מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נפגש עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן בלבנון, 10 בפברואר 2024 (צילום: Hezbollah's Media Office / AFP)
Hezbollah's Media Office / AFP

נסראללה לא מראה שום סימנים שפניו לרגיעה, וצה"ל נערך ללחימה ארוכה בצפון

התגובה הישראלית אתמול בלבנון הייתה חריגה יחסית בהיקף שלה וכללה, על פי דיווחים בלבנון, מטסי הפחדה של חיל האוויר מעל ביירות ● המטרה הייתה להעביר מסר לאזרחי לבנון ומקבלי ההחלטות במדינה - אלא שבינתיים, הלבנונים מיישרים קו עם חזבאללה ולא ממש דוחקים בארגון לנצור אש ● אבל מי שבסופו של דבר תחליט על המשך הלחימה בצפון ומתי תיפסק היא איראן ● פרשנות

מתקפת הרקטות של חזבאללה על פיקוד צפון גבתה מחיר כבד הפעם: סמ"ר עמר שרה בנג'ו נהרגה ועוד שמונה נפצעו, אחד מהם במצב קשה.

הירי הזה תפס את הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בזמן שסייר בגבול הצפון. מאוחר יותר בפגישה עם ראשי הרשויות הוא אמר, "זו לא הנקודה להפסיק בה". ובמילים אחרות: תתאזרו בעוד סבלנות, כי המערכה הזו עדיין רחוקה מלהסתיים.

התגובה הישראלית אתמול בלבנון הייתה חריגה יחסית בהיקף שלה. דובר צה"ל דיווח כי חיל האוויר תקף כעשרים מטרות של כוח רדואן – אולם מה שלא נכלל בהודעת הדובר היו מטסי ההפחדה מעל ביירות. כלי תקשורת לבנוניים דיווחו כי מטוסי חיל האוויר ביצעו מספר יעפים בגובה נמוך מעל בירת לבנון, בכדי להעביר את המסר לאזרחים וגם למקבלי ההחלטות.

התגובה הישראלית אתמול בלבנון הייתה חריגה יחסית בהיקף שלה. דובר צה"ל דיווח כי חיל האוויר תקף כעשרים מטרות של כוח רדואן – אולם מה שלא נכלל בהודעת הדובר היו מטסי ההפחדה מעל ביירות

אלא שבינתיים ראש ממשלת המעבר נג'יב מיקאתי ושר החוץ עבדאללה אבו חביב מיישרים קו עם חזבאללה: הם מסכימים עם הארגון בכל הקשור לנקודות המחלוקת של הגבול עם ישראל, ומבליגים על לחימת ההזדהות של חזבאללה עם חמאס.

פצועים מפגיעת הרקטה בבסיס פיקוד צפון בצפת מפונים לבית חולים זיו, 14 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Gil Eliyahu)
פצועים מפגיעת הרקטה בבסיס פיקוד צפון בצפת מפונים לבית חולים זיו, 14 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Gil Eliyahu)

בלבנון, הפוליטיקאים יודעים מתי לשתוק – במיוחד כשזה מגיע לנקודות רגישות אצל חזבאללה. לא בכדי שני האישים הלבנונים הבכירים הללו תומכים פומבית בניסיונות התיווך של ארצות הברית, צרפת וגרמניה, ולצד זאת לא ממש דוחקים בחזבאללה לנצור את האש בדרום. משל קיבלו את הנחת העבודה של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה: משא ומתן מנהלים תחת אש.

ישראל נמנעה עד עכשיו מלהפנות אצבע מאשימה לממשל הלבנוני. לא מן הנמנע שזו בין השאר בקשה אמריקאית, בכדי לא להסלים את המתח עוד יותר ולפגוע במאמצי התיווך.

ישראל נמנעה עד עכשיו מלהפנות אצבע מאשימה לממשל הלבנוני. לא מן הנמנע שזו בין השאר בקשה אמריקאית, בכדי לא להסלים את המתח עוד יותר ולפגוע במאמצי התיווך

אבל נראה שגם בעניין הזה הסבלנות הישראלית הולכת ופוקעת. חבר קבינט המלחמה בני גנץ אמר אתמול בביקור בישיבת ההסדר חדוותא בגן יבנה כי מי שאחראי על הירי מלבנון "הם לא רק חזבאללה וחמאס אלא גם ממשלת לבנון".

בינתיים האמירות הללו לא מתורגמות למעשים. ישראל נמענת מלתקוף מטרות של מדינת לבנון ומתמקדת רק ביעדי חזבאללה. החשש הוא כי תקיפת מטרות לבנוניות תלכד את השורות מאחורי נסראללה ותיתן לו צידוק ללחימה עם ישראל.

הרס בכפר לבנוני קרוב לגבול עם ישראל אחרי מתקפת חיל האוויר, 11 בפברואר 2024 (צילום: Hasan FNEICH / AFP)
הרס בכפר לבנוני קרוב לגבול עם ישראל אחרי מתקפת חיל האוויר, 11 בפברואר 2024 (צילום: Hasan FNEICH / AFP)

למלכודת הזו בדיוק נפלה ישראל ב-2006. גם אז שליחה אמריקאית  – אז זו הייתה שרת החוץ קונדוליזה רייס – ביקשה להשאיר את מדינת לבנון מחוץ למלחמה. ישראל נענתה חלקית, והלחימה נמשכה 34 ימים.

אגב, בסביבתו של גנץ טענו אתמול כי זו לא הפעם הראשונה שהוא תולה את האחריות בממשלת לבנון. מה שמעניין הוא שהשר גדי איזנקוט, חברו של גנץ לקבינט המלחמה ומי שהגה את דוקטרינת הדאחייה – שיטוח של אזורים שלמים בלבנון מהם יפעל חזבאללה –  לא התבטא עד כה בעניין הזה.

מה שמעניין הוא שהשר גדי איזנקוט, מי שהגה את דוקטרינת הדאחייה – שיטוח של אזורים שלמים בלבנון מהם יפעל חזבאללה –  לא התבטא עד כה בעניין הזה

עובדתית, עד עכשיו ישראל לא פגעה באף מטרת תשתית לבנונית, כולל אתמול אחרי מתקפת הרקטות הקטלנית על בסיס צה"ל בצפון.

השבוע ביקר שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן בביירות וניפגש עם נסראללה ואחר כך גם עם עמיתו הלבנוני. כלפי חוץ המסר האיראני היה אחיד: להמשיך את אחדות הזירות ולא לנצור את האש כל עוד הלחימה ברצועת עזה נמשכת.

שר החוץ של לבנון עבדאללה אבו חביב ושר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן במסיבת עיתונאים משותפת בביירות, 10 בפברואר 2024 (צילום: Anwar AMRO / AFP)
שר החוץ של לבנון עבדאללה אבו חביב ושר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן במסיבת עיתונאים משותפת בביירות, 10 בפברואר 2024 (צילום: Anwar AMRO / AFP)

אלא שלא מן הנמנע שגם איראן מתחילה לבחון מחדש את יעילות הלחימה, במיוחד כשחזבאללה ממשיך לשלם מחיר כבד יחסית עבור ההתייצבות שלו לצד חמאס: מספר ההרוגים של חזבאללה מתקרב ל-250, ורוב תשתיות הארגון בדרום לבנון נפגעו.

לא מן הנמנע שגם איראן מתחילה לבחון מחדש את יעילות הלחימה, במיוחד כשחזבאללה ממשיך לשלם מחיר כבד יחסית עבור ההתייצבות שלו לצד חמאס

מעבר לכך, סביר להניח כי שר החוץ האיראני הגיע למשש דופק אצל ממשלת לבנון ולוודא שהיא לא נשברת מול הלחץ המערבי להשיג הפסקת אש עם ישראל ורק אחר כך לדון על מחלוקת הגבולות.

חזבאללה מבחינתו ממשיך לדבוק בדרישה לסימון מחדש של קו הגבול, מה שמבטיח לו כביכול לגיטימציה פנים-לבנונית חוצת מחנות ויוקרה כמי שאינו מתפשר מול ישראל.

בסקירה של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שפורסמה אתמול עולה כי מתוך 470 נקודות לאורך הגבול שהיו אמורות להיות מסומנות בהסכמה בין המדינות, סומנו עד כה רק 270. זה משאיר לנסראללה מרחב פעולה גדול דיו להמשיך בלחימה – ואם תושג הפסקת אש, להמשיך בהתרסה.

עוד 672 מילים ו-1 תגובות
סגירה