נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא איראן אבראהים ראיסי בבייג'ינג, 14 בפברואר 2023 (צילום: AFP PHOTO / HO / IRANIAN PRESIDENCY)
AFP PHOTO / HO / IRANIAN PRESIDENCY

אחרי כרטיס צהוב מסין, איראן מחפשת נחמה בטורקיה

לפי דיווחים בימים האחרונים, סין הזהירה את איראן כי אם הירי החות'י יימשך, זה יפגע ביחסים הכלכליים בין בייג'ינג לטהרן ● כיום סין רוכשת 90% מייצוא הנפט האיראני, שמהווים רק 10% מתצרוכת הנפט שלה. מבחינת הסינים, המשמעות של ויתור על הנפט האיראני היא לא קריטית; מבחינת איראן היא בהחלט כן ● בינתיים הנשיא ראיסי פועל נמרצות במישור הבינלאומי - כולל מפגש פסגה עם ארדואן באנקרה ● פרשנות

המנהיג הראשון שצלצל לברך את נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה על ההחלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג היה לא אחר מאשר נשיא איראן אבראהים ראיסי.

זה קרה בדיוק יממה אחרי שראיסי סיים ביקור בזק באנקרה, שבו הכריז יחד עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על תמיכה בפלסטיניים וגינוי "לפשעים הישראליים".

הנמרצות הזו של נשיא איראן הגיעה במהלך שבוע מורכב מבחינת טהרן. הביקור של ראיסי באנקרה יצא לפועל באיחור של כמעט חודש, אחרי שנדחה בשל הפיגוע במהלך טקס האזכרה של קאסם סולימאני.

הנמרצות הזו של נשיא איראן הגיעה במהלך שבוע מורכב מבחינת טהרן. הביקור של ראיסי באנקרה יצא לפועל באיחור של כמעט חודש, אחרי שנדחה בשל הפיגוע במהלך טקס האזכרה של קאסם סולימאני

עוד קודם לכן, איראן – בהתערבות שר החוץ של טורקיה הקאן פידאן – הייתה חייבת לוודא שהמתיחות עם פקיסטן, שכללה ירי טילים הדדי, לא מתפתחת לחילופי מהלומות מסוכנים.

נשיא איראן אבראהים ראיסי עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בביקור באנקרה, 24 בינואר 2024 (צילום: ADEM ALTAN / AFP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בביקור באנקרה, 24 בינואר 2024 (צילום: ADEM ALTAN / AFP)

נוסף לכך, שלשום התברר כי טהרן קיבלה כרטיס צהוב מסין בעקבות התוקפנות החות'ית במצר באב אל-מנדב. על פי הפרסום של סוכנות "רויטרס", פקידים סינים בכירים הזהירו את מקביליהם האיראנים כי הירי לעבר ספינות סוחר בנתיבי השיט בים האדום פוגעת באינטרסים הכלכליים של סין.

על פי אחד המקורות האיראנים ששוחחו עם "רויטרס", הסינים הניחו על השולחן איום מפורש: אם הירי החות'י יימשך, זה יפגע ביחסים הכלכליים בין בייג'ינג לטהרן.

על פי אחד המקורות האיראנים ששוחחו עם "רויטרס", הסינים הניחו על השולחן איום מפורש: אם הירי החות'י יימשך, זה יפגע ביחסים הכלכליים בין בייג'ינג לטהרן

כל ארבעת המקורות האנונימיים ששוחחו עם כתב רויטרס בדובאי היו איראנים שביקשו להישאר בעילום שם. מכאן נשאלת השאלה מה האינטרס של גורמים באיראן להוציא את האיום הסיני החוצה? ההסבר ההגיוני לכך הוא מתח בין משרד החוץ האיראני למשמרות המהפכה. משרד החוץ האיראני מנסה לא אחת לנהל מדיניות פרגמטית שמתנגשת עם פעולות צבאיות של משמרות המהפכה.

המתח בין הארגונים הללו בסיסי וטמון בכפיפות של כל אחד מהגופים. כוח קודס של משמרות המהפכה, שאחראי על כל הפעולות הצבאיות מחוץ לאיראן, כפוף ישירות למנהיג העליון בעוד שמשרד החוץ כפוף לנשיא.

צעדה של משמרות המהפכה ברחובות טהרן ב-2016 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
צעדה של משמרות המהפכה ברחובות טהרן ב-2016 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

הדוגמה הבולטת ביותר למתח כזה התפרסמה בשנת 2021 בזמן כהונתו של הנשיא הרפורמיסט חסן רוחאני. שר החוץ שלו ג'וואד זריף התלונן בפני מקורביו כי מפקד כוח קודס קאסם סולימאני מנהל מדיניות עצמאית. בהקלטה שפורסמה באיראן נשמע זריף אומר לבני שיחו: "משמרות המהפכה מכתיבים את מדיניות הממשלה ופעמים רבות הופכים החלטות של הדרג הנבחר".

"מדובר במתח שהוא חלק משיטת השלטון", אומר סא"ל (מיל.) בני סבתי, חוקר איראן מהמכון למחקרי בטחון לאומי. "לשכת המנהיג העליון בדרך כלל משתמשת במתח הזה כדי ליצור הפרד ומשול. בכלל, יש עקרון באיראן שמתיחות היא כמו מאזניים: היא תמיד מאזנת בין כוחות, ובסופו של דבר הכול עובר דרך לשכת המנהיג".

"לשכת המנהיג העליון בדרך כלל משתמשת במתח הזה כדי ליצור הפרד ומשול. בכלל, יש עקרון באיראן שמתיחות היא כמו מאזניים: היא תמיד מאזנת בין כוחות, ובסופו של דבר הכול עובר דרך לשכת המנהיג"

סימפטום נוסף לשבוע הקשה שעובר על איראן הוא שער המטבע המקומי. בשבוע האחרון צלל הריאל האיראני ביותר מ-10% ביחס לדולר בשל המתיחות הביטחונית באזור והחשש מגלישת המלחמה גם לאיראן וסביבתה. ירידת ערך המטבע, יחד עם האזהרה הסינית, הן תמרור אזהרה להנהגה האיראנית.

כיום סין רוכשת 90% מייצוא הנפט האיראני, שמהווים רק 10% מתצרוכת הנפט שלה. מבחינת הסינים, המשמעות של ויתור על הנפט האיראני היא לא קריטית; מבחינת איראן היא בהחלט כן.

בתי זיקוק של איראן בעיר עסלויה ב-2019 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
בתי זיקוק של איראן בעיר עסלויה ב-2019 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

סיבה נוספת לדאגה איראנית הם נתוני הסחר בין המדינות בשנת 2023, שמצביעים על ירידה של 6% – מ-15.5 מיליארד דולר ל-14.6 מיליארד.

המספרים הללו מצטרפים לאכזבה הכללית באיראן מהיקפי ההשקעה של סין במסגרת הסכמי שיתוף הפעולה האסטרטגיים שנחתמו בין שתי המדינות ב-2021. סין, שהתחייבה להשקעה של עשרות מיליארדים באיראן, השקיעה עד כה רק 185 מיליון דולר – בשעה שבמקביל היא מרדדת את הסחר עם איראן בכל שאר הסחורות שאינן נפט.

סין, שהתחייבה להשקעה של עשרות מיליארדים באיראן, השקיעה עד כה רק 185 מיליון דולר – בשעה שבמקביל היא מרדדת את הסחר עם איראן בסחורות שאינן נפט

לא ברור האם השורה התחתונה של הנתונים הללו מצביעה על חישוב מסלול מחדש של סין לגבי איראן, שמדיניותה האזורית השנויה במחלוקת ואי השקט התמידי שהיא יוצרת לא משרתות את האינטרס הסיני. סגירת מיצרי באב אל-מנדב, יכולה להתברר כמקח טעות איראני שאיחד נגדה את האינטרס האמריקאי והסיני.

עוד 652 מילים
סגירה