ארכיון: הכור הגרעיני בבושהר, איראן, 2010 (צילום: AP Photo/Mehr News Agency, Majid Asgaripour)
AP Photo/Mehr News Agency, Majid Asgaripour

אחרי התקיפה בתימן, איראן מאותתת לארה"ב: אם תפגעו בנו – נפרוץ לגרעין

התקיפה של הכוח הבינלאומי בתימן משנה את כללי המשחק באזור ומסמנת את איראן כאחראית להסלמה ● בעקבות כך, ראש סוכנות הגרעין של איראן שלח אות אזהרה לארה"ב ואיים בפריצה מיידית לגרעין ● במלחמה מול חזבאללה ישראל ממשיכה לשמור על גבולות העימות, לפחות עד הגעת השליח האמריקאי מהשיחות בביירות ● פרשנות

התקיפה האמריקאית–בריטית בסוף השבוע סימנה מחדש בהרבה מובנים את כללי המשחק באזור. לראשונה מאז תחילת המלחמה בעזה, כוח רב־לאומי משתתף בלחימה האזורית, כאשר המטרה הברורה היא איראן – זו שחוללה למעשה את ההסלמה באזור ונותרה לנהל אותה מהספסל האחורי.

עד כה, תגובת המשטר האיראני התמקדה בהצהרות זהירות בלבד, ללא איום ישיר על ארה"ב. את המעשים השאירה טהרן בסוף השבוע למיליציות השיעיות הפרוסות בעיראק ובסוריה, שתקפו כמה בסיסים אמריקאיים, שככל הנראה נערכו מראש לאפשרות הזו.

נכון לעכשיו, בפיקוד המרכז של ארה"ב לא דיווחו על נפגעים, אם כי לעיתים דיווחים כאלה מגיעים באיחור. כך היה למשל אחרי החיסול של קאסם סולימאני ב־2020. התקיפות האיראניות גרמו למספר נפגעים אבל הדיווח הגיע רק אחרי כמה שבועות, אולי מתוך רצון להימנע מלהיקלע לפינה שתצריך את וושינגטון להגיב מיידית.

אלא שאיראן מאותת למערב ובמיוחד לארה"ב במישורים אחרים. אתמול ציטט חשבון הטוויטר הרשמי של המשטר בטהרן את מוחמד איסלאמי, ראש סוכנות הגרעין של איראן, שבדרך כלל נחשב למדוד מאוד בהצהרות שלו:

"אנחנו לא רוצים גרעין, האסטרטגיה שלנו שונה. כמובן, יש לנו את היכולת ליצור הרתעה ברמה הזו".

זה נשמע כללי ומאוד לא מובן. לצורך הבהרת המשמעות פניתי לסא"ל במילואים אלי סבתי, ממקימי יחידת דובר צה"ל בפרסית, וביקשתי ממנו להקשיב לגרסה האיראנית של הדברים. שם כבר לא היה ספק למה התכוון איסלאמי. "האיראניים שיכורי כוח מאירועי 7 באוקטובר", אומר סבתי.

"הם משדרים למערב שהם יכולים לפרוץ לגרעין, כרגע לא רוצים, אבל יעשו זאת אם ארה"ב תתקוף אותם ישירות". כנראה שלא בכדי דווקא איסלאמי נבחר להעביר את המסר. הוא האדם עם האצבע על הדופק בפרויקט הגרעין האיראני – ומכיר היטב את הרגישויות מול המערב. איסלאמי הוא האדם שניהל הכי הרבה שיחות עם רפאל גרוסי, מזכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית.

מדוע, אם כן, איראן שלחה את המסר הזה דווקא עכשיו? ההערכה היא שזה אות אזהרה לארה"ב. מתברר ששתי המדינות הללו מנהלות כבר כמה שבועות חלופת מסרים סודית

מדוע, אם כן, איראן שלחה את המסר הזה דווקא עכשיו? ההערכה היא שזה אות אזהרה לארה"ב. מתברר ששתי המדינות הללו מנהלות כבר כמה שבועות חלופת מסרים סודית. הנשיא ג'ו ביידן הודה בכך בסוף השבוע, במקרה. הוא נשאל איזה מסר מעבירה ארה"ב לאיראן בתקיפות שלה, והוא ענה יותר מדי וגילה את חלופת המסרים השקטים, שעיקרם להימנע מעימות ישיר בין הצדדים.

יממה לפני התקיפה בתימן עזבה את נמל מדודיה ספינת הריגול האיראנית. איראן עצמה, בינתיים, מחוץ לתמונת העימות, אבל לצד זאת לא שוקטת על השמרים. בוושינגטון מעריכים כי שיטת הפעולה של איראן בזמן הקרוב לא תשתנה – תקיפות על ידי גורם אחר.

מתקן בדרום תימן, לאחר התקיפה של ארצות הברית ושל בריטניה במקום, 12 בינואר 2024 (צילום: Satellite image ©2024 Maxar Technologies / AFP)
מתקן בדרום תימן, לאחר התקיפה של ארצות הברית ושל בריטניה במקום, 12 בינואר 2024 (צילום: Satellite image ©2024 Maxar Technologies / AFP)

ההיגיון הזה נכון גם לחזית לבנון. אלא ששם איראן מפקחת היטב על אורך החבל שניתן לחזבאללה. עד עכשיו, אף שישראל היא זו שהעלתה את רף התגובה שלה, חזבאללה נצמד לגבולות העימות. הוא לא ירה את הטילים הכבדים שלו ולא הטיל למערכה את כוחות רדואן.

הירי אתמול לכפר יובל, שגבה קורבנות בצד הישראלי, הוא לא חריג בעיניו. ההערכה היא שהיורים לא ידעו שבבית נמצאים זוג מבוגרים. הם זיהו את ברק איילון ז"ל כחייל (היה חבר כיתת הכוננות על מדים). לכן, לא בכדי חזבאללה מקפיד לצרף לתקיפות הללו הודעות כי פגע במטרות צבאיות.

עד עכשיו כל החוליות שניסו לחדור לישראל היו פלסטינית, של חמאס והג'יהאד האסלאמי, אף לא אחת של חזבאללה. ההיגיון מאחורי דפוס הפעולה הזה הוא כי חזבאללה רוצה להצטייר כמי שפוגע רק במטרות צבאיות

זה גם ההיגיון בניסיון החדירה לישראל שסוכל בהר דב אתמול לפנות בוקר. פלג פלסטיני קטן בלבנון לקח על עצמו את האחריות לחדירה, ולעניין הזה יש משמעות. עד עכשיו כל החוליות שניסו לחדור לישראל היו פלסטינית, של חמאס והג'יהאד האסלאמי, אף לא אחת של חזבאללה.

ההיגיון מאחורי דפוס הפעולה הזה הוא כי חזבאללה לא רוצה להצטייר כמי שפוגע באזרחים אלא רק במטרות צבאיות. בדיוק אותו היגיון עומד מבחינת חסן נסראללה בפגיעה בבית בכפר יובל. שם הוא לקח אחריות ישירה.

.מסוק מפנה את הפצוע מכפר יובל לבית החולים זיו, שם נקבע מותו, 14 בינואר 2024 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
מסוק מפנה פצוע מכפר יובל לבית החולים זיו, שם נקבע מותו, 14 בינואר 2024 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

במצב הדברים הזה, בפני ישראל עומדות מספר אפשרויות: להעלות את רף התגובה שלה, זה יכול להיות תקיפת מטרות בעומק לבנון; להמשיך במדיניות החיסולים; להמשיך בשחיקת היכולות הצבאיות בדרום; ואולי אפילו להעניש כפר ריק בהרס מוחלט שלו.

סביר להניח שמה שהיה הוא שיהיה, תמהיל של כל הדברים הללו בהתאם לנסיבות המבצעיות והמדיניות. מלבד הרס כפרים, ישראל עשתה הכול וחזבאללה ממשיך להיצמד לזירת ההתגוששות ולא לחרוג ממנה.

זה אומר שהוא לא מעוניין במלחמה, כך גם ישראל, לפחות עד שתשמע מה יביא באמתחתו השליח המיוחד עמוס הוכשטיין, שצפוי להגיע לישראל בקרוב ולעדכן את הדרג המדיני בתוצאות השיחות בביירות

זה אומר שהוא לא מעוניין במלחמה, כך גם ישראל, לפחות עד שתשמע מה יביא באמתחתו השליח המיוחד עמוס הוכשטיין, שצפוי להגיע לישראל בקרוב ולעדכן את הדרג המדיני בתוצאות השיחות שערך בשבוע שעבר בביירות.

בישראל ספקנים מאוד באשר לסיכוי הצלחה במגעים, אבל עדיין מבקשים לשמר את הנקודה הארכימדית הנוכחית ככל שניתן – תימן באחריות הקואליציה המערבית; לבנון עימות מוגבל ומגודר; הגדה המערבית נשלטת במבצעים יומיים; ועזה – חזית עיקרית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
8
בעייה קשה . ישראל כבר 20 שנים ויותר רק מזהירה מקיומו של אטום אירני . פועלת במחשכים ובסייבר . אבל פעולות אמיתיות צבאיות שנועדו לחיסול אתרי האטום כלום ושום דבר . מדברים בלי סוף אבל מעשים... המשך קריאה

בעייה קשה . ישראל כבר 20 שנים ויותר רק מזהירה מקיומו של אטום אירני . פועלת במחשכים ובסייבר . אבל פעולות אמיתיות צבאיות שנועדו לחיסול אתרי האטום כלום ושום דבר . מדברים בלי סוף אבל מעשים אין . היום אנחנו אולי נמצאים במצב הכי מסוכן למדינה בו לא היינו מעולם. אני סבור שאם באמת רוצה העם לדעת שגם נפעל צבאית חייבים להחליף השלטון הנוכחי וכל ממשלות ישראל ב20 שנים האחרונות כולל מי שהיום מחמם כיסאות באופוזיציה, ישן בשלטון חדש ונקי לחלוטין גם מאסון השבת הארורה . יטפלו גם במחדלים במערכת הביטחון . ורק אז אולי אולי יהיה לנו מספיק זמן לטפל בצורה צבאית בפרוייקט האטום האירני

המשטר האירני מרדים את העולם ומתקדם הכי מהר שהוא יכול לנשק גרעיני . זהו משטר ערמומי ולא אמין !!! פצצה גרעינית לא תציל אותם . יפעלו נגדם ואם הם ישתמשו אחרים ישתמשו נגדם , ואם יפעלו אז צרי... המשך קריאה

המשטר האירני מרדים את העולם ומתקדם הכי מהר שהוא יכול לנשק גרעיני .
זהו משטר ערמומי ולא אמין !!!
פצצה גרעינית לא תציל אותם .
יפעלו נגדם ואם הם ישתמשו אחרים ישתמשו נגדם , ואם יפעלו אז צריך ממש בהקדם ובמתקפה משולבת כנגד כל בנק המטרות הקיים – לצמצם נזק של תגובה אירנית .

אז למה לא להקדים תרופה למכה ולפוצץ להם את כל מתקני הגרעין בפצצות גרעיניות ? הם רחוקים מישובים ולא יהיו הרבה אבידות בלתי מעורבות, ואם יהיו קצת, גם לא נורא, עצם העובדה שאיראן מתגרה באמריק... המשך קריאה

אז למה לא להקדים תרופה למכה ולפוצץ להם את כל מתקני הגרעין בפצצות גרעיניות ? הם רחוקים מישובים ולא יהיו הרבה אבידות בלתי מעורבות, ואם יהיו קצת, גם לא נורא,
עצם העובדה שאיראן מתגרה באמריקה הגדולה עם אלפי ראשי נפץ גרעיניים, מלמד שאבד לה כושר ההרתעה מאז הירושימה ונגאסקי ואולי זה הזמן להזכיר נשכחות

כנראה שהגרעין האיראני זה נושא מנוי וגמור. סיפרנו לעצמינו סיפורים על כמה ההפצצות שלנו בעזה נותנים מכה קשה לחמאס - שמתברר שזה לא גירד את פני השטח בקושי. לכן, בונקרים של איראן שנמצאים עמ... המשך קריאה

כנראה שהגרעין האיראני זה נושא מנוי וגמור.
סיפרנו לעצמינו סיפורים על כמה ההפצצות שלנו בעזה נותנים מכה קשה לחמאס – שמתברר שזה לא גירד את פני השטח בקושי.
לכן, בונקרים של איראן שנמצאים עמוק בתןך הר לא סביר שנצליח להגיע לשם. וברגע שיהיה גרעין נסראללה יוכל להיכנס למחלמה all-in כי יהיה לו גב מאיראן במידה והוא יהיה קרוב להשמדה.
הדרך היחידה להימנע מגרעין לדעתי היא לצערי נס כלשהו שאיראן איכשהוא תתפרק כמו ברית המועצות, דבר שלא נראה לעין אלא אם כן ישראל תתקוף כאשר שוב יתפרצו התפרעויות ומרד באיארן כמו שהיה במחאות החיג'אב.
שיהיה לכולנו בהצלחה…

עוד 742 מילים ו-8 תגובות
סגירה