשיו... אז כן, הוא אמר שהוא לא מרוצה, זה ממש לא מספיק - זה תקציב פושע... המשך קריאה

גנץ לא חייב לפרוש מהממשלה – אבל כן חייב לדבר על התקציב ההרסני הזה *בלי הרף* ולא להיות נחמד ואדיב לנתניהו כמו שהוא עכשיו…
אז כן, הוא אמר שהוא לא מרוצה, זה ממש לא מספיק – זה תקציב פושע! וגנץ חייב להעמד על הרגליים האחוריות ולהגיד בקול – זה גזל לא אחראי בשעת מלחמה! בקשיש פוליטי ברור למפלגות שבוזזות את הקופה הציבורית בשעתנו הקשה (ונתניהו נותן להם).
אבל גנץ הוא גנץ – וגנץ הוא גמד פוליטי ובוק לא קטן…

עוד 578 מילים ו-1 תגובות
סגירה