הגביר של הממשלה

דרך הפעולה של נתניהו כלפי איתמר בן גביר ברורה: או שהוא מפייס אותו, או שהוא נכנע לו ● כעת עומד על הפרק תקציב המדינה, שבן גביר הודיע כי יצביע נגדו ● "עם התקציבים שאתה דורש, המשטרה הולכת לכבוש את איראן", הטיח סמוטריץ' בבן גביר במהלך ישיבת המשלה אתמול ● אפשרות שעל הפרק: נתניהו יבקש מבן גביר לוותר, ויבטיח לו להיות חבר בקבינט המלחמה אחרי שגנץ יעזוב ● פרשנות

איתמר בן גביר בישיבת סיעת עוצמה יהודית בכנסת, 18 בדצמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
איתמר בן גביר בישיבת סיעת עוצמה יהודית בכנסת, 18 בדצמבר 2023

נכון לרגע זה, השר איתמר בן גביר יצביע היום (שני) נגד תקציב המדינה. כל הניסיונות שנעשו אתמול לפייס את הגביר עלו בתוהו.

ישיבה מיוחדת שזימן בנימין נתניהו, ראש הממשלה המפוחד, לפני ישיבת התקציב יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כדי לדון בדרישות של בן גביר לחזק את תשתיות המשטרה – התפוצצה זמן קצר אחרי שהחלה. "אוהו, עם התקציבים שאתה דורש, משטרת ישראל הולכת לכבוש את איראן", הטיח סמוטריץ' בבן גביר במהלך ישיבת המשלה אתמול.

ברור שאין שר בממשלה שהיה זוכה לישיבה מיוחדת כזו. כולם רוצים תוספות, או לפחות למנוע קיצוצי רוחב קשים. כולם טוענים שקיצוץ כזה ימיט אסון כבד על משרד החקלאות/בריאות/רווחה וכו', אבל רק בן גביר זוכה לכבוד שמגיע או לא מגיע לו, וזוכה לישיבה מקדמית ולשיחות סגורות עם ראש הממשלה.

אין שר בממשלה שהיה זוכה לישיבה מיוחדת כזו. כולם רוצים תוספות, או לפחות למנוע קיצוצי רוחב קשים. כולם טוענים שקיצוץ כזה ימיט אסון כבד על משרדם.  אבל רק בן גביר זוכה לכבוד שמגיע או לא מגיע לו

בן גביר לא מוכן לוותר. בשבועות האחרונים הוא התגלה כפוליטיקאי מיומן שמנצל את הסיטואציה הקואליציונית הרגישה כדי להשיג כמעט כל מה שהוא רוצה. השר לביטחון לאומי מצליח להיכנס לכל תפר, וגורף הישגים פרקטיים ואידיאולוגים שמשפרים את מצבו בתוך הימין הקיצוני – והדבר ניכר גם בסקרים האחרונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במליאת הכנסת בעת הצבעה על השינוי בתקציב 2023, 6 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במליאת הכנסת בעת הצבעה על השינוי בתקציב 2023, 6 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתמול, במהלך הישיבה, עוד לפני שהחלו הדיונים על התקציב, בן גביר סימן לעצמו ניצחון וחצי.  הממשלה אישרה את המינוי של קובי יעקובי לממלא מקום ניצב שירות בתי הסוהר, ואת הארכת כהונתו של מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בחצי שנה.

תנ"צ יעקובי הגיע למשרד לביטחון לאומי במרץ האחרון, שימש כמזכיר הביטחוני של בן גביר וקודם לדרגת ניצב. עצם המינוי של יעקובי מנוגד להסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד והמחנה הממלכתי. בני גנץ התנגד למינוי, וגם היועצת המשפטית לממשלה הסתייגה.

עצם המינוי של יעקובי מנוגד להסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד והמחנה הממלכתי. בני גנץ התנגד למינוי, וגם היועצת המשפטית לממשלה הסתייגה

מה שהקל על המינוי הייתה האלטרנטיבה: נציבת השב"ס קטי פרי, שביקשה להאריך את כהונתה. כל הניסיונות, גם של נתניהו, לפשר בין הצדדים נכשלו, ובן גביר קידם את מקורבו לאחד התפקידים החשובים בשירות הציבורי.

גם הארכת המינוי של שבתאי נחשבת בעיני בן גביר להישג. בין השניים התגלעו חיכוכים רבים במהלך השנה האחרונה, בעיקר לפני המלחמה. המפכ"ל יצא נגד בן גביר בפומבי כמה פעמים, אבל בחודשים האחרונים נרשמה הפסקת אש. לדברי המקורבים, בן גביר הצליח להכניע את שבתאי.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי, 19 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי, 19 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

"המדיניות של השר מחלחלת", אומר אחד המקורבים, "שבתאי היה הכי קרוב לעוף מהתפקיד. עכשיו זה שונה. פעם היו עוצרים אנשים שמסיתים ברשתות אחרי תשע שנים. היום עוצרים על המקום. ברור שאנחנו רוצים לשים בתפקיד איש שלנו. אם זה לא מסתדר עכשיו, אז בעוד חצי שנה".

"פעם היו עוצרים אנשים שמסיתים ברשתות אחרי תשע שנים. היום עוצרים על המקום. ברור שאנחנו רוצים לשים בתפקיד איש שלנו. אם זה לא מסתדר עכשיו, אז בעוד חצי שנה"

לכולם ברור שבן גביר מנצל את המעמד המיוחד שלו בממשלה. הוא מתעמת ללא הרף עם השרים גלנט וגנץ ועם הרמטכ"ל הרצי הלוי, ומציג את עצמו כבעל הקונספציה הנכונה מול זו שכשלה בשבעה באוקטובר.

בן גביר דואג שכל עימות קולני שלו עם גלנט, גנץ או גדי איזנקוט יהדהד בקרב מצביעי הימין. המריבה הכי קשה שהייתה עד היום בקבינט המדיני-ביטחוני היא זו עם גנץ, אחרי שבן גביר התנגח עם הרמטכ"ל. אבל גם העימותים היומיומיים של גלנט משרתים את השר לביטחון לאומי.

אתמול, לצד הקרבות על התקציב, שוב תקף בן גביר את גלנט, שמעוניין להקל על הרשות הפלסטינית ולאפשר כניסת פועלים לישראל כדי שלא נצטרך לפנות לחזית לחימה נוספת, גם ביהודה ושומרון. גלנט מייצג גם את עמדת הצבא ושב"כ.

הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. 3 בינואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.)
הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. 3 בינואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.)

"הגיע הזמן ששר הביטחון יתפכח מהאשליה שכניסת פועלים שטופי שנאה ליהודים ולישראל ושרשות חזקה תומכת טרור – הם אינטרס ישראלי", הצהיר בן גביר. "שר הביטחון צריך לעסוק בהכרעת אויבי ישראל ולא בחיזוקם".

מקורב לבן גביר הוסיף אתמול בהקשר הזה: "שיהיה ברור, אנחנו ממשלה ימנית מלא-מלא. זו ממשלת בן גביר-נתניהו ולא ממשלת גלנט-נתניהו".

ראש הממשלה נתניהו עומד לכל אורך הדרך לצדו של בן גביר, ולא מהסה אותו בקבינט ובממשלה. במערכת השיקולים הפוליטית הצרה, בן גביר – הכהניסט בעל העבר הלא מפואר במיוחד – עדיף על פני ראשי הצבא לשעבר שהצטרפו לממשלתו. נתניהו יודע שגנץ ואיזנקוט יעזבו את הממשלה בטווח של שבועות או חודשים, והוא חייב את בן גביר בפנים.

במערכת השיקולים הפוליטית הצרה של נתניהו, בן גביר הכהניסט עדיף על פני ראשי הצבא לשעבר שהצטרפו לממשלתו. נתניהו יודע שגנץ ואיזנקוט יעזבו בקרוב, והוא חייב את בן גביר בפנים

דרך הפעולה של נתניהו כלפי השר הסורר היא ברורה: או שהוא מפייס אותו, או שהוא נכנע לו. מעניין יהיה לראות באיזו דרך יבחר נתניהו היום, כדי שבן גביר לא יצביע נגד התקציב, או שלא יכעס מדי על ראש הממשלה.

אפשרות שעל הפרק: נתניהו יבקש מבן גביר לוותר הפעם, ויבטיח לו להיות חבר בקבינט המלחמה אחרי שגנץ ואיזנקוט יעזבו.

עוד 743 מילים
סגירה