חמושים חות'ים מפגינים נגד תקיפות ארה"ב ובריטניה בצנעא, תימן, 14 בינואר 2024 (צילום: AP)
AP

וושינגטון עדיין לא ממהרת להפעיל את התותחים הכבדים נגד החות'ים

משרד החוץ האמריקאי החזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, אך לא לרשימה המחמירה יותר של ארגוני הטרור הזרים, כדי לאפשר גמישות במתן הסיוע ההומניטרי לתימן ● זמן קצר לאחר ההודעה, כלי שיט נוסף באזור מפרץ עדן הותקף על ידי מל"ט ● טראמפ התייחס הלילה להחלטה ואמר: "אני צדקתי. ביידן מפגין חולשה" ● פרשנות

אחרי הקמת קואליציית "מבצע שומר השגשוג" ("Operation Prosperity Guardian") – קואליציה צבאית המשלבת כוחות מ־20 מדינות בהובלת ארה"ב – כדי להילחם במתקפות החות'ים במצר באב אל־מנדב והים האדום; ואחרי סנקציות כלכליות ספציפיות על 13 אישים וישויות – אתמול (רביעי) משרד החוץ האמריקאי החזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, ה־SDGT.

החות'ים לא הוכנסו לרשימת ארגוני הטרור הזרים (ה־FTO), בין השאר כדי לאפשר לממשל גמישות בניהול הסיוע ההומניטרי המוענק לעם התימני, שזקוק לו במיוחד (מזון, תרופות ועוד). גורמי ממשל רשמיים הסבירו אמש כי החות'ים לא הוכנסו לרשימת ה־FTO – מה שמאפשר להפקיע נכסים וחשבונות של הארגון המוחזקים בארה"ב – משום שאין להם כמעט נכסים, ולכן הכלי הזה פחות יעיל.

זמן קצר לאחר ההודעה, כלי שיט נוסף באזור מפרץ עדן הותקף על ידי מל"ט. שרפה פרצה על הסיפון – וכלי השיט יצא משימוש.

גורמי ממשל רשמיים הסבירו אמש כי החות'ים לא הוכנסו לרשימת ה־FTO – מה שמאפשר להפקיע נכסים וחשבונות של הארגון המוחזקים בארה"ב – משום שאין להם כמעט נכסים, ולכן הכלי הזה פחות יעיל

אולם, למרות ההתנהלות הטרוריסטית של החות'ים, האיום על כלי השיט, הגבלת הסחר והירי לעבר ישראל, האמריקאים נוקטים בצעדים מדודים וזהירים. עושה רושם שהם לא יוצאים עם כל הכוח נגד החות'ים ומעלים הילוך לאט־לאט.

סירת סיור של החות'ים בים האדום, 12 בדצמבר 2023 (צילום: Khaled Ziad / AFP)
סירת סיור של החות'ים בים האדום, 12 בדצמבר 2023 (צילום: Khaled Ziad / AFP)

בתדרוך לכלי התקשורת, גורמי הממשל הדגישו את חשיבות 30 הימים הבאים, כשהסיווג החדש עדיין לא נכנס לתוקף. החודש הקרוב אמור לאפשר לקהילה הבינלאומית לארגן משלוחי סיוע הומניטרי לתימנים. החות'ים, לפי ההערכות, מונים כ־20 אלף איש. כל שאר התימנים חיים בתנאים קשים, עוני ורעב.

במהלך השנים הושתו סנקציות מטעם משרד האוצר האמריקאי על הארגון, אך רק בינואר 2021, בימים האחרונים לשהותו בבית הלבן, החליט דונלד טראמפ להכריז על החות'ים כארגון טרור. ההחלטה לוותה בביקורת ציבורית נרחבת, לרבות מצד חברי קונגרס רפובליקאים, בשל הנושא ההומניטרי.

"המתקפות שלהם מאז נובמבר לא מתקבלות על הדעת", אמר אתמול גורם ממשל אמריקאי. "אנחנו לא יכולים פשוט לשבת בצד ולהסתכל על מה שהחות'ים עושים בים האדום"

כעבור חודש, בפברואר 2021 עם תחילת כהונת ג'ו ביידן, אחת ההחלטות הראשונות שלו הייתה להסיר את הסיווג של החות'ים כארגון טרור. עם תחילת המלחמה של חמאס נגד ישראל ב־7 באוקטובר והתגברות תקיפות טילי השיוט מתימן לכיוון ישראל, הבינו בממשל ביידן שלא תהיה ברירה אלא לטפל בחות'ים במסגרת קואליציות בינלאומיות, משום שהאיום על הסחר העולמי גדול מדי.

"המתקפות שלהם מאז נובמבר לא מתקבלות על הדעת", אמר אתמול גורם ממשל אמריקאי. "אנחנו לא יכולים פשוט לשבת בצד ולהסתכל על מה שהחות'ים עושים בים האדום. בחרנו בכלי פעולה שיסווגו את החות'ים כארגון טרור, תוך שאנחנו מנסים למזער את הפגיעה בעם התימני".

מתקן בדרום תימן, לאחר התקיפה של ארצות הברית ושל בריטניה במקום, 12 בינואר 2024 (צילום: Satellite image ©2024 Maxar Technologies / AFP)
מתקן בדרום תימן, לאחר התקיפה של ארצות הברית ושל בריטניה במקום, 12 בינואר 2024 (צילום: Satellite image ©2024 Maxar Technologies / AFP)

בעוד שהמסחר עם החות'ים נמצא תחת מגבלות, גורמי ממשל נשאלו במהלך התדרוך מה הם מוצרי הסחר שימשיכו לזרום בחודש הקרוב, בתקופה של עד כניסת ההכרזה לתוקף? הגורמים השיבו שהם מבינים מבדיקה שערכו כי הדבר הכי קריטי לאזרחי תימן הוא דלק. "אתם תיווכחו לראות שאנחנו מאשרים הכנסת דלק, כאחד הדברים הקריטיים לאוכלוסייה".

משום שרק לפני חודש הטיל משרד האוצר האמריקאי סנקציות כלכליות על אישים וגופים הקשורים לחות'ים, נשאלת השאלה מה המשמעות של הסיווג של החות'ים כארגון טרור (SDGT) מבחינת עצירת המימון הזורם אליהם מאיראן.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ התייחס הלילה להחלטת הממשל ואמר: "צדקתי כשסיווגתי אותם כארגון טרור. ההחלטה של ביידן להוציא אותם מהרשימה לפני שלוש שנים הייתה דוגמה לחולשה"

גורם הממשל האמריקאי הסביר שגם אם המימון לחות'ים זורם לא דרך מערכות הבנקאות האמריקאיות (שהרי אלה הוגבלו באמצעות הסנקציות), עדיין יש דרכים למימון טרור באמצעות מערכות בנקאיות גדולות אחרות ברחבי העולם.

ברגע שארגון מסווג כארגון טרור, כללים נרחבים יותר של איסורי הלבנת הון ואיסורי מימון טרור (AML/CFT) נכנסים לתוקף ומשפיעים על המערכות הבנקאיות באופן עקיף. "הבנקים הגדולים ברחבי העולם 'בולעים' את הנחיות הסיכונים שלנו ומעבירים אותן הלאה, כך שלהכרזה יש השלכות גם כשהמימון מתבצע באמצעות חברות קש. זה עוד חלק בפאזל כשצריך לחסום הזרמת הון".

ספינה איראנית הנושאת רכיבים לטילים עבור החות'ים בתימן בים הערבי, 15 בינואר 2024 (צילום: U.S. Central Command via AP)
ספינה איראנית מובילה רכיבים לטילים עבור החות'ים בתימן, הים הערבי, 15 בינואר 2024 (צילום: U.S. Central Command via AP)

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ התייחס הלילה להחלטת הממשל ואמר: "צדקתי כשסיווגתי אותם כארגון טרור. ההחלטה של ביידן להוציא אותם מהרשימה לפני שלוש שנים הייתה דוגמה לחולשה שהוא מפגין כלפי האויבים שלנו".

טראמפ הרבה לעסוק עד עתה בקמפיינים שלו בהפסד שלו בבחירות 2020, בטענה כי הן "זויפו" וב"רדיפה המשפטית" נגדו, כמו גם בהגירה הלא חוקית. ההודעה הלילה עשויה לסמן שינוי כיוון – מתקפה פוליטית חדשה על ביידן בהיבטים של ביטחון לאומי, יחסי חוץ ורדיפה אחר ארגוני טרור.

עוד 655 מילים
סגירה