נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר, 11 בינואר 2024 (צילום: Evelyn Hockstein/Pool via AP)
Evelyn Hockstein/Pool via AP

מצרים מודאגת מהתנהלות נתניהו

נראה שישראל מתקשה להתרגל לסטטוס החדש של מצרים בעימות הנוכחי ● עד כה, בכל סבבי הלחימה הקודמים עם הפלסטינים, מצרים הייתה במעמד של מתווך ● כעת, היא צד בסכסוך - ולכן עומדת על הרגליים האחוריות ורגישה מאד לכל צעד ומהלך ישראלי ● היחסים המעורערים בין ראש הממשלה נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי לא תורמים לניהול המצב ● פרשנות

הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט התרחב אמש (שני) קצת יותר. גלנט במסיבת עיתונאים, לבדו, בקריה בתל אביב שוב חידד את השוני מנתניהו. "המעשה הצבאי כרוך במעשה המדיני, רק קידום אלטרנטיבה מדינית תבטיח את סיום שלטונו של חמאס", הצהיר.

זו הבטן הרכה של ראש הממשלה. נתניהו מבין שכל דיון במישור המדיני יביא אותו לצומת הכרעות שהוא מנסה לעקוף כבר כמה חודשים. כל החלטה שלו בעניין היא בבחינת הפסד עבורו, וכרגע נתניהו מעדיף את הלחץ הבינלאומי ואת הביקורת של גלנט, גדי איזנקוט ובני גנץ על פני מתן הסברים לדופן ימין בקואליציה שלו.

את המורא מאיתמר בן גביר ראינו בסוף השבוע האחרון עם הגמגום הרפה של נתניהו אחרי הריאיון של בן גביר ב"וול סטריט ג'ורנל" והאצבע בעינו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

את המורא מאיתמר בן גביר ראינו בסוף השבוע האחרון עם הגמגום הרפה של נתניהו אחרי הריאיון של בן גביר ב"וול סטריט ג'ורנל" והאצבע בעינו של הנשיא ביידן

גלנט למעשה, שוב הניף אתמול דגל אדום. צה"ל אמנם ממשיך את הפעולה בחאן יונס, והיא מתקדמת הרבה יותר מכפי שזה מצטייר החוצה.

"יחיא סנוואר נמצא במנוסה ולא מצליח לתקשר עם סביבתו", אמר גלנט, "הוא עובר ממסתור למסתור, ובימים האחרונים לוחמי צה"ל מצאו חומרים משמעותיים במקומות בהם שהה לאחרונה".

שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס תל נוף, 4 בפברואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס תל נוף, 4 בפברואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

חאן יונס יכולה להעסיק את צה"ל עוד שבועות, אבל לא הרבה מעבר לכך. בצבא, לפי דברי גלנט, כבר חושבים על השלב הבא – רפיח. שם לא יהיה ניתן לפעול ללא תיאום עם מצרים. במצב הקפאון המדיני בין נתניהו לנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי, צה"ל יכול למצוא את עצמו מסיים את המשימה הנוכחית ואז ממתין לדרג המדיני בחוסר מעש.

בינתיים, מצרים משחקת בונקר. א-סיסי כועס מאוד על נתניהו אחרי שבדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ישראל טענה כי חלק מהסיוע ההומניטרי מעוכב על ידי קהיר ולכן אינו מספק את צרכי הרצועה. דרגי הביניים של של שני הצדדים משוחחים על בסיס שבועי, בדרך כלל בקהיר, ובצד הישראלי מתארים שיתוף פעולה פורה. אלא שכנראה זה נעצר שם.

א-סיסי כועס מאוד על נתניהו אחרי שבדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ישראל טענה כי חלק מהסיוע ההומניטרי מעוכב על ידי קהיר ולכן אינו מספק את צרכי הרצועה

העיתון "אל אהרם", הנפוץ ביותר במצרים, פירסם בשבוע שעבר מאמר מערכת שעסק כולו בנתניהו וממשלת הימין. המסר היה ללא ספק של הנשיא א-סיסי.

סגנון המאמר לא היה בוטה, אבל בין הדברים הובנה היטב הדאגה המצרית מהתנהלותו של ראש ממשלת ישראל. לא בכדי המאמר נפתח בציטוט של "כלי תקשורת ישראליים" שדיווחו על ההתעלמות של הנשיא המצרי מנתניהו בשבועות האחרונים.

נראה שישראל מתקשה להתרגל לסטטוס החדש של מצרים בעימות הנוכחי. עד כה, בכל סבבי הלחימה הקודמים עם הפלסטינים, מצרים הייתה במעמד של מתווך; כעת, היא צד בסכסוך – ולכן עומדת על הרגליים האחוריות ורגישה מאד לכל צעד ומהלך ישראלי.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

זו הסיבה לסירוב המתמשך של מצרים להעביר פלסטינים מעזה לשטח סיני, ונקיטת צעדים מעשיים בשטח – כולל עיבוי משמעותי של הגדרות לאורך ציר פילדלפי בשבוע האחרון.

דובר רשמי של הממשלה המצרית אמר בשבוע שעבר כי ההצהרות הישראליות על שליטה עתידית בציר "פוגעות ביחסים בין המדינות". בהמשך ישנה התייחסות ישירה לאמירות של חברי ממשלת הימין שמוגדרות פרובקטיביות ולא אחראיות.

ניכר שהכותב הלך כאן בין הטיפות ושמר על טון מתון ולא משתלח. זה אולי מעיד יותר מכל על המצב שבו כלואה מצרים: היא כועסת על ישראל שאיחרה להבין את הרגישות של הנשיא א-סיסי בלחימה הנוכחית, אבל מבינה שבלי תיאום עם ישראל לא ניתן יהיה לסיים את הלחימה. לכן מצרים חורקת שיניים בעניין ציר פילדלפי, ושותקת בינתיים בעניין "היום שאחרי" ברצועה.

מצרים כועסת על ישראל שאיחרה להבין את הרגישות של הנשיא א-סיסי בלחימה הנוכחית, אבל מבינה שבלי תיאום עם ישראל לא ניתן יהיה לסיים את הלחימה

ישראל חייבת לנהל את הקשר הזה עכשיו בעדינות יתרה, במיוחד אחרי הדברים של גלנט אמש, לפיהם צה"ל לא יפסח על רפיח.

עוד 587 מילים
סגירה